Na jakich zasadach pracodawca może badać trzeźwość pracowników, żeby było to zgodne ze stanowiskiem UODO
Pracodawcy nie wolno samodzielnie sprawdzać, czy pracownik jest trzeźwy. Nie ma też prawa przeprowadzać wyrywkowych kontroli na obecność alkoholu w organizmie zatrudnionego. UODO uważa, że w obecnym stanie prawnym brak do tego podstaw.
rozporządzenie PE i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), a także pierwsza nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca monitoringu. Następnie 4 maja 2019 r. weszły w życie kolejne zmiany w Kodeksie pracy, regulujące kwestie związane z przetwarzaniem przez pracodawców danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników. UODO już w tytule swojej opinii wskazał, że „nowelizacja Kodeksu pracy nie dała pracodawcom uprawnienia do badań alkomatem” (pełna treść stanowiska dostępna jest na www.uodo.gov.pl). Ta interpretacja nie ma mocy wiążącej, jednak pracodawcy powinni wziąć ją pod uwagę.