Artykuł
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekazanie próbek własnych wyrobów na cele reklamy
Jednostki gospodarcze, prowadząc działalność gospodarczą, muszą liczyć się z koniecznością reklamy swoich produktów/towarów. Jest to jeden ze sposobów, w jaki klienci mogą się dowiedzieć o istnieniu firmy i sprzedawanych przez nią produktach/towarach, a tym samym przedsiębiorca prowadzący ją będzie mógł osiągać zyski. Podczas spotkań z klientami często przekazuje się im produkty/towary firmy w celu zapoznania ich z oferowanym asortymentem i zdobyciem opinii na temat oferowanych produktów/towarów. W artykule omawiamy, jak rozliczyć i zaewidencjonować w księgach rachunkowych takie przekazanie wyrobów na cele reklamy.
Przekazanie własnych wyrobów na cele reklamy a VAT
Wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa (a więc wszelkich aktywów obrotowych przedsiębiorstwa, w tym i wyrobów gotowych) na cele związane z reprezentacją i reklamą jest, co do zasady, opodatkowane VAT, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Ta generalna zasada wynika z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten jednak nie dotyczy prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Oznacza to, że przekazanie ich w celu przekonania klienta do danego towaru/produktu, dotarcia do nowych klientów czy zmotywowania dotychczasowych klientów do dokonywania zakupów nie powoduje obowiązku wykazania z tego tytułu VAT należnego (nawet jeśli podatnik miał prawo odliczyć VAT od ich nabycia/importu/wytworzenia).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right