Artykuł
Czy re-precing jest produkcją papierosów i podlega akcyzie
Zmiana ceny papierosów nadrukowanej na opakowaniu jednostkowym jest uznawana za produkcję tych wyrobów w rozumieniu akcyzy. Tym samym podlega opodatkowaniu akcyzą. Tak wynika z wyroku NSA z 14 grudnia 2018 r. (sygn. akt I GSK/944/16). Ma to daleko idące skutki dla rozliczeń akcyzy.
W zapadłym 14 grudnia 2018 r. wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I GSK/944/16) doszło do rozstrzygnięcia oceny akcyzowych skutków tzw. re-pricingu. Jest to drugie podejście sądów administracyjnych do tego tematu. Rozstrzygnięcie to jest identyczne z poprzednim prawomocnym wyrokiem WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1939/10) z 1 kwietnia 2011 r.
Sądy administracyjne w obydwu przypadkach przyjęły jednoznaczne stanowisko. Uznały, że „re-pricing” jest produkcją papierosów w rozumieniu art. 99 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
1. Na czym polega „re-pricing”
„Re-pricing” jest działaniem polegającym na zdjęciu z opakowań jednostkowych celofanu, zadrukowaniu dotychczasowej maksymalnej ceny detalicznej i nadrukowaniu nowej. Następnie na opakowanie jednostkowe papierosów zostaje ponownie nałożony celofan. W dalszej kolejności opakowania jednostkowe zostają umieszczone w pakietach, a pakiety w kartonach. Umożliwia to ich transport do odbiorców. Zmiana (przedrukowanie) maksymalnej ceny detalicznej na opakowaniu jednostkowym nie wiąże się ze zdjęciem, zniszczeniem lub uszkodzeniem znaków akcyzy ani z otworzeniem opakowania jednostkowego papierosów. Tym samym opakowanie jednostkowe papierosów (paczka) pozostaje nieuszkodzone i zamknięte. Nadal pozostaje oznaczone prawidłowymi i ważnymi znakami akcyzy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right