PPK. Pracownicze plany kapitałowe krok po kroku
Przepisy wprowadzające pracownicze plany kapitałowe (PPK) nakładają na pracodawców wiele obowiązków związanych z ich utworzeniem i prowadzeniem. Najważniejsze z nich to wybór instytucji finansowej prowadzącej PPK oraz podpisanie z tą instytucją stosownych umów. Kolejnym obowiązkiem jest comiesięczne obliczanie i przekazywanie wpłat do wybranej instytucji, a także gromadzenie i archiwizacja dokumentów dotyczących PPK.
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) to nowy, powszechny i prywatny system długoterminowego gromadzenia oszczędności na przyszłą dodatkową emeryturę. Jego istotą jest przekazywanie określonych środków pieniężnych na indywidualne rachunki utworzone dla zatrudnionych osób (podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym).
Zagadnienia z zakresu PPK kompleksowo reguluje ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (dalej: ustawa o PPK). Wprowadza ona wiele obowiązków związanych z wdrożeniem PPK w firmach.
Poniżej przedstawiamy krok po kroku procedurę związaną z założeniem i obsługą PPK.
Krok 1. Ustalenie, czy i od kiedy należy utworzyć pracownicze plany kapitałowe w firmie
Podmioty zatrudniające mają obowiązek utworzenia PPK od:
- 1 lipca 2019 r. - jeżeli zatrudniają (według stanu na 31 grudnia 2018 r.) co najmniej 250 osób,
- 1 stycznia 2020 r. - jeżeli zatrudniają (według stanu na 30 czerwca 2019 r.) co najmniej 50 osób,
- 1 lipca 2020 r. - jeżeli zatrudniają (według stanu na 31 grudnia 2019 r.) co najmniej 20 osób,
- 1 stycznia 2021 r. (dotyczy pozostałych podmiotów zatrudniających oraz podmiotów z sektora jednostek publicznych).
Zmiana liczby osób zatrudnionych w okresach pomiędzy terminami, według których brany jest pod uwagę stan zatrudnionych, a terminami, od których należy tworzyć PPK, nie ma w tym przypadku znaczenia (odpowiedź Ministerstwa Finansów z 30 października 2018 r. na interpelację poselską nr 26880).