Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-04-13

Jakie są konsekwencje finansowe za niewłaściwe sporządzenie lub niewydanie świadectwa pracy

Pracodawca powinien wydać pracownikowi świadectwo pracy w określonym terminie oraz o wymaganej przez przepisy treści. Naruszenie przepisów w tym zakresie naraża pracodawcę na konieczność wypłaty odszkodowania w maksymalnej wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika oraz na karę pieniężną w razie kontroli inspektora pracy.

Z przepisów Kodeksu pracy wynika, że:

  • jeżeli pracodawca nie zamierza nawiązać z pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy ̶ jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie,
  • w przypadku nawiązania z tym samym pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy ̶ pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek i w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Przepisy rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy doprecyzowują, że w pierwszym przypadku pracodawca wydaje świadectwo pracy niezwłocznie, tj. w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Natomiast jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, to pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00