Co podatnik może zrobić w przypadku przewlekłego prowadzenia postępowania lub kontroli celno-skarbowej
Kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia (art. 63 ust. 1 ustawy o KAS). Co jednak zrobić w przypadku, gdy kontrola ta przedłuża się – według podatnika zazwyczaj z przyczyn nieuzasadnionych?
Ile czasu może trwać kontrola celno-skarbowa
Kontrola powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy (art. 63 ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej – dalej „ustawa o KAS”). Wspomniany 3-miesięczny termin to efektywny czas na przeprowadzenie kontroli. Przepis ten nie uwzględnia m.in. okresów zawieszenia kontroli, terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego na dokonanie określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu. Ponadto każda kontrola skarbowa może być przedłużana, gdy trzeba podjąć wiele inicjatyw dowodowych, sprawdzić kontrahentów podatnika, uzyskać opinię biegłych, ustalić podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, podjąć współpracę z innymi instytucjami (w tym z administracjami podatkowymi innych państw) itp. W takiej sytuacji organ podatkowy ma jedynie obowiązek zawiadomić podatnika na piśmie o przyczynie opóźnienia i wyznaczeniu nowego terminu zakończenia sprawy. Należy podkreślić, iż wszelkie dowody zgromadzone po upływie terminu właściwego lub nowego wyznaczonego w razie opóźnienia nie stanowią dowodu w kontroli skarbowej, a także w postępowaniu podatkowym, celnym lub karnym skarbowym.