Pomoc dla pracowników poszkodowanych na skutek zjawisk pogodowych – skutki podatkowe udzielenia zapomogi
Wielu pracodawców decyduje się na okazanie pomocy pracownikom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji na skutek nawałnic, gradu czy innych nieprzewidzianych zjawisk pogodowych. Pomoc ta może polegać na udzieleniu tzw. zapomogi pieniężnej (zob. definicja). Przedstawiamy, jakie są skutki podatkowe udzielenia tej pomocy dla pracodawcy i pracownika.
Definicja
Zapomoga pieniężna (losowa) - bezzwrotna pomoc finansowa w postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego mającego na celu wsparcie finansowe osoby, która z przyczyn od siebie niezależnych znalazła się w trudnej sytuacji życiowej; najczęściej dotyczy ona konsekwencji trudnych do przewidzenia zdarzeń losowych np. choroby czy klęski żywiołowej.
Zapomoga w kosztach pracodawcy
Udzielanie pomocy materialnej rzeczowej i finansowej (zatem także przyznawanie zapomóg pracowniczych) to działalności o charakterze socjalnym (zob. art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Pracodawcy udzielający zapomóg powinni odróżnić dwie sytuacje. Pierwsza to ta, w której udzielają pomocy z ZFŚS, a druga to ta, w której pomoc udzielana jest z ich środków obrotowych. Źródło finansowania wypłacanej zapomogi decyduje bowiem o sposobie jej opodatkowania.