Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-04-28

Umowy zlecenia – jak je prawidłowo tworzyć i rozliczać

Treść umowy zlecenia powinna zawierać zapisy dotyczące wysokości wynagrodzenia dla zleceniobiorcy, z uwzględnieniem minimalnej stawki godzinowej, oraz ustalenia co do sposobu potwierdzania przepracowanych przez niego godzin. Ponadto warto wprowadzić do umowy ograniczenia dotyczące liczby godzin realizacji czynności będących jej przedmiotem.   Ponieważ umowa zlecenia stanowi tytuł do ubezpieczeń, konieczne jest prawidłowe ustalenie rodzaju potrącanych składek. Niezbędne jest ich właściwe rozliczenie, także w razie zbiegu takiej umowy z innym tytułem ubezpieczeniowym, np. umową o pracę lub innym zleceniem.

Obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej dla zleceniobiorców i samozatrudnionych wprowadzają konkretne wymagania w zakresie zasad wynagradzania tych grup zatrudnionych.

Warunki wynagradzania zleceniobiorców i samozatrudnionych od 1 stycznia 2017 r.

Warunek

Podstawa prawna z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę

konieczność ustalenia wysokości wynagrodzenia w umowie w taki sposób, aby zapewniało uzyskanie za każdą godzinę wykonywania zlecenia stawkę minimalną w wysokości 13 zł

art. 8a ust. 1

zakaz zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia wynikającego ze stawki minimalnej i zakaz przeniesienia tego prawa na inną osobę

art. 8a ust. 4

nakaz wypłaty wynagrodzenia wynikającego ze stawki minimalnej w formie pieniężnej

art. 8a ust. 5

wypłata kwoty wynikającej ze stawki minimalnej dokonywana nie rzadziej niż raz w miesiącu w przypadku umów zawartych na okresy dłuższe niż miesięczne

art. 8a ust. 6

konieczność określenia sposobu potwierdzania liczby godzin wykonywania umowy

art. 8b

obowiązek przechowywania przez zleceniodawcę dokumentacji związanej z określeniem sposobu potwierdzania oraz potwierdzaniem liczby godzin wykonania umowy przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne

art. 8c

kara grzywny w wysokości od 1000 zł do 30 000 zł nakładana przez sąd za wypłatę wynagrodzenia w kwocie niższej niż wynikająca z minimalnej stawki godzinowej

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00