ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/675
z dnia 4 kwietnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej i decyzję wykonawczą 2011/665/UE w sprawie rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 5 ust. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 (2) ustanawia techniczne specyfikacje interoperacyjności odnoszące się do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej („TSI LOC&PAS”). |
(2) | Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 (3) ustanawia szczegółowe cele, które należy ująć w technicznych specyfikacjach interoperacyjności. Zgodnie z art. 4 ust. 5 wspomnianej decyzji rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 ma uwzględniać zmiany w procedurze wprowadzania podsystemów ruchomych do obrotu, w tym kontrole przed pierwszym rozpoczęciem użytkowania pojazdów, które uzyskały zezwolenie. |
(3) | Ze względu na konieczność wspierania transportu związanego z obronnością w sieciach o różnych specyfikacjach technicznych sektor kolejowy i branża zaopatrzenia kolei zwróciły się do Komisji z wnioskiem o uproszczenie procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów kolejowych dla personelu towarzyszącego pociągom przewożącym sprzęt (np. personelu wojskowego eskortującego sprzęt związany z obronnością, strażaków, personelu zarządcy infrastruktury lub przedsiębiorstwa kolejowego). W wyniku wymiany poglądów Komisji z ekspertami stwierdzono potrzebę zwiększenia zakresu takiej nowelizacji na szerszą kategorię przypadków użycia. |
(4) | Obecne ramy technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) umożliwiają wydawanie zezwoleń dla takich pojazdów, w tym kontrolę zgodności z przepisami krajowymi. Proces wydawania zezwoleń zarządzany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) wymaga jednak od niej gromadzenia ocen od poszczególnych krajowych organów ds. bezpieczeństwa, co powoduje duży stopień skomplikowania, niepewności i opóźnienia w podejmowaniu decyzji. |
(5) | Rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 określa wymogi, które należy spełnić w odniesieniu do procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów, a także wspiera interoperacyjność europejskiej sieci kolejowej, ale obecnie nie obejmuje ono pojazdów nieprzewożących pasażerów, które są przeznaczone do przewozu personelu, ale nie są przeznaczone do przewozów pasażerskich, w zakresie TSI LOC &PAS. |
(6) | Określenie wspólnych wymogów dotyczących wyjątkowych zezwoleń ułatwia proces wydawania zezwoleń dla pojazdów, które mają być eksploatowane w całej sieci unijnej. Ogranicza ono obciążenia związane z kontrolami przed wydaniem zezwolenia, badaniami i certyfikacją wymaganymi przez przepisy krajowe do absolutnego minimum niezbędnego do zapewnienia zgodności trasy z sieciami, które nie zostały jeszcze zharmonizowane. Zgodnie z tą koncepcją przedsiębiorstwo kolejowe zyskuje elastyczność w zakresie użytkowania pojazdów, a jednocześnie jest zobowiązane do przeprowadzenia kontroli zgodności z trasą. |
(7) | Konieczne jest zatem określenie specyfikacji technicznych dotyczących wyjątkowego zezwolenia dla pojazdów nieprzewożących pasażerów, które są przeznaczone do przewozu personelu, np. personelu wojskowego, personelu kolejowego lub strażaków. |
(8) | Aby umożliwić szybki proces wydawania zezwoleń na wprowadzenie do obrotu w całej Unii wagonów dla personelu, należy dostosować szczegółowe wymogi mające zastosowanie do wagonów dla personelu, tak aby odzwierciedlały fakt, że pojazdy te mają być użytkowane w ramach pociągów towarowych i nie są ogólnodostępne. |
(9) | Ponadto zakres przypadku szczególnego dla Szwecji dotyczącego detektorów zagrzanych łożysk osi został ograniczony, co wzmacnia wspólne wymogi na szczeblu UE, a tym samym przynosi korzyści procesowi udzielania zezwoleń dla pojazdu. |
(10) | Aby uniknąć konieczności stosowania przepisów krajowych i umożliwić wydawanie wyjątkowych zezwoleń dla wagonów dla personelu, należy określić ograniczone wymogi dotyczące w szczególności maksymalnego nacisku osi i maksymalnej prędkości. Ze względu na charakterystykę urządzeń zakłócających systemy detekcji pociągu należy wprowadzić szczególne ograniczenie, jeżeli istnieje połączenie elektryczne między wagonem a lokomotywą. W celu zapewnienia, aby wagon dla personelu nie powodował żadnych zakłóceń w przytorowych systemach detekcji pociągu, w dokumencie technicznym ERA należy podać specyfikacje. Muszą być one określone w taki sposób, aby umożliwić wyjątkowe zezwolenie dla wagonu dla personelu bez konieczności stosowania przepisów krajowych. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 1302/2014. |
(12) | Nie uwzględnia się pojazdów przeznaczonych do użytkowania w pociągach obsługujących przewozy wahadłowe na potrzeby transportu prywatnych samochodów osobowych i ciężarowych wraz z ich kierowcami i pasażerami. Pojazdy te - przewożące kierowców i pasażerów pojazdów drogowych - zintegrowane z pociągami realizującymi przewozy wahadłowe na potrzeby pojazdów drogowych powinny podlegać innym przepisom niniejszego rozporządzenia dotyczącym pojazdów. Pojazdy zintegrowane z pociągami realizującymi przewozy wahadłowe w zakresie transportu kierowców i pasażerów w pojazdach drogowych nie są objęte TSI. |
(13) | Biorąc pod uwagę, że do celów oceny zgodności składników interoperacyjności lub weryfikacji podsystemów nie są wymagane żadne szczególne nowe kompetencje, nie należy wprowadzać zmian w odniesieniu do jednostek notyfikowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) nr 1302/2014. |
(14) | W decyzji wykonawczej Komisji 2011/665/UE (4) ustanawiającej specyfikację rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji wprowadza się zmiany w celu uwzględnienia również nowego typu „wagonu dla personelu”. |
(15) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
W załączniku do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1302/oj).
(3) Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_del/2017/1474/oj).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji 2011/665/UE z dnia 4 października 2011 r. w sprawie europejskiego rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji (Dz.U. L 264 z 8.10.2011, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2011/665/oj).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w pkt 2.2.2 „Tabor” na końcu lit. A) pkt 3 dodaje się akapit w brzmieniu: „Wagon dla personelu to pojazd kolejowy, który może przewozić osoby, ale nie jest przeznaczony do przewozu pasażerów.”; |
2) | w pkt 2.3.1 „Typy taboru” na końcu lit. A) pkt 3 dodaje się akapit w brzmieniu: „Pojazdy przewożące personel (nieprzewożące pasażerów) wchodzące w skład pociągu nieobsługującego przewozów pasażerskich: Typ ten obejmuje pojazdy nietrakcyjne nieogólnodostępne, wykorzystywane głównie do przewozu personelu (np. eskortującego personelu wojskowego, strażaków, personelu zarządcy infrastruktury lub przedsiębiorstwa kolejowego) i przeznaczone do zintegrowania z pociągami, które zazwyczaj nie są ogólnodostępne ani nie są przeznaczone do przewozu pasażerów; wchodzą one w zakres niniejszej TSI jako wagony dla personelu i mogą być dopuszczone do wprowadzenia do obrotu bez ograniczenia do konkretnego obszaru użytkowania, z zastrzeżeniem warunków określonych w pkt 7.1.1.6.”; |
3) | w pkt 4.2.12.2, po ppkt 27 dodaje się ppkt 28 w brzmieniu:
|
4) | po pkt 7.1.1.5.2 dodaje się pkt 7.1.1.6 w brzmieniu:
|
5) | w pkt 7.3.2.3 w odniesieniu do przypadku szczególnego dla Szwecji w tabeli 19 wprowadza się następujące zmiany: „Tabela 19 Strefy pomiarowe i ochronne dla pojazdów kolejowych przeznaczonych do eksploatacji w Szwecji
|
6) | w dodatku J tabela J-1 otrzymuje brzmienie:
|
7) | w dodatku J tabela J-2 otrzymuje brzmienie:
|
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku III do decyzji 2011/665/UE w tabeli w kolumnie „Kategoria” drugą kategorię „Ciągnione pojazdy pasażerskie” zastępuje się kategorią „Pojazdy ciągnione”, a w kolumnie „Podkategoria” w kodzie 32 tekst „Zarezerwowany” zastępuje się tekstem „Wagon dla personelu”.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00