DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 4 października 2011 r.
w sprawie europejskiego rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji
(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 6974)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/665/UE)
(DUUEL. z 2021 r., Nr 145, poz. 37;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2023 r., Nr 222, poz. 561)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 34 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 34 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE Europejska Agencja Kolejowa (dalej zwana „Agencją” ) powinna utworzyć i prowadzić rejestr typów pojazdów szynowych dopuszczonych przez państwa członkowskie do eksploatacji na sieci kolejowej Unii.
(2) W odniesieniu do niektórych istniejących pojazdów nie ma możliwości ustalenia zgodności z typem pojazdu, który jest dopuszczony do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE. Możliwość ujęcia właściwości technicznych wszystkich pojazdów znajdujących się w eksploatacji w jednym rejestrze może być jednak korzystna dla kolejnictwa.
(3) Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu, o których mowa w art. 33 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2008/57/WE, są w większości przypadków objęte kodem szczegółowym. Owe kody ograniczeń powinny zostać zharmonizowane. Zakres stosowania krajowych kodów ograniczeń należy zawęzić do tych ograniczeń, które uwzględniają szczególne właściwości istniejącego systemu kolei państwa członkowskiego i w przypadku których istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w tym samym znaczeniu w innych państwach członkowskich. Agencja powinna aktualizować wykaz zharmonizowanych kodów ograniczeń i kodów krajowych oraz publikować je na swojej stronie internetowej.
(4) Zgodnie z art. 34 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE w przypadku wydania, zmiany, zawieszenia lub cofnięcia przez państwo członkowskie zezwolenia na dopuszczenie typu do eksploatacji krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny powiadomić o tym Agencję, tak by mogła ona uaktualnić rejestr. Rejestr powinien zawierać typy pojazdów dopuszczone do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE. W związku z tym w ramach powiadomienia Agencji krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny wskazać, jakie parametry danego typu zostały sprawdzone zgodnie ze zgłoszonymi przepisami krajowymi. Wskazanie to należy przygotować zgodnie z dokumentem referencyjnym, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy 2008/57/WE (gdzie nazywany on jest „odnośnym dokumentem”).
(5) W dniu 20 grudnia 2010 r. Europejska Agencja Kolejowa przedłożyła Komisji swoje zalecenie ERA/REC/07-2010/INT.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 29 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsza decyzja ustanawia specyfikację w odniesieniu do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji, o którym mowa w art. 34 dyrektywy 2008/57/WE.
Artykuł 2
Specyfikacja europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji
1. Agencja opracowuje, obsługuje i utrzymuje europejski rejestr typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji w oparciu o specyfikacje przedstawione w załącznikach I i II.
2. Europejski rejestr typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) zawiera dane dotyczące typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji przez państwa członkowskie na podstawie art. 26 dyrektywy 2008/57/WE.
3. Typy pojazdów dopuszczone do eksploatacji przez państwo członkowskie przed dniem 19 lipca 2010 r., w przypadku których co najmniej jeden pojazd został dopuszczony do eksploatacji w co najmniej jednym państwie członkowskim na podstawie art. 22 lub 24 dyrektywy 2008/57/WE po dniu 19 lipca 2010 r., uważa się za podlegające przepisom art. 26 dyrektywy 2008/57/WE i rejestruje się w ERATV. W takim przypadku dane podlegające rejestracji można ograniczyć do parametrów, które zostały zweryfikowane w trakcie procesu dopuszczania do eksploatacji.
4. Typy pojazdów, które można zarejestrować dobrowolnie, zostały przedstawione w sekcji 1 załącznika I.
5. Struktura numeru, jaki otrzymuje każdy typ pojazdu, została określona w załączniku III.
6. Rejestr należy uruchomić do dnia 31 grudnia 2012 r. Do tego czasu Agencja publikuje informacje dotyczące typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji na swojej stronie internetowej.
Artykuł 2a
Informacje, które ma wprowadzić Agencja
Agencja wprowadza do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji informacje na temat zezwoleń dla typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu, których udzieliła, oraz na temat nowych wersji typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu zgodnie z art. 50 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 (2), jak określono w załączniku II do niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Informacje przesyłane przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowe organy ds. bezpieczeństwa przedkładały informacje na temat zezwoleń dla typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu, których udzieliły, oraz na temat nowych wersji typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu zgodnie z art. 50 rozporządzenia (UE) 2018/545, jak określono w załączniku II do niniejszej decyzji.
2. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa przekazują informacje, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zgodnie z przepisami zapisanymi w sekcji 5.2 załącznika I.
3. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa przedkładają informacje przy użyciu standardowego internetowego formularza elektronicznego, w którym wypełniają odpowiednie pola.
4. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa przedkładają, nie później niż w terminie czterech miesięcy po dniu wejścia w życie niniejszej decyzji, informacje związane z zezwoleniami na dopuszczenie typów pojazdów do eksploatacji, które wydały po dniu 19 lipca 2010 r. i przed wejściem w życie niniejszej decyzji.
Artykuł 4
Kody ograniczeń
Zharmonizowane kody ograniczeń mają zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich.
Wykaz zharmonizowanych kodów ograniczeń jest wykazem, o którym mowa w decyzji wykonawczej (UE) 2018/1614 (3)
Artykuł 5
Przepisy końcowe
1. Agencja publikuje i aktualizuje instrukcje stosowania w odniesieniu do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji. W odniesieniu do każdego parametru wspomniane instrukcje zawierają, oprócz innych informacji, odesłanie do punktów technicznych specyfikacji interoperacyjności, w których określono wymagania dla tego parametru.
2. Agencja przedkłada Komisji, nie później niż w terminie 18 miesięcy po wejściu w życie niniejszej decyzji, zalecenie w sprawie ewentualnego ujęcia w rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2010 r. oraz w sprawie ewentualnej zmiany niniejszej decyzji w oparciu o zdobyte doświadczenia.
Artykuł 6
Data rozpoczęcia stosowania
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 15 kwietnia 2012 r.
Artykuł 7
Adresaci
Niniejsza decyzja skierowana jest do Europejskiej Agencji Kolejowej i państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 października 2011 r.
(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).
ZAŁĄCZNIK I
SPECYFIKACJA W ODNIESIENIU DO EUROPEJSKIEGO REJESTRU TYPÓW POJAZDÓW DOPUSZCZONYCH DO EKSPLOATACJI
| |||||||||||||||||||||
1. | TYPY POJAZDÓW PODLEGAJĄCE DOBROWOLNEJ REJESTRACJI | ||||||||||||||||||||
| Typy pojazdów dopuszczone do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2010 r., w przypadku których żaden nowy pojazd nie został dopuszczony do eksploatacji po dniu 19 lipca 2010 r., można zarejestrować w ERATV dobrowolnie. | ||||||||||||||||||||
| Ponadto dobrowolnie można zarejestrować następujące typy pojazdów: | ||||||||||||||||||||
| – pojazdy dopuszczone do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2010 r., w przypadku których wydano dodatkowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji na podstawie art. 23 lub 25 dyrektywy 2008/57/WE, | ||||||||||||||||||||
| – pojazdy dopuszczone do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2010 r., w przypadku których wydano nowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w następstwie modernizacji lub odnowienia, | ||||||||||||||||||||
| – pojazdy pochodzące z państw trzecich i dopuszczone do eksploatacji na terytorium UE zgodnie z konwencją COTIF z 1999 r., a zwłaszcza załącznikami F i G do niej, lub | ||||||||||||||||||||
| – pojazdy pochodzące z państw trzecich i dopuszczone do eksploatacji na podstawie przepisów art. 21 ust. 11 dyrektywy 2008/57/WE. | ||||||||||||||||||||
| We wspomnianych czterech przypadkach dobrowolnej rejestracji dane podlegające rejestracji można ograniczyć do parametrów, które zostały zweryfikowane w trakcie procesu dopuszczania do eksploatacji. | ||||||||||||||||||||
| Tymczasowe pozwolenia, np. pozwolenia na badania i jazdy próbne, nie są rejestrowane w ERATV. | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
2. | ARCHITEKTURA FUNKCJONALNA | ||||||||||||||||||||
2.1. | Administrowanie ERATV | ||||||||||||||||||||
| Rejestr ERATV umieszcza się na serwerach Agencji, której powierza się również zarządzanie rejestrem. Agencja tworzy konta użytkowników i przyznaje prawa dostępu na wniosek krajowych organów ds. bezpieczeństwa zgodnie z niniejszą specyfikacją. | ||||||||||||||||||||
2.2. | Adres ERATV | ||||||||||||||||||||
| ERATV jest aplikacją internetową. Adres ERATV udostępniony jest na stronie internetowej Agencji. | ||||||||||||||||||||
2.3. | Użytkownicy oraz ich prawa dostępu | ||||||||||||||||||||
| Użytkownikami ERATV są: | ||||||||||||||||||||
| Tabela 1 Prawa dostępu do ERATV | ||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||
2.4. | Interfejs z systemami zewnętrznymi | ||||||||||||||||||||
| Każdy typ pojazdu zarejestrowany (tj. zatwierdzony i podany do wiadomości publicznej) w ERATV jest udostępniany za pośrednictwem hiperłącza. Hiperłącza te mogą być używane przez aplikacje zewnętrzne. | ||||||||||||||||||||
| Należy zwrócić uwagę na ewentualne powiązania pomiędzy ERATV i europejskim scentralizowanym wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych (ECVVR) (1). | ||||||||||||||||||||
| W stosownych przypadkach ERATV umożliwia wymianę informacji z innymi systemami informacyjnymi Agencji, takimi jak europejski rejestr pojazdów („EVR”), o którym mowa w decyzji (UE) 2018/1614, wspólny interfejs użytkownika dla kolejowego rejestru infrastruktury, o którym mowa w decyzji Komisji 2014/880/UE (2), oraz punkt kompleksowej obsługi, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 (3). | ||||||||||||||||||||
2.5. | Powiązania z innymi rejestrami i bazami danych | ||||||||||||||||||||
| Przy opracowywaniu ERATV Agencja w pełni uwzględnia interfejsy z następującymi rejestrami i bazami danych, w tym skoordynowane okresy przejściowe: | ||||||||||||||||||||
| – krajowe rejestry pojazdów (4) (NVR) i ECVVR: format danych dotyczących typu pojazdu w ECVVR musi wykazywać wzajemnie jednoznaczną zgodność z oznaczeniem typów i – w stosownych przypadkach – wersji typu w ERATV, | ||||||||||||||||||||
| – rejestr infrastruktury (RINF) (5): wykaz parametrów oraz format danych w RINF i ERATV muszą wykazywać wzajemną zgodność, włącznie ze wszelkimi aktualizacjami lub zmianami specyfikacji RINF i ERATV, | ||||||||||||||||||||
| – dokument referencyjny przepisów krajowych (art. 27 dyrektywy 2008/57/WE): gdy dokument referencyjny zostanie udostępniony, wykaz parametrów, w przypadku których dokonywana jest ocena zgodności w stosunku do przepisów krajowych określonych w ERATV, musi wykazywać wzajemnie jednoznaczną zgodność z wykazem parametrów określonym w dokumencie referencyjnym. ERATV nie może umożliwiać odniesienia do jakiegokolwiek parametru nieujętego w dokumencie referencyjnym. | ||||||||||||||||||||
| – EVR: format danych dotyczących typu pojazdu w EVR musi wykazywać wzajemnie jednoznaczną zgodność z oznaczeniem typów i – w stosownych przypadkach – wersji typu w ERATV; | ||||||||||||||||||||
| – Punkt kompleksowej obsługi (6): Punkt kompleksowej obsługi jest uzależniony od ERATV w odniesieniu do zarządzania wszelkimi informacjami dotyczącymi typów/wariantów/wersji. Identyfikacja typu jest stosowana jako odniesienie podczas wymiany informacji między systemami. Punkt kompleksowej obsługi umożliwi pobieranie informacji dotyczących typów/wariantów/wersji z ERATV i spowoduje publikację informacji dotyczących typu/wariantu/wersji w ERATV w momencie wydania zezwolenia dla typu pojazdu; | ||||||||||||||||||||
| – Jednolita baza danych (7) zawierająca przepisy krajowe: w odniesieniu do krajowych przepisów dotyczących zezwoleń dla pojazdów: wykaz parametrów, w odniesieniu do których dokonuje się oceny zgodności z przepisami krajowymi określonymi w ERATV, jest taki sam w jednolitej bazie danych. ERATV nie może umożliwiać odniesienia do jakiegokolwiek parametru nieujętego w jednolitej bazie danych. | ||||||||||||||||||||
| – Do czasu, gdy jednolita baza danych będzie funkcjonalna, a dane zostaną przeniesione z bazy danych dokumentów referencyjnych i Notif-IT, wykaz parametrów, w odniesieniu do których przeprowadza się ocenę zgodności z przepisami krajowymi określonymi w ERATV, jest taki sam jak w bazie danych dokumentów referencyjnych. ERATV nie może umożliwiać odniesienia do jakiegokolwiek parametru nieujętego w bazie danych dokumentów referencyjnych. | ||||||||||||||||||||
2.6. | Dostępność | ||||||||||||||||||||
| W zasadzie ERATV musi być dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku przy docelowej dostępności systemu wynoszącej 98 %. W przypadku awarii mającej miejsce poza normalnymi godzinami pracy Agencji przywrócenie usługi następuje jednak w ciągu następnego dnia roboczego Agencji po awarii. Niedostępność systemu w czasie konserwacji musi być minimalna. | ||||||||||||||||||||
2.7. | Bezpieczeństwo | ||||||||||||||||||||
| Konta użytkowników i hasła utworzone przez Agencję nie mogą zostać ujawnione żadnej stronie trzeciej i należy ich używać wyłącznie zgodnie z niniejszą specyfikacją. | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
3. | ARCHITEKTURA TECHNICZNA | ||||||||||||||||||||
3.1. | Architektura systemu | ||||||||||||||||||||
| ERATV jest internetową aplikacją umieszczoną na serwerach Agencji i przez nią zarządzaną. | ||||||||||||||||||||
| ERATV musi być w stanie pomieścić kompletne informacje dotyczące 35 000 typów pojazdów. | ||||||||||||||||||||
| Użytkownicy muszą mieć możliwość połączenia się z ERATV za pomocą standardowego łącza internetowego. | ||||||||||||||||||||
| Architekturę ERATV przedstawiono na poniższym rysunku: | ||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||
3.2. | Wymagania systemowe | ||||||||||||||||||||
| W celu uzyskania połączenia z ERATV niezbędna jest przeglądarka internetowa oraz dostęp do Internetu. | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
4. | TRYB FUNKCJONOWANIA | ||||||||||||||||||||
| ERATV posiada następujące tryby funkcjonowania: | ||||||||||||||||||||
| – tryb normalny. W normalnym trybie funkcjonowania dostępne są wszystkie funkcje, | ||||||||||||||||||||
| – tryb konserwacji. W trybie konserwacji ERATV może być niedostępny dla użytkowników. | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
5. | REGUŁY DOTYCZĄCE WPROWADZANIA DANYCH I WGLĄDU W NIE | ||||||||||||||||||||
5.1. | Zasada ogólna | ||||||||||||||||||||
| Każdy krajowy organ ds. bezpieczeństwa przedkłada informacje dotyczące wydanych przez siebie zezwoleń dla typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu. | ||||||||||||||||||||
| Każdy krajowy organ ds. bezpieczeństwa przedkłada informacje dotyczące wersji typu pojazdu lub wersji wariantu typu pojazdu, które otrzymał zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/545. | ||||||||||||||||||||
| Agencja bezpośrednio rejestruje informacje dotyczące wydanych przez nią zezwoleń dla typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu oraz informacje dotyczące wersji typu pojazdu lub wersji wariantu typu pojazdu, które otrzymała. | ||||||||||||||||||||
| ERATV zawiera internetowe narzędzie służące do wymiany informacji pomiędzy krajowymi organami ds. bezpieczeństwa i Agencją. Narzędzie to umożliwia następujące rodzaje wymiany informacji: | ||||||||||||||||||||
| 1) zastrzeżenie identyfikatora typu; | ||||||||||||||||||||
| 2) przedkładanie Agencji przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa danych do rejestru, obejmujących m.in.: | ||||||||||||||||||||
| a) dane dotyczące wydania zezwolenia dla nowego typu pojazdu lub nowego wariantu typu pojazdu (w tym przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa przekazuje pełen zestaw danych określonych w załączniku II); | ||||||||||||||||||||
| b) dane dotyczące wydania zezwolenia dla typu pojazdu uprzednio zarejestrowanego w ERATV (w tym przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa przekazuje jedynie dane dotyczące samego zezwolenia, tj. pola w sekcji 3 wykazu określonego w załączniku II); | ||||||||||||||||||||
| c) dane dotyczące rejestracji wersji typu pojazdu lub wersji wariantu typu pojazdu (w tym przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa przekazuje pełen zestaw danych określonych w załączniku II); | ||||||||||||||||||||
| d) dane dotyczące zmiany obowiązującego zezwolenia (w tym przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa przekazuje jedynie dane dotyczące pól, w których należy wprowadzić zmiany); nie może to obejmować zmiany danych odnoszących się do cech charakterystycznych pojazdu); | ||||||||||||||||||||
| e) dane dotyczące zawieszenia obowiązującego zezwolenia (w tym przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa przekazuje jedynie datę zawieszenia); | ||||||||||||||||||||
| f) dane dotyczące ponownej aktywacji obowiązującego zezwolenia (w tym przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa przekazuje jedynie dane dotyczące pól, w których należy wprowadzić zmiany), z rozróżnieniem pomiędzy: | ||||||||||||||||||||
| – ponowną aktywacją bez zmiany danych, | ||||||||||||||||||||
| – ponowną aktywacją ze zmianą danych (dane te nie muszą dotyczyć właściwości pojazdu); | ||||||||||||||||||||
| g) dane dotyczące cofnięcia zezwolenia; | ||||||||||||||||||||
| h) dane dotyczące korekty błędu; | ||||||||||||||||||||
| 3) prośby o doprecyzowanie lub skorygowanie danych, kierowane przez Agencję do krajowego organu ds. bezpieczeństwa; | ||||||||||||||||||||
| 4) odpowiedzi krajowego organu ds. bezpieczeństwa na otrzymane od Agencji prośby o doprecyzowanie lub skorygowanie danych | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa przedkłada dane w celu zaktualizowania rejestru drogą elektroniczną za pomocą aplikacji internetowej i przy użyciu standardowego internetowego formularza elektronicznego po wypełnieniu stosownych pól, jak określono w załączniku II. | ||||||||||||||||||||
| Agencja sprawdza dane przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa pod kątem ich zgodności z niniejszą specyfikacją i zatwierdza je lub zwraca się z prośbą o doprecyzowanie. | ||||||||||||||||||||
| Jeżeli Agencja uzna, że dane przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa nie są zgodne z niniejszą specyfikacją, wysyła do krajowego organu ds. bezpieczeństwa prośbę o skorygowanie lub doprecyzowanie przedłożonych danych. | ||||||||||||||||||||
| Po każdej aktualizacji danych dotyczących typu pojazdu system generuje komunikat potwierdzający, który jest przesyłany pocztą elektroniczną do użytkowników z krajowego organu ds. bezpieczeństwa, który przedłożył dane, do krajowych organów ds. bezpieczeństwa wszystkich pozostałych państw członkowskich, w których typ jest dopuszczony do eksploatacji, jak również do posiadacza zezwolenia dla typu pojazdu i Agencji. | ||||||||||||||||||||
5.2. | Przedkładanie danych przez krajowy organ ds. Bezpieczeństwa | ||||||||||||||||||||
5.2.1. | Rejestrowanie zezwolenia dla nowego typu pojazdu, nowego wariantu typu pojazdu lub nowej wersji typu pojazdu lub nowej wersji typu pojazdu | ||||||||||||||||||||
| 1) Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdym zezwoleniu dla typu pojazdu w terminie 20 dni roboczych od wystawienia zezwolenia. | ||||||||||||||||||||
| 2) Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdym wariancie typu pojazdu w terminie 20 dni roboczych od wystawienia zezwolenia. | ||||||||||||||||||||
| 3) Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdej wersji typu lub wariantu typu pojazdu, o której został poinformowany zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/545, w terminie 20 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji. | ||||||||||||||||||||
| 4) Agencja sprawdza informacje przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa, a następnie w terminie 20 dni roboczych od otrzymania tych informacji zatwierdza je i przydziela typowi pojazdu numer określony w załączniku III lub zwraca się z prośbą o ich skorygowanie bądź doprecyzowanie. W szczególności, aby zapobiec niezamierzonemu powielaniu typów w ERATV, Agencja sprawdza – w stopniu, w jakim umożliwiają to dane dostępne w ERATV – czy dany typ nie został wcześniej zarejestrowany w innym państwie członkowskim. | ||||||||||||||||||||
| 5) Po zatwierdzeniu informacji przedłożonych przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa Agencja przydziela nowemu typowi pojazdu jego numer. Reguły dotyczące przydzielania numeru typowi pojazdu wyszczególniono w załączniku III. | ||||||||||||||||||||
5.2.2. | Wydawanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu zarejestrowanego uprzednio w ERATV | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu już zarejestrowanego w ERATV (np. typu dopuszczonego do eksploatacji przez inne państwo członkowskie) w terminie dwudziestu (20) dni roboczych od wystawienia zezwolenia. | ||||||||||||||||||||
| Agencja sprawdza informacje przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa, a następnie w terminie dziesięciu (10) dni roboczych od otrzymania tych informacji zatwierdza je lub zwraca się z prośbą o ich skorygowanie bądź doprecyzowanie. | ||||||||||||||||||||
| Po zatwierdzeniu informacji przedłożonych przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa Agencja uzupełnia dane dotyczące przedmiotowego typu pojazdu danymi dotyczącymi zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji w państwie członkowskim krajowego organu ds. bezpieczeństwa, który wydał to zezwolenie. | ||||||||||||||||||||
5.2.3. | Zmiana danych w obowiązującym zezwoleniu | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdej zmianie danych w obowiązującym zezwoleniu dla typu pojazdu w terminie dwudziestu (20) dni roboczych od wprowadzenia zmiany danych w zezwoleniu. | ||||||||||||||||||||
| Agencja sprawdza informacje przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa, a następnie w terminie dziesięciu (10) dni roboczych od otrzymania tych informacji zatwierdza je lub zwraca się z prośbą o ich skorygowanie bądź doprecyzowanie. Agencja w szczególności sprawdza, czy zmiany, których dotyczy wniosek, rzeczywiście obejmują zmiany danych w zezwoleniu dla istniejącego typu (np. zmiana warunków zezwolenia, zmiany w certyfikacie badania typu) i nie wiążą się z wprowadzeniem nowego typu pojazdu. | ||||||||||||||||||||
| Po zatwierdzeniu informacji przedłożonych przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa Agencja publikuje te informacje. | ||||||||||||||||||||
5.2.4. | Zawieszenie | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdym zawieszeniu obowiązującego zezwolenia dla typu pojazdu w terminie pięciu (5) dni roboczych od zawieszenia zezwolenia. | ||||||||||||||||||||
| Agencja sprawdza informacje przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa, a następnie w terminie pięciu (5) dni roboczych od otrzymania tych informacji zatwierdza je lub zwraca się z prośbą o ich skorygowanie bądź doprecyzowanie. | ||||||||||||||||||||
5.2.5. | Ponowna aktywacja bez zmiany danych | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o ponownej aktywacji zezwolenia dla typu pojazdu, które zostało uprzednio zawieszone, w terminie dwudziestu (20) dni roboczych od dokonania ponownej aktywacji zezwolenia. Krajowy organ ds. bezpieczeństwa potwierdza, że oryginalne zezwolenie zostało ponownie aktywowane bez żadnej zmiany danych. | ||||||||||||||||||||
| Agencja sprawdza informacje przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa, a następnie w terminie dziesięciu (10) dni roboczych od otrzymania tych informacji zatwierdza je lub zwraca się z prośbą o ich skorygowanie bądź doprecyzowanie. | ||||||||||||||||||||
5.2.6. | Ponowna aktywacja ze zmianą danych | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o ponownej aktywacji zezwolenia dla typu pojazdu, które zostało uprzednio zawieszone, w terminie dwudziestu (20) dni roboczych od dokonania ponownej aktywacji zezwolenia. Krajowy organ ds. bezpieczeństwa wskazuje, że ponownej aktywacji towarzyszy zmiana danych w oryginalnym zezwoleniu. Krajowy organ ds. bezpieczeństwa przedkłada informacje dotyczące wspomnianej zmiany danych. | ||||||||||||||||||||
| W przypadku zmiany danych w zezwoleniu zastosowanie ma proces określony powyżej w pkt 5.2.3. | ||||||||||||||||||||
5.2.7. | Cofnięcie | ||||||||||||||||||||
| Krajowy organ ds. bezpieczeństwa informuje Agencję o każdym cofnięciu obowiązującego zezwolenia dla typu pojazdu w terminie pięciu (5) dni roboczych od cofnięcia zezwolenia. | ||||||||||||||||||||
| Agencja sprawdza informacje przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa, a następnie w terminie pięciu (5) dni roboczych od otrzymania tych informacji zatwierdza je lub zwraca się z prośbą o ich skorygowanie bądź doprecyzowanie. | ||||||||||||||||||||
| W przypadkach gdy zezwolenie posiada termin ważności, system informatyczny automatycznie zmienia status zezwolenia na „wygasło” stosownie do terminu ważności wskazanego przez właściwy krajowy organ ds. bezpieczeństwa. | ||||||||||||||||||||
5.2.8. | Zmiana danych w zezwoleniu, która może spowodować zmianę zarejestrowanego typu pojazdu | ||||||||||||||||||||
| Przed wystąpieniem z wnioskiem o zmianę danych w zezwoleniu, która może spowodować zmianę zarejestrowanego typu pojazdu, krajowy organ ds. bezpieczeństwa koordynuje działania z krajowymi organami ds. bezpieczeństwa, które wydały zezwolenie dla tego zarejestrowanego typu, a w szczególności z organem, który zarejestrował typ w ERATV. | ||||||||||||||||||||
5.3. | Wprowadzanie danych lub dokonywanie ich zmiany przez Agencję | ||||||||||||||||||||
5.3.1 | Podmiotem udzielającym zezwolenia jest krajowy organ ds. bezpieczeństwa | ||||||||||||||||||||
| W przypadku gdy krajowy organ ds. bezpieczeństwa działa jako podmiot udzielający zezwolenia, Agencja nie zmienia danych przedłożonych przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa. Rola Agencji polega wyłącznie na walidacji i publikacji. | ||||||||||||||||||||
| W wyjątkowych okolicznościach, takich jak brak technicznych możliwości postępowania zgodnie z normalną procedurą, Agencja może na wniosek krajowego organu ds. bezpieczeństwa wprowadzić lub zmienić dane przedłożone przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa. W takim przypadku krajowy organ ds. bezpieczeństwa, który wystąpił z wnioskiem o wprowadzenie lub zmianę danych, potwierdza dane wprowadzone lub zmienione przez Agencję, natomiast Agencja należycie dokumentuje ten proces. Zastosowanie mają ramy czasowe na wprowadzenie danych do ERATV, które określono w pkt 5.2. | ||||||||||||||||||||
5.3.2 | Podmiotem udzielającym zezwolenia jest Agencja | ||||||||||||||||||||
| W przypadku gdy Agencja działa jako podmiot udzielający zezwolenia: | ||||||||||||||||||||
| a) rejestruje wszelkie zezwolenia dla typu pojazdu lub warianty typu pojazdu w terminie 20 dni roboczych od wydania zezwolenia; | ||||||||||||||||||||
| b) rejestruje wszelkie wersje typu lub wariantu pojazdu w terminie 20 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji; | ||||||||||||||||||||
| c) zmienia wszelkie obowiązujące zezwolenia dla typu pojazdu w terminie 20 dni roboczych od wprowadzenia zmiany w zezwoleniu; | ||||||||||||||||||||
| d) zawiesza wszelkie obowiązujące zezwolenia dla typu pojazdu w terminie 5 dni roboczych od wydania zawieszenia zezwolenia; | ||||||||||||||||||||
| e) ponownie aktywuje wszelkie zawieszone wcześniej zezwolenia dla typu pojazdu w terminie 20 dni roboczych od dokonania ponownej aktywacji zezwolenia; | ||||||||||||||||||||
| f) cofa wszelkie obowiązujące zezwolenia dla typu pojazdu w terminie 5 dni roboczych od wycofania zezwolenia. | ||||||||||||||||||||
5.4. | Publikowanie danych przez Agencję | ||||||||||||||||||||
| Agencja podaje do publicznej wiadomości dane, które zostały zatwierdzone. | ||||||||||||||||||||
5.5. | Obsługa błędów w przedłożonych danych | ||||||||||||||||||||
| ERATV umożliwia korygowanie błędów w zapisanych danych. W przypadku gdy błąd został skorygowany, ERATV podaje datę korekty. | ||||||||||||||||||||
5.6. | Ewentualne wyszukiwania i sprawozdania | ||||||||||||||||||||
| ERATV umożliwia następujące sprawozdania: | ||||||||||||||||||||
| 1) w przypadku krajowego organu ds. bezpieczeństwa i Agencji: | ||||||||||||||||||||
| – informacje określone w załączniku II, przedłożone przez dowolny krajowy organ ds. bezpieczeństwa i niezatwierdzone przez Agencję w odniesieniu do każdego typu pojazdu, w przypadku którego zezwolenie jest aktywne, zawieszone lub cofnięte (łącznie z zezwoleniami, które wygasły), o ile informacje te są utrzymywane w archiwach, | ||||||||||||||||||||
| – wszelkiego rodzaju sprawozdania dostępne dla ogółu społeczeństwa; | ||||||||||||||||||||
| 2) w przypadku ogółu społeczeństwa: | ||||||||||||||||||||
| – informacje określone w załączniku II, przedłożone przez dowolny krajowy organ ds. bezpieczeństwa i zatwierdzone przez Agencję w odniesieniu do każdego typu pojazdu, w przypadku którego zezwolenie jest aktywne, zawieszone lub cofnięte (łącznie z zezwoleniami, które wygasły), o ile informacje te są utrzymywane w archiwach. | ||||||||||||||||||||
| ERATV umożliwia ogółowi społeczeństwa wyszukiwanie przynajmniej w oparciu o następujące kryteria oraz ich dowolną kombinację: | ||||||||||||||||||||
| – według kodu typu, | ||||||||||||||||||||
| – według nazwy typu lub jej części, | ||||||||||||||||||||
| – według nazwy producenta lub jej części, | ||||||||||||||||||||
| – według kategorii lub podkategorii pojazdu, | ||||||||||||||||||||
| – według TSI, z którymi typ jest zgodny, | ||||||||||||||||||||
| – według państwa członkowskiego lub kombinacji państw członkowskich, w których dany typ pojazdu jest dopuszczony do eksploatacji, | ||||||||||||||||||||
| – według statusu zezwolenia, | ||||||||||||||||||||
| – według dowolnych właściwości technicznych. | ||||||||||||||||||||
| W stosownych przypadkach kryteria wyszukiwania umożliwiają określenie zakresu właściwości technicznej. | ||||||||||||||||||||
5.7. | Archiwa | ||||||||||||||||||||
| ERATV zachowuje kompletne zapisy historyczne wszelkich zmian danych, w tym korekt błędów, jak również próśb o doprecyzowanie oraz odpowiedzi, dotyczące zarejestrowanego typu pojazdu, przez 10 lat od dnia cofnięcia zezwolenia we wszystkich państwach członkowskich oraz przez 10 lat od dnia cofnięcia z dowolnego NVR rejestracji ostatniego pojazdu danego typu, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi później. | ||||||||||||||||||||
5.8. | Automatyczne powiadomienie o zmianach | ||||||||||||||||||||
| W następstwie zmiany danych, zawieszenia, ponownej aktywacji lub cofnięcia zezwolenia dla typu pojazdu system informatyczny wysyła do krajowego organu ds. bezpieczeństwa każdego państwa członkowskiego, w którym dane typy pojazdów są dopuszczone do eksploatacji, automatyczną wiadomość e-mail informującą o zmianie. | ||||||||||||||||||||
| W przypadkach gdy zezwolenie posiada termin ważności, na trzy (3) miesiące przed jego upływem system informatyczny wysyła do właściwego krajowego organu ds. bezpieczeństwa automatyczną wiadomość e-mail informującą o zbliżającej się dacie wygaśnięcia. | ||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
6. | GLOSARIUSZ | ||||||||||||||||||||
|
|
(1) Przewidzianym w decyzji Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30).
(2) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/880/UE z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylająca decyzję wykonawczą 2011/633/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 489).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
(4) Przewidziane w decyzji 2007/756/WE.
(5) Przewidziany w decyzji wykonawczej Komisji 2011/633/UE z dnia 15 września 2011 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej (Dz.U. L 256 z 1.10.2011, s. 1).
(6) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796.
(7) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796.
ZAŁĄCZNIK II
DANE PODLEGAJĄCE REJESTRACJI ORAZ ICH FORMAT [1]
W odniesieniu do każdego typu pojazdu dopuszczonego do eksploatacji ERATV zawiera następujące dane:
1) W odniesieniu do każdego typu pojazdu dopuszczonego do eksploatacji ERATV zawiera następujące dane:
a) identyfikacja typu,
b) producent,
c) zgodność z TSI,
d) zezwolenia, w tym ogólne informacje dotyczące tych zezwoleń, ich status, wykaz parametrów, w przypadku których sprawdzono zgodność z przepisami krajowymi,
e) właściwości techniczne.
2) Dane podlegające rejestracji w ERATV w odniesieniu do każdego typu pojazdu, jak również ich format, zostały określone w tabeli 2. Dane podlegające rejestracji zależą od kategorii pojazdu, jak wskazano w tabeli 2.
3) Wartości podane w odniesieniu do parametrów związanych z właściwościami technicznymi są wartościami zapisanymi w dokumentacji towarzyszącej wnioskowi.
4) W przypadkach gdy możliwe wartości w odniesieniu do parametru są ograniczone do wcześniej określonego wykazu, wykazy te utrzymuje i aktualizuje Agencja.
5) W przypadku typów pojazdów, które nie są zgodne ze wszystkimi stosownymi obowiązującymi TSI, krajowy organ ds. bezpieczeństwa, który wydał zezwolenie dla typu, może ograniczyć informacje, które należy przekazać na temat właściwości technicznych określonych w sekcji 4 poniżej, do parametrów, które zostały sprawdzone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6) W przypadku gdy w stosownej TSI określony jest jakiś parametr, wartość podana dla tego parametru jest wartością poddawaną ocenie w procedurze weryfikacji.
7) Wcześniej określone wykazy są utrzymywane i aktualizowane przez Agencję zgodnie z obowiązującymi TSI, w tym TSI, które mogą być stosowane w okresie przejściowym.
8) W przypadku parametrów określonych jako „punkt otwarty” nie wprowadza się danych do czasu, gdy »punkt otwarty« zostanie zamknięty w stosownej TSI.
9) W przypadku parametrów określonych jako »opcjonalne« podanie danych podlega decyzji podmiotu składającego wniosek o zezwolenie dla typu.
10) Pola 0.1–0.4 wypełnia Agencja.
Tabela 2
Parametry ERATV
Parametr | Format danych | Zastosowanie w odniesieniu do kategorii pojazdów (Tak, Nie, Opcjonalnie, Punkt Otwarty) | Parametry kompatybilności technicznej między pojazdem i siecią (sieciami) obszaru użytkowania | ||||||
1. Pojazdy trakcyjne | 2. Ciągnione pojazdy pasażerskie | 3. Wagony towarowe | 4. Pojazdy specjalne | ||||||
0 | Identyfikacja typu | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
0.1 | Numer typu (zgodnie z załącznikiem III) | [liczba] XX–XXX–XXXX–X | T | T | T | T |
| ||
0.2 | Wariant uwzględniony w tym typie (zgodnie z art. 2 pkt 13 rozporządzenia (UE) 2018/545) | [znaki alfanumeryczne] ZZZ | T | T | T | T |
| ||
0.4 | Wersje uwzględnione w tym typie (zgodnie z art. 2 pkt 14 rozporządzenia (UE) 2018/545) | [znaki alfanumeryczne] VVV | T | T | T | T |
| ||
0.3 | Data zapisu w ERATV | [data] RRRRMMDD | T | T | T | T |
| ||
1 | Informacje ogólne | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
1.1 | Nazwa typu | [ciąg znaków] (maks. 256 znaków) | O | O | O | O |
| ||
1.2 | Alternatywna nazwa typu | [ciąg znaków] (maks. 256 znaków) | O | O | O | O |
| ||
1.3 | Nazwa producenta | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
1.3.1 | Dane identyfikacyjne producenta | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
1.3.1.1 | Nazwa organizacji | [ciąg znaków] (maks. 256 znaków) Wybór z wcześniej określonego wykazu, możliwość dodania nowych organizacji | T | T | T | T |
| ||
1.3.1.2 | Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | O | O | O | O |
| ||
1.3.1.3 | Kod organizacji | Kod alfanumeryczny | O | O | O | O |
| ||
1.3.2 | Dane kontaktowe producenta | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
1.3.2.1 | Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | O | O | O | O |
| ||
1.3.2.2 | Miejscowość | Tekst | O | O | O | O |
| ||
1.3.2.3 | Kod państwa | Kod zgodnie z międzyinstytucjonalnym przewodnikiem redakcyjnym UE | O | O | O | O |
| ||
1.3.2.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | O | O | O | O |
| ||
1.3.2.5 | Adres e-mail | | O | O | O | O |
| ||
1.4 | Kategoria | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (zgodnie z załącznikiem III) | T | T | T | T |
| ||
1.5 | Podkategoria | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (zgodnie z załącznikiem III) | T | T | T | T |
| ||
2 | Zgodność z TSI | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
2.1 | Zgodność z TSI | W odniesieniu do każdej TSI: [ciąg znaków] T/N/Częściowa/Nie dotyczy Wybór z wcześniej określonego wykazu TSI związanych z pojazdami (zarówno obowiązujących, jak i tych uprzednio obowiązujących) (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | T | T |
| ||
2.2 | Certyfikat weryfikacji WE: Oznaczenie referencyjne »certyfikatów badania typu WE” (w przypadku stosowania modułu SB) lub »certyfikatów badania projektu WE” (w przypadku stosowania modułu SH1) | [ciąg znaków] (możliwość wskazania kilku certyfikatów, np. certyfikat w odniesieniu do podsystemu „Tabor”, certyfikat w odniesieniu do podsystemu „Sterowanie” itd.) | T | T | T | T |
| ||
2.3 | Przypadki szczególne mające zastosowanie (zgodność przypadków szczególnych z elementami poddanymi ocenie) | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) w oparciu o TSI (w odniesieniu do każdej TSI oznaczonej jako T lub C) | T | T | T | T |
| ||
2.4 | Sekcje TSI, z którymi brak zgodności | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) w oparciu o TSI (w odniesieniu do każdej TSI oznaczonej jako C) | T | T | T | T |
| ||
3 | Zezwolenia | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.0 | Obszar użytkowania | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji): PC – Sieć | T | T | T | T |
| ||
3.1 | Zezwolenie zarejestrowane | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.1 | Państwo członkowskie wydające zezwolenie | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji): | T | T | T | T |
| ||
3.1.2 | Obecny status | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.2.1 | Status | [ciąg znaków] + [data] Możliwe warianty: Ważne, Zawieszone RRRRMMDD, Uchylone RRRRMMDD, do odnowienia RRRRMMDD | T | T | T | T |
| ||
3.1.2.2 | Ważność zezwolenia (o ile określono) | [data] RRRRMMDD | T | T | T | T |
| ||
3.1.2.3 | Kodowane warunki użytkowania i inne ograniczenia | [ciąg znaków] Kod przydzielony przez Agencję | T | T | T | T |
| ||
3.1.2.4 | Niekodowane warunki użytkowania i inne ograniczenia | [ciąg znaków] | T | T | T | T |
| ||
3.1.3 | Dane archiwalne | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.1 | Oryginalne zezwolenie | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.1.1 | Data oryginalnego zezwolenia | [data] RRRRMMDD | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2 | Posiadacz zezwolenia | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.1.2.1 | Dane identyfikacyjne posiadacza zezwolenia | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.1.2.1.1 | Nazwa organizacji | [ciąg znaków] (maks. 256 znaków) Wybór z wcześniej określonego wykazu, możliwość dodania nowych organizacji | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2.1.2 | Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2.1.3 | Kod organizacji | Kod alfanumeryczny | O | O | O | O |
| ||
3.1.3.1.2.2 | Dane kontaktowe posiadacza zezwolenia | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.1.2.2.1 | Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2.2.2 | Miejscowość | Tekst | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2.2.3 | Kod państwa | Kod zgodnie z międzyinstytucjonalnym przewodnikiem redakcyjnym UE | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2.2.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.2.2.5 | Adres e-mail | | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.3 | Oznaczenie referencyjne dokumentu zezwolenia | [ciąg znaków] (numer EIN) | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.4 | Certyfikat weryfikacji: Numer referencyjny badania typu lub badania projektu typu | [ciąg znaków] (możliwość wskazania kilku certyfikatów, np. certyfikatu dla podsystemu „Tabor”, certyfikatu dla podsystemu „Sterowanie” itd.) | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.5 | Parametry, w przypadku których oceniono zgodność z obowiązującymi przepisami krajowymi | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) w oparciu o decyzję Komisji 2015/2299/UE | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.1.6 | Uwagi | [ciąg znaków] (maks. 1 024 znaków) | O | O | O | O |
| ||
3.1.3.1.7 | Odniesienie do pisemnej deklaracji wnioskodawcy, o którym mowa w art. 3 pkt 11 rozporządzenia (UE) nr 402/2013 | [ciąg znaków] | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X | Zmiana danych w zezwoleniu | Nagłówek (brak danych) (X to numer kolejny, zwiększający się o jednostkę, począwszy od 2, wraz z kolejnymi zmianami danych wprowadzanymi w zezwoleniu dla typu) | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.1 | Typ zmiany | [ciąg znaków] Tekst z wcześniej określonego wykazu | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.2 | Data | [data] RRRRMMDD | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3 | Posiadacz zezwolenia (w stosownych przypadkach) | [ciąg znaków] (maks. 256 znaków) Wybór z wcześniej określonego wykazu, możliwość dodania nowych organizacji | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.1 | Dane identyfikacyjne posiadacza zezwolenia | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.X.3.1.1 | Nazwa organizacji | [ciąg znaków] (maks. 256 znaków) Wybór z wcześniej określonego wykazu, możliwość dodania nowych organizacji | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.1.2 | Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.1.3 | Kod organizacji | Kod alfanumeryczny | O | O | O | O |
| ||
3.1.3.X.3.2 | Dane kontaktowe posiadacza zezwolenia | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
3.1.3.X.3.2.1 | Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.2.2 | Miejscowość | Tekst | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.2.3 | Kod państwa | Kod zgodnie z międzyinstytucjonalnym przewodnikiem redakcyjnym UE | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.2.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.3.2.5 | Adres e-mail | | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.4 | Oznaczenie referencyjne dokumentu wprowadzającego zmiany danych w zezwoleniu | [ciąg znaków] | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.5 | Certyfikat weryfikacji: Numer referencyjny badania typu lub badania projektu typu | [ciąg znaków] (możliwość wskazania kilku certyfikatów, np. certyfikat w odniesieniu do podsystemu „Tabor”, certyfikat w odniesieniu do podsystemu „Sterowanie” itd.) | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.6 | Obowiązujące przepisy krajowe (w stosownych przypadkach) | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) w oparciu o decyzję Komisji 2015/2299/UE | T | T | T | T |
| ||
3.1.3.X.7 | Uwagi | [ciąg znaków] (maks. 1 024 znaków) | O | O | O | O |
| ||
3.1.3.X.8 | Odniesienie do pisemnej deklaracji wnioskodawcy, o którym mowa w art. 3 pkt 11 rozporządzenia (UE) nr 402/2013 | [ciąg znaków] | T | T | T | T |
| ||
3.X | Zezwolenie zarejestrowane | Nagłówek (brak danych) (X to numer kolejny zwiększający się o jednostkę, począwszy od 2, za każdym razem, gdy wydano zezwolenie dla danego typu). Niniejsza sekcja zawiera te same pola co 3.1 | T | T | T | T |
| ||
4 | Właściwości techniczne pojazdu | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.1 | Ogólne właściwości techniczne | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.1.1 | Liczba kabin maszynisty | [liczba] 0/1/2 | T | T | T | T | N | ||
4.1.2 | Prędkość | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.1.2.1 | Maksymalna prędkość konstrukcyjna | [liczba] km/h | T | T | T | T | N | ||
4.1.3 | Rozstaw kół zestawu kołowego | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu | T | T | T | T | T | ||
4.1.5 | Maksymalna liczba pociągów zespołowych lub lokomotyw sprzężonych razem w ramach eksploatacji wielokrotnej | [liczba] | T | N | N | N | N | ||
4.1.11 | System zmiany rozstawu kół zestawu kołowego | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu | T | T | T | T | T | ||
4.1.12 | Liczba pojazdów składających się na stały skład (dotyczy wyłącznie składu stałego) | [liczba] | T | T | T | T | N | ||
4.2 | Skrajnia pojazdu | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.2.1 | Profil odniesienia | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwość wyboru więcej niż jednej opcji) (wykaz będzie się różnił w przypadku poszczególnych kategorii w zależności od stosownej TSI) | T | T | T | T | T | ||
4.3 | Warunki środowiskowe | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.3.1 | Zakres temperatury | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu (możliwość wyboru więcej niż jednej opcji) | T | T | T | T | N | ||
4.3.3 | Wystąpienia śniegu, oblodzenia i gradu | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu | T | T | T | T | N | ||
4.4 | Bezpieczeństwo przeciwpożarowe | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.4.1 | Kategoria bezpieczeństwa przeciwpożarowego | [ciąg znaków] Wybór z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | T | ||
4.5 | Masa i obciążenia projektowe | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.5.1 | Dopuszczalne obciążenie użytkowe w odniesieniu do poszczególnych kategorii linii | [liczba] t w odniesieniu do kategorii linii [ciąg znaków] | N | N | T | N | T | ||
4.5.1.1 | Kategoria (kategorie) linii określone w normie EN | [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.5.2 | Masa projektowa i operacyjna | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.5.2.1 | Masa projektowa w stanie gotowości do eksploatacji | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.2.2 | Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.2.3 | Masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.2.4 | Masa operacyjna w stanie gotowości do eksploatacji | [liczba] kg | T | T | N | N | T | ||
4.5.2.5 | Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym | [liczba] kg | T | T | N | N | T | ||
4.5.3 | Statyczny nacisk osi | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.5.3.1 | Statyczny nacisk osi w stanie gotowości do eksploatacji | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.3.2 | Statyczny nacisk osi przy normalnym obciążeniu użytkowym | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.3.3 | Statyczny nacisk osi przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.3.4 | Położenie osi na całej długości jednostki (odstęp między osiami): a: Odległość między osiami b: Odległość od osi końcowej do końca najbliższej płaszczyzny sprzęgu c: Odległość między dwiema osiami wewnętrznymi | a [liczba] m b [liczba] m c [liczba] m Wyjaśnienie wartości dla a, b i c [ciąg znaków] | T | T | N | T | T | ||
4.5.5 | Masa całkowita pojazdu (dla każdego pojazdu składającego się na daną jednostkę) | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.5.6 | Masa na koło | [liczba] kg | T | T | N | T | T | ||
4.6 | Charakterystyka dynamiczna taboru | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.6.4 | Połączenie maksymalnej prędkości i maksymalnego niedoboru przechyłki, w odniesieniu do których pojazd został oceniony | [liczba] km/h - [liczba] mm | T | T | T | T | T | ||
4.6.5 | Pochylenie poprzeczne szyny | [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu | T | T | T | T | T | ||
4.7 | Hamowanie | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.1 | Maksymalne średnie opóźnienie | [liczba] m/s2 | T | N | N | T | N | ||
4.7.2 | Pojemność cieplna | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.2.1 | Skuteczność hamowania na torach o dużym nachyleniu przy normalnym obciążeniu użytkowym | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.2.1.1 | Przypadek referencyjny TSI | [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu | T | T | T | T | N | ||
4.7.2.1.2 | Prędkość (jeżeli nie wskazano przypadku referencyjnego) | [liczba] km/h | T | T | T | T | N | ||
4.7.2.1.3 | Nachylenie (jeżeli nie wskazano przypadku referencyjnego) | [liczba] ‰ (mm/m) | T | T | T | T | N | ||
4.7.2.1.4 | Odległość (jeżeli nie wskazano przypadku referencyjnego) | [liczba] km | T | T | T | T | N | ||
4.7.2.1.5 | Czas (jeżeli nie określono odległości) (jeżeli nie wskazano przypadku referencyjnego) | [liczba] min | T | T | T | T | N | ||
4.7.2.1.6 | Maksymalna pojemność cieplna hamulców | [liczba] kJ | T | T | T | T | N | ||
4.7.3 | Hamulec postojowy | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.3.3 | Maksymalne nachylenie toru, na którym jednostka jest unieruchomiona wyłącznie przy użyciu hamulca postojowego (jeżeli pojazd jest w niego wyposażony) | [liczba] ‰ (mm/m) | T | T | N | T | N | ||
4.7.3.4 | Hamulec postojowy | [wartość logiczna] T/N | N | N | T | N | N | ||
4.7.4 | Układy hamulcowe zainstalowane w pojeździe | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.4.1 | Hamulec wiroprądowy | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.4.1.1 | Szynowy hamulec wiroprądowy zainstalowany | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.7.4.1.2 | Możliwość uniemożliwienia użycia szynowego hamulca wiroprądowego (jedynie w przypadku gdy szynowy hamulec wiroprądowy jest zainstalowany) | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.7.4.2 | Hamulec magnetyczny | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.4.2.1 | Szynowy hamulec magnetyczny zainstalowany | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.7.4.2.2 | Możliwość uniemożliwienia użycia szynowego hamulca magnetycznego (jedynie w przypadku gdy hamulec magnetyczny jest zainstalowany) | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.7.4.3 | Hamulec odzyskowy (jedynie w przypadku pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej) | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.7.4.3.1 | Hamulec odzyskowy zainstalowany | [wartość logiczna] T/N | T | N | N | T | T | ||
4.7.4.3.2 | Możliwość uniemożliwienia użycia hamulca odzyskowego (jedynie w przypadku gdy hamulec odzyskowy jest zainstalowany) | [wartość logiczna] T/N | T | N | N | T | T | ||
4.7.5 | Hamulec bezpieczeństwa: Droga hamowania i profil opóźnienia dla każdego stanu obciążenia dla danej konstrukcyjnej prędkości maksymalnej | [liczba] m [liczba] m/s2 | T | T | N | T | N | ||
4.7.6 | W przypadku eksploatacji ogólnej: Procent masy hamującej (lambda) lub masa hamująca | Lambda (%) [liczba] tony | T | T | T | T | N | ||
4.7.7 | Hamulec służbowy: Przy maksymalnej sile hamowania służbowego: Droga hamowania, maksymalne opóźnienie, dla stanu obciążenia »masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym« przy maksymalnej prędkości konstrukcyjnej | [liczba] m [liczba] m/s2 | T | T | T | T | N | ||
4.7.8 | Zabezpieczenie przed poślizgiem kół | [wartość logiczna] T/N | T | T | T | T | N | ||
4.8 | Charakterystyka geometryczna | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.8.1 | Długość pojazdu | [liczba] m | T | T | N | T | N | ||
4.8.2 | Minimalna eksploatacyjna średnica koła | [liczba] mm | T | T | T | T | T | ||
4.8.4 | Minimalny dozwolony promień łuku poziomego | [liczba] m | T | T | N | T | T | ||
4.8.5 | Minimalny dozwolony promień łuku pionowego wypukłego | [liczba] m | T | T | T | T | N | ||
4.8.6 | Minimalny dozwolony promień łuku pionowego wklęsłego | [liczba] m | T | T | T | T | N | ||
4.9 | Wyposażenie | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.9.1 | Typ sprzęgu końcowego | [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | T | T | N | ||
4.9.2 | Monitorowanie stanu łożysk osi (wykrywanie przegrzanych maźnic) | [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | T | T | T | ||
4.9.3.1 | Zainstalowane urządzenie do smarowania obrzeży kół | (T/N) | T | T | N | T | T | ||
4.9.3.2 | Możliwość deaktywowania urządzenia do smarowania (jedynie w przypadku gdy urządzenie do smarowania obrzeży kół jest zainstalowane) | (T/N) | T | T | N | T | T | ||
4.10 | Zasilanie | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.10.1 | System zasilania (napięcie i częstotliwość) | [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.10.4 | Maksymalny pobór prądu na każdy pantograf podczas postoju (należy określić w odniesieniu do każdego systemu prądu stałego, do jakiego przystosowany jest pojazd) | [liczba] A przy napięciu [automatycznie wstawione napięcie] | T | T | N | T | N | ||
4.10.5 | Wysokość współdziałania pantografu z przewodami jezdnymi (mierzona od poziomu główki szyny) (należy określić w odniesieniu do każdego systemu zasilania, do jakiego przystosowany jest pojazd) | [liczba] od [m] do [m] (z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku) | T | T | N | T | T | ||
4.10.6 | Geometria ślizgacza pantografu (należy określić w odniesieniu do każdego systemu zasilania, do jakiego przystosowany jest pojazd) | [ciąg znaków] dla systemu [automatycznie wstawiony system zasilania] Ze wstępnie określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.10.7 | Liczba pantografów stykających się z siecią trakcyjną (ST) (należy określić w odniesieniu do każdego systemu zasilania, do jakiego przystosowany jest pojazd) | [liczba] | T | T | N | T | T | ||
4.10.8 | Najkrótsza odległość między dwoma pantografami stykającymi się z siecią trakcyjną (należy określić w odniesieniu do każdego systemu zasilania, do jakiego przystosowany jest pojazd) należy określić w odniesieniu do eksploatacji jednokrotnej oraz, w stosownych przypadkach, wielokrotnej) (jedynie w przypadku gdy liczba uniesionych pantografów jest większa niż 1) | [liczba] [m] | T | T | N | T | T | ||
4.10.10 | Materiał nakładek stykowych pantografu, w jaki pojazd może być wyposażony (należy określić w odniesieniu do każdego systemu zasilania, do jakiego przystosowany jest pojazd) | [ciąg znaków] dla systemu [automatycznie wstawiony system zasilania] Ze wstępnie określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.10.11 | Zainstalowane urządzenie do automatycznej regulacji wysokości pantografu (ADD) (należy określić w odniesieniu do każdego systemu zasilania, do jakiego przystosowany jest pojazd) | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.10.14 | Pojazdy elektryczne wyposażone w funkcję ograniczania mocy lub prądu | [wartość logiczna] T/N | T | N | N | T | T | ||
4.10.15 | Średnia siła nacisku | [liczba] [N] | T | T | N | T | T | ||
4.10.16 | Pojazd wyposażony w układ magazynowania energii elektrycznej do celów trakcyjnych oraz w funkcję ładowania za pomocą sieci trakcyjnej podczas postoju | [wartość logiczna] T/N | T | N | N | T | T | ||
4.12 | Właściwości związane z pasażerami | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.12.3.1 | Wysokości peronów, do których przystosowany jest pojazd | [liczba] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór kilku opcji) | T | T | N | N | T | ||
4.13 | Pokładowe urządzenia sterownicze (jedynie w przypadku pojazdów z kabiną maszynisty) | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.13.1 | Sygnalizacja | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.13.1.1 | Pokładowe wyposażenie ETCS oraz zestaw specyfikacji z załącznika A do TSI „Sterowanie” | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | N | ||
4.13.1.5 |
| [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.13.1.7 | ETCS – Wdrożenie pokładowe | [ciąg znaków] | T | T | N | T | N | ||
4.13.1.8 | Zgodność systemu ETCS | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.13.1.9 | Zarządzanie informacjami na temat kompletności pociągu (nie od maszynisty) | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.13.1.10 | Pokładowe informacje o bezpiecznej długości składu, niezbędne do uzyskania dostępu do linii i odpowiedniego SIL | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | T | ||
4.13.1.11 | Koperta legalnie eksploatowanych wersji systemu ETCS | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | T | ||
4.13.2 | Łączność radiowa | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.13.2.1 | Pokładowa łączność głosowa GSM-R i jej wzorzec | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | N | ||
4.13.2.3 | Zainstalowane dotychczasowe systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.13.2.5 | Zgodność systemu głosowej łączności radiowej | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.13.2.6 | Wdrożenie łączności głosowej i eksploatacyjnej GSM-R | [ciąg znaków] | T | T | N | T | N | ||
4.13.2.7 | Pokładowa radiowa transmisja danych GSM-R i jej wzorzec | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | N | ||
4.13.2.8 | Kompatybilność systemu radiowej wymiany danych | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | N | T | T | ||
4.13.2.9 | Wdrożenie przesyłania danych GSM-R na potrzeby ETCS i ATO | [ciąg znaków] | T | T | N | T | N | ||
4.13.2.10 | Sieć macierzysta łączności głosowej GSM-R przy użyciu karty SIM | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | T | ||
4.13.2.11 | Sieć macierzysta transmisji danych GSM-R przy użyciu karty SIM | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | T | ||
4.13.2.12 | karta SIM do łączności głosowej GSM-R – wsparcie grupy ID 555 | [wartość logiczna] T/N | T | T | N | T | T | ||
4.13.3 | ATO | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.13.3.1 | Wersja pokładowego systemu ATO | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu | T | T | N | T | N | ||
4.13.3.2 | Wdrożenie pokładowego systemu ATO | [ciąg znaków] | T | T | N | T | N | ||
4.14 | Zgodność z systemami detekcji pociągów | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.14.1 | Typy systemów detekcji pociągów, w odniesieniu do których pojazd został zaprojektowany i poddany ocenie | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | T | T | T | T | T | ||
4.15 | Funkcje wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu | Nagłówek (brak danych) |
|
|
|
|
| ||
4.15.1 | Obecność i rodzaj funkcji wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu | [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) | N | N | T | N | N | ||
4.15.2 | Obecność funkcji zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia | [wartość logiczna] T/N | T | N | N | N | N | ||
4.15.3 | Obecność funkcji przetwarzania sygnału zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia | [wartość logiczna] T/N | T | N | N | N | N |
ZAŁĄCZNIK III
STRUKTURA NUMERU TYPU [2]
Każdy typ pojazdu otrzymuje numer składający się z 10 cyfr o następującej strukturze:
X X | X X X | X X X X | X |
Kategoria – Podkategoria | Rodzina (platforma) | Numer kolejny | Cyfra kontrolna |
|
|
|
|
Pole 1 | Pole 2 | Pole 3 | Pole 4 |
gdzie:
Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:
Kod | Kategoria | Podkategoria |
11 | Pojazdy trakcyjne | Lokomotywa |
12 | zespół napędowy (lub człon napędowy) | |
13 | Pasażerski pociąg zespołowy z własnym napędem | |
14 | Zarezerwowany | |
15 | Zarezerwowany | |
16 | Wagon silnikowy | |
17 | Lokomotywa manewrowa | |
18 | Tramwaj dwusystemowy | |
19 | Inne (zob. art. 1 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797) | |
31 | Ciągnione pojazdy pasażerskie | Wagon pasażerski |
32 | Zarezerwowany | |
33 | Wagon kryty | |
34 | Zarezerwowany | |
35 | Wagon do przewozu samochodów | |
36 | Wagon osobowy sterowniczy | |
37 | Zarezerwowany | |
38 | Wagon kryty sterowniczy | |
39 | Stały zestaw spiętych wagonów | |
40 | Zarezerwowany | |
41 | Inne | |
42–49 | Zarezerwowany | |
51 | Wagony towarowe (ciągnione) | Wagon towarowy |
52 | Zarezerwowany | |
53 | Stały zestaw spiętych wagonów towarowych | |
54 | Oddzielne wózki kolejowe połączone z kompatybilnymi pojazdami drogowymi | |
55-59 |
| Zarezerwowany |
71 | Pojazdy specjalne | Pojazd specjalny z własnym napędem Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji |
72 | Maszyny torowe (OTM) | |
73 | Pojazd specjalny ciągniony Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji | |
74 | Pojazdy służące do kontroli infrastruktury | |
75 | Pojazdy do usuwania skutków niekorzystnych warunków środowiskowych | |
76 | Pojazdy pogotowia | |
77 | Pojazdy drogowo-kolejowe | |
78 | Zarezerwowany | |
79 | Zarezerwowany |
Pole 2 (cyfry od 3 do 5) jest przydzielane stosownie do rodziny, do której należy dany typ pojazdu. W przypadku nowych rodzin (tj. rodzin niezarejestrowanych jeszcze w ERATV) numer ten jest zwiększany o jednostkę za każdym razem, gdy do Agencji wpływa wniosek o zarejestrowanie typu pojazdu należącego do nowej rodziny.
Pole 3 (cyfry od 6 do 9) to numer kolejny zwiększany o jednostkę za każdym razem, gdy do Agencji wpływa wniosek o zarejestrowanie typu pojazdu należącego do danej rodziny.
Pole 4 (cyfra 10) to cyfra kontrolna wyznaczana w następujący sposób (algorytm Luhna lub moduł 10):
– w przypadku cyfr na miejscach parzystych numeru podstawowego (pola od 1 do 9, licząc od prawej strony) przyjmuje się ich wartość dziesiętną,
– cyfry na miejscach nieparzystych numeru podstawowego (licząc od prawej strony) mnoży się przez 2,
– następnie oblicza się sumę cyfr na miejscach parzystych i wszystkich cyfr stanowiących iloczyny cząstkowe otrzymane z miejsc nieparzystych,
– bierze się cyfrę jednostek tak otrzymanej sumy,
– cyfrę kontrolną stanowi cyfra, która dodana do cyfry jednostek daje sumę 10; jeżeli cyfrą jednostek będzie zero, wówczas cyfrą kontrolną również będzie zero.
Przykłady wyznaczania cyfry kontrolnej:
1 – | Niech numerem podstawowym będzie | 3 | 3 | 8 | 4 | 4 | 7 | 9 | 6 | 1 |
|
| Mnożnik | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
|
|
| 6 | 3 | 16 | 4 | 8 | 7 | 18 | 6 | 2 |
|
| Suma: 6 + 3 + 1 + 6 + 4 + 8 + 7 + 1 + 8 + 6 + 2 = 52 | ||||||||||
| Cyfrą jednostek w tej sumie jest 2. | ||||||||||
| Wynika stąd, że cyfra kontrolna będzie wynosiła 8, a z podanego numeru podstawowego powstanie numer rejestracyjny 33 844 7961 – 8. | ||||||||||
2 – | Niech numerem podstawowym będzie | 3 | 1 | 5 | 1 | 3 | 3 | 2 | 0 | 4 |
|
| Mnożnik | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
|
|
| 6 | 1 | 10 | 1 | 6 | 3 | 4 | 0 | 8 |
|
| Suma: 6 + 1 + 1 + 0 + 1 + 6 + 3 + 4 + 0 + 8 = 30 | ||||||||||
| Cyfrą jednostek w tej sumie jest 0. | ||||||||||
| Wynika stąd, że cyfra kontrolna będzie wynosiła 0, a z podanego numeru podstawowego powstanie numer rejestracyjny 31 513 3204 – 0. |
Jeżeli certyfikat badania typu lub certyfikat badania projektu uwzględnia więcej niż jedną wersję typu pojazdu, każdą z tych wersji należy oznaczyć za pomocą kolejnego numeru trzycyfrowego.
[1] Załącznik II w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1696 z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniającej decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.Urz.UE L 222 z 08.09.2023, str. 561). Zmiana weszła w życie 8 września 2023 r.
[2] Załącznik III w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1696 z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniającej decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.Urz.UE L 222 z 08.09.2023, str. 561). Zmiana weszła w życie 8 września 2023 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00