OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2024/2907
budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024
PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (1),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (2), w szczególności jego art. 43,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (3), w szczególności jego art. 43,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (4),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (5),
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 22 listopada 2023 r. (6),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, przyjęty przez Komisję dnia 9 kwietnia 2024 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2024 przyjęte przez Radę dnia 13 września 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 16 września 2024 r.,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 22 października 2024 r.,
uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
STWIERDZA:
Artykuł
Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Strasburgu dnia 22 października 2024 r.
Przewodnicząca
R. METSOLA
(1) Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
(2) Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
(3) Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
(4) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
(5) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
(6) Dz.U. L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2024 r. (Dz.U. L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2024 - nr 3/2024.
(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2023 r. (Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-4/2023.
(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2024 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 188. posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych 25 maja 2023 r.
(4) Kwota ta obejmuje 3 334 000 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(5) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: „Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków”.
(6) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.
(7) Obliczenie stawki: (84 683 638 505) / (177 274 794 000) = 0,477697006969868.
(8) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (140 013 731 035 + 6 763 743 562= 146 777 474 597 = 146 777 474 597).
(9) Zasoby własne ogółem jako odsetek DNB: (140 013 731 035) / (17 727 479 400 000) = 0,79 %; łączny pułap zasobów własnych zgodnie z art. 3 i 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.
BUDŻET KORYGUJĄCY NR 3 NA ROK BUDŻETOWY 2024
SPIS TREŚCI
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII | 5 |
OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU | 5 |
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE | 13 |
- TYTUŁ 1: | ZASOBY WŁASNE | 14 |
- TYTUŁ 2: | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | 18 |
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII
Obliczenie finansowania budżetu
Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii
Opis dochodów | Budżet 2024 (1) | Budżet 2023 (2) | Zmiana (w %) |
Dochody różne (tytuły 3-6) | 6 131 117 988 | 11 643 369 035 | -47,34 |
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) | 632 625 574 | 2 519 010 950 | -74,89 |
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) | p.m. | p.m. | - |
Dochody ogółem (tytuły 2-6) | 6 763 743 562 | 14 162 379 985 | -52,24 |
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) | 24 620 400 000 | 23 730 100 000 | +3,75 |
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) | 23 616 137 250 | 22 458 526 500 | +5,15 |
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 1 7) | 7 093 555 280 | 7 201 885 360 | -1,50 |
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) | 84 683 638 505 | 97 650 082 928 | -13,28 |
Środki, które mają zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (3), (4) | 140 013 731 035 | 151 040 594 788 | -7,30 |
Dochody ogółem (5) | 146 777 474 597 | 165 202 974 773 | -11,15 |
TABELA 1
Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053
Państwo członkowskie | 1 % nieograniczonej podstawy VAT | 1 % dochodu narodowego brutto | Stopa ograniczenia (w %) | 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia | 1 % ograniczonej podstawy VAT (6) | Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) |
Belgia | 2 458 073 000 | 6 053 077 000 | 50 | 3 026 538 500 | 2 458 073 000 |
|
Bułgaria | 485 944 000 | 986 492 000 | 50 | 493 246 000 | 485 944 000 |
|
Czechy | 1 381 193 000 | 3 303 904 000 | 50 | 1 651 952 000 | 1 381 193 000 |
|
Dania | 1 644 830 000 | 4 024 834 000 | 50 | 2 012 417 000 | 1 644 830 000 |
|
Niemcy | 18 671 727 000 | 44 177 819 000 | 50 | 22 088 909 500 | 18 671 727 000 |
|
Estonia | 198 069 000 | 411 271 000 | 50 | 205 635 500 | 198 069 000 |
|
Irlandia | 1 311 262 000 | 4 306 468 000 | 50 | 2 153 234 000 | 1 311 262 000 |
|
Grecja | 956 124 000 | 2 337 353 000 | 50 | 1 168 676 500 | 956 124 000 |
|
Hiszpania | 7 177 495 000 | 14 907 594 000 | 50 | 7 453 797 000 | 7 177 495 000 |
|
Francja | 14 424 761 000 | 30 027 033 000 | 50 | 15 013 516 500 | 14 424 761 000 |
|
Chorwacja | 455 555 000 | 775 338 000 | 50 | 387 669 000 | 387 669 000 | Chorwacja |
Włochy | 9 414 014 000 | 21 373 179 000 | 50 | 10 686 589 500 | 9 414 014 000 |
|
Cypr | 202 758 000 | 282 122 000 | 50 | 141 061 000 | 141 061 000 | Cypr |
Łotwa | 210 650 000 | 450 918 000 | 50 | 225 459 000 | 210 650 000 |
|
Litwa | 340 270 000 | 764 050 000 | 50 | 382 025 000 | 340 270 000 |
|
Luksemburg | 439 386 000 | 583 760 000 | 50 | 291 880 000 | 291 880 000 | Luksemburg |
Węgry | 943 801 000 | 2 122 059 000 | 50 | 1 061 029 500 | 943 801 000 |
|
Malta | 102 827 000 | 179 697 000 | 50 | 89 848 500 | 89 848 500 | Malta |
Niderlandy | 4 872 698 000 | 10 430 238 000 | 50 | 5 215 119 000 | 4 872 698 000 |
|
Austria | 2 373 455 000 | 5 082 933 000 | 50 | 2 541 466 500 | 2 373 455 000 |
|
Polska | 4 023 815 000 | 7 884 404 000 | 50 | 3 942 202 000 | 3 942 202 000 | Polska |
Portugalia | 1 301 810 000 | 2 651 464 000 | 50 | 1 325 732 000 | 1 301 810 000 |
|
Rumunia | 1 253 684 000 | 3 485 670 000 | 50 | 1 742 835 000 | 1 253 684 000 |
|
Słowenia | 332 589 000 | 676 624 000 | 50 | 338 312 000 | 332 589 000 |
|
Słowacja | 571 831 000 | 1 279 109 000 | 50 | 639 554 500 | 571 831 000 |
|
Finlandia | 1 117 920 000 | 2 886 018 000 | 50 | 1 443 009 000 | 1 117 920 000 |
|
Szwecja | 2 425 597 000 | 5 831 366 000 | 50 | 2 915 683 000 | 2 425 597 000 |
|
Ogółem | 79 092 138 000 | 177 274 794 000 |
| 88 637 397 000 | 78 720 457 500 |
|
TABELA 2
Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie
Państwo członkowskie | 1 % ograniczonej podstawy VAT | Stawka jednolita zasobów własnych opartych na VAT (w %) | Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 2 458 073 000 | 0,30 | 737 421 900 |
Bułgaria | 485 944 000 | 0,30 | 145 783 200 |
Czechy | 1 381 193 000 | 0,30 | 414 357 900 |
Dania | 1 644 830 000 | 0,30 | 493 449 000 |
Niemcy | 18 671 727 000 | 0,30 | 5 601 518 100 |
Estonia | 198 069 000 | 0,30 | 59 420 700 |
Irlandia | 1 311 262 000 | 0,30 | 393 378 600 |
Grecja | 956 124 000 | 0,30 | 286 837 200 |
Hiszpania | 7 177 495 000 | 0,30 | 2 153 248 500 |
Francja | 14 424 761 000 | 0,30 | 4 327 428 300 |
Chorwacja | 387 669 000 | 0,30 | 116 300 700 |
Włochy | 9 414 014 000 | 0,30 | 2 824 204 200 |
Cypr | 141 061 000 | 0,30 | 42 318 300 |
Łotwa | 210 650 000 | 0,30 | 63 195 000 |
Litwa | 340 270 000 | 0,30 | 102 081 000 |
Luksemburg | 291 880 000 | 0,30 | 87 564 000 |
Węgry | 943 801 000 | 0,30 | 283 140 300 |
Malta | 89 848 500 | 0,30 | 26 954 550 |
Niderlandy | 4 872 698 000 | 0,30 | 1 461 809 400 |
Austria | 2 373 455 000 | 0,30 | 712 036 500 |
Polska | 3 942 202 000 | 0,30 | 1 182 660 600 |
Portugalia | 1 301 810 000 | 0,30 | 390 543 000 |
Rumunia | 1 253 684 000 | 0,30 | 376 105 200 |
Słowenia | 332 589 000 | 0,30 | 99 776 700 |
Słowacja | 571 831 000 | 0,30 | 171 549 300 |
Finlandia | 1 117 920 000 | 0,30 | 335 376 000 |
Szwecja | 2 425 597 000 | 0,30 | 727 679 100 |
Ogółem | 78 720 457 500 |
| 23 616 137 250 |
TABELA 3
Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 7) - zestawienie
Państwo członkowskie | Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) | Stawka poboru za kilogram w EUR | Wkład brutto | Obniżka ryczałtowa | Wkład netto |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) | (4) | (5) = (3) - (4) |
Belgia | 210 481 600 |
| 168 385 280 |
| 168 385 280 |
Bułgaria | 78 333 100 |
| 62 666 480 | 22 000 000 | 40 666 480 |
Czechy | 151 911 000 |
| 121 528 800 | 32 187 600 | 89 341 200 |
Dania | 174 315 600 |
| 139 452 480 |
| 139 452 480 |
Niemcy | 1 775 737 600 |
| 1 420 590 080 |
| 1 420 590 080 |
Estonia | 30 721 000 |
| 24 576 800 | 4 000 000 | 20 576 800 |
Irlandia | 239 431 900 |
| 191 545 520 |
| 191 545 520 |
Grecja | 128 174 800 |
| 102 539 840 | 33 000 000 | 69 539 840 |
Hiszpania | 1 021 478 800 |
| 817 183 040 | 142 000 000 | 675 183 040 |
Francja | 1 881 735 000 |
| 1 505 388 000 |
| 1 505 388 000 |
Chorwacja | 46 091 100 |
| 36 872 880 | 13 000 000 | 23 872 880 |
Włochy | 1 283 130 600 | 0,80 | 1 026 504 480 | 184 048 000 | 842 456 480 |
Cypr | 10 704 200 |
| 8 563 360 | 3 000 000 | 5 563 360 |
Łotwa | 29 035 800 |
| 23 228 640 | 6 000 000 | 17 228 640 |
Litwa | 42 100 600 |
| 33 680 480 | 9 000 000 | 24 680 480 |
Luksemburg | 15 275 900 |
| 12 220 720 |
| 12 220 720 |
Węgry | 349 653 800 |
| 279 723 040 | 30 000 000 | 249 723 040 |
Malta | 14 686 800 |
| 11 749 440 | 1 415 900 | 10 333 540 |
Niderlandy | 294 526 000 |
| 235 620 800 |
| 235 620 800 |
Austria | 211 597 900 |
| 169 278 320 |
| 169 278 320 |
Polska | 791 305 700 |
| 633 044 560 | 117 000 000 | 516 044 560 |
Portugalia | 272 224 800 |
| 217 779 840 | 31 322 000 | 186 457 840 |
Rumunia | 350 584 500 |
| 280 467 600 | 60 000 000 | 220 467 600 |
Słowenia | 29 768 900 |
| 23 815 120 | 6 279 700 | 17 535 420 |
Słowacja | 56 783 400 |
| 45 426 720 | 17 000 000 | 28 426 720 |
Finlandia | 109 384 300 |
| 87 507 440 |
| 87 507 440 |
Szwecja | 156 835 900 |
| 125 468 720 |
| 125 468 720 |
Ogółem | 9 756 010 600 |
| 7 804 808 480 | 711 253 200 | 7 093 555 280 |
TABELA 4
Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)
Państwo członkowskie | 1 % DNB | Stawka jednolita „dodatkowych” zasobów własnych | „Dodatkowe” zasoby własne wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 6 053 077 000 |
| 2 891 536 766 |
Bułgaria | 986 492 000 |
| 471 244 276 |
Czechy | 3 303 904 000 |
| 1 578 265 052 |
Dania | 4 024 834 000 |
| 1 922 651 155 |
Niemcy | 44 177 819 000 |
| 21 103 611 909 |
Estonia | 411 271 000 |
| 196 462 926 |
Irlandia | 4 306 468 000 |
| 2 057 186 874 |
Grecja | 2 337 353 000 |
| 1 116 546 532 |
Hiszpania | 14 907 594 000 |
| 7 121 313 035 |
Francja | 30 027 033 000 |
| 14 343 823 792 |
Chorwacja | 775 338 000 |
| 370 376 642 |
Włochy | 21 373 179 000 |
| 10 209 903 638 |
Cypr | 282 122 000 |
| 134 768 835 |
Łotwa | 450 918 000 | 0,4776970 (7) | 215 402 179 |
Litwa | 764 050 000 |
| 364 984 398 |
Luksemburg | 583 760 000 |
| 278 860 405 |
Węgry | 2 122 059 000 |
| 1 013 701 233 |
Malta | 179 697 000 |
| 85 840 719 |
Niderlandy | 10 430 238 000 |
| 4 982 493 475 |
Austria | 5 082 933 000 |
| 2 428 101 881 |
Polska | 7 884 404 000 |
| 3 766 356 193 |
Portugalia | 2 651 464 000 |
| 1 266 596 417 |
Rumunia | 3 485 670 000 |
| 1 665 094 126 |
Słowenia | 676 624 000 |
| 323 221 260 |
Słowacja | 1 279 109 000 |
| 611 026 541 |
Finlandia | 2 886 018 000 |
| 1 378 642 161 |
Szwecja | 5 831 366 000 |
| 2 785 626 085 |
Ogółem | 177 274 794 000 |
| 84 683 638 505 |
TABELA 5
Roczne obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich oraz finansowanie tych obniżek zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)
Państwo członkowskie | Obniżka brutto | Procentowy udział w podstawach DNB | Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji | Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji |
| (1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (3) |
Belgia |
| 3,41 | 304 781 626 | 304 781 626 |
Bułgaria |
| 0,56 | 49 671 371 | 49 671 371 |
Czechy |
| 1,86 | 166 356 588 | 166 356 588 |
Dania | - 442 604 609 | 2,27 | 202 656 509 | - 239 948 100 |
Niemcy | -4 309 818 359 | 24,92 | 2 224 420 326 | -2 085 398 033 |
Estonia |
| 0,23 | 20 708 120 | 20 708 120 |
Irlandia |
| 2,43 | 216 837 209 | 216 837 209 |
Grecja |
| 1,32 | 117 689 276 | 117 689 276 |
Hiszpania |
| 8,41 | 750 620 014 | 750 620 014 |
Francja |
| 16,94 | 1 511 906 745 | 1 511 906 745 |
Chorwacja |
| 0,44 | 39 039 447 | 39 039 447 |
Włochy |
| 12,06 | 1 076 172 045 | 1 076 172 045 |
Cypr |
| 0,16 | 14 205 271 | 14 205 271 |
Łotwa |
| 0,25 | 22 704 407 | 22 704 407 |
Litwa |
| 0,43 | 38 471 079 | 38 471 079 |
Luksemburg |
| 0,33 | 29 393 203 | 29 393 203 |
Węgry |
| 1,20 | 106 848 896 | 106 848 896 |
Malta |
| 0,10 | 9 048 017 | 9 048 017 |
Niderlandy | -2 255 287 678 | 5,88 | 525 178 333 | -1 730 109 345 |
Austria | - 663 319 905 | 2,87 | 255 933 401 | - 407 386 504 |
Polska |
| 4,45 | 396 991 724 | 396 991 724 |
Portugalia |
| 1,50 | 133 505 242 | 133 505 242 |
Rumunia |
| 1,97 | 175 508 782 | 175 508 782 |
Słowenia |
| 0,38 | 34 069 047 | 34 069 047 |
Słowacja |
| 0,72 | 64 405 082 | 64 405 082 |
Finlandia |
| 1,63 | 145 315 392 | 145 315 392 |
Szwecja | -1 255 024 741 | 3,29 | 293 618 140 | - 961 406 601 |
Ogółem | -8 926 055 292 | 100,00 | 8 926 055 292 | 0 |
Deflator PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2023 r.): a) 2020 UE27 = 107,1892; b) 2024 UE27 = 125,8420 | ||||
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2024 r.: 377 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 442 604 609 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2024 r.: 3 671 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 4 309 818 359 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2024 r.: 1 921 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 2 255 287 678 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2024 r.: 565 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 663 319 905 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2024 r.: 1 069 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 255 024 741 EUR |
TABELA 6
Zestawienie dotyczące finansowania (8) budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich
Państwo członkowskie | Tradycyjne zasoby własne (TZW) |
|
|
| Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB | Zasoby własne ogółem (9) | |||||
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (75 %) | Cła netto (75 %) | Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) | p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) | Zasoby własne oparte na VAT | Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych | Zasoby własne oparte na DNB | Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB i ich finansowanie | Składki państw członkowskich ogółem | Udział w składkach państw członkowskich (%) | ||
| (1) | (2) | (3) = (1) + (2) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) = (5) + (6) +(7) + (8) | (10) | (11) = (3) + (9) |
Belgia | p.m. | 2 252 900 000 | 2 252 900 000 | 750 966 667 | 737 421 900 | 168 385 280 | 2 891 536 766 | 304 781 626 | 4 102 125 572 | 3,55 | 6 355 025 572 |
Bułgaria | p.m. | 179 700 000 | 179 700 000 | 59 900 000 | 145 783 200 | 40 666 480 | 471 244 276 | 49 671 371 | 707 365 327 | 0,61 | 887 065 327 |
Czechy | p.m. | 487 600 000 | 487 600 000 | 162 533 333 | 414 357 900 | 89 341 200 | 1 578 265 052 | 166 356 588 | 2 248 320 740 | 1,95 | 2 735 920 740 |
Dania | p.m. | 456 900 000 | 456 900 000 | 152 300 000 | 493 449 000 | 139 452 480 | 1 922 651 155 | - 239 948 100 | 2 315 604 535 | 2,01 | 2 772 504 535 |
Niemcy | p.m. | 4 987 900 000 | 4 987 900 000 | 1 662 633 334 | 5 601 518 100 | 1 420 590 080 | 21 103 611 909 | -2 085 398 033 | 26 040 322 056 | 22,57 | 31 028 222 056 |
Estonia | p.m. | 68 300 000 | 68 300 000 | 22 766 667 | 59 420 700 | 20 576 800 | 196 462 926 | 20 708 120 | 297 168 546 | 0,26 | 365 468 546 |
Irlandia | p.m. | 556 200 000 | 556 200 000 | 185 400 000 | 393 378 600 | 191 545 520 | 2 057 186 874 | 216 837 209 | 2 858 948 203 | 2,48 | 3 415 148 203 |
Grecja | p.m. | 355 600 000 | 355 600 000 | 118 533 333 | 286 837 200 | 69 539 840 | 1 116 546 532 | 117 689 276 | 1 590 612 848 | 1,38 | 1 946 212 848 |
Hiszpania | p.m. | 2 227 500 000 | 2 227 500 000 | 742 500 000 | 2 153 248 500 | 675 183 040 | 7 121 313 035 | 750 620 014 | 10 700 364 589 | 9,27 | 12 927 864 589 |
Francja | p.m. | 2 334 400 000 | 2 334 400 000 | 778 133 333 | 4 327 428 300 | 1 505 388 000 | 14 343 823 792 | 1 511 906 745 | 21 688 546 837 | 18,80 | 24 022 946 837 |
Chorwacja | p.m. | 63 300 000 | 63 300 000 | 21 100 000 | 116 300 700 | 23 872 880 | 370 376 642 | 39 039 447 | 549 589 669 | 0,48 | 612 889 669 |
Włochy | p.m. | 2 711 800 000 | 2 711 800 000 | 903 933 333 | 2 824 204 200 | 842 456 480 | 10 209 903 638 | 1 076 172 045 | 14 952 736 363 | 12,96 | 17 664 536 363 |
Cypr | p.m. | 41 400 000 | 41 400 000 | 13 800 000 | 42 318 300 | 5 563 360 | 134 768 835 | 14 205 271 | 196 855 766 | 0,17 | 238 255 766 |
Łotwa | p.m. | 68 900 000 | 68 900 000 | 22 966 667 | 63 195 000 | 17 228 640 | 215 402 179 | 22 704 407 | 318 530 226 | 0,28 | 387 430 226 |
Litwa | p.m. | 169 800 000 | 169 800 000 | 56 600 000 | 102 081 000 | 24 680 480 | 364 984 398 | 38 471 079 | 530 216 957 | 0,46 | 700 016 957 |
Luksemburg | p.m. | 16 600 000 | 16 600 000 | 5 533 333 | 87 564 000 | 12 220 720 | 278 860 405 | 29 393 203 | 408 038 328 | 0,35 | 424 638 328 |
Węgry | p.m. | 258 700 000 | 258 700 000 | 86 233 333 | 283 140 300 | 249 723 040 | 1 013 701 233 | 106 848 896 | 1 653 413 469 | 1,43 | 1 912 113 469 |
Malta | p.m. | 23 300 000 | 23 300 000 | 7 766 667 | 26 954 550 | 10 333 540 | 85 840 719 | 9 048 017 | 132 176 826 | 0,11 | 155 476 826 |
Niderlandy | p.m. | 3 648 800 000 | 3 648 800 000 | 1 216 266 667 | 1 461 809 400 | 235 620 800 | 4 982 493 475 | -1 730 109 345 | 4 949 814 330 | 4,29 | 8 598 614 330 |
Austria | p.m. | 294 000 000 | 294 000 000 | 98 000 000 | 712 036 500 | 169 278 320 | 2 428 101 881 | - 407 386 504 | 2 902 030 197 | 2,51 | 3 196 030 197 |
Polska | p.m. | 1 510 200 000 | 1 510 200 000 | 503 400 000 | 1 182 660 600 | 516 044 560 | 3 766 356 193 | 396 991 724 | 5 862 053 077 | 5,08 | 7 372 253 077 |
Portugalia | p.m. | 278 800 000 | 278 800 000 | 92 933 333 | 390 543 000 | 186 457 840 | 1 266 596 417 | 133 505 242 | 1 977 102 499 | 1,71 | 2 255 902 499 |
Rumunia | p.m. | 348 500 000 | 348 500 000 | 116 166 667 | 376 105 200 | 220 467 600 | 1 665 094 126 | 175 508 782 | 2 437 175 708 | 2,11 | 2 785 675 708 |
Słowenia | p.m. | 272 400 000 | 272 400 000 | 90 800 000 | 99 776 700 | 17 535 420 | 323 221 260 | 34 069 047 | 474 602 427 | 0,41 | 747 002 427 |
Słowacja | p.m. | 140 500 000 | 140 500 000 | 46 833 333 | 171 549 300 | 28 426 720 | 611 026 541 | 64 405 082 | 875 407 643 | 0,76 | 1 015 907 643 |
Finlandia | p.m. | 220 200 000 | 220 200 000 | 73 400 000 | 335 376 000 | 87 507 440 | 1 378 642 161 | 145 315 392 | 1 946 840 993 | 1,69 | 2 167 040 993 |
Szwecja | p.m. | 646 200 000 | 646 200 000 | 215 400 000 | 727 679 100 | 125 468 720 | 2 785 626 085 | - 961 406 601 | 2 677 367 304 | 2,32 | 3 323 567 304 |
Ogółem | p.m. | 24 620 400 000 | 24 620 400 000 | 8 206 800 000 | 23 616 137 250 | 7 093 555 280 | 84 683 638 505 | 0 | 115 393 331 035 | 100,00 | 140 013 731 035 |
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE
Tytuł | Dział | Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota |
1 | ZASOBY WŁASNE | 140 646 356 609 | - 632 625 574 | 140 013 731 035 |
2 | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | - | 632 625 574 | 632 625 574 |
3 | DOCHODY ADMINISTRACYJNE | 2 124 029 799 |
| 2 124 029 799 |
4 | DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY | 149 343 107 |
| 149 343 107 |
5 | GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK | p.m. |
| p.m. |
6 | DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII | 3 857 745 082 |
| 3 857 745 082 |
| OGÓŁEM | 146 777 474 597 |
| 146 777 474 597 |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
Artykuł Pozycja | Dział | Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 1 | ||||||||||||||||
1 1 0 | Opłaty wyrównawcze od cukru | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 1 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 2 | ||||||||||||||||
1 2 0 | Cła i inne opłaty | 24 620 400 000 |
| 24 620 400 000 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 2 - OGÓŁEM | 24 620 400 000 |
| 24 620 400 000 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 3 | ||||||||||||||||
1 3 0 | Zasoby własne oparte na podatku od wartości dodanej | 23 616 137 250 |
| 23 616 137 250 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 3 - OGÓŁEM | 23 616 137 250 |
| 23 616 137 250 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 4 | ||||||||||||||||
1 4 0 | Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto | 85 316 264 079 | - 632 625 574 | 84 683 638 505 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM | 85 316 264 079 | - 632 625 574 | 84 683 638 505 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 6 | ||||||||||||||||
1 6 0 | Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB przyznane niektórym państwom członkowskim i ich finasowanie | 0 |
| 0 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 6 - OGÓŁEM | 0 |
| 0 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 7 | ||||||||||||||||
1 7 0 | Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi | 7 093 555 280 |
| 7 093 555 280 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 7 - OGÓŁEM | 7 093 555 280 |
| 7 093 555 280 | ||||||||||||
| Tytuł 1 - Ogółem | 140 646 356 609 | - 632 625 574 | 140 013 731 035 | ||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | RF | Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota |
1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO | ||||
1 4 0 | Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto |
| 85 316 264 079 | - 632 625 574 | 84 683 638 505 |
| ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM |
| 85 316 264 079 | - 632 625 574 | 84 683 638 505 |
1 4 0
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto
Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota |
85 316 264 079 | - 632 625 574 | 84 683 638 505 |
Uwagi
Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby „dodatkowe”, zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na tworzywach sztucznych oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.
Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.
Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2024 wynosi 0,4777 %.
Podstawa prawna
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).
Państwo członkowskie | Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota |
Belgia | 2 913 137 870 | -21 601 104 | 2 891 536 766 |
Bułgaria | 474 764 686 | -3 520 410 | 471 244 276 |
Czechy | 1 590 055 415 | -11 790 363 | 1 578 265 052 |
Dania | 1 937 014 240 | -14 363 085 | 1 922 651 155 |
Niemcy | 21 261 265 559 | - 157 653 650 | 21 103 611 909 |
Estonia | 197 930 594 | -1 467 668 | 196 462 926 |
Irlandia | 2 072 555 003 | -15 368 129 | 2 057 186 874 |
Grecja | 1 124 887 646 | -8 341 114 | 1 116 546 532 |
Hiszpania | 7 174 512 506 | -53 199 471 | 7 121 313 035 |
Francja | 14 450 978 727 | - 107 154 935 | 14 343 823 792 |
Chorwacja | 373 143 525 | -2 766 883 | 370 376 642 |
Włochy | 10 286 176 295 | -76 272 657 | 10 209 903 638 |
Cypr | 135 775 620 | -1 006 785 | 134 768 835 |
Łotwa | 217 011 332 | -1 609 153 | 215 402 179 |
Litwa | 367 710 999 | -2 726 601 | 364 984 398 |
Luksemburg | 280 943 620 | -2 083 215 | 278 860 405 |
Węgry | 1 021 274 046 | -7 572 813 | 1 013 701 233 |
Malta | 86 481 989 | - 641 270 | 85 840 719 |
Niderlandy | 5 019 714 983 | -37 221 508 | 4 982 493 475 |
Austria | 2 446 240 914 | -18 139 033 | 2 428 101 881 |
Polska | 3 794 492 599 | -28 136 406 | 3 766 356 193 |
Portugalia | 1 276 058 472 | -9 462 055 | 1 266 596 417 |
Rumunia | 1 677 533 142 | -12 439 016 | 1 665 094 126 |
Słowenia | 325 635 871 | -2 414 611 | 323 221 260 |
Słowacja | 615 591 189 | -4 564 648 | 611 026 541 |
Finlandia | 1 388 941 249 | -10 299 088 | 1 378 642 161 |
Szwecja | 2 806 435 988 | -20 809 903 | 2 785 626 085 |
Artykuł 1 4 0 -- Ogółem | 85 316 264 079 | - 632 625 574 | 84 683 638 505 |
TYTUŁ 2
NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA
Artykuł Pozycja | Dział | Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 0 | ||||||||||||||||
2 0 0 | Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego | p.m. | 632 625 574 | 632 625 574 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM | p.m. | 632 625 574 | 632 625 574 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 1 | ||||||||||||||||
2 1 0 | Salda VAT | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 1 | Salda DNB | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 2 | Kompensacja sald VAT i DNB | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 3 | Salda kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 4 | Kompensacja sald kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 1 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 2 | ||||||||||||||||
2 2 0 | Dostosowanie związane z nieuczestniczeniem w polityce w dziedzinie migracji, zarządzania granicami i bezpieczeństwa | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 2 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 3 | ||||||||||||||||
2 3 0 | Dostosowanie związane z wykonaniem decyzji w sprawie zasobów własnych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 3 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 4 | ||||||||||||||||
2 4 0 | Dostosowanie związane z różnicami kursowymi w odniesieniu do zasobów własnych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 4 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 6 | ||||||||||||||||
2 6 0 | Dostosowanie związane z rabatem brytyjskim | - |
| - | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 6 - OGÓŁEM | - |
| - | ||||||||||||
| Tytuł 2 - Ogółem | p.m. | 632 625 574 | 632 625 574 | ||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | RF | Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota |
2 0 | NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO | ||||
2 0 0 | Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego |
| p.m. | 632 625 574 | 632 625 574 |
| ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM |
| p.m. | 632 625 574 | 632 625 574 |
2 0 0
Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego
Prognoza na 2024 | Budżet korygujący nr 3/2024 | Nowa kwota |
p.m. | 632 625 574 | 632 625 574 |
Uwagi
Zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego saldo danego roku budżetowego, w zależności od tego, czy jest ono dodatnie czy ujemne, zapisuje się w budżecie na kolejny rok budżetowy jako „dochody” lub „wydatki”.
Odpowiednie szacunki takich dochodów lub wydatków zapisuje się w budżecie w trakcie procedury budżetowej oraz, w stosownych przypadkach, w liście w sprawie poprawek przedkładanym na podstawie art. 39 rozporządzenia finansowego. Sporządza się je zgodnie z zasadami określonymi w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/768.
Po dokonaniu rozliczenia każdego roku budżetowego wszelkie rozbieżności w stosunku do preliminarza ujmuje się w budżecie na następny rok budżetowy w formie budżetu korygującego, który musi zostać przedstawiony przez Komisję w ciągu 15 dni po przedłożeniu rozliczeń tymczasowych.
Ewentualny deficyt zapisuje się w zestawieniu wydatków w sekcji III „Komisja” w artykule 16 05 01.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych. (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1), w szczególności jego art. 18.
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 8.
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/768 z dnia 30 kwietnia 2021 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00