DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3097
z dnia 5 grudnia 2024 r.
w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Od kilku dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią. |
(2) | W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. „Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli” (zwaną dalej „strategią UE dotyczącą BSiL”). |
(3) | Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zwalczać siatki nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku. |
(4) | Jak przedstawiono w dokumencie końcowym czwartej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji Programu działania na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, która odbyła się w czerwcu 2024 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały się do zacieśnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL oraz zwalczania go. |
(5) | W 2000 r. państwa-uczestniczące w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W 2020 r. OBWE zaktualizowała swój przewodnik dotyczący optymalnych rozwiązań w zakresie pozbawiania broni strzeleckiej i lekkiej cech użytkowych, dostrzegając wagę zapewnienia nieodwracalnego pozbawienia BSiL cech użytkowych lub jej zniszczenia, na podstawie wyników trzeciej konferencji przeglądowej ONZ. |
(6) | Projekt wspierany niniejszą decyzją Rady uwzględni inne inicjatywy regionalne, w szczególności plan działania dla Bałkanów Zachodnich, prace w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) / Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) oraz odpowiednie działania Komisji Europejskiej w Europie Południowo-Wschodniej związane z kontrolą broni i nielegalnym handlem bronią. |
(7) | Unia poprzednio wspierała działania OBWE dotyczące BSiL za pomocą decyzji Rady 2012/662/WPZiB (1), (WPZiB) 2017/1424 (2) i (WPZiB) 2019/2009 (3). |
(8) | Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 (4) służyła wspieraniu etapu I kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej. Należy obecnie udzielać wsparcia etapowi II tego projektu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. W celu realizowania strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni (zwanej dalej „strategią UE dotyczącą BSiL”) niniejsza decyzja ma na celu zmniejszanie ryzyka nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką (BSiL) i jej niekontrolowanego rozprzestrzeniania w Europie Południowo-Wschodniej, oraz na i z jej terytorium, które to ryzyko podważa bezpieczeństwo i ochronę, utrudniając trwałe budowanie pokoju i rozwój społeczno-gospodarczy, a także przyczyniając się do rozkładu porządku, podsycając terroryzm i przemoc o charakterze przestępczym lub prowadząc do wznowienia konfliktu.
2. Aby zrealizować cele, o których mowa w ust. 1, Unia wspiera działania, w m.in. następujących obszarach priorytetowych:
a) | wspomaganie organów krajowych Republiki Albanii w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL; |
b) | eliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz z handlem nimi w Bośni i Hercegowinie; |
c) | wspieranie poprawiania zdolności jednostek policji kosowskiej (*1) wykorzystujących psy policyjne w zakresie wykrywania i konfiskowania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych; |
d) | wspomaganie organów krajowych Republiki Macedonii Północnej w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL; |
e) | wzmocnienie zdolności ministerstwa spraw wewnętrznych Czarnogóry w celu bardziej skutecznego ograniczania i zwalczania nielegalnego handlu BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi i niewłaściwego ich wykorzystywania oraz zapobiegania takim działaniom; |
f) | zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnym handlem nimi w Serbii; |
g) | intensyfikowanie działań OBWE przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu i gromadzeniu zapasów amunicji konwencjonalnej - etap III. |
3. Beneficjentami projektu zamieszczonego w załączniku (zwanego dalej „projektem”) są organy w Europie Południowo-Wschodniej posiadające stosowny mandat i odpowiedzialne za zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczanie tego procederu.
4. Szczegółowy opis projektu zawarty jest w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
1. Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej „WP”).
2. Techniczną realizacją projektu zajmuje się Sekretariat OBWE.
3. Sekretariat OBWE wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretariatem OBWE.
Artykuł 3
1. Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu wynosi 3 763 170 EUR.
2. Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Sekretariatem OBWE niezbędną umowę w sprawie finansowania. Umowa w sprawie finansowania przewiduje, że Sekretariat OBWE musi zapewnić, by wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. Komisja dokłada starań, aby umowę w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł 4
1. WP przekazuje Radzie informacje na temat wykonania niniejszej decyzji oparte na regularnych sprawozdaniach opisowych przygotowywanych przez Sekretariat OBWE. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. Komisja składa sprawozdania dotyczące aspektów finansowych projektu.
Artykuł 5
1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. Niniejsza decyzja wygasa po upływie 36 miesięcy od daty zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jednak niniejsza decyzja traci moc sześć miesięcy po dacie jej wejścia w życie, jeżeli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
CSEPREGHY N.
(1) Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1424 z dnia 4 sierpnia 2017 r. w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji (Dz.U. L 204 z 5.8.2017, s. 82).
(3) Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. 312 z 3.12.2019, s. 42).
(4) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej (Dz.U. L 432 z 3.12.2021, s. 36).
(*1) Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00