DECYZJA RADY 2012/662/WPZiB
z dnia 25 października 2012 r.
dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 26 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniach 15– 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) i amunicji oraz handlu nimi (strategia UE dotycząca BSiL). W strategii tej podkreślono, że aby zminimalizować ryzyko związane z nielegalnym handlem BSiL oraz nadmiernym jej gromadzeniem, należy zwrócić szczególną uwagę na nadmierne nagromadzenie BSiL magazynowanej w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej, jak również na sposoby jej rozprowadzania w strefach konfliktu.
(2) Jednym z celów strategii UE dotyczącej BSiL jest promowanie skutecznej wielostronności, tak aby tworzyć mechanizmy – międzynarodowe, regionalne lub na szczeblu Unii lub jej państw członkowskich – przeciwdziałania podaży i destabilizującego rozprzestrzeniania BSiL i amunicji do niej. W planie działania strategii wyszczególniono Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) jako jedną z regionalnych organizacji, z którą należy rozwijać współpracę. Zawiera on w szczególności postanowienia związane ze wspieraniem działań OBWE zmierzających do zwalczania nielegalnego handlu BSiL i amunicją do niej oraz niszczeniem nadwyżek zapasów zgromadzonych przez państwa uczestniczące OBWE („państwa uczestniczące”).
(3) W dniu 24 listopada 2000 r. państwa uczestniczące przyjęły dokument OBWE dotyczący BSiL, w którym zobowiązały się do ustanowienia i przeprowadzania skutecznych kontroli krajowych obejmujących transfer BSiL, w tym wywóz i kontrolę pośrednictwa. W dokumencie podkreślono również, jak destabilizujące skutki dla bezpieczeństwa w skali krajowej, regionalnej i międzynarodowej mogą mieć: nadmierne gromadzenie BSiL oraz złe zarządzanie zapasami i ich niedostateczne zabezpieczenie. Wskazano niszczenie jako preferowaną metodę pozbywania się nadwyżek BSiL.
(4) W dniu 26 maja 2010 r. państwa uczestniczące przyjęły plan działania w sprawie BSiL, w którym mowa jest między innymi o potrzebie ustanowienia w państwach uczestniczących ram prawnych legalnego pośrednictwa, o wzmocnieniu zobowiązań dotyczących zarządzania zapasami i bezpieczeństwa BSiL, jak również o zwiększeniu zaangażowania państw uczestniczących w niszczenie nadwyżek i nielegalnej BSiL oraz wzmocnieniu środków na rzecz zwiększenia potencjału tych państw do niszczenia nadwyżek i nielegalnej BSiL.
(5) W dniu 23 czerwca 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią (1), w którym wymaga się od państw członkowskich podjęcia wszystkich niezbędnych środków, w tym jasnych ram prawnych, w celu kontroli pośrednictwa mającego miejsce na ich terytorium, oraz zachęca je do rozważenia kontroli pośrednictwa w handlu bronią poza ich terytorium, prowadzonego przez pośredników ich narodowości, zamieszkałych lub posiadających siedzibę na ich terytorium.
(6) W dniu 8 grudnia 2008 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (2). We wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB ustanowiono zestaw kryteriów, którymi kierują się państwa członkowskie w ocenie wniosków dotyczących wywozu i ponownego wywozu broni konwencjonalnej oraz pośrednictwa w handlu tą bronią. Wymaga od państw członkowskich, aby z największą starannością zachęcały inne państwa dokonujące wywozu technologii wojskowej i sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów zawartych w tym wspólnym stanowisku,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
Artykuł 1
1. Aby promować pokój i bezpieczeństwo, jak również skuteczną wielostronność na szczeblu globalnym i regionalnym, Unia dąży do realizacji następujących celów:
– wzmocnienia pokoju i bezpieczeństwa w sąsiedztwie Unii przez zmniejszenie zagrożenia powodowanego nielegalnym handlem BSiL oraz nadmiernym jej gromadzeniem w regionie OBWE,
– wspierania skutecznej wielostronności na szczeblu regionalnym przez sprzyjanie działaniom OBWE zmierzającym do zapobiegania nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji do niej oraz nielegalnemu handlowi nimi.
2. Aby zrealizować cel, o którym mowa w ust. 1, Unia podejmuje następujące projekty:
– zorganizowanie regionalnego warsztatu szkoleniowego dla urzędników z odnośnych państw uczestniczących odpowiedzialnych za kontrolę pośrednictwa BSiL,
– lepsze zabezpieczenie obiektów, w których magazynowana jest BSiL na Białorusi i w Kirgistanie,
– zniszczenie nadwyżek BSiL na Białorusi i w Kirgistanie, aby zapobiec jej przekierowaniu do nielegalnego handlu,
– wprowadzenie aplikacji zarządzania spisem BSiL, aby ulepszyć magazynowanie, prowadzenie rejestrów i śledzenie BSiL i amunicji konwencjonalnej w różnych państwach uczestniczących.
Szczegółowy opis tych projektów znajduje się w załączniku.
Artykuł 2
1. Za realizację niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. Techniczną realizacją projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, zajmują się dwie agencje wykonawcze:
a) sekretariat OBWE odpowiada za:
– zorganizowanie regionalnego warsztatu szkoleniowego dla urzędników z odnośnych państw uczestniczących na temat kontroli pośrednictwa BSiL,
– unowocześnienie systemów bezpieczeństwa magazynów broni konwencjonalnej i amunicji w Kirgistanie,
– zniszczenie nadwyżek BSiL na Białorusi i w Kirgistanie, aby zapobiec jej przekierowaniu do nielegalnego handlu, oraz
– – wprowadzenie oprogramowania służącego lepszemu zarządzaniu spisem BSiL, aby ulepszyć magazynowanie, prowadzenie rejestrów i śledzenie broni;
b) Biuro Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) w Białorusi (Biuro UNDP w Białorusi) odpowiada za unowocześnienie systemów bezpieczeństwa magazynów broni konwencjonalnej i amunicji na Białorusi.
3. Sekretariat OBWE i biuro UNDP w Białorusi wykonują swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z sekretariatem OBWE i z biurem UNDP w Białorusi.
Artykuł 3
1. Finansowa kwota odniesienia na realizację projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 1 680 000 EUR.
2. Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera umowy o finansowaniu z sekretariatem OBWE i z biurem UNDP w Białorusi. Umowy te zawierają zobowiązanie sekretariatu OBWE i biura UNDP w Białorusi do zapewnienia, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. Komisja dokłada starań, aby umowy o finansowaniu, o których mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach z tym związanych i o dacie zawarcia tych umów o finansowaniu.
Artykuł 4
WP składa Radzie sprawozdania z realizacji niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez sekretariat OBWE i biuro UNDP w Białorusi. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do przeprowadzenia oceny.
Komisja dostarcza informacji na temat aspektów finansowych realizacji projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł 5
1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po dniu zawarcia umów o finansowaniu, o których mowa w art. 3 ust. 3, lub sześć miesięcy po dniu jej przyjęcia, jeśli nie zawarto w tym terminie żadnej umowy o finansowaniu.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 25 października 2012 r.
ZAŁĄCZNIK
1. Cele
Cel ogólny niniejszej decyzji polega na propagowaniu pokoju i bezpieczeństwa w sąsiedztwie Unii przez zmniejszenie zagrożenia powodowanego nielegalnym handlem BSiL oraz nadmiernym jej gromadzeniem w regionie OBWE. Niniejsza decyzja ma również propagować skuteczną wielostronność na szczeblu regionalnym przez wspieranie działań OBWE zmierzających do zapobiegania nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicją do niej oraz nielegalnemu handlowi nimi. Działania takie obejmują niszczenie nadwyżek BSiL w regionie OBWE, zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze zarządzanie zapasami broni, opracowanie odpowiednich narzędzi do prowadzenia rejestrów broni oraz wzmocnienie kontroli transferu broni konwencjonalnej, w szczególności kontroli pośrednictwa.
2. Opis projektów
2.1. Zorganizowanie regionalnego warsztatu szkoleniowego dla urzędników z odnośnych państw uczestniczących na temat kontroli pośrednictwa BSiL
2.1.1. Cel projektu
– Zwiększenie świadomości państw uczestniczących co do istniejących zobowiązań międzynarodowych i regionalnych w dziedzinie kontroli pośrednictwa BSiL oraz lepsza realizacja tych zobowiązań,
– przeanalizowanie najlepszych praktyk oraz wdrożonych doświadczeń i wniosków innych państw/regionów oraz określenie możliwości ich zastosowania do potrzeb uczestników.
2.1.2. Opis projektu
– Zorganizowanie przez sekretariat OBWE trzydniowych warsztatów dla odpowiednich urzędników państwowych z maksymalnie 15 państw uczestniczących.
W warsztatach wezmą udział przedstawiciele odpowiednich organizacji międzynarodowych i regionalnych oraz inni eksperci, w tym eksperci z Unii. Na warsztatach będzie obecnych maksymalnie 70 uczestników. Szczegółowy dokument koncepcyjny i harmonogram warsztatów zostanie opracowany przez sekretariat OBWE we współpracy z WP i odnośnymi organami Rady.
2.1.3. Spodziewane wyniki projektu
– Ulepszone kontrole pośrednictwa BSiL w państwach uczestniczących zaproszonych do uczestnictwa w warsztatach,
– zmniejszenie ryzyka nielegalnego pośrednictwa i nielegalnego handlu BSiL, a w konsekwencji zwiększenie bezpieczeństwa ludności, grup i jednostek, na które niekorzystnie wpływa nielegalny handel BSiL.
2.1.4. Miejsca prowadzenia seminarium
Sekretariat OBWE zaproponuje potencjalne miejsca prowadzenia seminarium regionalnego, który zostaną następnie zatwierdzone przez WP w porozumieniu z właściwymi organami Rady.
2.1.5. Beneficjenci projektu
– Urzędnicy państwowi i organy krajowe państw uczestniczących odpowiedzialni za kontrole transferu BSiL,
– ludność, grupy i jednostki, na które niekorzystnie wpływa nielegalny handel BSiL.
2.2. Unowocześnienie systemów bezpieczeństwa magazynów broni konwencjonalnej i amunicji na Białorusi i w Kirgistanie
2.2.1. Cel projektu
– Zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze zarządzanie zapasami w maksymalnie dwóch magazynach BSiL na Białorusi i w maksymalnie trzech magazynach BSiL w Kirgistanie,
– przyczynienie się do zwiększenia bezpieczeństwa w Azji Środkowej i w Europie Wschodniej oraz zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL.
2.2.2. Opis projektu
– Unowocześnienie systemów bezpieczeństwa w maksymalnie dwóch magazynach BSiL na Białorusi, zgodnie z najlepszymi praktykami OBWE dotyczącymi BSiL, w tym przez zainstalowanie i/lub odremontowanie koniecznych instalacji elektrycznych, podstawowego sprzętu przeciwpożarowego, ogrodzenia i oświetlenia posesji, systemu przeciwwłamaniowego i alarmowego, jak również sprzętu telekomunikacyjnego w celu zwiększenia bezpieczeństwa,
– ulepszenie i/lub budowa maksymalnie trzech magazynów BSiL w Kirgistanie, zgodnie z najlepszymi praktykami OBWE dotyczącymi BSiL, w tym przez zainstalowanie i/lub odremontowanie ogrodzenia i oświetlenia posesji, bezpiecznych drzwi i okien magazynowych, systemów alarmowych, telewizji przemysłowej (CCTV) i sprzętu telekomunikacyjnego.
Sekretariat OBWE i biuro UNDP na Białorusi – we współpracy z odnośnymi organami z Białorusi i Kirgistanu – wskażą magazyny, w których należy unowocześnić system bezpieczeństwa, i dokładnie określą – po konsultacjach z WP i odnośnymi organami Rady – obiekty, które zostaną unowocześnione na mocy niniejszej decyzji. Wszystkie działania, z wyjątkiem działań związanych z unowocześnieniem dwóch magazynów BSiL na Białorusi, będą realizowane przez sekretariat OBWE. Na Białorusi działania będą realizowane przez biuro UNDP na Białorusi, ponieważ OBWE nie posiada odpowiedniego przedstawicielstwa i statusu prawnego na Białorusi; poza tym realizacja tej części projektu przez biuro UNDP na Białorusi jest również bardziej opłacalna w porównaniu z zarządzaniem projektu przez OBWE z siedzibą w Wiedniu. OBWE nadal będzie odgrywać ważną rolę w ogólnej koordynacji projektu i nadzorowaniu realizacji w związku z wyborem magazynów oraz środków bezpieczeństwa i ochrony, które zostaną wdrożone, rocznych planów prac, kontroli jakościowej ukończonych prac oraz wkładu krajowego rządu Białorusi. Rządy Białorusi i Kirgistanu wesprą projekt przy pomocy wkładów finansowych i/lub, odpowiednio, wkładów w naturze.
2.2.3. Spodziewane wyniki projektu
– Zwiększenie bezpieczeństwa fizycznego i lepsze zarządzanie zapasami w maksymalnie dwóch magazynach BSiL na Białorusi i w maksymalnie trzech magazynach BSiL w Kirgistanie,
– zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL i bronią konwencjonalną oraz zwiększenia bezpieczeństwa w Europie Wschodniej i w Azji Środkowej.
2.2.4. Beneficjenci projektu
– Ministerstwo Obrony Białorusi i Ministerstwo Obrony Kirgistanu,
– ludność, grupy i jednostki, na które niekorzystnie wpływa nielegalny handel BSiL.
2.3. Zniszczenie nadwyżek BSiL na Białorusi i w Kirgistanie, aby zapobiec jej przekierowaniu do nielegalnego handlu
2.3.1. Cel projektu
– Zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL przez zniszczenie nadwyżek broni będących w posiadaniu odnośnych organów krajowych na Białorusi i w Kirgistanie.
2.3.2. Opis projektu
– Zniszczenie maksymalnie 12 000 nadprogramowych sztuk BSiL na Białorusi,
– zniszczenie maksymalnie 2 000 nadprogramowych sztuk BSiL i maksymalnie 51 przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych (MANPAD) w Kirgistanie.
Rządy Białorusi i Kirgistanu wesprą projekt udostępniając obiekty i sprzęt oraz, odpowiednio, wkłady w naturze. Wszystkie działania, z wyjątkiem działań związanych z unowocześnieniem dwóch magazynów BSiL na Białorusi, będą realizowane przez sekretariat OBWE.
Na Białorusi działania będą realizowane przez biuro UNDP na Białorusi, ponieważ OBWE nie posiada odpowiedniego przedstawicielstwa i statusu prawnego na Białorusi; poza tym realizacja tej części projektu przez biuro UNDP na Białorusi jest również bardziej opłacalna w porównaniu z zarządzaniem projektu przez OBWE z siedzibą w Wiedniu. OBWE nadal będzie odgrywać ważną rolę w ogólnej koordynacji projektu i nadzorowaniu realizacji w związku z wyborem magazynów oraz środków bezpieczeństwa i ochrony, które zostaną wdrożone, rocznych planów prac, kontroli jakościowej ukończonych prac oraz wkładu krajowego rządu Białorusi.
2.3.3. Spodziewane wyniki projektu
– Zniszczenie części nadwyżek BSiL i MANPAD na Białorusi i w Kirgistanie,
– zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL oraz zwiększenie bezpieczeństwa w Europie Wschodniej i w Azji Środkowej.
2.3.4. Beneficjenci projektu
– Ministerstwo Obrony Białorusi i Ministerstwo Obrony Kirgistanu,
– ludność, grupy i jednostki, na które niekorzystnie wpływa nielegalny handel BSiL.
2.4. Wprowadzenie oprogramowania inwentaryzującego BSiL, aby poprawić zarządzanie magazynowaniem, prowadzenie rejestrów i śledzenie broni
2.4.1. Cel projektu
– Poprawa zarządzania zapasami i prowadzenia rejestrów w maksymalnie ośmiu państwach uczestniczących, a przez to zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL i amunicją konwencjonalną.
2.4.2. Opis projektu
– Zaprezentowanie aplikacji zarządzania spisem BSiL zainteresowanym państwom uczestniczącym przeznaczona dla maksymalnie 20 osób,
– posiedzenia ekspertów w maksymalnie ośmiu państwach uczestniczących mające ocenić zgodność aplikacji zarządzania spisem BSiL z krajowymi wymogami i dalsze działania związane z procedurami krajowymi i ustawodawstwem krajowym,
– dostosowania techniczne aplikacji zarządzania spisem BSiL w maksymalnie ośmiu państwach uczestniczących, aby zapewnić zgodność z ustalonymi wymogami technicznymi, we współpracy z biurem UNDP na Białorusi i Ministerstwem Obrony Białorusi,
– tłumaczenie aplikacji zarządzania spisem BSiL w maksymalnie trzech językach (w sumie) zgodnie z wymogami państw uczestniczących wprowadzających aplikację zarządzania spisem BSiL,
– dostarczanie w razie potrzeby sprzętu komputerowego w ograniczonym zakresie maksymalnie ośmiu państwom uczestniczącym,
– instalacja elektronicznego systemu prowadzenia rejestrów w maksymalnie ośmiu państwach uczestniczących,
– opracowanie programu szkolenia dla maksymalnie ośmiu państw uczestniczących (dwa moduły – dla personelu dowództw wojskowych w stolicach wybranych państw uczestniczących oraz dla personelu magazynów),
– przeprowadzenie szkolenia w maksymalnie ośmiu państwach uczestniczących zgodnie z wyżej wspomnianym programem szkolenia.
2.4.3. Spodziewane wyniki projektu
– Poprawa i normalizacja zarządzania zapasami i prowadzenia rejestrów w maksymalnie ośmiu państwach uczestniczących,
– zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL i amunicją konwencjonalną w regionie OBWE.
2.4.4. Beneficjenci projektu
– Ministerstwa obrony maksymalnie ośmiu państw uczestniczących,
– ludność, grupy i jednostki, na które niekorzystnie wpływa nielegalny handel BSiL.
Sekretariat OBWE – po konsultacjach z WP i odnośnymi organami Rady – wskaże osiem państw uczestniczących, które skorzystają z projektu.
3. Czas trwania
Całkowity szacowany czas trwania projektów wynosi 36 miesięcy.
4. Techniczna instytucja wykonawcza
Realizacja techniczna niniejszej decyzji zostanie powierzona sekretariatowi OBWE i biuru UNDP na Białorusi, które będą wykonywać swoje zadania pod kierownictwem WP.
5. Sprawozdawczość
Sekretariat OBWE i biuro UNDP na Białorusi będą przygotowywać sprawozdania okresowe, jak również sprawozdania po zakończeniu każdego z opisanych działań. Sprawozdania powinny być przedkładane WP nie później niż w terminie sześciu tygodni po zakończeniu danego działania.
6. Szacunkowy całkowity koszt projektu i wkład finansowy UE
Całkowity koszt projektu wynosi 1 680 000 EUR.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00