DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2740
z dnia 24 października 2024 r.
przyznająca odstępstwo zezwalające Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w celu dopuszczenia do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia na mocy art. 25-27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 wysyłanych przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 7322)
(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (1), w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego odbywały się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych. |
(2) | Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje możliwość przyjęcia w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas. |
(3) | Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2879 (2) ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym („program prac”). W programie prac wymieniono systemy teleinformatyczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. Program ten określa również wdrożenie i daty uruchomienia krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych, które obejmują razem procedury celne dla towarów wprowadzanych na obszar celny Unii zgodnie z art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Określono w nim także wdrożenie i daty realizacji poszczególnych „etapów” wersji 3 systemu kontroli importu 2 („ICS2”) zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. |
(4) | Zgodnie z art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 (3) zgłoszenia przywozowe do dopuszczenia do obrotu przesyłek o niskiej wartości przez operatorów pocztowych należy składać w krajowych systemach importu państw członkowskich. |
(5) | W art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 określono ponadto termin, do którego sposoby inne niż techniki elektronicznego przetwarzania danych można wykorzystywać przejściowo w celu wdrożenia przepisów dotyczących zgłoszenia celnego dotyczącego towarów wprowadzanych na obszar celny Unii. |
(6) | Chociaż Irlandia terminowo wdrożyła niezbędne systemy teleinformatyczne, zgodnie z harmonogramem określonym w programie prac, operator pocztowy w Irlandii nie jest jeszcze w stanie w pełni spełnić wymogów art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 oraz art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Wynika to z wyjątkowej okoliczności spowodowanej niezdolnością operatora pocztowego Zjednoczonego Królestwa do dostarczenia irlandzkiemu operatorowi pocztowemu wystarczających danych umożliwiających utworzenie elektronicznej deklaracji przywozowej w odniesieniu do niektórych towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia z należności celnych i podatków na podstawie art. 25, 26 i 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 (4) oraz art. 1 i 2 dyrektywy Rady 2006/79/WE (5) („zwolnienie prezentów”). Dotyczy to takich towarów, które są wysyłane przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii. |
(7) | Szczególne powiązania historyczne i geograficzne między Irlandią a Zjednoczonym Królestwem oraz duża liczba przesyłek korzystających ze zwolnienia prezentów, które irlandzki operator pocztowy codziennie otrzymuje od osób fizycznych w Zjednoczonym Królestwie, uzasadniają przyznanie odstępstwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, o które wystąpił organ celny Irlandii w dniu 5 marca 2024 r. W związku z tym takie odstępstwo powinno czasowo pozwolić Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w związku dopuszczeniem do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych, korzystających ze zwolnienia prezentów i wysyłanych przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii. |
(8) | Stosując niniejszą decyzję, organ celny Irlandii powinien nadal wymagać przedstawienia przesyłek organom celnym, w przypadku gdy dane dostarczone przez operatora pocztowego ze Zjednoczonego Królestwa są niekompletne lub są niewystarczająco wysokiej jakości, aby złożyć deklarację elektroniczną i przeprowadzić kontrole fizyczne tych przesyłek do celów oceny ryzyka. |
(9) | Okres obowiązywania odstępstwa powinien być uzależniony od terminu realizacji obowiązków związanych z wersją 3 ICS2, określonego w załączniku do programu prac na dzień 1 września 2025 r. oraz zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1a lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 (6). |
(10) | Od tego dnia obowiązek złożenia przywozowej deklaracji skróconej zastąpi wymóg utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. Operatorzy pocztowi, w tym operator pocztowy ze Zjednoczonego Królestwa, mają składać przywozowe deklaracje skrócone przy użyciu ICS2, który powinien dostarczyć irlandzkiemu operatorowi pocztowemu danych wystarczających do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. W przypadku gdy dane otrzymane po tej dacie nie będą wystarczające do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej, oczekuje się, że Irlandia będzie ręcznie wprowadzać dane z dostarczonego formularza CN22/CN23 lub zwracać przesyłki. |
(11) | Zgodnie z wnioskiem złożonym przez Irlandię oraz wraz z unaocznieniem się faktycznej szczególnej sytuacji, w jakiej znalazła się Irlandia, na której opiera się niniejsza decyzja, powinna mieć ona zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 kwietnia 2024 r. i obowiązywać najpóźniej do dnia 1 września 2025 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 oraz art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w przypadku gdy dane elektroniczne przekazane przez operatora pocztowego ze Zjednoczonego Królestwa są niewystarczające do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej, irlandzki organ celny zezwala krajowemu operatorowi pocztowemu na dopuszczenie do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych bez składania elektronicznej deklaracji przywozowej w krajowym systemie importu, pod warunkiem że towary te korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 25-27 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz art. 1 i 2 dyrektywy 2006/79/WE i są wysyłane przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii.
Towary takie są nadal przedstawiane organom celnym i mogą podlegać kontrolom fizycznym do celów oceny ryzyka.
Artykuł 2
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 kwietnia 2024 r. do dnia 1 września 2025 r. lub do czasu, gdy Irlandia będzie w stanie spełnić wymogi art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.
W imieniu Komisji
Paolo GENTILONI
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2879 z dnia 15 grudnia 2023 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L, 2023/2879, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2879/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.U. L 324 z 10.12.2009, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1186/oj).
(5) Dyrektywa Rady 2006/79/WE z dnia 5 października 2006 r. w sprawie zwolnienia od podatku przy przywozie z państw trzecich małych partii towarów o charakterze niehandlowym (Dz.U. L 286 z 17.10.2006, s. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/79/oj).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00