Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-22
Wersja aktualna od 2024-10-22
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2220
z dnia 26 lipca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów ciężkich w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 6 i art. 6 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) 2019/2144 ustanowiono ogólny obowiązek wyposażenia pojazdów silnikowych w niektóre zaawansowane układy pojazdów. W załączniku II do tego rozporządzenia należy wymienić wymogi dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń oraz homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych. Konieczne jest uzupełnienie tych wymogów poprzez ustanowienie szczegółowych zharmonizowanych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych dotyczących takiej homologacji typu. |
(2) | Wymogi techniczne i procedury badań określone w niniejszym rozporządzeniu dotyczą kategorii pojazdów silnikowych M2, M3, N2 i N3, zgodnie z obowiązującymi datami odmowy udzielenia homologacji typu UE w odniesieniu do tych kategorii pojazdów silnikowych określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/2144. |
(3) | Zgodnie z art. 3 pkt 13 rozporządzenia (UE) 2019/2144 rejestrator danych na temat zdarzeń jest układem, którego wyłącznym celem jest rejestrowanie i przechowywanie krytycznych parametrów i informacji związanych ze zderzeniami na krótko przed zderzeniem, w trakcie zderzenia i niezwłocznie po zderzeniu, w celu uzyskania dokładniejszych, pogłębionych danych na temat wypadków umożliwiających państwom członkowskim przeprowadzenie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ocenę skuteczności konkretnych środków. |
(4) | Procedury badań i szczegółowe wymogi techniczne w zakresie homologacji typu typów pojazdów w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń podlegają przepisom regulaminu ONZ nr 169 (2). Ten regulamin ONZ należy zatem dodać do wykazu mających zastosowanie wymogów, o którym mowa w art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144. |
(5) | Regulamin ONZ nr 169 zawiera wymogi dotyczące elementów danych, które rejestratory danych na temat zdarzeń mają rejestrować, formatu tych danych, wymogi dotyczące pozyskiwania, rejestrowania i pokładowego przechowywania danych, a także wymogi dotyczące przeżywalności. |
(6) | W celu zapewnienia, aby producenci pojazdów stosowali odpowiednie środki zapewniające ochronę danych rejestratora danych na temat zdarzeń przed manipulacją i dostępność danych rejestratora danych na temat zdarzeń za pośrednictwem standardowego interfejsu, a także w celu umożliwienia anonimizacji tych danych, wymogi te należy uzupełnić dodatkowymi wymogami dotyczącymi pobierania danych, prywatności i bezpieczeństwa danych. |
(7) | Aby zapewnić anonimizację danych rejestrowanych przez rejestratory danych na temat zdarzeń, producenci powinni być zobowiązani do zastosowania odpowiednich środków zapobiegających zgłaszaniu lub odzyskiwaniu tych danych wraz z wszelkimi informacjami dotyczącymi osoby fizycznej. |
(8) | Do czasu wprowadzenia na podstawie aktu delegowanego Komisji znormalizowanych protokołów komunikacyjnych dotyczących dostępu do danych na temat zdarzeń i ich pobierania producenci pojazdów powinni przekazywać odpowiednim stronom informacje na temat sposobu uzyskania dostępu do danych z rejestratora danych na temat zdarzeń, ich pobierania i interpretacji. |
(9) | Prawidłowy stan działania rejestratora danych na temat zdarzeń, a także jego prawidłową funkcjonalność i integralność oprogramowania należy weryfikować za pomocą okresowych badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów. |
(10) | Tabela zawierająca wykaz wymogów w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 nie zawiera żadnego odniesienia do aktów prawnych w zakresie rejestratorów danych na temat zdarzeń dla kategorii M2, M3, N2 i N3. Konieczne jest zatem wprowadzenie w tym załączniku odniesienia do niniejszego rozporządzenia i regulaminu ONZ nr 169. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144. |
(12) | Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ przepisy te określają zasady dotyczące wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń, a także homologacji typu rejestratora danych na temat zdarzeń jako oddzielnego zespołu technicznego. W wyniku przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy dodać odniesienie do niniejszego rozporządzenia i regulaminu ONZ nr 169 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144. Przepisy te należy zatem określić w drodze jednego rozporządzenia delegowanego. |
(13) | Ponieważ wymogi rozporządzenia (UE) 2019/2144 w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 mają być stosowane od dnia 7 stycznia 2026 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zakres
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 określonych w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 (3).
Artykuł 2
Stosowne wymogi techniczne
1. Układ rejestratora danych na temat zdarzeń musi być zgodny z wymogami technicznymi określonymi w:
a) | regulaminie ONZ nr 169; oraz |
b) | art. 3, 4 i 5 niniejszego rozporządzenia. |
2. Homologacja typu rejestratora danych na temat zdarzeń jako oddzielnego zespołu technicznego podlega spełnieniu przez oddzielny zespół techniczny tych samych wymogów co wymogi określone w pkt 5.3 (punkt wprowadzający), pkt 5.3.3, 5.3.4, 5.3.5 i 5.5 regulaminu ONZ 169.
3. Jeżeli pojazd silnikowy jest wyposażony w rejestrator danych na temat zdarzeń homologowany jako oddzielny zespół techniczny, pojazd i jego rejestrator danych na temat zdarzeń muszą spełniać wymogi techniczne, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. W odniesieniu do pkt 5 regulaminu ONZ nr 169 muszą one jednak spełniać wymogi określone w pkt 5.1, 5.2, 5.3.1, 5.3.2 i 5.4 tego regulaminu.
Artykuł 3
Bezpieczeństwo danych
1. Dane związane ze zderzeniami, które rejestruje i przechowuje rejestrator danych na temat zdarzeń, muszą być zabezpieczone przed manipulacją poprzez zapewnienie zgodności z odpowiednimi wymogami technicznymi i przepisami przejściowymi regulaminu ONZ nr 155 (4), pierwotnej serii lub późniejszych serii poprawek do tego regulaminu.
2. Aktualizacje oprogramowania wykonane na rejestratorze danych na temat zdarzeń są chronione, aby w racjonalny sposób zapobiec ich naruszaniu i w racjonalny sposób zapobiec nieważnym aktualizacjom.
Artykuł 4
Uzyskiwanie danych
1. Dane dotyczące zderzeń zarejestrowane przez rejestratory danych na temat zdarzeń udostępnia się do wyszukiwania za pośrednictwem portu szeregowego znormalizowanego złącza łącza danych, o którym mowa w pkt 2.9 załącznika X do rozporządzenia (UE) 2018/858. Jeżeli po kolizji port danych szeregowych przestaje działać, musi być możliwe odzyskanie danych przez bezpośrednie połączenie z rejestratorem danych na temat zdarzeń.
2. Producent pojazdu dostarcza organowi udzielającemu homologacji typu oraz, na wniosek organu udzielającego homologacji typu, każdemu zainteresowanemu producentowi lub podmiotowi zajmującemu się naprawami części, narzędzia diagnostyczne lub wyposażenie badawcze z informacjami na temat sposobu uzyskania dostępu do danych dotyczących zdarzeń, ich uzyskania i interpretacji.
3. Pojazdy i ich rejestratory danych na temat zdarzeń projektuje się w sposób umożliwiający wygenerowanie przez narzędzie do wyszukiwania danych raportu ze zdarzenia, zawierającego następujące elementy danych:
a) | każdy z obowiązkowych elementów danych, zgodnie z wymogami regulaminu ONZ nr 169; |
b) | dokładny typ, wariant i wersję pojazdu (w tym zainstalowane systemy bezpieczeństwa czynnego i zapobiegania wypadkom) pojazdu, w którym znajduje się rejestrator danych na temat zdarzeń. |
Producent musi wykazać, że dane, o których mowa w lit. b) powyżej, są dostępne po zderzeniu, o którym mowa w pkt 5.4.1 regulaminu ONZ nr 169.
4. Dane zarejestrowane przez rejestrator danych na temat zdarzeń nie są dostępne za pośrednictwem interfejsów dostępnych bez konieczności odblokowania pojazdu lub korzystania z narzędzi lub za pośrednictwem interfejsów pojazdu do połączeń bezprzewodowych.
5. Dane rejestratora danych na temat zdarzeń udostępnione zgodnie z ust. 1:
a) | są dostępne w formacie nadającym się do odczytu maszynowego; |
b) | nie zawierają informacji ani nie są udostępniane wraz z informacjami umożliwiającymi powiązanie tych danych z osobą fizyczną. |
Artykuł 5
Przepisy dotyczące badań zdatności do ruchu drogowego
Do celów okresowych badań zdatności pojazdów do ruchu drogowego musi być możliwe zweryfikowanie następujących elementów układu rejestratora danych na temat zdarzeń:
1) | prawidłowego statusu operacyjnego systemu poprzez wzrokową obserwację statusu sygnału ostrzeżenia o awarii po aktywacji głównego wyłącznika pojazdu, a także działania żarówek. Jeżeli sygnał ostrzeżenia o awarii wyświetla się w przestrzeni wspólnej (powierzchnia, na której mogą być wyświetlane co najmniej dwie funkcje/dwa symbole informacyjne, ale nie jednocześnie), wówczas przed kontrolą statusu sygnału ostrzeżenia o awarii w pierwszej kolejności należy przeprowadzić kontrolę działania przestrzeni wspólnej; |
2) | jego prawidłowego funkcjonowania i integralności oprogramowania poprzez wykorzystanie elektronicznego interfejsu pojazdu, takiego jak interfejs określony w sekcji I pkt 14 załącznika III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE (5), w przypadku gdy umożliwia to charakterystyka techniczna pojazdu, a niezbędne dane są dostępne. Producenci zapewniają udostępnienie informacji technicznych na potrzeby korzystania z elektronicznego interfejsu pojazdu zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/621 (6). |
Artykuł 6
Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/2144
W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 stycznia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.
(2) Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
(4) Regulamin ONZ nr 155 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2021/387] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/387/oj).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/45/oj).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/621 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie informacji technicznych niezbędnych do badania zdatności do ruchu drogowego elementów podlegających badaniu, w sprawie stosowania zalecanych metod badań oraz ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych (Dz.U. L 108 z 23.4.2019, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/621/oj).
ZAŁĄCZNIK
Zmiana Rozporządzenia (UE) 2019/2144
W załączniku II część E wiersz dotyczący wymogu E5 otrzymuje brzmienie:
Przedmiot | Akty regulacyjne | Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne | M1 | M2 | M3 | N1 | N2 | N3 | O1 | O2 | O3 | O4 | STU | Komponent |
„E5 Rejestrator danych na temat zdarzeń | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 (*1) Regulamin ONZ nr 160 |
| B |
|
| B |
|
|
|
|
|
| B |
|
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/2220 (*2) Regulamin ONZ nr 169 |
|
| D | D |
| D | D |
|
|
|
| D |
|
(*1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
(*2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/2220 z dnia 26 lipca 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów ciężkich w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L, 2024/2220, 2.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/2220/oj).”.