DECYZJA RADY (UE) 2024/2592
z dnia 26 września 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odpowiedzi na pismo Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w odniesieniu do przeglądu granic odpowiedzialności przeprowadzanego przez ICAO na podstawie art. 24 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (konwencja montrealska)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (zwana dalej „konwencją montrealską”) sporządzona w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r. została zawarta przez Unię i zatwierdzana decyzją Rady 2001/539/WE (1). |
(2) | Zgodnie z art. 24 ust. 1 konwencji montrealskiej Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jako depozytariusz konwencji motrealskiej, dokonuje w odstępach pięcioletnich przeglądu granic odpowiedzialności przewidzianych w jej art. 21, 22 i 23. |
(3) | W wyniku ostatniego przeglądu przeprowadzonego przez ICAO należy dostosować granice odpowiedzialności przewidziane w art. 21 i art. 22 ust. 1, 2 i 3 konwencji montrealskiej, jak określono w piśmie skierowanym do państw LE 3/38.1-IND/24/4 wydanym przez ICAO w dniu 28 czerwca 2024 r. (zwanym dalej „pismem ICAO skierowanym do państw”). Zgodnie z pismem ICAO skierowanym do państw wspomniane dostosowania mają wejść w życie w odniesieniu do wszystkich państw stron po upływie sześciu miesięcy od ich notyfikacji, chyba że w ciągu trzech miesięcy od tej notyfikacji większość państw stron odnotuje dezaprobatę w ICAO. |
(4) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum ICAO, ponieważ zmienione granice odpowiedzialności będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego, zgodnie z art. 21 i art. 22 ust. 1, 2 i 3 konwencji montrealskiej oraz ponieważ konwencja montrealska stanowi integralną część porządku prawnego Unii. |
(5) | Biorąc pod uwagę techniczny charakter wspomnianego przeglądu, który jest zgodny z jasno określoną metodą obliczeniową ustanowioną w konwencji montrealskiej, nie ma powodu, aby Unia sprzeciwiła się temu przeglądowi. |
(6) | W związku z tym stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, powinno polegać na nieodnotowaniu dezaprobaty wobec proponowanych nowych granic odpowiedzialności określonych w piśmie ICAO skierowanym do państw, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w odpowiedzi na pismo skierowane do państw LE 3/38.1-IND/24/4, wydane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2024 r. polega na nieodnotowaniu dezaprobaty wobec proponowanych nowych granic odpowiedzialności określonych w tym piśmie skierowanym do państw.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
LÓGA M.
(1) Decyzja Rady 2001/539/WE z dnia 5 kwietnia 2001 r. w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską Konwencji w sprawie ujednolicenia niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (konwencja montrealska) (Dz.U. L 194 z 18.7.2001, s. 38).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00