ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2511
z dnia 2 maja 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 w odniesieniu do określenia wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w celu zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (1), w szczególności jego art. 18 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż („ETIAS”) mający zastosowanie wobec obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku wizowego, którzy ubiegają się o wjazd na terytorium państw członkowskich. |
(2) | Zgodnie z art. 86 rozporządzenia (UE) 2018/1240 koszty funkcjonowania i utrzymania ETIAS mają być pokrywane z dochodów uzyskiwanych z tytułu opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS. Aby poznać strukturę tych kosztów i określić ich znaczny lub długotrwały wzrost, Komisja powinna co roku dokonywać przeglądu kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, które są zgłaszane przez państwa członkowskie, a także przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej („Frontex”), Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości („eu-LISA”) oraz Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania („Europol”) (zwane dalej łącznie „agencjami”) w ramach istniejących wcześniej obowiązków sprawozdawczych. |
(3) | Znaczny lub utrzymujący się wzrost tych kosztów powinien doprowadzić do zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS. W tym celu Komisja powinna porównywać koszty funkcjonowania i utrzymania ETIAS zgłaszane przez państwa członkowskie i agencje w danym roku z kosztami zgłoszonymi w poprzednich latach, aby określić jakiekolwiek znaczące lub długotrwałe wzrosty. Aby zminimalizować obowiązki sprawozdawcze, porównanie to należy przeprowadzić na podstawie danych przekazanych już przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 (2). Aby ustalić, czy zwiększenie opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS byłoby uzasadnione, państwa członkowskie i agencje powinny przedstawiać, na wniosek Komisji, przyczyny wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania. |
(4) | Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3) oraz Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (4). |
(5) | Zważywszy, że rozporządzenie (UE) 2018/1240 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszym rozporządzeniem. |
(6) | Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE (5). Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje. |
(7) | W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (6), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE (7). |
(8) | W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (8), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji 2008/146/WE (9). |
(9) | W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (10), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji 2011/350/UE (11). |
(10) | Niniejsze rozporządzenie jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r. |
(11) | Zważywszy na brak poprzedzającego roku operacyjnego, który mógłby posłużyć jako punkt odniesienia dla miarodajnego porównania kosztów rok do roku w pierwszym roku funkcjonowania ETIAS, art. 2-6 niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie dopiero od drugiego roku funkcjonowania ETIAS, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się procedurę określania wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż („ETIAS”) ponoszonych przez:
a) | państwa członkowskie; |
b) | Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej („Frontex”), Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości („eu-LISA”) oraz Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania („Europol”) (zwane dalej łącznie „agencjami”) który to wzrost wymaga zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS. |
Artykuł 2
Koszty funkcjonowania i utrzymania ETIAS ponoszone przez państwa członkowskie
1. Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez państwa członkowskie w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, przedkładanym Komisji na podstawie art. 29 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/1148, i określa wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania, o których mowa w art. 85 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/1240, w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez państwa członkowskie w poprzednich latach.
2. Na wniosek Komisji państwa członkowskie przedstawiają przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł 3
Koszty ponoszone przez Frontex
1. Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez Frontex w sprawozdaniu z wykonania budżetu, o którym mowa w art. 99 rozporządzenia finansowego Fronteksu przyjętego na podstawie art. 120 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 (12), oraz określa wzrost kosztów poniesionych w toku wypełniania obowiązków określonych w art. 75 rozporządzenia (UE) 2018/1240 w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez Frontex w poprzednich latach.
2. Na wniosek Komisji Frontex przedstawia przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł 4
Koszty ponoszone przez Europol
1. Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez Europol w sprawozdaniu dotyczącym zarządzania budżetem i finansami, o którym mowa w art. 60 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 (13), oraz określa wzrost kosztów poniesionych w toku wypełniania obowiązków określonych w art. 77 rozporządzenia (UE) 2018/1240 w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez Europol w poprzednich latach.
2. Na wniosek Komisji Europol przedstawia przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł 5
Koszty ponoszone przez eu-LISA
1. Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez eu-LISA w sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami, o którym mowa w art. 47 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 (14), oraz określa wzrost kosztów poniesionych w toku wypełniania obowiązków określonych w art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1240 w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez eu-LISA w poprzednich latach.
2. Na wniosek Komisji eu-LISA przedstawia przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł 6
Ocena zmian wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS
Komisja co roku i po określeniu wszelkiego znacznego lub utrzymującego się wzrostu kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie i agencje zgodnie z art. 2-5 niniejszego rozporządzenia ustala, czy konieczna jest zmiana wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS.
Artykuł 7
Informacje na temat tendencji i wyzwań wpływających na opłatę za zezwolenie na podróż ETIAS
Państwa członkowskie i agencje mogą przekazywać Komisji informacje na zasadzie ad hoc, jeżeli zidentyfikują tendencje i wyzwania, które mogą mieć znaczące skutki gospodarcze dla funkcjonowania i utrzymania ETIAS lub które w inny sposób uzasadniają zmianę wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS.
Artykuł 8
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 2-6 niniejszego rozporządzenia stosuje się od drugiego roku funkcjonowania ETIAS.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 maja 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1240/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1148/oj).
(3) Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich, zmieniająca rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylająca dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2004/38/oj).
(4) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2019/C 384 I/01 (Dz.U. C 384I z 12.11.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/treaty/withd_2019(3)/oj).
(5) Decyzja 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2002/192/oj).
(6) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1999/439(1)/oj.
(7) Decyzja 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/1999/437/oj).
(8) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2008/178(1)/oj.
(9) Decyzja 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/146/oj).
(10) Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/prot/2011/350/oj.
(11) Decyzja 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2011/350/oj).
(12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj).
(13) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/794/oj).
(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1726/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00