Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2217
Wersja aktualna od 2024-09-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2217
Wersja aktualna od 2024-09-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2217

z dnia 6 września 2024 r.

w sprawie zakończenia częściowego przeglądu okresowego środków antysubsydyjnych stosowanych względem przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) („podstawowe rozporządzenie antysubsydyjne”), w szczególności jego art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. PROCEDURA

1.1. Obowiązujące środki

(1)

9 listopada 2018 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1690 (2) („rozporządzenie pierwotne”) Komisja Europejska („Komisja”) nałożyła ostateczne cła wyrównawcze na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej („ChRL”). Cła wyrównawcze wahały się od 3,75 EUR do 57,28 EUR za sztukę. Dochodzenie, które doprowadziło do wprowadzenia pierwotnych środków, zwane jest dalej „pierwotnym dochodzeniem”.

(2)

W następstwie odwołania wniesionego przez China Rubber Industry Association i China Chamber of Commerce of Metals, Minerals & Chemicals Importers & Exporters, Sąd Unii Europejskiej stwierdził 4 maja 2022 r. w wyroku w sprawach T-30/19 i T-72/19 (3) („wyrok Sądu”) nieważność rozporządzenia pierwotnego w odniesieniu do kilku producentów eksportujących.

(3)

W następstwie wyroku Sądu Komisja wznowiła dochodzenie, a 4 kwietnia 2023 r. ponownie nałożyła rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/738 (4) („rozporządzenie drugie”) ostateczne cła wyrównawcze na kilku producentów eksportujących.

(4)

Obowiązujące cła wyrównawcze wahają się od 3,75 EUR do 57,28 EUR za sztukę. GITI Tire (Anhui) Company Ltd.; GITI Tire (Fujian) Company Ltd.; GITI Tire (Hualin) Company Ltd. oraz GITI Tire (Yinchuan) Company Ltd. podlegają obecnie cłu wyrównawczemu w wysokości 11,07 EUR za sztukę.

1.2. Wniosek o przeprowadzenie częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania subsydiów

(5)

W dniu 16 sierpnia 2021 r. grupa GITI („wnioskodawca”) złożyła wniosek o zmianę nazwy, który dotyczył producenta eksportującego GITI Tire (Anhui) Company Ltd. Wnioskodawca zwrócił się o zmianę nazwy GITI Tire (Anhui) Company Ltd. na GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. w rozporządzeniu pierwotnym, ponieważ ten drugi podmiot przejął działalność pierwszego. Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o wypełnienie kwestionariusza dotyczącego zmiany nazwy. Wnioskodawca przedłożył odpowiedź na pytania zawarte w kwestionariuszu w wyznaczonym w tym celu terminie.

(6)

Wnioskodawca wyjaśnił, że w kwietniu 2021 r. podjął decyzję o restrukturyzacji części swojej działalności w Chinach, w szczególności o połączeniu trzech przedsiębiorstw w jeden podmiot - GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.: GITI Tire (Anhui) Company Ltd., GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. oraz Anhui GITI Tire Retreading Company Ltd.

(7)

Po dalszej wymianie informacji Komisja poinformowała wnioskodawcę, że wniosek o zmianę nazwy nie jest odpowiedni w celu oceny procesu restrukturyzacji opisanego przez wnioskodawcę, w ramach którego producent eksportujący GITI Tire (Anhui) Company Ltd. o dodatkowym kodzie TARIC C332 zostanie wyrejestrowany po zakończeniu procesu połączenia. Komisja wyjaśniła, że do oceny procesu restrukturyzacji konieczne będzie przeprowadzenie dochodzenia w ramach przeglądu okresowego.

(8)

8 września 2023 r. Komisja otrzymała od grupy GITI wniosek o dokonanie częściowego przeglądu okresowego na podstawie art. 19 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego. Wniosek miał na celu zbadanie, czy restrukturyzacja grupy GITI powinna doprowadzić do ponownego obliczenia marginesu subsydiowania dla wnioskodawcy, oraz zmianę nazwy producenta eksportującego GITI Tire (Anhui) Company Ltd. na GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.

1.3. Wszczęcie częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania subsydiów

(9)

Po poinformowaniu państw członkowskich i ustaleniu, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania subsydiów w odniesieniu do wnioskodawcy, 15 grudnia 2023 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy zgodnie z art. 19 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego w drodze zawiadomienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (5) („zawiadomienie o wszczęciu”).

(10)

Przed wszczęciem częściowego przeglądu okresowego i zgodnie z art. 10 ust. 7 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego Komisja powiadomiła rząd Chin („rząd ChRL”) o wpłynięciu należycie udokumentowanego wniosku o dokonanie częściowego przeglądu okresowego oraz zaprosiła rząd ChRL do udziału w konsultacjach mających na celu wyjaśnienie sytuacji dotyczącej treści wniosku. Nie otrzymano jednak żadnej odpowiedzi od rządu ChRL.

1.4. Równoległy przegląd wygaśnięcia

(11)

10 listopada 2023 r. na podstawie art. 18 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego Komisja wszczęła przegląd wygaśnięcia dotyczący przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z ChRL. Wniosek o przegląd wygaśnięcia został złożony przez koalicję przeciwko nieuczciwemu przywozowi opon, stowarzyszenie ad hoc producentów europejskich w imieniu przemysłu Unii w rozumieniu art. 10 ust. 6 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego. Dochodzenie w ramach tego przeglądu wygaśnięcia jest w toku.

1.5. Dochodzenie

(12)

Dochodzenie dotyczące częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania subsydiów obejmowało okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. („okres objęty dochodzeniem przeglądowym”).

(13)

Komisja powiadomiła wnioskodawcę, władze państwa wywozu oraz przemysł Unii o wszczęciu dochodzenia w ramach częściowego przeglądu okresowego. Zainteresowanym stronom umożliwiono wyrażenie opinii na piśmie i ustnie.

(14)

Komisja wysłała kwestionariusz rządowi Chińskiej Republiki Ludowej („rząd ChRL”). Nie otrzymano odpowiedzi.

(15)

Komisja przesłała grupie GITI kwestionariusze w celu uzyskania informacji niezbędnych do dochodzenia. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, Komisja przystała na propozycję wnioskodawcy dotyczącą wykorzystania jego odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszach przedłożone podczas dochodzenia w ramach przeglądu wygaśnięcia. Odpowiedzi otrzymano w ustalonym terminie.

2. PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM I PRODUKT PODOBNY

2.1. Produkt objęty postępowaniem

(16)

Produkty objęte przeglądem są takie same jak w rozporządzeniu pierwotnym i rozporządzeniu drugim, a mianowicie są to niektóre opony pneumatyczne, nowe lub bieżnikowane, gumowe, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, obecnie objęte kodami CN 4011 20 90 i ex 4012 12 00 (kod TARIC 4012 12 00 10) i pochodzące z ChRL („produkt objęty postępowaniem”).

2.2. Produkt podobny

(17)

Jak ustalono w pierwotnym dochodzeniu, produkt objęty postępowaniem oraz produkt wytwarzany i sprzedawany w Unii przez przemysł Unii mają te same podstawowe właściwości fizyczne i podstawowe zastosowania.

(18)

Komisja uznała zatem, że produkty te są produktami podobnymi w rozumieniu art. 2 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego.

3. TRWAŁY CHARAKTER ZMIENIONYCH OKOLICZNOŚCI

(19)

Zgodnie z art. 19 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego Komisja zbadała, czy znacząco zmieniły się okoliczności, w oparciu o które wprowadzono obowiązujące środki, i czy zmiany te mają charakter trwały.

(20)

Po pierwsze, wnioskodawca poinformował, że w czerwcu 2023 r. GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd., zlokalizowane obok GITI Tire (Anhui) Company Ltd., zakończyło absorpcję trzech innych przedsiębiorstw należących do grupy GITI, a mianowicie: (i) GITI Tire (Anhui) Company Ltd.; (ii) Anhui Prime Cord Fabrics Company Ltd. oraz iii) Anhui GITI Tire Retreading Company Ltd. W pierwotnym dochodzeniu Komisja zbadała wszystkie te przedsiębiorstwa z wyjątkiem Anhui GITI Tire Retreading Company Ltd. Przedsiębiorstwo GITI Tire (Anhui) Company Ltd. było jednym z producentów eksportujących, natomiast GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. i Anhui Prime Cord Fabrics Company Ltd. dostarczały materiały do produkcji. W pierwotnym dochodzeniu Komisja ustaliła, że wszystkie te przedsiębiorstwa korzystały bezpośrednio z subsydiów, takich jak dotacje, finansowanie preferencyjne, ulgi podatkowe lub dostarczanie towarów i świadczenie usług przez rząd za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia.

(21)

Na podstawie dowodów przedstawionych przez wnioskodawcę powstałe w wyniku połączenia przedsiębiorstwo będzie w dużej mierze nadal prowadzić taką samą działalność w zakresie produkcji i dostaw jak przedsiębiorstwa objęte pierwotnym dochodzeniem. Nic nie wskazuje na to, że w wyniku połączenia uprawnienia do subsydiów zbadanych w pierwotnym dochodzeniu uległyby znacznej zmianie. W związku z tym w świetle art. 19 ust. 4 Komisja nie uważa, że zgłoszone połączenie zmieniło okoliczności subsydiowania i że na tej podstawie uzasadniona byłaby zmiana środków antysubsydyjnych.

(22)

W związku z opisanym powyżej połączeniem wnioskodawca zwrócił się o zastąpienie w drugim rozporządzeniu odniesień do GITI Tire (Anhui) Company Ltd. odesłaniami do GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. Dowody przedstawione przez wnioskodawcę wskazują, że absorpcję GITI Tire (Anhui) Company Ltd. zakończono 6 lipca 2023 r., czyli w dniu, w którym GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. uzyskało nowe zezwolenie na prowadzenie działalności po złożeniu wniosku do odpowiednich organów w dniu 20 czerwca 2023 r. W związku z tym Komisja uważa, że należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/738 w celu odzwierciedlenia przejęcia działalności produkcyjnej GITI Tire (Anhui) Company Ltd. przez GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. oraz przypisać dodatkowy kod TARIC C332 przedsiębiorstwu GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.

(23)

Po drugie, wnioskodawca zgłosił również inne zmiany korporacyjne mające wpływ na kilka przedsiębiorstw w ramach grupy GITI. Zmiany obejmują głównie (i) zmiany poziomu działalności produkcyjnej producentów eksportujących i dostawców materiałów do produkcji oraz (ii) niewielkie zmiany korporacyjne. Nic nie wskazuje na to, że zgłoszone zmiany korporacyjne zmieniły okoliczności subsydiowania oraz że na tej podstawie uzasadniona byłaby zmiana poziomu środków antysubsydyjnych.

(24)

Ponadto Komisja zidentyfikowała i skorygowała błędy pisarskie w nazwach czterech producentów eksportujących z grupy GITI wymienionych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia drugiego. W szczególności z każdej nazwy usunięto skrót „Co.”,

(25)

Wnioskodawcy umożliwiono przedstawienie uwag do niniejszego rozporządzenia. Wnioskodawca zauważył, że w odpowiedzi na pierwotny wniosek o zmianę nazwy Komisja poleciła grupie GITI złożenie wniosku o przegląd okresowy. Wnioskodawca wskazał, że nie spodziewał się zakończenia dochodzenia przed ponownym obliczeniem marginesu subsydiowania. Wnioskodawca zgodził się jednak z ustaleniami i zrozumiał decyzję Komisji o zakończeniu dochodzenia.

4. ZAKOŃCZENIE DOCHODZENIA

(26)

Zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i okolicznościach, na podstawie których zamierzano zakończyć niniejsze dochodzenie, i miały możliwość przedstawienia swoich uwag.

(27)

Z powodów określonych powyżej Komisja stwierdza zatem, że częściowy przegląd okresowy środków antysubsydyjnych dotyczących przywozu produktu objętego postępowaniem, pochodzącego z Chin, powinien zostać zakończony.

(28)

Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1037,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

1. W art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/738 wprowadza się następujące zmiany:

„GITI Tire (Anhui) Company Co., Ltd; GITI Tire (Fujian) Company, Co., Ltd; GITI Tire (Hualin) Company Co., Ltd; GITI Tire (Yinchuan) Company Co., Ltd

11,07

C332”

otrzymuje brzmienie:

„GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.; GITI Tire (Fujian) Company Ltd.; GITI Tire (Hualin) Company Ltd.; GITI Tire (Yinchuan) Company Ltd.

11,07

C332”

2. Dodatkowy kod TARIC C332 wcześniej przypisany GITI Tire (Anhui) Company Ltd. ma zastosowanie do GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. od dnia 6 lipca 2023 r. Od tej daty wszelkie ostateczne cło zapłacone od przywozu produktów wytwarzanych przez GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. przekraczające cło wyrównawcze ustanowione w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/738 w odniesieniu do GITI Tire (Anhui) Company Ltd. podlega zwrotowi lub umorzeniu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa celnego.

Artykuł 2

Częściowy przegląd okresowy ograniczony do zbadania subsydiów dla grupy GITI w odniesieniu do cła wyrównawczego obowiązującego wobec przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, objętych obecnie kodami CN 4011 20 90 i ex 4012 12 00 (kod TARIC 4012 12 00 10) i pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, zostaje zakończony.

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.

(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1690 z dnia 9 listopada 2018 r. nakładające ostateczne cła wyrównawcze na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1579 nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/163 (Dz.U. L 283 z 12.11.2018, s. 1).

(3) Wyrok Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) z dnia 4 maja 2022 r., China Rubber Industry Association (CRIA) i China Chamber of Commerce of Metals, Minerals & Chemicals Importers & Exporters (CCCMC)/Komisja Europejska, T-30/19 i T-72/19, ECLI:EU:T:2022:266.

(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/738 z dnia 4 kwietnia 2023 r. ponownie nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z wyrokiem Sądu w sprawach połączonych T-30/19 i T-72/19 (Dz.U. L 96 z 5.4.2023, s. 45).

(5) Zawiadomienie o wszczęciu częściowego przeglądu okresowego środków antysubsydyjnych stosowanych względem przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. C, C/2023/1491, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1491/oj).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00