Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1984
Wersja aktualna od 2024-07-15
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1984
Wersja aktualna od 2024-07-15
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/1984

z dnia 15 lipca 2024 r.

w sprawie wsparcia planowania w trakcie transformacji instytucjonalnej na potrzeby nierutynowych misji i zdolności dochodzeniowych Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej „strategią UE”).

(2)

W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwanej dalej „Konwencją o zakazie broni chemicznej”) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (zwanej dalej „OPCW”) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach strategii UE Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym Konwencji o zakazie broni chemicznej.

(3)

Od 2004 r. Unia wspiera działania OPCW poprzez następujące wspólne działania i decyzje Rady: wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB (1); wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB (2); wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB (3); wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB; decyzja Rady 2009/569/WPZiB (4); decyzja Rady 2012/166/WPZiB (5); decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 (6); decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 (7); decyzja Rady (WPZiB) 2021/1026 (8) zmieniona decyzją Rady (WPZiB) 2023/1515 (9); decyzja Rady (WPZiB) 2021/2073 (10) i decyzja Rady (WPZiB) 2023/1344 (11).

(4)

W ramach aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE niezbędne jest nieprzerwane udzielanie konsekwentnej i ukierunkowanej pomocy Unii na rzecz OPCW. Istnieje szczególna potrzeba dalszego wspierania wzmacniania zdolności dochodzeniowych OPCW w ramach jej przejściowego planowania instytucjonalnego na potrzeby misji nierutynowych; należy wspierać także możliwości przekazywania zgromadzonych informacji dowodowych, by umożliwiać pociąganie osób, które dopuściły się użycie broni chemicznej w Syrii, do odpowiedzialności na forum międzynarodowym.

(5)

Unia powinna zatem przyjąć niniejszą decyzję w celu zapewnienia niezbędnego wsparcia.

(6)

Techniczną realizację działań, które mają być prowadzone na mocy niniejszej decyzji, należy powierzyć Sekretariatowi Technicznemu OPCW,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

1. W celu realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia Unia wspiera, poprzez działanie operacyjne, wdrażanie Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.

2. Celem działania, o którym mowa w ust. 1, jest:

-

integracja wiadomości i wiedzy fachowej odnoszących się do metodyki dochodzeniowej, a także do sposobów prowadzenia dochodzeń oraz działań dochodzeniowych (np. rozmieszczanie itd.);

-

stałe przestrzeganie zasad wymiany informacji dowodowych, nakazanej w pkt 12 decyzji OPCW C-SS-4/DEC.3 z dnia 26-28 czerwca 2018 r. zatytułowanej „przeciwdziałanie zagrożeniu związanemu z użyciem broni chemicznej”, w celu zachowywania i przekazywania informacji odpowiednim podmiotom prowadzącym dochodzenia.

3. Szczegółowy opis działania, o którym mowa w ust. 1, przedstawiony jest w dokumencie projektowym.

Artykuł 2

1. Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej „Wysokim Przedstawicielem”).

2. Techniczną realizacją działania, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Techniczny OPCW.

3. OPCW wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod nadzorem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych ustaleń z OPCW.

Artykuł 3

1. Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 1 605 447,56 EUR.

2. Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.

3. Właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 nadzoruje Komisja. W tym celu zawiera z OPCW umowę o przyznanie wkładu. Zgodnie z umową o przyznanie wkładu OPCW jest zobowiązana do wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.

4. Komisja dąży do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.

Artykuł 4

1. Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez OPCW. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do sporządzenia oceny.

2. Komisja udziela informacji na temat aspektów finansowych realizacji działania, o którym mowa w art. 1.

Artykuł 5

1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

2. Niniejsza decyzja wygasa 24 miesiące po zawarciu umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie, w przypadku gdy w tym okresie nie zostanie zawarta taka umowa.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2024 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

NAGY I.


(1) Wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63).

(2) Wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB z dnia 12 grudnia 2005 r. wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34).

(3) Wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10).

(4) Decyzja Rady 2009/569/WPZiB z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96).

(5) Decyzja Rady 2012/166/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 87 z 24.3.2012, s. 49).

(6) Decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 43 z 18.2.2015, s. 14).

(7) Decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 93 z 2.4.2019, s. 3).

(8) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/1026 z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 224 z 24.6.2021, s. 24).

(9) Decyzja Rady (WPZiB) 2023/1515 z dnia 20 lipca 2023 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2021/1026 w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 184 z 21.7.2023, s. 37).

(10) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2073 z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) za pomocą obrazów satelitarnych (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 65).

(11) Decyzja Rady (WPZiB) 2023/1344 z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) (Dz.U. L 168 z 3.7.2023, s. 27).

ZAŁĄCZNIK

Planowanie w trakcie transformacji instytucjonalnej na potrzeby nierutynowych misji i zdolności dochodzeniowych OPCW

1. Kontekst i uzasadnienie

W grudniu 2003 r. Unia Europejska (UE) przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej „strategią UE”), w której przyznała, że broń masowego rażenia stwarza zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. Cele strategii UE są uzupełnieniem celów CWC. Od czasu przyjęcia strategii UE Unia i OPCW prowadzą współpracę, w tym poprzez udział w szeregu wspólnych działań oraz decyzji (1)

OPCW otrzymuje od UE stałe wsparcie w wykonywaniu mandatu, co odzwierciedla stałe zaangażowanie na rzecz pełnego wdrożenia CWC, przy czym od 2004 r. dobrowolne wkłady za pośrednictwem wspólnych działań i decyzji w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) wyniosły 43,6 mln EUR. OPCW z zadowoleniem przyjmuje stałe zaangażowanie UE we wspieranie OPCW w jej staraniach na rzecz realizacji celu konwencji, którym jest powstanie świata wolnego od broni chemicznej, a dzięki temu przyczynienie się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. OPCW dostrzega ponadto wsparcie udzielone przez UE w postaci zapewnianego od 2004 r. finansowania obejmującego różne obszary, takie jak: stosowanie systemu weryfikacji i niszczenie zapasów broni chemicznej, propagowanie powszechnego stosowania, wdrażanie CWC przez państwa-strony, współpraca międzynarodowa w zakresie działań chemicznych, gotowość do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych substancji chemicznych i reagowania na nie, rozwój nauki i technologii, cyberbezpieczeństwo, budowa Centrum Chemii i Technologii OPCW, orientacja sytuacyjna i produkty obrazowania satelitarnego oraz stawianie czoła zagrożeniu użycia broni chemicznej. Ponadto, dostrzegając pojawiające się wyzwania w zapobieganiu ponownemu pojawieniu się broni chemicznej, OPCW z zadowoleniem przyjmuje również wyrażane przez UE stałe zainteresowanie zwiększeniem wsparcia na rzecz instytucjonalizacji zdolności OPCW w zakresie prowadzenia dochodzeń i weryfikacji.

Po zakończeniu niszczenia wszystkich zadeklarowanych zapasów broni chemicznej w lipcu 2023 r. OPCW kontynuowała dostosowywanie się do etapu po zniszczeniu broni. W związku z tym Sekretariat OPCW zainicjował mapowanie wiedzy na potrzeby procesów związanych z zapewnieniem zachowania zdolności Sekretariatu związanych ze skutecznym reagowaniem na użycie broni chemicznej i na zarzuty dotyczące jej użycia.

Niniejszy wniosek należy rozpatrywać w związku z decyzją Rady (WPZiB) 2023/1344 z dnia 26 czerwca 2023 r. (UE2023) oraz działaniami w ramach rezultatu 3 („Skuteczne reagowanie na domniemane użycie broni chemicznej”). Działania przewidziane w decyzji Rady (WPZiB) 2023/1344 dotyczą przede wszystkim prowadzenia dochodzeń będących w toku lub oczekiwanych. Niniejszy wniosek koncentruje się na obowiązkach i działaniach powstających po zakończeniu dochodzeń i opublikowaniu sprawozdań.

Wniosek dotyczący finansowania WPZiB na 2024 r. jest dostosowany do priorytetów OPCW i Sekretariatu Technicznego związanych z pozyskiwaniem wiedzy, integracją wiedzy fachowej, ze szczegółowym określeniem dotychczasowych procesów i procedur w zakresie bezpieczeństwa informacji, a także w odpowiedzi na ryzyko związane z rozwojem nauki i technologii, który ma wpływ na używanie broni chemicznej i związane z tym zagrożenia. W konkretnym ujęciu wniosek ma na celu uwzględnienie wyników prowadzenia niezależnych i bezstronnych działań dochodzeniowych oraz, między innymi, powiązanych obowiązków w zakresie dokumentacji nałożonych na mocy decyzji konferencji państw-stron C-SS-4/DEC.3, pkt 12, przyjętej w dniu 27 czerwca 2018 r., i C-28/Dec.12 przyjętej w dniu 30 listopada 2023 r. Kontynuując wysiłki podejmowane przez Sekretariat we wdrażaniu warunków określonych w pkt 21 C-SS-4/DEC.3 oraz zgodnie z pkt 2 C-28/Dec.12, konferencja państw-stron zwróciła się do Sekretariatu o kontynuowanie wysiłków na rzecz utrzymania i budowania jego zdolności do prowadzenia dochodzeń w sprawie zarzutów dotyczących użycia broni chemicznej, w tym poprzez dalszy rozwój narzędzi i metod, takich jak narzędzia i metody związane z forensyką, rozmowami ze świadkami, gromadzeniem dowodów, łańcuchem dowodowym, planowanie i prowadzenie regularnych szkoleń i innych stosownych ćwiczeń, integrację i utrzymywanie wiedzy, umiejętności i wiedzy fachowej zgromadzonych w trakcie poprzednich misji, a także za pomocą wszelkich innych środków, które dyrektor generalny uzna za konieczne i właściwe.

Na 28. konferencji państw-stron (27 listopada - 1 grudnia 2023 r.) przyjęto dwuletni program i budżet OPCW na lata 2024-2025. Obejmuje on bieżącą transformację Wydziału Inspekcji. Dostosowanie to ma na celu uwzględnienie i zintegrowanie wiedzy i wiedzy fachowej zdobytych podczas nierutynowych misji przeprowadzanych w Syrii i poza nią, tak aby utrwalić tę szczególną zdolność w drodze szkoleń w ramach odpowiednich istniejących struktur Sekretariatu i podejmować działania na korzyść państw-stron, na ich wniosek. Ten okres transformacji instytucjonalnej będzie wymagał uzupełniających dobrowolnych wkładów - z których część zostanie sfinansowana w ramach wniosku UE - obok zasobów dostępnych w ramach programu i budżetu na lata 2024-2025, aby przyspieszyć realizację poniższych celów i działań, a także wykorzystanie Centrum Chemii i Technologii OPCW.

2. Ogólne cele proponowanego działania

Ogólnym celem decyzji Rady UE byłoby wzmocnienie zdolności Sekretariatu do skutecznego i wiarygodnego reagowania na użycie broni chemicznej i zarzuty dotyczące jej użycia. Takie wsparcie przyczyniłoby się do realizacji zadań OPCW. Umożliwiłoby również terminowe uczestnictwo w realizacji zobowiązań OPCW wynikających z CWC w związku z międzynarodowymi działaniami w zakresie rozliczalności z tytułu użycia broni chemicznej.

3. Cele szczegółowe działania

-

Integracja wiedzy i wiedzy fachowej w zakresie metod, protokołów i działań dochodzeniowych (np. rozmieszczenia itp.);

-

stałe przestrzeganie zasad wymiany informacji dowodowych, zgodnie z wymogiem określonym w C-SS-4/DEC.3 (pkt 12), w celu zabezpieczania i przekazywania informacji odpowiednim podmiotom dochodzeniowym.

4. Oczekiwane rezultaty działania

-

Rezultat 1: Instytucjonalne zintegrowanie zdolności OPCW w zakresie gotowości i reagowania na wszelkie nowe przypadki użycia lub zarzuty użycia broni chemicznej oraz na nowe lub pojawiające się zagrożenia. Przy następujących wstępnie określonych działaniach:

-

Przeniesienie zabezpieczonych informacji uzyskanych w trakcie dochodzeń do zintegrowanej platformy w ramach planu zarządzania wiedzą, dostosowanego do nowych/zmienionych funkcji instytucjonalnych i schematu organizacyjnego OPCW.

-

Opracowanie i testowanie zastawu edukacyjnego (szkolenia, materiały takie jak kompendium, najlepsze praktyki itp.) w zakresie użycia broni chemicznej lub zarzutów dotyczących jej użycia dla potrzeb transferu i udostępniania wiedzy OPCW (ma on obejmować tematykę z zakresu odnośnej wiedzy fachowej, tak aby dostarczyć szczegółowych informacji wynikających z wiedzy specjalistycznej OPCW zdobytej w trakcie dochodzeń prowadzonych w Syryjskiej Republice Arabskiej, takich jak: rozmowy ze świadkami/państwami-stronami/ofiarami; postępowanie na miejscu domniemanego użycia broni chemicznej; zarządzanie sprawami dochodzeniowymi i przygotowanie prawne; łańcuch dowodowy itp.).

-

Rezultat 2: Umożliwienie i usprawnienie transferu informacji dowodowych do bezstronnego i niezależnego międzynarodowego mechanizmu (IIIM) w związku z opublikowanymi sprawozdaniami zespołu ds. dochodzenia i identyfikacji (IIT) na temat użycia broni chemicznej w Syryjskiej Republice Arabskiej, zgodnie z C-SS-4/DEC.3 pkt 12 oraz w celu wsparcia międzynarodowej rozliczalności z tytułu użycia broni chemicznej. Przy następujących wstępnie określonych działaniach:

-

Stworzenie środowiska sprzyjającego zarządzaniu postępami między „zespołami” odpowiedzialnymi za sprawozdania, wraz ze wspólnymi usługami obejmującymi dostarczanie i przechowywanie informacji ze sprawozdań IIT w celu przekazania ich do IIIM.

-

Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w pierwszym sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Al-Lataminie, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja na potrzeby wstępnego przedłożenia, reakcji następczych i archiwizacji wszystkich istotnych akt dotyczących incydentów.

-

Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w drugim sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Sarakibie, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja w odniesieniu do wszystkich akt dotyczących incydentów.

-

Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w trzecim sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Doumie, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja w odniesieniu do wszystkich akt dotyczących incydentów.

-

Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w czwartym sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Mari, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja w odniesieniu do wszystkich akt dotyczących incydentów.

5. Beneficjenci końcowi

Beneficjentami są: personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, w tym państwa-strony, organy krajowe, społeczeństwo obywatelskie, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe itp.

6. Czas trwania

Oczekuje się, że wydatki finansowane za pośrednictwem niniejszego projektu zostaną poniesione i sfinalizowane w ciągu okresu wdrożenia trwającego 24 miesięcy.


(1) W tym wspólne działanie 2004/797/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2005/913/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2007/185/WPZiB (wygasło); decyzja 2009/569/WPZiB (wygasła); wspólne działanie 2012/166/WPZiB (wygasło); decyzja 2013/726/WPZiB (wygasła); decyzja 2015/259 (przedłużona decyzją 2018/294, wygasła); decyzja (WPZiB) 2015/2215 (wygasła); decyzja 2017/2302 (przedłużona decyzją 2019/1092, wygasła); decyzja 2017/2303 (przedłużona decyzją 2018/1943 i decyzją 2019/2112, wygasła); decyzja 2019/538 (przedłużona decyzją 2022/573, wygasła); decyzja 2021/1026 (przedłużona decyzją 2023/1515, obowiązuje do sierpnia 2024 r. włącznie) i decyzja 2021/2073 (obowiązuje do grudnia 2025 r. włącznie); decyzja 2023/1344 (obowiązuje do czerwca 2026 r. włącznie)..

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00