DECYZJA RADY 2012/166/WPZiB
z dnia 23 marca 2012 r.
w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 26 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej „strategią UE”), której rozdział III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu takiej proliferacji.
(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie broni chemicznej (zwanej dalej „CWC”) oraz OPCW w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach tej strategii Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym CWC. Cele strategii UE uzupełniają cele, do których zmierza OPCW jako podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie w życie CWC.
(3) W dniu 22 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2004/797/WPZiB w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (1), które po wygaśnięciu zostało zastąpione wspólnym działaniem 2005/913/WPZiB (2), które z kolei zostało zastąpione wspólnym działaniem 2007/185/WPZiB (3). Wspólne działanie 2007/185/WPZiB zostało zastąpione decyzją 2009/569/WPZiB (4), która wygasła w dniu 3 grudnia 2011 r.
(4) Dalsza tak intensywna i ukierunkowana pomoc Unii na rzecz OPCW jest niezbędna do aktywnego wprowadzania w życie rozdziału III strategii UE. Należy podjąć dalsze działania propagujące pełne wprowadzenie w życie CWC, jak również działania zwiększające gotowość państw stron CWC (zwanych dalej „ państwami stronami”) do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych związków chemicznych i reagowania na te ataki, współpracę międzynarodową w dziedzinie działalności chemicznej oraz zdolność OPCW do nadążania za rozwojem nauki i techniki. Środki związane z upowszechnianiem CWC powinny być kontynuowane oraz dostosowane i kierowane do coraz mniejszej liczby państw niebędących stronami CWC,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. W celu natychmiastowego zastosowania niektórych elementów strategii UE w praktyce, Unia wspomaga działania OPCW, mając na uwadze następujące cele:
– zwiększenie potencjału państw stron do wykonywania ich zobowiązań wynikających z CWC,
– zwiększenie gotowości państw stron do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych związków chemicznych i reagowania na te ataki,
– zacieśnienie współpracy międzynarodowej w dziedzinie działalności chemicznej,
– wspieranie zdolności OPCW do nadążania za rozwojem nauki i techniki,
– propagowanie upowszechniania CWC przez zachęcanie do przystępowania do niej państw niebędących jej stronami.
2. W tym kontekście działania wspierane przez Unię w ramach projektów OPCW, które są zgodne ze środkami zawartymi w strategii UE, są następujące:
Projekt I: Realizacja, weryfikacja i upowszechnianie na poziomie krajowym
Działania:
– Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej
– Kursy szkoleniowe dla urzędników celnych w zakresie aspektów technicznych zasad transferu CWC
– Dotacje dla organów krajowych
– Narzędzie służące nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych przeznaczone dla organów krajowych/powiązanych podmiotów
– Kontakty z państwami niebędącymi stronami CWC
– Ćwiczenia dochodzenia w przypadku domniemanego użycia
Projekt II: Współpraca międzynarodowa
Działania:
– Kurs rozwijający umiejętności analityczne
– Kontakty z przemysłem – warsztat na temat CWC i bezpieczeństwa procesów chemicznych
Projekt III: Wizytacje przedstawicieli Rady Nadzorczej OPCW oraz obserwatorów w obiektach do niszczenia broni chemicznej
Działanie:
– Wizytacje w obiektach do niszczenia broni chemicznej
Projekt IV: Nauka i technologia
Działania:
– Posiedzenia Doradczej Rady Naukowej na szczeblu grupy roboczej
– Współfinansowanie międzynarodowego warsztatu nauki i techniki OPCW oraz Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC)
Projekt V: Gotowość państw stron do zapobiegania atakom z użyciem związków chemicznych i reagowania na te ataki
Działania:
– Warsztaty regionalne – art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych
– Ćwiczenia symulacyjne i moduł ćwiczeń
– OPCW jako platforma zwiększania bezpieczeństwa fabryk chemicznych
Projekt VI: Program dla Afryki
Działania:
– Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej
– Kursy szkoleniowe dla urzędników celnych w zakresie technicznych aspektów zasad transferu CWC
– Kontakty z przemysłem – warsztat CWC i bezpieczeństwo procesów chemicznych
– Kurs rozwijający umiejętności analityczne
– Warsztaty regionalne – art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych
– Regionalny projekt służący budowaniu długoterminowej zdolności w zakresie pomocy i ochrony
Szczegółowy opis działań OPCW wspieranych przez Unię, o których mowa powyżej, przedstawiono w załączniku.
Artykuł 2
1. Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. Realizację techniczną projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, prowadzi Sekretariat Techniczny OPCW (zwany dalej „Sekretariatem Technicznym”). Wykonuje on swoje zadanie pod kierownictwem i kontrolą WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem Technicznym.
Artykuł 3
1. Finansowa kwota odniesienia na wykonanie projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 2 140 000 EUR.
2. Wydatkami finansowanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera umowę finansową z Sekretariatem Technicznym. Zgodnie z tą umową Sekretariat Techniczny będzie zobowiązany do odpowiedniego wyeksponowania wkładu Unii, stosownie do jego wielkości.
4. Komisja dąży do zawarcia umowy finansowej, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po dniu 23 marca 2012 r. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł 4
WP składa Radzie sprawozdania z realizacji niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat Techniczny. Na podstawie sprawozdań WP Rada dokonuje oceny. Komisja przedstawia informacje na temat finansowych aspektów projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł 5
1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. Niniejsza decyzja wygasa 24 miesiące po dniu zawarcia umowy finansowej, o której mowa w art. 3 ust. 3. Wygasa jednak sześć miesięcy po jej wejściu w życie, jeżeli ta umowa finansowa nie została do tego czasu zawarta.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2012 r.
| W imieniu Rady |
C. ASHTON | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63.
(2) Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34.
ZAŁĄCZNIK
Wsparcie Unii dla działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Projekt I: Realizacja, weryfikacja i upowszechnianie na poziomie krajowym
Cel przewodni:
Zwiększenie potencjału państw stron do wypełniania zobowiązań wynikających z CWC oraz zachęcenie państw niebędących stronami CWC do lepszego zrozumienia korzyści wynikających z przystąpienia do CWC i większego zaangażowania się w działalność OPCW.
Cele:
– Cel 1 – państwa strony osiągają postępy w kierunku:
– wypełniania krajowych środków realizacji zgodnie z art. VII CWC,
– dostosowania się do wymogów w zakresie deklaracji i deklaracji o inspekcji zgodnie z art. VI CWC,
– skuteczniejszej pracy organów krajowych,
– ułatwiania podstawowych szkoleń organów krajowych,
– gotowości na przeprowadzenie dochodzenia w przypadku domniemanego użycia zgodnie z art. IX i X CWC.
– Cel 2 – państwa niebędące stronami CWC bardziej angażują się w działalność OPCW i coraz lepiej rozumieją CWC i korzyści z niej płynące.
Rezultaty:
– Rezultat 1
– Organy krajowe zwiększyły swój potencjał opracowywania krajowych przepisów wykonawczych i mogą przedstawiać przepisy do przyjęcia.
– Urzędnicy celni zwiększyli swój potencjał identyfikowania związków chemicznych mających związek z CWC i przedstawiania organom krajowym dokładnych danych na temat transferów związków chemicznych umieszczonych w wykazach.
– Organy krajowe zwiększyły swój potencjał komunikowania się z OPCW oraz dostarczania jej dokumentacji i deklaracji.
– Personel organów krajowych zwiększył potencjał zrozumienia i realizacji podstawowych zasad CWC oraz bardziej racjonalnego pod względem kosztów wykorzystywania możliwości szkoleń bezpośrednich.
– Państwa strony zwiększyły wiedzę na temat dochodzenia w przypadku domniemanego użycia oraz inspekcji na żądanie, które są podstawowymi dostępnymi im narzędziami pozwalającymi na świadczenie pomocy i/lub na wyjaśnianie ewentualnych przypadków nieprzestrzegania CWC.
– Państwa strony otrzymały zapewnienia o gotowości Sekretariatu Technicznego do przeprowadzenia dochodzenia w przypadku domniemanego użycia oraz inspekcji na żądanie.
– Rezultat 2
– Państwa niebędące stronami CWC stały się bardziej zaangażowane w działania OPCW i lepiej zrozumiały korzyści wynikające z przystąpienia do CWC.
Działania:
Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej: państwa strony otrzymają wsparcie za pośrednictwem wizyt służących udzielaniu pomocy technicznej, które będą planowane w każdym indywidualnym przypadku i przeprowadzane w celu udzielenia konkretnego wsparcia, aby sprostać wymogom zawartym we wnioskach państw stron. Wsparcie to będzie obejmowało uświadamianie i działania informacyjne prowadzone za pośrednictwem krajowych warsztatów podnoszenia świadomości, specjalistycznych kursów szkoleniowych, udzielania pomocy w opracowywaniu krajowych przepisów wykonawczych i związanych z nimi środków oraz zagadnienia związane z przemysłem dotyczące art. VI CWC. W zależności od celu wizyt będą one wiązały się ze skoordynowanymi pracami, w które, w odpowiednich przypadkach, będą angażować się: oddział ds. wsparcia wdrażania w Sekretariacie Technicznym, biuro radcy prawnego, oddział ds. deklaracji, oddział ds. weryfikacji w przemyśle.
Szkolenie urzędników celnych w zakresie aspektów technicznych zasad transferów CWC: urzędnicy celni otrzymali wsparcie w ramach wspólnego działania 2005/913/WPZiB, wspólnego działania 2007/185/WPZiB oraz decyzji 2009/569/WPZiB. Na podstawie zdobytych doświadczeń prowadzone będą działania informacyjne skierowane do urzędników celnych za pośrednictwem kursów szkoleniowych, aby ulepszyć gromadzenie i przekazywanie organom krajowym danych dotyczących importu i eksportu związków chemicznych umieszczonych w wykazach. Regionalne i subregionalne kursy szkoleniowe będą obejmować praktyczne pokazy i ćwiczenia. Jeden kurs regionalny odbędzie się w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów, a jeden kurs subregionalny – w Azji. Kursy zostaną przeprowadzone przez oddział ds. wsparcia wdrażania Sekretariatu Technicznego, z wykorzystaniem wiedzy fachowej oddziału ds. deklaracji.
Dotacje dla organów krajowych: organy krajowe w państwach stronach rozwijających się często nie mogą w pełni wykonać zobowiązań w ramach CWC z powodu braku podstawowego wyposażenia (komputerów stacjonarnych, drukarek, oprogramowania, kopiarek itd.). Jeśli organy krajowe otrzymają podstawowe wyposażenie biurowe, mają one możliwość zwiększyć skuteczność i profesjonalizm wysiłków na rzecz realizacji CWC. Dostępność takiego wyposażenia będzie również wykorzystywana jako bodziec dla władz krajowych, aby bardziej aktywnie angażowały się w wysiłki na rzecz realizacji CWC, w szczególności jeżeli udostępnienie takiego sprzętu będzie uwarunkowane osiągnięciem pewnych wcześniej zdefiniowanych celów.
Cele takie będą zdefiniowane w każdym indywidualnym przypadku po konsultacjach z odnośnymi państwami stronami.
Narzędzie służące nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych przeznaczone dla organów krajowych/powiązanych podmiotów: aby maksymalizować możliwości szkoleń bezpośrednich, podstawowe i ogólne elementy szkolenia organów krajowych przez OPCW zostaną udostępnione państwom stronom w formacie elektronicznym i przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe OPCW (angielski, arabski, chiński, francuski, hiszpański i rosyjski). Na podstawie materiałów istniejących w Sekretariacie Technicznym zostanie opracowanych odpowiednio pięć modułów nauczania za pośrednictwem nośników elektronicznych z wykorzystaniem usług dostawcy prywatnego. Obecnie wykorzystywane są następujące prezentacje, które zostaną przekształcone w narzędzia służące nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych:
– Przegląd CWC
– Wprowadzenie do OPCW
– CWC artykuł po artykule
– CWC – wykazy 1, 2 i 3
– Skuteczne działanie organów krajowych
Kontakty z państwami niebędącymi stronami CWC: przedstawiciele państw niebędących stronami CWC, którzy mogą wywierać wpływ na działania krajowe związane z przystępowaniem lub ratyfikacją oraz podmioty zaangażowane bezpośrednio w kwestie istotne dla CWC będą sponsorowani, aby brać udział w różnych programach organizowanych przez komórkę współpracy i pomocy międzynarodowej (ICA). Programy te będą obejmować warsztaty regionalne dla organów krajowych państw stron oraz warsztaty regionalne dla urzędników celnych. W razie konieczności personel komórki stosunków zagranicznych Sekretariatu Technicznego również otrzyma środki, aby uczestniczyć w tych spotkaniach w celu nawiązania koniecznych kontaktów i współdziałania ze sponsorowanymi uczestnikami z państw niebędących stronami CWC. Ponadto – w ramach tego planu wspierania państw niebędących stronami CWC – w razie konieczności przewiduje się też specjalne wizyty i uzgodnienia obejmujące takie państwa.
Ćwiczenia dochodzenia w przypadku domniemanego użycia: od wejścia w życie CWC Sekretariat Techniczny, często we współpracy z państwami stronami, przeprowadził szereg ćwiczeń związanych z art. IX i X CWC, w tym zarówno dochodzenia w przypadku domniemanego użycia, jak i inspekcje na żądanie. Chociaż wiele doświadczeń zdobytych w związku z ćwiczeniami inspekcji na żądanie ma zastosowanie do dochodzenia w przypadku domniemanego użycia i vice versa, nigdy nie dokonano wszechstronnego przeglądu. W ramach takiego wszechstronnego przeglądu poprzednie zdobyte doświadczenia i sprawozdania oceniające z ćwiczeń dochodzenia w przypadku domniemanego użycia i inspekcji na żądanie (zarówno symulacyjnych, jak i w terenie) zostaną przeanalizowane, a następnie zostaną zorganizowane warsztaty, w których wezmą udział wszyscy eksperci zaangażowani w te ćwiczenia, aby podzielić się najlepszymi wzorcami i przekazać informacje w kontekście przyszłych ćwiczeń, w szczególności w związku z dochodzeniem w przypadku domniemanego użycia.
Projekt II: Współpraca międzynarodowa
Cele przewodnie:
– Pobudzenie rozwoju gospodarczego i technologicznego za pośrednictwem współpracy międzynarodowej w zakresie działalności chemicznej do celów niezakazanych na mocy CWC
– Propagowanie misji OPCW i celów CWC przez większe zaangażowanie państw stron w inicjatywy współpracy międzynarodowej na rzecz pokojowego wykorzystania chemii
Cele:
– Cel 1 – Zwiększenie potencjału laboratoriów finansowanych ze środków publicznych w państwach stronach o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie realizacji CWC w dziedzinie pokojowego wykorzystywania chemii
– Cel 2 – Wspieranie państw stron o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w usprawnieniu metod zarządzania bezpieczeństwem procesów chemicznych w małych i średnich przedsiębiorstwach chemicznych
Rezultaty:
– Rezultat 1 – Zwiększony poziom kompetencji technicznych w laboratoriach finansowanych z funduszy publicznych w państwach stronach o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie analizowania związków chemicznych związanych z realizacją CWC na poziomie krajowym oraz pokojowego zastosowania chemii przy wykorzystaniu nowoczesnych metod analizy, w szczególności chromatografii gazowej (GC) oraz chromatografii gazowej sprzężonej ze spektrometrią mas (GC-MS).
– Rezultat 2 – Podwyższony poziom kompetencji i zrozumienia personelu małych i średnich przedsiębiorstw, przedstawicieli organizacji zrzeszających przemysł i wśród organów krajowych/instytucji rządowych państw stron o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym dotyczący praktyk bezpiecznego zarządzania.
Działania:
Kurs rozwijający umiejętności analityczne: czas trwania kursu wynosi dwa tygodnie, podczas których uczestnicy wezmą udział w szkoleniach teoretycznych i otrzymają wiedzę praktyczną na temat GC i GC-MS. Omawiane tematy obejmują: sprzęt; walidację i optymalizację systemu; eliminowanie problemów; przygotowywanie próbek środowiskowych; oraz analizy GC i GC-MS takich próbek w przypadku związków chemicznych, których dotyczy CWC. Uczestnicy przejdą również intensywne szkolenie praktyczne dotyczące przygotowywania różnych matryc próbek, które będą analizowane przy pomocy GC z detektorami selektywnymi pierwiastków oraz przy pomocy GC-MS metodą zderzania elektronów i jonizacji chemicznej. Uczestnicy zostaną też zaznajomieni z licznymi procedurami ekstrakcji, oczyszczania i derywatyzacji. Kurs będzie realizowany przy wsparciu VERIFIN, renomowanej instytucji wybranej w przejrzystym procesie przetargu, z którą OPCW podpisała pięcioletnią umowę.
Kontakty z przemysłem – warsztaty w zakresie CWC i bezpieczeństwa procesów chemicznych: warsztaty te będą trwały dwa i pół dnia. Będą obejmowały m.in. kwestie ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym; strategie zarządzania chemicznego; zarządzanie bezpieczeństwem procesów chemicznych; najlepsze praktyki przemysłowe; oraz wprowadzenie do Responsible Care® (odpowiedzialnego postępowania).
Na sesji otwarcia zostanie również przedstawiony przegląd CWC i programów współpracy międzynarodowej. Jedno seminarium regionalne odbędzie się w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów, a w razie potrzeby zostanie zapewnione tłumaczenie na język hiszpański.
Projekt III: Wizytacje przedstawicieli Rady Nadzorczej OPCW i obserwatorów w obiektach do niszczenia broni chemicznej
Cel przewodni:
Wesprzeć i zapewnić likwidację zapasów broni chemicznej oraz obiektów produkcji broni chemicznej zgodnie ze środkami weryfikacyjnymi przewidzianymi w CWC.
Cele:
– Cel 1 – Państwa strony potrafią śledzić postępy na drodze do całkowitego zniszczenia zapasów broni chemicznej oraz określać i rozwiązywać na wczesnym etapie problemy związane z całkowitym zniszczeniem tych zapasów.
– Cel 2 – Państwa strony są bardziej przekonane, że podejmowane są wymierne i konkretne kroki zmierzające do całkowitego zniszczenia zapasów broni chemicznej przez podmioty posiadające taką broń.
Rezultaty:
– Rezultat 1 – Państwa strony lepiej rozumieją problemy i trudności techniczne związane ze zniszczeniem broni chemicznej.
– Rezultat 2 – Państwa strony są bardziej przekonane, że podejmowane są wymierne i konkretne kroki zmierzające do całkowitego zniszczenia zapasów broni chemicznej.
Działanie:
Wizytacje w obiektach do niszczenia broni chemicznej: Do chwili obecnej odbyło się pięć wizytacji – trzy w Stanach Zjednoczonych Ameryki w obiektach do niszczenia broni chemicznej w Anniston w stanie Alabama (październik 2007 r.); w Pueblo w stanie Kolorado i w Umatilli w stanie Oregon (maj/czerwiec 2009 r.) oraz w Tooele i w Pueblo (luty/marzec 2011 r.), jak również dwie wizytacje w Federacji Rosyjskiej w Szczuczie w regionie kurgańskim (wrzesień 2008 r.). i w Poczepie w okręgu briańskim (wrzesień 2010 r.). Dotychczasowe wizytacje okazały się przydatne w udzielaniu odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące programu państwa strony posiadającego broń i związane z wypełnieniem zobowiązań w odniesieniu do zniszczenia przez to państwo posiadanej broni chemicznej w ramach zatwierdzonego przedłużonego terminu. Jeśli nie zostanie dotrzymany ostateczny przedłużony termin zniszczenia, oczekuje się, że w związku z nową decyzją podjętą na konferencji państw stron odnośne państwa strony poddadzą się następnym takim wizytacjom w swych działających obiektach do niszczenia broni chemicznej oraz w obiektach obecnie budowanych, dopóki nie zakończy się proces niszczenia.
Projekt IV: Nauka i technologia
Cel przewodni:
Umożliwienie dyrektorowi generalnemu OPCW przedstawienia porad i zaleceń konferencji państw stron, Radzie Nadzorczej OPCW lub państwom stronom w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC.
Cele:
– Cel posiedzeń tymczasowych grup roboczych Doradczej Rady Naukowej: umożliwić dyrektorowi generalnemu udzielenie specjalnych porad organom OPCW ustalającym politykę oraz państwom stronom w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC.
– Cel międzynarodowego warsztatu nauki i techniki OPCW/IUPAC: wspieranie Doradczej Rady Naukowej w przygotowaniu projektu jej sprawozdania na trzecią konferencję przeglądową.
Rezultaty:
– Rezultat 1 – Porady i zalecenia w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC, wydane przez Doradczą Radę Naukową i otrzymane przez państwa strony.
– Rezultat 2 – Państwa strony otrzymują najnowsze dane i więcej informacji w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC.
– Rezultat 3 – Państwa strony są wspomagane w oszacowaniu potencjalnego wpływu postępu naukowego i technicznego na realizację CWC.
Działania:
Posiedzenia Doradczej Rady Naukowej na szczeblu grupy roboczej: w latach 2012–13 odbędą się dwa posiedzenia tymczasowej grupy roboczej ds. konwergencji chemii i biologii oraz dwa posiedzenia tymczasowej grupy roboczej ds. edukacji i działań informacyjnych. Celem tymczasowej grupy roboczej ds. konwergencji chemii i biologii jest głębsza analiza konwergencji chemii i biologii oraz jej potencjalnych skutków dla CWC zgodnie z zaleceniami przedstawionymi na szesnastej sesji Doradczej Rady Naukowej. Tymczasowa grupa robocza oceni te skutki i przedstawi zalecenia Doradczej Radzie Naukowej. Ocena i zalecenia tymczasowej grupy roboczej zostaną wykorzystane przez Doradczą Radę Naukową w jej sprawozdaniu na trzecią konferencję przeglądową. Cel posiedzeń tymczasowej grupy roboczej ds. edukacji i działań informacyjnych, która ma zostać powołana, skupi się na tym, w jaki sposób dotrzeć do społeczności naukowej oraz w jaki sposób rozwinąć i wzmocnić stosunki między OPCW a społecznością naukową.
Współfinansowanie wspólnych międzynarodowych warsztatów nauki i technologii OPCW i IUPAC: Celem warsztatu jest dokonanie przeglądu tendencji i postępów w chemii, inżynierii chemicznej, naukach przyrodniczych oraz w dyscyplinach pokrewnych, aby ocenić, w jaki sposób wpływają one na realizację CWC. Sprawozdanie, które zostanie sporządzone podczas warsztatów, pomoże Doradczej Radzie Naukowej w przygotowaniu jej własnego sprawozdania zawierającego ocenę wpływu osiągnięć w nauce i technice na działanie CWC.
Sprawozdanie zostanie przedstawione – w charakterze wkładu dyrektora generalnego – na trzeciej konferencji przeglądowej CWC, która odbędzie się w 2013 r. Międzynarodowe warsztaty nauki i technologii OPCW i IUPAC będą cennym wkładem w przygotowanie sprawozdania Doradczej Rady Naukowej, z myślą o trzeciej konferencji przeglądowej.
Projekt V: gotowość państw stron do zapobiegania atakom z użyciem związków chemicznych i reagowania na te ataki
Cel przewodni:
Przyczynić się do zwiększenia potencjału państw stron w zakresie zapobiegania atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz gotowości i reagowania na taki atak, jak również usprawnić reagowanie tych państw stron na prośby o pomoc w przypadku wykorzystania związków chemicznych lub groźby ich użycia.
Cele:
– Cele warsztatów regionalnych:
Cel 1 – Zwiększyć świadomość państw stron co do znaczenia, jakie ma terminowe i pełne przedstawianie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi
Cel 2 – Zwiększyć wkład państw stron w gotowość OPCW do reagowania na prośby o wsparcie
Cel 3 – Zachęcić państwa strony w regionach lub subregionach do podtrzymywania kontaktów służących tworzeniu sieci regionalnych, aby usprawnić skoordynowane reakcje na sytuacje nadzwyczajne związane z bronią chemiczną
– Cele ćwiczeń symulacyjnych i modułu ćwiczeń:
Cel 1 – Przećwiczyć i ocenić na poziomie krajowym zapobieganie atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz gotowość i reagowanie na taki atak, jak również zwiększyć świadomość co do dalszych kroków, które zostaną podjęte, aby podwyższyć poziom gotowości
Cel 2 – Przećwiczyć i ocenić koordynację społeczności międzynarodowej w zapobieganiu atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz w gotowości na taki atak. Określić potencjalne luki we wsparciu oferowanym przez OPCW i inne organizacje międzynarodowe na rzecz państw stron, aby zwiększyć ich gotowość na ataki terrorystyczne z wykorzystaniem broni chemicznej.
– Cele OPCW jako platformy zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych:
Cel 1 – Wspieranie rządów i stowarzyszeń przemysłu chemicznego państw stron będących beneficjentami w działaniach popularyzatorskich dotyczących bezpieczeństwa chemicznego oraz zwiększania tego bezpieczeństwa przez przyjmowanie najlepszych praktyk
Cel 2 – Zwiększenie bezpieczeństwa chemicznego w państwach stronach będących beneficjentami zaangażowanych w proces przez wzmacnianie współpracy wśród wszystkich podmiotów, w tym wśród organów krajowych, przemysłu chemicznego, stowarzyszeń przemysłu chemicznego, społeczności naukowej i organizacji pozarządowych
Cel 3 – Pełne informowanie państw stron o nowych osiągnięciach w dziedzinie najlepszych praktyk bezpieczeństwa chemicznego i ochrony chemicznej
Rezultaty:
– Rezultaty warsztatów regionalnych:
Rezultat 1 – Państwa strony są świadome, jakie znaczenie ma terminowe i pełne przedstawienie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi.
Rezultat 2 – Państwa strony mają większe możliwości, by przedstawiać OPCW oferty pomocy w odpowiedzi na prośby o taką pomoc.
Rezultat 3 – Zwiększenie świadomości państw stron o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie potrzeby propagowania współpracy obejmującej sytuacje nadzwyczajne związane z użyciem broni chemicznej w przypadku ataku.
– Rezultaty ćwiczeń symulacyjnych i modułów ćwiczeń:
Rezultat 1 – Opracowanie modułu do przygotowywania i prowadzenia ćwiczeń symulacyjnych, który jest elastyczny i może być dostosowany do różnorodnych okoliczności w różnych państwach stronach.
Rezultat 2 – Zwiększenie gotowości do zapobiegania atakom terrorystycznym z użyciem broni chemicznej wykrytego przez państwo stronę organizujące ćwiczenie symulacyjne oraz do reagowania na takie ataki.
Rezultat 3 – Zwiększenie gotowości do zapobiegania atakom terrorystycznym z użyciem broni chemicznej oraz do reagowania na takie ataki przez inne państwa strony uczestniczące w ćwiczeniu symulacyjnym.
Rezultat 4 – Zwiększenie zrozumienia wśród uczestniczących organizacji co do obszarów, w których zwiększona koordynacja może zredukować luki i w których można rozpocząć nowe działania.
– Rezultaty OPCW jako platformy zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych:
Rezultat 1 – Zwiększenie świadomości beneficjentów co do wymogów i najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa chemicznego.
Rezultat 2 – Upowszechnienie najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa chemicznego wśród państw stron będących beneficjentami, ich stowarzyszeń przemysłowych i innych podmiotów.
Rezultat 3 – Dokument koncepcyjny dotyczący ewentualnych dalszych działań związanych z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa chemicznego wraz z materiałami szkoleniowymi; w działania te angażują się organy krajowe, naukowcy, kierownicy laboratoriów i przemysł chemiczny.
Rezultat 4 – Publikacje w sprawie bezpieczeństwa chemicznego przeznaczone dla organów krajowych i przemysłu chemicznego/kierowników laboratoriów, jak również w sprawie najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa chemicznego i ochrony chemicznej.
Działania:
Warsztaty regionalne – art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych: warsztaty regionalne mają na celu ułatwić omówienie i analizę pewnych kwestii związanych z pomocą i ochroną, ze szczególnym naciskiem na takie dziedziny, jak prawa i obowiązki państw stron zgodnie z art. X CWC, składanie deklaracji dotyczących programów ochronnych, znaczenie ofert pomocy państw stron, analiza słabości i trudności związanych z art. X CWC oraz przegląd działań wspierających i ochronnych w regionie. Państwa strony przedstawią prezentacje, aby podzielić się zdobytym doświadczeniem i wnioskami. Dwa krótkoterminowe warsztaty regionalne odbędą się w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów i zostaną zorganizowane przez oddział ds. pomocy i ochrony.
Ćwiczenia symulacyjne i moduł ćwiczeń: działanie to ma na celu rozwinąć zdolności państw stron do zapobiegania atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz gotowości i reagowania na taki atak. Podstawowym scenariuszem tego ćwiczenia będzie atak na fabrykę chemiczną, instalację chemiczną lub transport chemiczny z uwolnieniem toksycznych związków chemicznych. Szczegóły scenariusza, który zostanie wykorzystany w trakcie ćwiczenia symulacyjnego, zostaną dostosowane do okoliczności i potrzeb państwa strony organizującego ćwiczenie symulacyjne. Będą one obejmować spis obowiązków krajowych i przegląd istniejących procedur oraz ćwiczenie polegające na wizycie (wraz z jej późniejszym omówieniem) w wybranym obiekcie/instalacji na poziomie krajowym przed przeprowadzeniem ćwiczenia symulacyjnego o skali regionalnej lub międzynarodowej. Na ćwiczeniu tym zostanie przeanalizowane podejmowanie decyzji międzyrządowych, wymiana informacji i świadczenie pomocy przez odnośne organizacje krajowe i międzynarodowe. Dwa ćwiczenia symulacyjne odbędą się w dwóch różnych regionach. Zostanie również opracowany szczegółowy moduł przygotowywania i prowadzenia ćwiczeń symulacyjnych dotyczących ataków toksycznymi związkami chemicznymi z udziałem podmiotów krajowych, regionalnych i międzynarodowych. Organizatorem i koordynatorem tego działania będzie biuro projektów specjalnych.
OPCW jako platforma zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych: w pierwsze fazie działania zostanie opracowana analiza dotycząca ewentualnych ról i funkcji OPCW oraz synergii tej organizacji z zainteresowanymi stronami w dziedzinie bezpieczeństwa chemicznego. Odbędzie się spotkanie, na którym zostaną omówione i rozpowszechnione najlepsze praktyki w zakresie ochrony chemicznej i bezpieczeństwa chemicznego.
Celem tego wydarzenia ma być pobudzenie dyskusji i dokonanie analizy praktycznych kwestii i doświadczeń związanych z podwyższeniem bezpieczeństwa w obiektach chemicznych. Beneficjenci zostaną zaznajomieni z doświadczeniami innych partnerów międzynarodowych w zakresie propagowania bezpieczeństwa chemicznego, a w szerszym ujęciu – mającymi na celu wspomóc państwa w zwiększeniu potencjału zapobiegania zagrożeniom związanym z bronią masowego rażenia i materiałami pokrewnymi oraz gotowości na te zagrożenia. Na imprezie tej zostaną również określone możliwości i wymogi dotyczące dalszych działań w celu dalszego kontynuowania procesu zwiększania bezpieczeństwa chemicznego oraz dotyczące rozwoju OPCW jako platformy wymiany w tej kwestii.
Rezultatem projektu będzie seria praktycznych propozycji, w jaki sposób można bardziej rozwinąć OPCW jako platformę współpracy i koordynacji w dziedzinie bezpieczeństwa chemicznego. Organizatorem i koordynatorem tego działania będzie biuro projektów specjalnych.
Projekt VI: Program dla Afryki
Cel przewodni:
Zwiększenie potencjału państw stron z Afryki do wykonywania zobowiązań wynikających z CWC.
Cele:
Cel 1 – Państwa strony z Afryki osiągają postępy w zakresie:
– wypełniania krajowych środków realizacji zgodnie z art. VII CWC,
– dostosowania się do wymogów w zakresie deklaracji i deklaracji o inspekcji zgodnie z art. VI CWC
Cel 2
– Zwiększenie potencjału laboratoriów finansowanych ze środków publicznych w państwach stronach z Afryki o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie realizacji CWC w dziedzinie pokojowego wykorzystywania chemii
– Usprawnienie metod zarządzania bezpieczeństwem procesów chemicznych w małych i średnich przedsiębiorstwach chemicznych publicznych w państwach stronach z Afryki o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym
Cel 3
– Zwiększenie świadomości państw stron z Afryki co do znaczenia, jakie ma terminowe i pełne przedstawianie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi
– Zwiększenie wkładu państw stron z Afryki w gotowość OPCW do reagowania na prośby o wsparcie
– Zachęcenie państw stron z Afryki do wspierania tworzenia sieci regionalnych w regionach lub subregionach w Afryce, aby usprawnić skoordynowane reakcje na sytuacje nadzwyczajne związane z bronią chemiczną
– Zachęcenie państw stron z Afryki do zapewnienia wsparcia i współpracy między subregionami w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z bronią chemiczną
Rezultaty:
– Rezultat 1
Organy krajowe w państwach stronach z Afryki zwiększyły swój potencjał opracowywania krajowych przepisów wykonawczych i mogą przedstawiać przepisy do przyjęcia.
– Urzędnicy celni w państwach stronach z Afryki zwiększyli swój potencjał identyfikowania związków chemicznych związanych z CWC i przedstawiania organom krajowym dokładnych transferów planowanych związków chemicznych.
– Rezultat 2
– Laboratoria finansowane ze środków publicznych w państwach stronach z Afryki podniosły poziom kompetencji technicznych w zakresie analizowania związków chemicznych związanych z realizacją CWC na poziomie krajowym oraz pokojowego zastosowania chemii przy wykorzystaniu nowoczesnych metod analizy, w szczególności GC i GC-MS.
– Personel małych i średnich przedsiębiorstw, przedstawiciele związków przemysłowców i organów krajowych/instytucji rządowych państw stron z Afryki zwiększyli poziom kompetencji i zrozumienia dotyczący praktyk bezpiecznego zarządzania.
– Rezultat 3
– Państwa strony z Afryki są świadome, jakie znaczenie ma terminowe i pełne przedstawianie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi.
– Państwa strony z Afryki mają większe możliwości, by przedstawiać OPCW oferty pomocy w odpowiedzi na prośby o taką pomoc.
– Zwiększenie świadomości państw stron z Afryki o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie potrzeby propagowania współpracy obejmującej sytuacje nadzwyczajne związane z użyciem broni chemicznej w przypadku ataku.
– Zespół instruktorów z państw stron z Afryki, który może wesprzeć plan reakcji w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z bronią chemiczną przez przeszkolenie pierwszych respondentów.
Działania:
Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej: państwa strony z Afryki otrzymają wsparcie za pośrednictwem wizyt służących udzielaniu pomocy technicznej, które będą planowane w każdym indywidualnym przypadku i przeprowadzane w celu udzielenia konkretnego wsparcia, aby sprostać wymogom zawartym we wnioskach państw stron z Afryki.
Wsparcie to będzie obejmowało uświadamianie i działania informacyjne prowadzone za pośrednictwem krajowych warsztatów podnoszenia świadomości, specjalistycznych kursów szkoleniowych, udzielania pomocy w opracowywaniu krajowych przepisów wykonawczych i związanych z nimi środków oraz zagadnienia związane z przemysłem dotyczące art. VI CWC. W zależności od celu wizyt będą one wiązały się ze skoordynowanymi pracami, w które, w odpowiednich przypadkach, będą angażować się: oddział ds. wsparcia wdrażania w Sekretariacie Technicznym, biuro radcy prawnego, oddział ds. deklaracji, oddział ds. weryfikacji w przemyśle.
Szkolenie urzędników celnych w zakresie aspektów technicznych zasad transferów CWC: urzędnicy celni otrzymali wsparcie w ramach wspólnego działania 2005/913/WPZiB, wspólnego działania 2007/185/WPZiB oraz decyzji 2009/569/WPZiB. Na podstawie zdobytych doświadczeń prowadzone będą działania informacyjne skierowane do urzędników celnych za pośrednictwem kursów szkoleniowych, aby ulepszyć gromadzenie i przekazywanie organom krajowym danych dotyczących importu i eksportu umieszczonych w wykazie związków chemicznych. Regionalne i subregionalne kursy szkoleniowe w państwach stronach z Afryki będą obejmować praktyczne pokazy i ćwiczenia. Kursy te zostaną przeprowadzone przez oddział ds. wsparcia wdrażania, z wykorzystaniem wiedzy fachowej oddziału ds. deklaracji.
Kontakty z przemysłem – warsztaty w zakresie CWC i bezpieczeństwa procesów chemicznych: warsztaty te będą trwały dwa i pół dnia. Będą obejmowały m.in. kwestie ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym; strategie zarządzania chemicznego; zarządzanie bezpieczeństwem procesów chemicznych; najlepsze praktyki przemysłowe; oraz wprowadzenie do Responsible Care® (odpowiedzialnego postępowania). Na sesji otwarcia zostanie również przedstawiony przegląd CWC i programów współpracy międzynarodowej. Zostanie zapewnione tłumaczenie na język francuski.
Kurs rozwijający umiejętności analityczne: czas trwania kursu wynosi dwa tygodnie, podczas których uczestnicy z państw stron z Afryki wezmą udział w szkoleniach teoretycznych i otrzymają wiedzę praktyczną na temat GC i GC-MS. Omawiane tematy obejmują: sprzęt; walidację i optymalizację systemu; eliminowanie problemów; przygotowywanie próbek środowiskowych; oraz analizy GC i GC-MS takich próbek w przypadku związków chemicznych, których dotyczy CWC. Uczestnicy przejdą również intensywne szkolenie praktyczne dotyczące przygotowywania różnych matryc próbek, które będą analizowane przy pomocy GC z detektorami selektywnymi pierwiastków oraz przy pomocy GC-MS metodą zderzania elektronów i jonizacji chemicznej.
Uczestnicy zostaną też zaznajomieni z licznymi procedurami ekstrakcji, oczyszczania i derywatyzacji.
Kurs będzie realizowany przy wsparciu VERIFIN, renomowanej instytucji wybranej w przejrzystym procesie przetargu, z którą OPCW podpisała pięcioletnią umowę. Kurs będzie prowadzony w języku angielskim.
Warsztaty regionalne – art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych: warsztaty regionalne mają na celu ułatwić omówienie i analizę pewnych kwestii związanych z pomocą i ochroną, ze szczególnym naciskiem na takie dziedziny, jak prawa i obowiązki państw stron zgodnie z art. X CWC, składanie deklaracji dotyczących programów ochronnych, znaczenie ofert pomocy państw stron, analiza słabości i trudności związanych z art. X CWC oraz przegląd działań wspierających i ochronnych w regionie. Państwa strony przedstawią prezentacje, aby podzielić się zdobytym doświadczeniem i wnioskami. Działanie to zostanie zorganizowane przez oddział ds. pomocy i ochrony.
Regionalny projekt służący budowaniu długoterminowej zdolności w zakresie pomocy i ochrony: głównym celem tego działania będzie opracowanie krajowych i regionalnych systemów reagowania na broń chemiczną, szkolenie instruktorów pierwszych respondentów i specjalistów zaangażowanych w tej dziedzinie oraz wspieranie ich w ustanowieniu ich krajowego/regionalnego zespołu reagowania.
Ten zespół reagowania będzie częścią sieci regionalnej, która może reagować na scenariusz sytuacji nadzwyczajnej. Zostanie zrealizowany jeden projekt służący budowaniu długoterminowej zdolności dla państw stron z Afryki w subregionach Afryki Południowej i Afryki Środkowej (w Afryce Środkowej w języku francuskim, a w Afryce Południowej w języku angielskim).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00