Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-16
Wersja aktualna od 2024-07-16
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1756
z dnia 25 czerwca 2024 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2023/915 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności (1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 (2) ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w żywności. Doświadczenie zdobyte od czasu wejścia w życie tego rozporządzenia ujawniło niejasność niektórych punktów w tabeli w załączniku I do tego rozporządzenia. Konieczne jest zatem wyjaśnienie tych kwestii. |
(2) | W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej w nieprzetworzonych ziarnach zbóż, z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren żyta, pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie i analiza próbek mają być wykonywane zgodnie z pkt B załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 401/2006 (3). Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2782 (4) ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić. |
(3) | W pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 określono najwyższy dopuszczalny poziom toksyn T-2 i HT-2 w wyrobach piekarniczych zawierających co najmniej 90 % produktów mielenia owsa. Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do wyrobów piekarniczych o wysokiej zawartości owsa. W oparciu o doświadczenia związane ze składem żywności dostępnej na rynku w wielu przypadkach wyroby piekarnicze o wysokiej zawartości owsa, takie jak ciastka z owsa, zawierają jednak mniej niż 90 % produktów mielenia owsa, zwykle między 75 % a 85 %. Należy zatem odpowiednio zmienić pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. |
(4) | W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych w żywności dla dzieci i produktach zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie próbek i analiza mają być wykonywane zgodnie z części J załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 401/2006. Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2783 (5) ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić. |
(5) | Aby zapewnić bezpieczeństwo konsumentów, najwyższy dopuszczalny poziom kwasu cyjanowodorowego w nasionach lnu wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, określony w pkt 2.3.2 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915, powinien mieć zastosowanie niezależnie od procedury przetwarzania nasion lnu. Należy zatem odpowiednio zmienić ten punkt. |
(6) | Jako że nieprzetworzony owies przed mieleniem jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom zanieczyszczeń w nieprzetworzonym owsie określony w pkt 1.2.9 i 1.5.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonego owsa wraz z łuską, nawet jeżeli łuska jest niejadalna. |
(7) | Celem rozporządzenia (UE) 2023/915 jest ustanowienie maksymalnych poziomów zanieczyszczeń w odniesieniu do nieprzetworzonych zbóż wprowadzanych do obrotu na etapie tuż przed przetwarzaniem wstępnym. Obecne sformułowanie nie jest wystarczająco precyzyjne, dlatego należy je sprostować w odpowiednich pozycjach w tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. |
(8) | W odniesieniu do ochratoksyny A w pkt 1.2.10 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach, oraz dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie „wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego” odnosi się wyłącznie do „zbóż”, a nie do „produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż”. |
(9) | Produkty z ryżu są wyłączone z niektórych rodzajów żywności wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. W celu wyjaśnienia zakresu tego wyłączenia należy określić zawartość produktów z ryżu w odpowiednich punktach tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. |
(10) | W odniesieniu do zearalenonu w pkt 1.5.3 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, mąki zbożowej, semoliny, otrębów i zarodków jako produktu końcowego wprowadzanego do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie „wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego” odnosi się wyłącznie do „zbóż, otrębów i zarodków”, a nie do „mąki zbożowej i semoliny”. |
(11) | W pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 sformułowanie dotyczące odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu cyjanowodorowego w nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania i rafinacji oleju należy dostosować do sformułowania dotyczącego odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn w orzeszkach arachidowych (orzeszkach ziemnych) i innych nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania do produkcji rafinowanego oleju roślinnego, określonych w pkt 1.1.4 tej tabeli. Należy zatem odpowiednio sprostować pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. |
(12) | Aby wyeliminować ewentualne niejasności i usprawnić egzekwowanie przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego, należy sprostować sformułowanie dotyczące uwag odnoszących się do tych produktów w sekcji 4 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. |
(13) | W celu zapewnienia spójnego sposobu egzekwowania przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i PCB w mięsie jeleniowatych w pkt 4.1.1.8 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy dodać wyjaśnienie dotyczące gatunków zwierząt, z których pochodzi mięso. |
(14) | W egzekwowaniu przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych produktach dla niemowląt i małych dzieci, ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2023/915, występują niespójności. Aby ich uniknąć, należy dokonać rozróżnienia między produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci substancji w proszku a produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci płynnej. |
(15) | Obłuskiwanie jest procesem usuwania łusek nasion i uznaje się je za część procesu oczyszczania. Aby uniknąć sytuacji, w której obłuskiwanie można uznać za część przetwarzania wstępnego, należy odpowiednio sprostować przypis 6 do tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. |
(16) | Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (UE) 2023/915. |
(17) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się zmiany zgodnie z częścią A załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się sprostowania zgodnie z częścią B załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1993/315/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/915/oj).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 401/2006 z dnia 23 lutego 2006 r. ustanawiające metody pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych (Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/401/oj).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2782 z dnia 14 grudnia 2023 r. ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów mikotoksyn w żywności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 401/2006 (Dz.U. L, 2023/2782, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2782/oj).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2783 z dnia 14 grudnia 2023 r. ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów toksyn roślinnych w żywności i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/705 (Dz.U. L, 2023/2783, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2783/oj).
ZAŁĄCZNIK
CZĘŚĆ A
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się następujące zmiany:
1) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) pozycja dotycząca przetrwalników buławinki czerwonej i alkaloidów sporyszu pkt 1.8.1 otrzymuje brzmienie:
|
2) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) pozycja dotycząca toksyn T-2 i HT-2 pkt 1.9.5 otrzymuje brzmienie:
|
3) | tabela sekcja 2 („Toksyny roślinne”) pozycja dotycząca alkaloidów tropanowych pkt 2.2.1 otrzymuje brzmienie:
|
4) | tabela sekcja 2 („Toksyny roślinne”) pozycja dotycząca kwasu cyjanowodorowego, w tym kwasu cyjanowodorowego w postaci związanej w glikozydach cyjanogennych, pkt 2.3.2 otrzymuje brzmienie:
|
CZĘŚĆ B
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) pozycja dotycząca ochratoksyny A pkt 1.2.9 i 1.2.10 otrzymują brzmienie:
|
2) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) w pozycji dotyczącej deoksyniwalenolu wprowadza się następujące sprostowania:
|
3) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) w pozycji dotyczącej zearalenonu wprowadza się następujące sprostowania:
|
4) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) pozycja dotycząca fumonizyn pkt 1.6.1 otrzymuje brzmienie:
|
5) | tabela sekcja 1 („Mikotoksyny”) w pozycji dotyczącej toksyn T-2 i HT-2 wprowadza się następujące sprostowania:
|
6) | tabela sekcja 2 („Toksyny roślinne”) pozycja dotycząca alkaloidów tropanowych pkt 2.2.2-2.2.4 otrzymują brzmienie:
|
7) | tabela sekcja 2 („Toksyny roślinne”) pozycja dotycząca kwasu cyjanowodorowego, w tym kwasu cyjanowodorowego w postaci związanej w glikozydach cyjanogennych, pkt 2.3.1 otrzymuje brzmienie:
|
8) | tabela sekcja 4 („Trwałe fluorowcowane zanieczyszczenia organiczne”) w pozycji dotyczącej dioksyn i PCB wprowadza się następujące sprostowania:
|
9) | tabela sekcja 5 („Zanieczyszczenia procesowe”) w pozycji dotyczącej wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) wprowadza się następujące sprostowania:
|
10) | przypis 6 do tabeli otrzymuje brzmienie:
|