DECYZJA RADY (UE) 2024/1775
z dnia 18 czerwca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 i 155, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ nr 9, 13, 21, 22, i 24 oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzją Rady 97/836/WE (1) Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej „EKG ONZ”) dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej „Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r.”). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r. |
(2) | Decyzją Rady 2000/125/WE (2) Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej „Porozumieniem Równoległym”). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r. |
(3) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 (3) ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej „regulaminami ONZ”) do unijnego systemu homologacji typu, jako wymogi dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii. |
(4) | Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej „WP.29”) może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ (zwanych dalej „GTR ONZ”) i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi postanowieniami WP.29 może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ. |
(5) | W dniach 25-28 czerwca 2024 r. podczas swojego 193. posiedzenia WP.29 może przyjąć: wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 i 155; wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych; wnioski dotyczące modyfikacji GTR ONZ nr 9, 13, 21, 22 i 24; oraz wniosek dotyczący poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1. |
(6) | Regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii. Wraz z wzajemnymi rezolucjami ONZ i GTR ONZ będą one miały decydujący wpływ na treść przepisów UE w dziedzinie homologacji typu pojazdów. Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków. |
(7) | Aby odzwierciedlić doświadczenie i rozwój techniczny, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych aspektów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150, i 155, wzajemną rezolucją ONZ nr 1 oraz GTR ONZ nr 9, 13, 21, 22 i 24. |
(8) | Aby umożliwić postęp techniczny oraz poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć ślad środowiskowy, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie przyczepności na śniegu i klasyfikacji opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych. |
(9) | Wnioski te są zgodne z unijną polityką rynku wewnętrznego w odniesieniu do przemysłu motoryzacyjnego pod względem bezpieczeństwa, automatyzacji i emisji, a także jej polityką transportową, klimatyczną i energetyczną, oraz mają bardzo pozytywny wpływ na konkurencyjność unijnej branży motoryzacyjnej i na handel międzynarodowy. |
(10) | W świetle tych korzyści proponuje się głosowanie za tymi wnioskami, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 193. posiedzeniu Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów, które odbędzie się w dniach 25-28 czerwca 2024 r., polega na głosowaniu za wnioskami wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 18 czerwca 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
G. GILKINET
(1) Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań („Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.”) (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
(2) Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych („Porozumienie Równoległe”) (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Nr regulaminu | Tytuł punktu porządku obrad | Treść wniosku | Numer referencyjny dokumentu (1) |
13 | Wniosek dotyczący suplementu 22 do serii poprawek 11 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zmienionego przez GRVA-18-30) | Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/56 |
13 | Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 12 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zmienionego przez GRVA-18-30) | Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/57 |
13 | Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 13 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zmienionego przez GRVA-18-30) | Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/58 |
13-H | Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H (hamowanie samochodów osobowych) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 34, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/9 zmienionego przez GRVA-18-31) | Proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/59 |
22 | Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 22 (kaski ochronne) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 50, na podstawie GRSP-74-04-Rev.1 zamieszczonego w załączniku IX do sprawozdania) | Proponowane poprawki mają na celu wprowadzenie metody alternatywnej (tj. symulatora o sztywnej konstrukcji) względem dotychczasowej metody badania (tj. symulatora podlegającego odkształceniu), co ułatwi budowę symulatora oraz obniży koszty weryfikacji w stosunku do ogólnych kosztów badań. | ECE/TRANS/WP.29/2024/42 |
30 | Wniosek dotyczący suplementu 26 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 30 (opony do pojazdów osobowych i ich przyczep) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 17, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/15) | Proponowane poprawki dopuszczają inne rozwiązania techniczne w zakresie pomiaru całkowitej szerokości opony, ułatwiając w ten sposób innowacje techniczne. | ECE/TRANS/WP.29/2024/67 |
41 | Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 41 (emisje hałasu z motocykli) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 3, na podstawie GRBP-79-13) | Proponowane poprawki aktualizują odniesienie do toru badawczego ISO 10844 w celu odzwierciedlenia najnowszego stanu wiedzy technicznej. | ECE/TRANS/WP.29/2024/68 |
41 | Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 41 (emisje hałasu z motocykli) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 3, na podstawie GRBP-79-14) | Proponowane poprawki aktualizują odniesienie do toru badawczego ISO 10844 w celu odzwierciedlenia najnowszego stanu wiedzy technicznej. | ECE/TRANS/WP.29/2024/69 |
49 | Wniosek dotyczący suplementu 12 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych LPG i CNG)) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 39, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/13) | Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie wykorzystania wodoru jako paliwa do celów homologacji typu w odniesieniu do emisji z pojazdów ciężkich. Zmiana ta ma na celu włączenie wyłącznie jednopaliwowych silników wodorowych. | ECE/TRANS/WP.29/2024/45 |
49 | Wniosek dotyczący suplementu 9 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych LPG i CNG)) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 40, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/14) | Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie wykorzystania wodoru jako paliwa do celów homologacji typu w odniesieniu do emisji z pojazdów ciężkich. Zmiana ta ma na celu włączenie wyłącznie jednopaliwowych silników wodorowych. | ECE/TRANS/WP.29/2024/46 |
51 | Wniosek dotyczący suplementu 10 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 51 (emisje hałasu z pojazdów kategorii M i N) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 7, na podstawie GRBP-79-33-Rev.1 i pkt 7 sprawozdania) | Proponowane poprawki wprowadzają korekty i wyjaśnienia dotyczące definicji mocy, kalibracji, korekty temperatury i referencyjnej oceny dźwięku w oparciu o doświadczenia wynikające z ostatnich zmian tego regulaminu. | ECE/TRANS/WP.29/2024/70 |
54 | Wniosek dotyczący suplementu 27 do regulaminu ONZ nr 54 (opony do pojazdów użytkowych i ich przyczep) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 18, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/2024/2 i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/14) | Proponowane poprawki precyzują, że maksymalna szerokość całkowita opon oznaczonych symbolem „A” w odniesieniu do „konfiguracji opony do obręczy” obejmuje 4-procentową tolerancję. Ponadto dostosowują one załącznik 9 do załącznika 1, umożliwiając organom udzielającym homologacji typu dokonanie powiązania z odpowiednimi sprawozdaniami. | ECE/TRANS/WP.29/2024/2/Rev.1 |
63 | Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 63 (emisje hałasu z motorowerów) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 10, na podstawie GRBP-79-17) | Proponowane poprawki aktualizują odniesienie do toru badawczego ISO 10844 w celu odzwierciedlenia najnowszego stanu wiedzy technicznej. | ECE/TRANS/WP.29/2024/71 |
78 | Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 78 (hamulce motocykli). (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 123, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6) | Proponowane poprawki mają na celu skorygowanie niezamierzonej rozbieżności między przepisami przejściowymi nowej serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 78 a ogólnymi wytycznymi dotyczącymi przepisów przejściowych w regulaminach ONZ. | ECE/TRANS/WP.29/2024/60 |
79 | Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 79 (układ kierowniczy) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 35 i 85, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zmienionego przez GRVA-18-51 oraz ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zmienionego przez GRVA-18-32) | Proponowane poprawki mają na celu wyjaśnienie przepisów dotyczących funkcji automatycznie kontrolowanego kierowania w odniesieniu do zdalnego sterowania parkowania kategorii A dla zespołów pojazdów. W obecnej definicji określono maksymalną odległość 6 m od pojazdu silnikowego, co jest niewystarczające w sytuacjach, gdy operacja jest nadzorowana przez kierowcę znajdującego się za zespołem pojazdów. Dodatkowo proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/61 |
79 | Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 79 (układ kierowniczy) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 35 i 85, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zmienionego przez GRVA-18-51 oraz ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zmienionego przez GRVA-18-32) | Proponowane poprawki mają na celu wyjaśnienie przepisów dotyczących funkcji automatycznie kontrolowanego kierowania w odniesieniu do zdalnego sterowania parkowania kategorii A dla zespołów pojazdów. W obecnej definicji określono maksymalną odległość 6 m od pojazdu silnikowego, co jest niewystarczające w sytuacjach, gdy operacja jest nadzorowana przez kierowcę znajdującego się za zespołem pojazdów. Dodatkowo proponowane poprawki mają na celu dostosowanie regulaminu w celu umożliwienia homologacji pojazdów wyposażonych zarówno w system zautomatyzowanej jazdy, jak i w tryb kierowania ręcznego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/62 |
83 | Wniosek dotyczący suplementu 18 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 13, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/7 i GRPE-90-09-Rev.1 zmienionego przez załącznik IV) | Proponowane poprawki umożliwiają obliczanie wartości obciążenia drogowego na podstawie wartości określonych zgodnie z GTR ONZ nr 15 (WLTP) i dostosowują niektóre przepisy dotyczące badania typu 4 w regulaminie ONZ nr 83 do regulaminu ONZ nr 154. | ECE/TRANS/WP.29/2024/47 |
83 | Wniosek dotyczący suplementu 20 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 14, na podstawie GRPE-90-09-Rev.1 zmienionego przez załącznik V) | Proponowane poprawki dostosowują niektóre przepisy dotyczące badania typu 4 w regulaminie ONZ nr 83 do regulaminu ONZ nr 154. | ECE/TRANS/WP.29/2024/48 |
83 | Wniosek dotyczący suplementu 17 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 15, na podstawie GRPE-90-09-Rev.1 zmienionego przez załącznik VI) | Proponowane poprawki dostosowują niektóre przepisy dotyczące badania typu 4 w regulaminie ONZ nr 83 do regulaminu ONZ nr 154. | ECE/TRANS/WP.29/2024/49 |
83 | Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 08 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 18, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/8, GRPE-90-08 i podczas posiedzenia, zmienionego przez załącznik VII) | Proponowane poprawki mają na celu wprowadzenie korekt i wyjaśnień, tak aby pojazdy należące do jednego „typu pojazdu pod względem emisji zanieczyszczeń” zgodnie z regulaminem ONZ nr 154 nadal spełniały wymogi tego regulaminu. Ponadto wniosek zapewnia większą jasność w odniesieniu do wymogów związanych z poszczególnymi znakami emisji EA, EB i EC. | ECE/TRANS/WP.29/2024/50 |
85 | Wniosek dotyczący suplementu 13 do regulaminu ONZ nr 85 (pomiar mocy netto i mocy 30-minutowej) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 47, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/15) | Proponowane poprawki mają na celu wyjaśnienie i aktualizację wymogów dotyczących montażu urządzeń pomocniczych podczas badania mocy netto lub mocy 30-minutowej elektrycznych układów napędowych. Proponuje się usunięcie wymogu, zgodnie z którym pompę i termostat umieszcza się na stanowisku badawczym w tej samej pozycji względnej co w pojeździe. | ECE/TRANS/WP.29/2024/51 |
96 | Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 96 (jednolite przepisy dotyczące homologacji silników montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń przez silnik) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 55, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/16) | Proponowane poprawki mają na celu skorygowanie błędów typograficznych, a także dopuszczenie stosowania wodoru jako paliwa do celów homologacji silników spalinowych wewnętrznego spalania montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/52 |
100 | Wniosek dotyczący serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 100 (pojazdy z elektrycznym układem napędowym) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 23, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/35 zmienionego przez załącznik V do sprawozdania) | Proponowane poprawki wprowadzają oznakowanie, które pomoże służbom ratunkowym w określeniu sposobu zbliżania się do autobusów i pojazdów ciężarowych wyposażonych w elektryczny układ napędowy w przypadku pożaru, w szczególności do układu REESS pojazdu, lub w przypadku uszkodzenia układu REESS w wyniku wypadku; | ECE/TRANS/WP.29/2024/41 |
101 | Wniosek dotyczący suplementu 13 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 101 (emisja CO2/zużycie paliwa) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 20, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/9 i GRPE-90-39 zmienionego przez załącznik VIII) | Proponowane poprawki umożliwiają alternatywny proces weryfikacji zużycia energii elektrycznej w odniesieniu do zgodności produkcji oraz zmieniają wymóg dotyczący ładowarki i metodę pomiaru prądu w układzie REESS dla hybrydowego elektrycznego układu napędowego. Obie zmiany są zgodne ze sposobem postępowania i procedurami już zawartymi w serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 154. | ECE/TRANS/WP.29/2024/53 |
108 | Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 108 (opony bieżnikowane do samochodów osobowych i ich przyczep) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 20, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/13 zmienionego przez GRBP-79-24 i GRBP-79-25) | Proponowane poprawki przenoszą wymagania dotyczące przyczepności opon bieżnikowanych na śniegu z regulaminu ONZ nr 108 do nowego specjalnego regulaminu ONZ w sprawie homologacji typu opon bieżnikowanych klas C1, C2 i C3 w odniesieniu do ich przyczepności na śniegu lub klasyfikacji jako opony trakcyjne. Niweluje to trudności napotykane w praktyce przez podmioty zajmujące się bieżnikowaniem i organy udzielające homologacji typu w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się bieżnikowaniem produkujących „opony do jazdy po śniegu w trudnych warunkach” oraz w odniesieniu do weryfikacji zgodności produkcji tych opon bieżnikowanych. | ECE/TRANS/WP.29/2024/63 |
109 | Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 109 (opony bieżnikowane do pojazdów użytkowych i ich przyczep) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 20, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/3 zmienionego przez GRBP-79-26 i GRBP-79-27) | Proponowane poprawki przenoszą wymagania dotyczące przyczepności opon bieżnikowanych na śniegu i ich klasyfikacji jako opony trakcyjne z regulaminu ONZ nr 109 do nowego specjalnego regulaminu ONZ w sprawie homologacji typu opon bieżnikowanych klas C1, C2 i C3 w odniesieniu do ich przyczepności na śniegu lub klasyfikacji jako opony trakcyjne. Niweluje to trudności napotykane w praktyce przez podmioty zajmujące się bieżnikowaniem i organy udzielające homologacji typu w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się bieżnikowaniem produkujących „opony do jazdy po śniegu w trudnych warunkach” oraz w odniesieniu do weryfikacji zgodności produkcji tych opon bieżnikowanych. | ECE/TRANS/WP.29/2024/64 |
117 | Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/76, pkt 23, oraz ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 22 i 29, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2023/19 zmienionego przez GRBP-78-05, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/4 zmienionego przez GRBP-79-50, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/6 zmienionego przez GRBP-79-21 i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/10 zmienionego przez GRBP-79-12-Rev.2 i pkt 29 sprawozdania) | Proponowane poprawki poprawiają odtwarzalność metody badania przyczepności na śniegu poprzez zastąpienie obecnych opon wzorcowych C3 SRTT 19,5 i 22,5 nowymi oponami wzorcowymi C3 SRTT 19,5 i 22,5 z lamelami. Oprócz szeregu zmian redakcyjnych w wielu punktach zaktualizowano odniesienie do norm ISO i wprowadzono nowy wzór korekty temperatury dla emisji hałasu toczenia opon klasy C1 i C2. We wniosku wprowadzono również nową metodykę pomiaru ścieralności opon C1. | ECE/TRANS/WP.29/2024/65 |
117 | Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 23, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/9 zmienionego przez GRBP-79-22 i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/12 zmienionego przez GRBP-79-49) | Proponowane poprawki poprawiają odtwarzalność metody badania przyczepności na śniegu poprzez zastąpienie obecnych opon wzorcowych C3 SRTT 19,5 i 22,5 nowymi oponami wzorcowymi C3 SRTT 19,5 i 22,5 z lamelami. Oprócz szeregu zmian redakcyjnych w wielu punktach zaktualizowano odniesienie do norm ISO i wprowadzono nowy wzór korekty temperatury dla emisji hałasu toczenia opon klasy C1 i C2. | ECE/TRANS/WP.29/2024/72 |
117 | Wniosek dotyczący suplementu 16 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 117 (opór toczenia opony, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 24, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/5 i ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/7 zmienionego przez GRBP-79-23) | Proponowane poprawki poprawiają odtwarzalność metody badania przyczepności na śniegu poprzez zastąpienie obecnych opon wzorcowych C3 SRTT 19,5 i 22,5 nowymi oponami wzorcowymi C3 SRTT 19,5 i 22,5 z lamelami. Oprócz szeregu zmian redakcyjnych w wielu punktach zaktualizowano odniesienie do norm ISO i wprowadzono nowy wzór korekty temperatury dla emisji hałasu toczenia opon klasy C1 i C2. | ECE/TRANS/WP.29/2024/73 |
120 | Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 120 (jednolite przepisy dotyczące homologacji silników spalinowych montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego, w zakresie pomiaru mocy netto, momentu obrotowego netto oraz jednostkowego zużycia paliwa) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 56, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/17 i GRPE-90-13 zmienionego przez załącznik XI) | Proponowane poprawki mają na celu skorygowanie błędów typograficznych, a także dopuszczenie stosowania wodoru jako paliwa do celów homologacji silników spalinowych wewnętrznego spalania montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach mobilnych nieprzeznaczonych do ruchu drogowego w odniesieniu do pomiaru mocy netto, momentu obrotowego netto i jednostkowego zużycia paliwa. | ECE/TRANS/WP.29/2024/54 |
129 | Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 28, na podstawie GRSP-74-29-Rev.1 zamieszczonego w załączniku VI do sprawozdania) | Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie zamontowania w dynamicznym badaniu uderzenia czołowego na stanowisku badawczym urządzenia zabezpieczającego manekina z uniwersalną poduszką podwyższającą, bez uszkodzenia szyi manekina. | ECE/TRANS/WP.29/2024/43/Rev.1 |
129 | Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 28, na podstawie GRSP-74-29-Rev.1 zamieszczonego w załączniku VI do sprawozdania) | Proponowane poprawki mają na celu umożliwienie zamontowania w dynamicznym badaniu uderzenia czołowego na stanowisku badawczym urządzenia zabezpieczającego manekina z uniwersalną poduszką podwyższającą, bez uszkodzenia szyi manekina. | ECE/TRANS/WP.29/2024/44/Rev.1 |
134 | Wniosek dotyczący sprostowania 1 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 134 (pojazdy napędzane wodorem i ogniwami paliwowymi) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 29, na podstawie GRSP-74-12 zamieszczonego w załączniku VII do sprawozdania) | Proponowane poprawki korygują odniesienia, które zostały uwzględnione podczas transpozycji etapu 1 GTR nr 13 do pierwotnej serii poprawek do regulaminu ONZ nr 134 i skopiowane w serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 134. | ECE/TRANS/WP.29/2024/74 |
138 | Wniosek dotyczący serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 138 (ciche pojazdy transportu drogowego) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 16, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/2 zmienionego przez GRBP-79-34-Rev.2) | Proponowane poprawki zmniejszają niepewność pomiaru podczas pomiaru poziomu dźwięku w paśmie tercjowym i zmniejszają istniejące szare strefy w kontekście wydawania homologacji. Ponadto uwzględniono zachowanie dźwiękowego systemu informującego o pojeździe (AVAS) powyżej prędkości pojazdu wynoszącej 20 km/h oraz przy cofaniu, zapewniając tym samym funkcjonalną interakcję między niniejszym regulaminem a wymogami określonymi w innych regulaminach w odniesieniu do maksymalnego dopuszczalnego poziomu hałasu w ramach zakresu prędkości systemu AVAS oraz dodatkowymi przepisami dotyczącymi emisji dźwięku (ASEP) lub dodatkowymi przepisami dotyczącymi emisji dźwięku w rzeczywistych warunkach jazdy. | ECE/TRANS/WP.29/2024/66 |
150 | Wniosek dotyczący sprostowania 1 do suplementu 2 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 150 (urządzenia odblaskowe) (ECE/TRANS/WP.29/GRE/89, pkt 32, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/21) | Proponowane poprawki ujednolicają procedurę, którą należy stosować w przypadku odbicia od powierzchni na urządzeniu odblaskowym zarówno w odniesieniu do pomiaru współczynnika światłości, jak i pomiaru barwy. Obecnie procedura pomiarowa jest zróżnicowana, co może prowadzić do różnych zmierzonych współrzędnych barw w różnych laboratoriach. | ECE/TRANS/WP.29/2024/27/Corr.1 |
155 | Wniosek dotyczący suplementu 3 do regulaminu ONZ nr 155 (cyberbezpieczeństwo i system zarządzania cyberbezpieczeństwem) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 53, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/4) | Wniosek ma na celu rozszerzenie zakresu regulaminu ONZ nr 155 na wszystkie pojazdy kategorii L. | ECE/TRANS/WP.29/2024/55 |
Nowy regulamin | Wniosek dotyczący nowego projektu regulaminu ONZ (przyczepność na śniegu i klasyfikacja opon trakcyjnych w odniesieniu do opon bieżnikowanych) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, pkt 19, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/11 zmienionego przez GRBP-79-29-Rev.1) | Nowy regulamin ONZ proponuje się w celu zaradzenia trudnościom, z jakimi borykają się w praktyce podmioty zajmujące się bieżnikowaniem i organy udzielające homologacji typu w odniesieniu do obowiązujących wymogów dotyczących zatwierdzania zakładów zajmujących się bieżnikowaniem produkujących „opony do jazdy po śniegu w trudnych warunkach” oraz w odniesieniu do weryfikacji zgodności produkcji tych opon bieżnikowanych. Wniosek ten idzie w parze z wnioskami usuwającymi wymagania dotyczące przyczepności na śniegu opon bieżnikowanych z regulaminów ONZ nr 108 i 109. | ECE/TRANS/WP.29/2024/75 |
Nr GTR | Tytuł punktu porządku obrad | Treść wniosku | Numer referencyjny dokumentu |
9 | Wniosek dotyczący poprawki 3 do ogólnoświatowego regulaminu technicznego ONZ nr 9 (bezpieczeństwo pieszych) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 5, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/31 zmienionego przez załącznik II do sprawozdania) Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 3 do ogólnoświatowego regulaminu technicznego ONZ nr 9 (bezpieczeństwo pieszych) w sprawie uruchamianych systemów ochrony pieszych. (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 5, na podstawie GRSP-74-11-Rev.1 zamieszczonego w załączniku II do sprawozdania) | Proponowane poprawki odnoszą się do opracowania przepisów dotyczących badań pojazdów wyposażonych w uruchamiane systemy ochrony pieszych, w tym warunków wstępnych, bez zmiany modelu głowy i odpowiadających im parametrów do testu pokrywy maski. | ECE/TRANS/WP.29/2024/77, ECE/TRANS/WP.29/2024/78 |
13 | Wniosek dotyczący sprostowania 1 do ogólnoświatowego regulaminu technicznego ONZ nr 13 (pojazdy napędzane wodorem i ogniwami paliwowymi) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 6-7, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/26 zmienionego przez załącznik III do sprawozdania) | Proponowane poprawki korygują błędy redakcyjne w tekście poprawki 1 do GTR ONZ nr 13. | ECE/TRANS/WP.29/2024/85 |
21 | Wniosek dotyczący poprawki 1 do GTR ONZ nr 21 (określanie mocy pojazdu elektrycznego (DEVP)) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 83, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/5 i GRPE-90-16-Rev.1 zmienionego przez dodatek 3) Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 1 do GTR ONZ nr 21 (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 84, na podstawie GRPE-90-17 zmienionego przez dodatek 4) | Proponowane poprawki poprawiają definicje i specyfikacje oraz wprowadzają koncepcję rodziny, a w celu uwzględnienia wysoce zintegrowanych mechanizmów napędowych zapewniają dodatkową metodę badania ISO (TP1), która wykorzystuje współczynnik podziału mocy między dwoma odgałęzieniami mechanizmu napędowego zgodnie z danymi sygnału pokładowego. | ECE/TRANS/WP.29/2024/79, ECE/TRANS/WP.29/2024/80 |
22 | Wniosek dotyczący poprawki 1 do GTR ONZ nr 22 (trwałość akumulatora w pojeździe w odniesieniu do elektrycznych pojazdów lekkich) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 86, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/6 i GRPE-90-32 zmienionego przez dodatek 5) Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 1 do GTR ONZ nr 22 (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 87, na podstawie GRPE-90-33 zmienionego przez dodatek 6) | Proponowane poprawki wprowadzają wymogi dotyczące weryfikacji zgłoszonej odległości wirtualnej przez producenta. | ECE/TRANS/WP.29/2024/81, ECE/TRANS/WP.29/2024/82 |
24 | Wniosek dotyczący poprawki 1 do GTR ONZ nr 24 (pomiar laboratoryjny emisji z hamulców dla pojazdów lekkich) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 65, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/4 i GRPE-90-25-Rev.1 zmienionego przez dodatek 1) Wniosek dotyczący sprawozdania końcowego o stanie prac nad poprawką 1 do GTR ONZ nr 24 (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, pkt 66, na podstawie GRPE-90-27 zmienionego przez dodatek 2) | Proponowane poprawki wprowadzają procedurę określania współczynników udziału hamowania ciernego w danym pojeździe do stosowania z GTR w sprawie pomiaru cząstek stałych ze zużycia hamulców i emisji liczby cząstek stałych z hamulców stosowanych w pojazdach lekkich do 3,5 tony. | ECE/TRANS/WP.29/2024/83, ECE/TRANS/WP.29/2024/84 |
Różne | Tytuł punktu porządku obrad | Treść wniosku | Numer referencyjny dokumentu |
Rezolucja | Wniosek dotyczący poprawki 4 do wzajemnej rezolucji nr 1 (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, pkt 32, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/33 zmienionego przez załącznik VIII do sprawozdania) | Proponowane poprawki wprowadzają specyfikacje dotyczące kwalifikacji modeli ciała ludzkiego do określania czasu uderzenia głową pieszego jako warunek wstępny dla uruchamianych systemów ochrony pieszych zgodnie z wymogami GTR ONZ nr 9. | ECE/TRANS/WP.29/2024/86 |
Dokument interpretacyjny | Wniosek dotyczący poprawki do dokumentu interpretacyjnego odnoszącego się do regulaminu ONZ nr 155 (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pkt 52, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/5) | Wniosek ma na celu dostosowanie dokumentu interpretacyjnego do równoległego wniosku dotyczącego zmiany regulaminu ONZ nr 155, rozszerzając zakres tego regulaminu na wszystkie pojazdy kategorii L. | ECE/TRANS/WP.29/2024/40 |
Wytyczne | Wytyczne i zalecenia w odniesieniu do wymogów bezpieczeństwa, ocen i metod badań systemów zautomatyzowanej jazdy (ADS) na potrzeby opracowania przepisów. (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, na podstawie GRVA-18-50) | Wniosek zawiera wytyczne i zalecenia dotyczące ustanowienia wymogów bezpieczeństwa i metod oceny mających zastosowanie do pojazdów ADS. | ECE/TRANS/WP.29/2024/39 |
Wytyczne | Wniosek dotyczący poprawki do ogólnych wytycznych w zakresie procedur regulacyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych i przepisów przejściowych w regulaminach ONZ (ECE/TRANS/WP29/1044/Rev.3) | Wniosek doprecyzowuje stosowanie przepisów przejściowych zawartych w regulaminach ONZ. | ECE/TRANS/WP.29/2024/76 |
(1) Wszystkie dokumenty, o których mowa w tabeli, są dostępne pod adresem: (WP.29) Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (193. posiedzenie) | EKG ONZ.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00