Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1687
Wersja aktualna od 2024-06-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1687
Wersja aktualna od 2024-06-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (UE) 2024/1687

z dnia 10 czerwca 2024 r.

w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do podsystemu „Tabor - wagony towarowe”, do podsystemu „Tabor kolejowy - hałas”, a także do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą oraz do podsystemu „Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych”

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 TFUE w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwaną dalej „COTIF”), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE (1) oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji COTIF (2).

(2)

Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych OTIF (zwaną dalej „CTE”).

(3)

Na podstawie art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 § 1 przepisów ujednoliconych dotyczących zatwierdzania norm technicznych oraz przyjmowania ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (APTU), stanowiących załącznik F do COTIF, CTE jest uprawniona do przyjmowania lub zmiany ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących podsystemu „Tabor - wagony towarowe” (UTP WAG), dotyczących podsystemu „Tabor kolejowy - hałas” (UTP Noise), dotyczących kontroli składu pociągu i zgodności z trasą (UTP TCRC), oraz dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF).

(4)

CTE włączyła do porządku obrad 16. sesji, która odbędzie się w dniach 11-12 czerwca 2024 r., wnioski dotyczące decyzji w sprawie rewizji UTP WAG, UTP Noise i UTP TCRC oraz w sprawie modyfikacji załącznika I do UTP TAF.

(5)

Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu CTE, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii na podstawie art. 6 § 1 APTU i art. 35 § 3 i 4 COTIF.

(6)

Celem tych decyzji jest dostosowanie UTP WAG, UTP Noise i UTP TCRC do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1694 (3) oraz dostosowanie odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF) Agencji Kolejowej Unii Europejskiej wymienionych w załączniku I do UTP TAF.

(7)

Proponowane decyzje OTIF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 16. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących podsystemu „Tabor - wagony towarowe” (UTP WAG), dotyczących podsystemu „Tabor kolejowy - hałas” (UTP Noise), dotyczących kontroli składu pociągu i zgodności z trasą (UTP TCRC) oraz dotyczących aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP dotyczących podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF), jest następujące:

1)

głosowanie za proponowaną przez CTE rewizją UTP WAG (dokument roboczy CTE TECH-24003 UTP WAG) oraz pod warunkiem uwzględnienia następujących zmian:

a)

w pkt 0.3:

-

tytuł ma otrzymać brzmienie „Pojazdy nadające się do swobodnego ruchu i pojazdy wymienne”;

-

akapit trzeci tiret drugie ma otrzymać brzmienie

„ »Pojazd wymienny« oznacza pojazd, który spełnia wymogi dopuszczenia do swobodnego ruchu i który dodatkowo jest wyposażony w znormalizowane interfejsy międzypojazdowe, umożliwiające zintegrowanie pojazdu ze składem pociągu wraz z innymi pojazdami wymiennymi. Oprócz oznaczenia »TEN« wagony spełniające te kryteria mogą być dodatkowo oznakowane jako »GE« lub »CW«.”

;

-

w akapicie czwartym pkt 3 zamiast „ogólnego użytkowania” ma być „pojazdy wymienne”;

b)

w odniesieniu do pkt 4.2.1 „Informacje ogólne” należy sprzeciwić się proponowanemu skreśleniu następującego tekstu:

„Jeżeli w odniesieniu do danego aspektu technicznego specyfikacje funkcjonalne i techniczne niezbędne do osiągnięcia interoperacyjności i spełnienia zasadniczych wymagań nie zostały opracowane, to w odpowiednim punkcie aspekt taki identyfikuje się jako punkt otwarty. Zgodnie z wymogiem określonym w

art. 8 § 7 APTU art. 4 ust. 6

dyrektywy (UE) 2016/797

wszystkie punkty otwarte zostały wymienione w załączniku A.”

;

c)

w pkt 4.2.3.5.3.4 „Funkcja wykrywania wykolejenia i uruchomienia hamowania” akapit trzeci zamiast „rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 402/2013” ma być „UTP GEN-G”;

d)

w pkt 6.1.2.1 „Układ biegowy” akapit czwarty zamiast „W przypadku gdy pojazd nie osiąga minimalnego nacisku osi w stanie niezaładowanym, warunki użytkowania pojazdu wymagają” ma być „W przypadku gdy masa pojazdu nie pozwala na osiągnięcie minimalnego nacisku osi w stanie niezaładowanym, warunki użytkowania pojazdu mogą wymagać”;

2)

głosowanie za proponowaną przez CTE rewizją UTP Noise (dokument roboczy CTE TECH-24004 UTP Noise);

3)

głosowanie za proponowaną przez CTE rewizją UTP TCRC (dokument roboczy CTE TECH-24005 UTP TCRC);

4)

głosowanie za wnioskiem CTE w sprawie aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP TAF (dokument roboczy CTE TECH-24005 UTP TAF);

5)

Komisja może uzgodnić niewielkie zmiany w aktach określonych w niniejszym artykule bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł 2

Po ich przyjęciu decyzje CTE zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2024 r.

W imieniu Rady

Przewodnicząca

H. LAHBIB


(1) Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).

(2) Umowa między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 8).

(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1694 z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenia Komisji: (UE) nr 321/2013, nr 1299/2014, nr 1300/2014, nr 1301/2014, nr 1302/2014, nr 1304/2014 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 88).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00