ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1110
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do początkowej zdatności do lotu systemów bezzałogowych statków powietrznych podlegających certyfikacji oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 57 i art. 62 ust. 14 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | System bezzałogowego statku powietrznego (SBSP) zawiera jednostkę sterująco-monitorującą (CMU) i jej podzespoły, które powinny być objęte systemem analizy informacji o bezpieczeństwie wdrożonym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja”), aby przekazywać odpowiednim organom państw członkowskich i Komisji informacje, w tym zalecenia lub działania naprawcze, które należy podjąć, w celu zareagowania na problem związany z bezpieczeństwem oraz na incydent związany z bezpieczeństwem informacji lub podatność na zagrożenia mające potencjalny wpływ na bezpieczeństwo lotnicze. |
(2) | Do celów udzielenia wymaganego zezwolenia na operację zgodnie z art. 12 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 (2) właściwy organ powinien uwzględnić warunki określone w warunkach lotu ustanowionych i zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 (3), w przypadku gdy bezzałogowy statek powietrzny, którego projekt jest certyfikowany, nie spełnia stosownych wymagań dotyczących zdatności do lotu lub w przypadku którego nie wykazano, że spełnia on takie wymagania. |
(3) | W celu zapewnienia jednolitego wdrażania wymagań dotyczących zdatności do lotu w odniesieniu do eksploatacji SBSP oraz zgodności z takimi wymaganiami, w przypadku gdy ryzyko operacji wykonywanych z użyciem SBSP w kategorii „szczególnej”, określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, można ograniczyć wyłącznie za pomocą SBSP, któremu wydano certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu dla projektu, należy wymagać świadectwa zdatności do lotu lub ograniczonego świadectwa zdatności do lotu dla bezzałogowego statku powietrznego. Ponadto należy również wymagać świadectwa zdatności w zakresie hałasu w przypadkach, gdy Agencja ustanowiła wymogi ochrony środowiska. |
(4) | Do celów wymiany informacji dotyczących bezpieczeństwa zgodnie z art. 19 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 operator SBSP bezzałogowego statku powietrznego, którego projekt jest certyfikowany, powinien zgłaszać posiadaczowi zatwierdzenia projektu SBSP lub podzespołu wszelkie zdarzenia lub stany związane z bezpieczeństwem SBSP lub podzespołu zidentyfikowane przez organizację zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (4). |
(5) | Aby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, operator SBSP bezzałogowego statku powietrznego, którego projekt jest certyfikowany lub który wykorzystuje certyfikowany podzespół SBSP, powinien wdrożyć wszelkie środki bezpieczeństwa nakazane przez właściwy organ lub odpowiednie obowiązkowe informacje dotyczące bezpieczeństwa wydane przez Agencję, w tym dyrektywy zdatności do lotu zgodnie z wymaganiami dotyczącymi ciągłej zdatności do lotu SBSP określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1107 (5). |
(6) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947. |
(7) | Aby dać zainteresowanym stronom wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi ramami dotyczącymi początkowej zdatności do lotu certyfikowanych SBSP, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 maja 2025 r., |
(8) | Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go wraz z opinią nr 03/2023 (6) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 748/2012
W załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947 wprowadza się następujące zmiany:
1) | tytuł otrzymuje brzmienie: „ rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji systemów bezzałogowych statków powietrznych; ”; |
2) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w art. 7 dodaje się nowy ustęp 2a w brzmieniu: „2a. Operator SBSP, który spełnia warunki określone w art. 40 ust. 1 lit. d) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, uzyskuje następujące świadectwa:
(*1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/748/oj).”;" |
4) | w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w art. 19 dodaje się ust. 6 w brzmieniu: „6. Niezależnie od rozporządzenia (UE) nr 376/2014 operator SBSP bezzałogowego statku powietrznego, którego projekt jest certyfikowany, zgłasza posiadaczowi zatwierdzenia projektu SBSP lub podzespołu SBSP wszelkie zdarzenia lub stany związane z bezpieczeństwem SBSP lub podzespołu SBSP zidentyfikowane przez organizację. W szczególności operator SBSP zgłasza każdy wypadek lub poważny incydent z udziałem SBSP lub podzespołu SBSP, który zagraża lub - w przypadku braku działań naprawczych lub rozwiązania problemu - mógłby zagrozić bezpieczeństwu SBSP lub jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej.” |
6) | w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2025 r.
Załącznik I pkt 2 stosuje się jednak od dnia 22 lutego 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj).
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/748/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/376/oj).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1107 z dnia 13 marca 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych i ich podzespołów, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w te zadania (Dz.U. L, 2024/1107, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1107/oj).
(6) Opinia nr 03/2023 - Wprowadzenie ram regulacyjnych dotyczących eksploatacji dronów - Umożliwienie innowacyjnej mobilności powietrznej z uwzględnieniem załogowych statków powietrznych zdolnych do wykonywania lotów VTOL, początkowej zdatności do lotu SBSP podlegających certyfikacji oraz ciągłej zdatności do lotu SBSP użytkowanych w kategorii szczególnej. EASA (europa.eu)
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 21.B.20 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt 21.B.20A (1) lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
3) | pkt 21.B.120 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
4) | w pkt 21.B.125 lit. d) akapit wprowadzający otrzymuje brzmienie:
|
5) | w pkt 21.B.135 wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | pkt 21.B.222 lit. b) ppkt 1 ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:
|
(1) Obowiązuje od dnia 22 lutego 2026 r. - Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/203 z dnia 27 października 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w kwestii wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 oraz właściwych organów objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012, (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373, (UE) nr 139/2014 i (UE) 2021/664 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 (Dz.U. L 31 z 2.2.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/203/oj).
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku (OPERACJE Z UŻYCIEM SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W KATEGORII „OTWARTEJ” I „SZCZEGÓLNEJ”) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w CZĘŚCI B (OPERACJE Z UŻYCIEM SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W KATEGORII „SZCZEGÓLNEJ”) pkt UAS.SPEC.100 otrzymuje brzmienie: „ UAS.SPEC.100 Użytkowanie certyfikowanego sprzętu i certyfikowanych bezzałogowych statków powietrznych
|
2) | w dodatku 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00