ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1296
z dnia 28 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (1), w szczególności jego art. 7 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) 2016/1139 ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad poławianych w Morzu Bałtyckim oraz określono szczegóły dotyczące obowiązku wyładunku w odniesieniu do tych stad, w tym łososia atlantyckiego. W art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia uprawniono Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjęcia aktów delegowanych uzupełniających to rozporządzenie poprzez przyznawanie wyłączeń ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczących gatunków, w przypadku których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia, w odniesieniu do wszystkich stad gatunków żyjących w Morzu Bałtyckim, do których na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (2) stosuje się obowiązek wyładunku. |
(2) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 (3) określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023. To rozporządzenie delegowane zostało przyjęte na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Danię, Niemcy, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Finlandię i Szwecję (państwa członkowskie regionu Morza Bałtyckiego, zwane dalej „BALTFISH”), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Bałtyckim. |
(3) | W dniu 28 października 2022 r. BALTFISH, po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego, przedłożył Komisji wstępną wspólną rekomendację. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych. |
(4) | Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny wstępnej wspólnej rekomendacji na posiedzeniu plenarnym w dniach 14-18 listopada 2022 r. (4) i stwierdził, że brak niektórych danych i nieprawidłowości uniemożliwiają mu wyciągnięcie ostatecznych wniosków. |
(5) | W dniu 28 lutego 2023 r. państwa BALTFISH przedłożyły dodatkowe informacje naukowe, a dnia 22 czerwca 2023 r. - zaktualizowaną wspólną rekomendację. |
(6) | W zaktualizowanej wspólnej rekomendacji postuluje się utrzymanie wyłączenia z obowiązku wyładunku łososia atlantyckiego w odniesieniu do sieci pułapkowych, w tym żaków pontonowych wyposażonych w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej („Vittjanpåse”) i żaków pontonowych połączonych ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie można łososia wypatroszyć, oraz żaków. Niewody stawne nie powinny być jednak nadal objęte wyłączeniem. W wspólnej rekomendacji proponuje się również dalsze ograniczenie odrzutów łososia do 8 % całkowitych rocznych połowów łososia na państwo członkowskie, w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32. |
(7) | STECF ocenił dodatkowe dowody na posiedzeniu plenarnym w dniach 20-24 marca 2023 r. (5), a zaktualizowaną wspólną rekomendację na posiedzeniu plenarnym w dniach 10-14 lipca 2023 r. (6) STECF stwierdził, że śmiertelność przy uwalnianiu wynosi 24 % z żaków pontonowych połączonych ze zbiornikami wodnymi i 13 % z żaków pontonowych z komorą z tkaniny bezwęzłowej (7). W odniesieniu do łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu innych niewodów stawnych i żaków STECF stwierdził w poprzednich sprawozdaniach, że śmiertelność wynosiła mniej niż 10 % (8). STECF zauważył jednak również, że najlepszymi dostępnymi dowodami w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji były zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy). STECF stwierdził, że nawet biorąc pod uwagę możliwość niedoszacowania zgłoszonych odrzutów, nadal prawdopodobne jest, że wpływ wyłączenia z obowiązku wyładunku na śmiertelność jest niski, podobnie do tego, co zaobserwowano w przypadku innych połowów pułapkami, w przypadku których przeżywalność jest wysoka, a wskaźniki odrzutów są zazwyczaj niskie, mimo iż we wspólnej rekomendacji zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy) uznano za najlepsze dostępne dowody. |
(8) | W dniu 15 listopada 2023 r. projekt aktu delegowanego zaopiniowała grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator. W drodze procedury pisemnej, w dniu 16 stycznia 2024 r. skonsultowano się z grupą ekspertów w sprawie zmienionego projektu. |
(9) | Z tych powodów Komisja uważa, że wnioskowane wyłączenie należy przyznać od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. |
(10) | Środki zawarte w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. b), art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1139. |
(11) | Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej. |
(12) | Ponieważ sezon połowów łososia atlantyckiego ma miejsce wiosną i latem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 8 maja 2024 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres stosowania
Niniejsze rozporządzenie przewiduje wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia atlantyckiego (Salmo salar) złowionego w Morzu Bałtyckim.
Artykuł 2
Definicja
Do celów niniejszego rozporządzenia: „Morze Bałtyckie” oznacza rejony ICES IIIb, IIIc oraz IIId.
Artykuł 3
Wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia atlantyckiego o wysokim wskaźniku przeżywalności
1. Obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, nie ma zastosowania do łososia atlantyckiego złowionego w Morzu Bałtyckim za pomocą jednego z następujących urządzeń:
a) | wszystkie sieci pułapkowe; z wyjątkiem następujących kategorii:
|
b) | żaki. |
2. W odniesieniu do każdego zainteresowanego państwa członkowskiego wyłączenie przewidziane w ust. 1 ma zastosowanie do maksymalnie 8 % całkowitych rocznych połowów łososia atlantyckiego w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.
3. W przypadku odrzutów łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu sieci pułapkowych i żaków uwalnia się go natychmiast z powrotem do morza.
Artykuł 4
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 z dnia 22 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) 2016/1139 w odniesieniu do specyfikacji obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023 (Dz.U. L 305 z 31.8.2021, s. 3).
(4) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/43440856/STECF+PLEN+22-03.pdf/d0acb3d4-6b6a-4067-9d08-0b6004660e25
(5) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/55639782/STECF+PLEN+23-01.pdf/bb78d95d-735e-429c-b639-5d2b1a060600
(6) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/67497497/STECF+PLEN+23-02.pdf/94846c76-e677-408e-b23c-ec0d572a9bca
(7) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/67497497/STECF+PLEN+23-02.pdf/94846c76-e677-408e-b23c-ec0d572a9bca
(8) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/812327/STECF+PLEN+14-02.pdf/e29cf181-8d63-40ef-8050-6d980b12528f
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00