Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-26
Wersja aktualna od 2024-05-26
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1255
z dnia 3 maja 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 odnośnie do określonych szczegółowych środków mających na celu wprowadzenie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Doświadczenia zdobyte podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 (2) wskazują na potrzebę dokonania niewielkich zmian w środkach wykonawczych pewnych wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego. |
(2) | Transport naziemny między pomieszczeniami zarejestrowanych agentów, znanych nadawców i przewoźników lotniczych ładunków lotniczych i poczty lotniczej, do których zastosowano wymagane środki kontroli w zakresie ochrony, jest w wielu przypadkach zlecany przez takie podmioty zewnętrznym przewoźnikom drogowym działającym w ich imieniu. Niektóre warunki i przepisy umożliwiające korzystanie z usług przewoźników drogowych, a także niektóre obowiązki tych przewoźników, określono już w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. |
(3) | Aby utrzymać integralność bezpiecznego łańcucha dostaw ładunków lotniczych i poczty lotniczej w Unii, potrzebna jest większa jasność co do widoczności, odpowiedzialności i nadzoru ze strony właściwych organów nad przewoźnikami drogowymi i wykonywanymi przez nich operacjami. W tym celu w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy zamieścić wymogi dotyczące zatwierdzania przewoźników drogowych i nadzoru nad nimi. |
(4) | Wymogi dotyczące zatwierdzonych przewoźników drogowych nie powinny powodować niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i operacyjnych ani dla podmiotów, ani dla właściwych organów. Przepisy określające te wymogi powinny również uwzględniać doświadczenia państw członkowskich, które ustanowiły system zatwierdzania i nadzoru dla przewoźników drogowych wykonujących operacje na szczeblu krajowym. |
(5) | Aby umożliwić stopniowe wprowadzanie systemu zatwierdzonych przewoźników drogowych w Unii, obecne wymogi, którym podlegają przewoźnicy drogowi, powinny nadal obowiązywać do 31 grudnia 2026 r. Ułatwi to przygotowanie do obowiązkowego wdrożenia systemu zatwierdzonych przewoźników drogowych zarówno przez właściwe organy, jak i podlegające im odpowiednie podmioty. |
(6) | W dodatkach 3-B, 4-B, 5-A i 6-F do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wymieniono państwa trzecie uznane za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami dotyczącymi ochrony lotnictwa. |
(7) | Komisja sprawdziła, że port lotniczy Svalbard (odrębny obszar administracyjny należący do Królestwa Norwegii) spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 (3) w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, ładunku i poczty oraz ochrony statków powietrznych. |
(8) | Należy zatem dodać port lotniczy Svalbard do wykazów w dodatkach 3-B, 4-B, 5-A i 6-F do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. |
(9) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/566 (4) wprowadzono wymóg, aby od 1 lipca 2024 r. urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD) instalowane od 1 września 2014 r. wykrywały również chemikalia. Doświadczenie zdobyte w trakcie realizacji etapów przygotowawczych wskazuje, że termin 1 lipca 2024 r. należy odroczyć o 15 miesięcy, aby zapewnić zgodność z tym wymogiem i umożliwić sprawną modernizację zainstalowanych urządzeń przez wszystkich użytkowników, bez stwarzania niepotrzebnego zagrożenia dla ochrony lotnictwa. |
(10) | Co więcej, należy wyjaśnić, zharmonizować lub uprościć niektóre szczegółowe środki ochrony lotnictwa, aby zwiększyć jasność prawa, ujednolicić wspólną wykładnię odpowiednich przepisów prawnych i zapewnić jak najskuteczniejsze wprowadzanie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998. |
(12) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniające wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 91 z 3.4.2009, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/272/oj).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/566 z dnia 10 marca 2023 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 odnośnie do określonych szczegółowych środków mających na celu wprowadzenie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 74 z 13.3.2023, s. 47, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/566/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w wykazie w dodatku 3-B, po pozycji dotyczącej Jersey dodaje się pozycję w brzmieniu: „ Królestwo Norwegii w odniesieniu do portu lotniczego Svalbard ”; |
2) | w wykazie w dodatku 4-B, po pozycji dotyczącej Jersey dodaje się pozycję w brzmieniu: „ Królestwo Norwegii w odniesieniu do portu lotniczego Svalbard ”; |
3) | w wykazie w dodatku 5-A, po pozycji dotyczącej Jersey dodaje się pozycję w brzmieniu: „ Królestwo Norwegii w odniesieniu do portu lotniczego Svalbard ”; |
4) | dodaje się pkt 6.0.5 i 6.0.6 w brzmieniu:
|
5) | pkt 6.1.4 otrzymuje brzmienie:
|
6) | w pkt 6.3.1.1 akapit czwarty lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
7) | dodaje się pkt 6.3.1.9 w brzmieniu:
|
8) | pkt 6.3.2.9 otrzymuje brzmienie:
|
9) | dodaje się pkt 6.3.2.10 w brzmieniu:
|
10) | dodaje się pkt 6.4.1.8 w brzmieniu:
|
11) | pkt 6.4.2.1 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
12) | dodaje się pkt 6.4.2.3 w brzmieniu:
|
13) | pkt 6.5 otrzymuje brzmienie: „6.5 ZATWIERDZENI PRZEWOŹNICY DROGOWI 6.5.1. Zatwierdzenie przewoźników drogowych
6.5.2. Środki kontroli w zakresie ochrony stosowane przez zatwierdzonego przewoźnika drogowego
6.5.3. Data rozpoczęcia stosowania
|
14) | pkt 6.6.1.1 akapity drugi i trzeci otrzymują brzmienie: „W przypadku gdy przewoźnik drogowy został zatwierdzony przez właściwy organ zgodnie z pkt 6.5, deklarację przewoźnika drogowego, o której mowa w akapicie pierwszym lit. c) niniejszego punktu, można zastąpić weryfikacją statusu zatwierdzonego przewoźnika drogowego w »unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw«. Akapit pierwszy lit. c) stosuje się do 31 grudnia 2026 r. ”; |
15) | dodaje się dodatek 6-D w brzmieniu: „ DODATEK 6-D DEKLARACJA ZOBOWIĄZAŃ - ZATWIERDZONY PRZEWOŹNIK DROGOWY Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 (1) w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i jego aktami wykonawczymi, oświadczam, że:
Przyjmuję na siebie pełną odpowiedzialność za złożoną deklarację. Nazwa: Stanowisko w przedsiębiorstwie: Nazwa i adres siedziby przedsiębiorstwa: Data: Podpis: (1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj)." (2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj).”;" |
16) | w wykazie 6-Fi w dodatku 6-A, przed pozycją dotyczącą Czarnogóry dodaje się pozycję w brzmieniu: „ Królestwo Norwegii w odniesieniu do portu lotniczego Svalbard ”; |
17) | dodaje się dodatki 6-K i 6-L w brzmieniu: „ DODATEK 6-K PROGRAM OCHRONY ZATWIERDZONEGO PRZEWOŹNIKA DROGOWEGO Wprowadzenie Niniejszy szablon programu ochrony zatwierdzonego przewoźnika drogowego ma pomóc w opisie i ocenie istniejących środków ochrony na podstawie kryteriów dotyczących przewoźników drogowych określonych w pkt 6.5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. Ma on umożliwić zapewnienie spełnienia wymogów przed poddaniem się urzędowej weryfikacji. Wnioskodawca przedstawia właściwemu organowi program ochrony. W programie opisuje się metody i procedury, których przewoźnik drogowy musi przestrzegać w celu spełnienia wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 300/2008 i jego aktach wykonawczych. Program ochrony zatwierdzonego przewoźnika drogowego jest chroniony przed nieupoważnionym dostępem i wykorzystywany wyłącznie wewnątrz przedsiębiorstwa, ponieważ zawiera informacje istotne z punktu widzenia ochrony. Wszystkie osoby, którym powierzono zadania w zakresie ochrony lotnictwa, muszą posiadać potwierdzoną wiedzę na temat treści programu, jak również umiejętności jej stosowania. Instrukcje wypełniania:
ROZDZIAŁ 1 Dane kontaktowe 1.1 - Nazwa lub imię i nazwisko, adres siedziby oraz dane kontaktowe przewoźnika drogowego Proszę podać nazwę lub imię i nazwisko, pełny adres i dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail itp.) siedziby przedsiębiorstwa. Proszę zwrócić uwagę, że przedsiębiorstwo zostanie zatwierdzone pod oficjalną nazwą przedsiębiorstwa wpisaną do rejestru działalności gospodarczej. Małe przedsiębiorstwa lub osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są zatwierdzane jako przewoźnicy drogowi pod imieniem i nazwiskiem (podanymi w pozwoleniu na prowadzenie działalności). Proszę podać numer VAT/numer wpisu do rejestru handlowego/numer wpisu do rejestru przedsiębiorców (w stosownych przypadkach). 1.2 - Osoba odpowiedzialna za realizację programu ochrony zatwierdzonego przewoźnika drogowego (kierownik ds. ochrony) Proszę podać imię i nazwisko oraz dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail itp.) osoby odpowiedzialnej za opracowanie programu ochrony, jego realizację i zachowanie zgodności z tym programem. 1.3 - Autoprezentacja przedsiębiorstwa Proszę podać szczegółowe informacje na temat konkretnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, w szczególności:
1.4 - Miejsca prowadzenia działalności (należy wypełnić, jeżeli nie są identyczne z pkt 1.1)
ROZDZIAŁ 2 Personel Procedurę rekrutacji i szkolenia personelu przeprowadza się zgodnie z rozdziałem 11 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, jak opisano poniżej. 2.1 - Rekrutacja Proszę opisać obowiązującą procedurę rekrutacji personelu oraz sposób, w jaki zapewnia ona zgodność z pkt 11.1.8, 11.1.9 i 11.1.10 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. Dokumentacja rekrutacyjna i szkoleniowa, w tym wyniki testów oceniających, przechowywana jest co najmniej przez okres trwania umowy. Proszę opisać, w jaki sposób Państwa procedury zapewniają zgodność z pkt 11.1.10 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. 2.2 - Sprawdzenie przeszłości Rozszerzonego sprawdzenia przeszłości z wynikiem pozytywnym wymaga się od osoby odpowiedzialnej za realizację programu ochrony zatwierdzonego przewoźnika drogowego (kierownika ds. ochrony) wskazanej w pkt 1.2. Sprawdzenia przeszłości z wynikiem pozytywnym wymaga się od osób mających dostęp bez eskorty do ładunku lotniczego i poczty lotniczej, do których zastosowano wymagane środki kontroli w zakresie ochrony, oraz od osób wdrażających zabezpieczenie i wszelkie inne środki kontroli w zakresie ochrony w odniesieniu do tego ładunku lotniczego i poczty lotniczej. O tym, czy należy przeprowadzać rozszerzone czy standardowe sprawdzenie przeszłości, decyduje właściwy organ zatwierdzający przewoźnika drogowego, działając zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi. Proszę opisać procedurę sprawdzenia przeszłości w odniesieniu do poszczególnych kategorii personelu oraz sposób, w jaki procedura ta zapewnia, aby odpowiedni personel zawsze miał ważne sprawdzenie przeszłości. Jeżeli dana osoba nie przejdzie z wynikiem pozytywnym sprawdzenia przeszłości lub pozytywny wynik sprawdzenia przeszłości zostanie cofnięty przez odpowiedni organ, bezzwłocznie cofa się jej prawa dostępu i wejścia, a osoba ta nie będzie już delegowana do działań, które wymagają przejścia sprawdzenia przeszłości z wynikiem pozytywnym. Proszę opisać odpowiednią procedurę mającą zastosowanie w takich przypadkach. 2.3 - Kategorie personelu i szkolenia Istnieją następujące kategorie personelu, które podlegają odpowiednim specyfikacjom szkoleniowym zawartym w poniższych punktach załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998:
Szkolenie okresowe personelu musi odbywać się zgodnie z pkt 11.4.3 lit. a) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. Personel ten obejmuje zarówno personel własny przedsiębiorstwa, jak i personel usługodawców oddelegowany do miejsca prowadzenia działalności. Zatwierdzony przewoźnik drogowy zapewnia, aby aktualny wykaz personelu, o którym mowa w niniejszym punkcie, oraz odpowiednia dokumentacja szkoleniowa były w każdej chwili udostępniane właściwemu organowi na jego żądanie. Proszę opisać procedurę i środki przedsięwzięte w celu zapewnienia ciągłej zgodności z wymogami niniejszego punktu. ROZDZIAŁ 3 Przewóz i ochrona ładunku lotniczego i poczty lotniczej Odbierając, przewożąc i dostarczając ładunek lotniczy lub pocztę lotniczą, do których zastosowano środki kontroli w zakresie ochrony, przewoźnik drogowy musi zapewnić spełnienie wymogów określonych w pkt 6.5.2.1, 6.5.2.2 i 6.6 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 w odniesieniu do swojej działalności. Proszę opisać, w jaki sposób przewoźnik drogowy zapewnia zgodność z tymi przepisami. Proszę opisać działania wdrożone przez przewoźnika drogowego, jeżeli istnieje powód, by przypuszczać, że przesyłka, w stosunku do której zastosowano środki kontroli w zakresie ochrony, była przedmiotem bezprawnej ingerencji lub nie zabezpieczono jej zgodnie z pkt 6.6 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, lub w obu tych przypadkach. ROZDZIAŁ 4 - Ograniczone składowanie/przeładunek ładunku lotniczego i poczty lotniczej Zgodnie z pkt 6.0.6 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 »ograniczone składowanie« oznacza całkowity czas absolutnie niezbędny zatwierdzonemu przewoźnikowi drogowemu do dokonania przeładunku ładunku i poczty z jednego środka transportu na środek transportu, który jest wykorzystywany do dalszego transportu naziemnego tej przesyłki. Podczas ograniczonego składowania przesyłka jest chroniona przed nieupoważnioną ingerencją zgodnie z pkt 6.5.2, 6.6.1 i 6.6.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998. Proszę wskazać, czy przewoźnik drogowy prowadzi działalność polegającą na ograniczonym składowaniu. W stosownych przypadkach:
ROZDZIAŁ 5 Wewnętrzna kontrola jakości przeprowadzana przez zatwierdzonego przewoźnika drogowego Zatwierdzony przewoźnik drogowy musi regularnie przeprowadzać wewnętrzną kontrolę jakości, zgodnie z wymogami krajowymi. Zatwierdzony przewoźnik drogowy musi wskazać osobę odpowiedzialną za działania w zakresie wewnętrznej kontroli jakości ochrony lotnictwa (jeżeli jest to inna osoba niż osoba wskazana w pkt 1.2). Zatwierdzony przewoźnik drogowy musi zapewnić, aby ustawowe wymogi dotyczące ochrony ładunku lotniczego lub poczty lotniczej, wobec których zastosowano środki kontroli w zakresie ochrony, były spełnione, a procedury opisane w programie ochrony były aktualne. W tym celu przewoźnik drogowy musi sporządzać dokumentację z wewnętrznej kontroli jakości. Proszę wymienić i opisać przeprowadzone czynności w zakresie kontroli jakości, upewniając się, że wykaz i opis ten obejmują:
Zatwierdzony przewoźnik drogowy zapewnia, aby dokumentacja działań w zakresie wewnętrznej kontroli jakości ochrony lotnictwa była w każdej chwili udostępniana właściwemu organowi na jego żądanie. ROZDZIAŁ 6 - Zagrożenia wewnętrzne i kultura ochrony Aby zwalczać i łagodzić zagrożenia ze strony sprawców wewnętrznych (zagrożenie wewnętrzne), zatwierdzony przewoźnik drogowy musi ustanowić odpowiednie przepisy wewnętrzne i związane z nimi środki zapobiegawcze w celu zwiększenia świadomości i propagowania kultury ochrony. W tym celu przewoźnik drogowy wdraża środki zapobiegawcze służące identyfikacji zagrożeń wewnętrznych i radykalizacji oraz przeciwdziałaniu tym zagrożeniom, a także systemy oceny zdarzeń istotnych z punktu widzenia ochrony lotnictwa. Stosowane środki i systemy oceny są stale analizowane i korygowane zgodnie z następującymi zasadami:
ROZDZIAŁ 7 Dodatki: wymagania krajowe Proszę podać wszystkie informacje oraz dokumenty dotyczące polityki lub regulacji ustanowione na szczeblu krajowym, których musi przestrzegać zatwierdzony przewoźnik drogowy. DODATEK 6-L LISTA KONTROLNA DO STOSOWANIA PRZY ZATWIERDZANIU PRZEWOŹNIKÓW DROGOWYCH Uwagi dotyczące wypełniania Wypełniając tę listę kontrolną, należy pamiętać, że w przypadku odpowiedzi NIE na którekolwiek z pytań oznaczonych pogrubioną czcionką, zatwierdzenie MUSI otrzymać ocenę NEGATYWNĄ, chyba że pytanie to nie ma zastosowania. Należy zauważyć, że pytania z tej listy kontrolnej są dwojakiego rodzaju: 1) pytania, na które odpowiedź przecząca będzie automatycznie oznaczała brak zatwierdzenia jako zatwierdzony przewoźnik drogowy, oraz 2) pytania, które zostaną wykorzystane, aby stworzyć ogólny obraz obowiązujących przewoźnika drogowego przepisów w zakresie ochrony, umożliwiając podmiotowi zatwierdzającemu wyciągnięcie ogólnego wniosku. Wymogi wymienione pogrubioną czcionką wskazują wymogi, których niespełnienie powoduje automatyczne przyznanie oceny negatywnej. W przypadku oceny negatywnej dotyczącej spełnienia wymogów wymienionych pogrubioną czcionką przewoźnik drogowy otrzyma uzasadnienie i wytyczne dotyczące działań dostosowawczych koniecznych do uzyskania pozytywnej oceny. CZĘŚĆ 1 Organizacja i zakres obowiązków
CZĘŚĆ 2 Rekrutacja i szkolenie personelu Cel: zapewnienie, aby cały zobowiązany do tego personel został poddany odpowiedniemu sprawdzeniu przeszłości i szkoleniu zgodnie z pkt 11 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998.
CZĘŚĆ 3 Przewóz Cel: zabezpieczenie identyfikowalnego ładunku lotniczego lub identyfikowalnej poczty lotniczej przed nieupoważnioną ingerencją lub naruszeniem.
CZĘŚĆ 4 Ograniczone składowanie/przeładunek Cel: zabezpieczenie identyfikowalnego ładunku lotniczego lub identyfikowalnej poczty lotniczej przed nieupoważnioną ingerencją lub naruszeniem podczas ograniczonego składowania.
CZĘŚĆ 5 Ocena (i zgłoszenie)
|
18) | w pkt 11.1.5 akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Jeżeli wymagane jest rozszerzone sprawdzenie przeszłości, przeprowadza się je przed przejściem przez daną osobę szkolenia, o którym mowa w pkt 11.2.3.1-11.2.3.5.”; |
19) | pkt 12.6.2 akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Norma dla urządzeń ETD do wykrywania substancji chemicznych, które pobierają próbki cząsteczek stałych, ma zastosowanie od 1 października 2025 r. do urządzeń ETD instalowanych od 1 września 2014 r. ”. |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj).”;”