DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/1209
z dnia 16 kwietnia 2024 r.
w sprawie oprocentowania depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną utrzymywanych w krajowych bankach centralnych i w Europejskim Banku Centralnym (EBC/2024/11)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 oraz art. 17, 22 i 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rada Prezesów dokonała przeglądu oprocentowania depozytów utrzymywanych w krajowych bankach centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej „KBC”), oraz w Europejskim Banku Centralnym (EBC), które nie są związane z realizacją polityki pieniężnej („depozyty niezwiązane z polityką pieniężną”). Celem tego przeglądu było uniknięcie potencjalnego zakłócania przez takie depozyty jednolitej polityki pieniężnej, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z zasadą otwartej gospodarki rynkowej i spójności w traktowaniu podobnych depozytów w Eurosystemie. |
(2) | W rezultacie wspomnianego przeglądu Rada Prezesów zdecydowała, że konieczna jest większa przejrzystość oprocentowania depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną. Stopy oprocentowania mające zastosowanie do tych depozytów określono w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 (EBC/2019/7) (1), (UE) 2024/1211 (EBC/2024/13) (2), (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) (3) oraz decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) (4). Aby zwiększyć przejrzystość, a także spójność między powiązanymi aktami prawnymi, stopy oprocentowania powinny być określone w sposób kompleksowy w jednym akcie prawnym, co ułatwi przekazywanie informacji na temat stóp procentowych i umożliwi ich dostosowanie w przyszłości. |
(3) | Oprocentowanie depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną nie powinno przyczyniać się do trwałego lub strukturalnego zakłócania transmisji lub realizacji polityki pieniężnej i powinno zapewniać prawidłowe funkcjonowanie rynku, a tym samym ograniczać możliwości dużej zmienności takich depozytów. |
(4) | Rada Prezesów ustaliła podstawową stopę oprocentowania na poziomie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) minus spread. Spread może być łatwo dostosowany w przypadku zmiany warunków rynkowych w celu zachowania skuteczności transmisji polityki pieniężnej przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka nagłych przepływów na rynki pieniężne lub odpływów z nich oraz zapewnieniu prostych zasad dotyczących oprocentowania, z bardzo nielicznymi wyjątkami. Rada Prezesów ustaliła i w razie potrzeby dostosuje spread, aby osiągnąć cele polityki dotyczącej oprocentowania i uniknąć negatywnych skutków dla realizacji polityki pieniężnej lub funkcjonowania rynku. Obecnie spread jest ustalony na 20 punktów bazowych. |
(5) | Rada Prezesów ustaliła, że konieczne są pewne odstępstwa lub wyjątki od podstawowej stopy oprocentowania. Nadal powinny mieć zastosowanie pułapy w odniesieniu do oprocentowania depozytów sektora publicznego oraz niektórych innych depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną, aby w stosownych przypadkach umożliwić KBC oprocentowanie takich depozytów według stopy poniżej pułapu, z uwzględnieniem warunków panujących w danym kraju, takich jak warunki panujące na rynku transakcji repo. Spread niższy niż 20 punktów bazowych, początkowo ustalony na poziomie zero, powinien mieć zastosowanie w przypadku funduszy gwarancyjnych infrastruktur rynku finansowego w Europejskim Obszarze Gospodarczym, takich jak systemy płatności, kontrahenci centralni i centralne depozyty papierów wartościowych, a także w przypadku rachunków prefinansowanych prowadzonych w systemie TARGET, ze względu na ich znaczenie dla niezakłóconego funkcjonowania systemów płatności oraz stabilności finansowej. Środki, które muszą być tymczasowo zdeponowane w KBC lub EBC w związku z pomocą finansową, powinny być nadal zwolnione z ujemnych stóp procentowych. |
(6) | Rada Prezesów zdecydowała również, że konieczne jest zapewnienie, aby w pewnych okolicznościach EBC mógł żądać od KBC szczegółowych informacji dotyczących depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną oraz aby informacje te były udostępniane w ramach EBC i Eurosystemu wyłącznie na zasadzie wiedzy koniecznej (need-to-know), jeżeli EBC ustali, że w danym przypadku informacje te są niezbędne, umożliwiając Eurosystemowi ocenę potencjalnego wpływu tych depozytów na realizację polityki pieniężnej. |
(7) | Aby osiągnąć te cele i zapewnić KBC wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych zasad dotyczących oprocentowania depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2024 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Definicje
1. Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:
1) | „depozyt” - saldo kredytowe w euro lub w innej walucie wynikające ze środków przechowywanych na rachunku w KBC lub EBC lub z tymczasowych sytuacji wynikających z innych usług świadczonych przez KBC lub EBC, powodujące powstanie zobowiązania zapisanego w bilansie tego KBC lub EBC, które KBC lub EBC jest zobowiązany spłacić zgodnie z obowiązującymi warunkami umownymi lub regulacyjnymi, w tym depozyty overnight i depozyty terminowe; |
2) | „€STR” - krótkoterminową stopę procentową dla euro zdefiniowaną w art. 2 pkt 2 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1265 (EBC/2019/19) (5) i opublikowaną przez EBC; |
3) | „€STR OIS” - swap indeksowany stopą overnight (OIS) w rozumieniu art. 1 pkt 25) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) (6), gdzie płatności z tytułu okresowej zmiennej stopy procentowej odnoszą się do €STR jako indeksowanej stopy overnight; |
4) | „depozyty niezwiązane z polityką pieniężną” - depozyty, które nie mają na celu realizacji jednolitej polityki pieniężnej zgodnie z decyzją Rady Prezesów i które są objęte zakresem zastosowania jednego z poniższych aktów prawnych:
|
Artykuł 2
Oprocentowanie depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną
1. Oprocentowanie depozytów utrzymywanych w KBC i objętych zakresem wytycznych (UE) 2019/671 (EBC/2019/7) podlega następującym pułapom:
a) | w przypadku następujących depozytów sektora publicznego denominowanych w euro:
|
b) | dla depozytów sektora publicznego denominowanych w walutach innych niż euro: odpowiednie stopy dla danych walut i przy zastosowaniu tego samego spreadu, o którym mowa w lit. a); |
c) | w przypadku depozytów innych niż depozyty sektora publicznego, denominowanych w euro:
|
d) | w przypadku depozytów innych niż depozyty sektora publicznego, denominowanych w innych walutach: odpowiednie stopy dla danych walut i przy zastosowaniu tego samego spreadu, o którym mowa w lit. c). |
2. Oprocentowanie depozytów utrzymywanych w KBC i objętych zakresem wytycznych (UE) 2024/1211 (EBC/2024/13) jest następujące:
a) | w przypadku gotówkowych usług inwestycyjnych overnight:
|
b) | w przypadku depozytów terminowych:
|
3. Oprocentowanie depozytów objętych zakresem wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) i decyzji (UE) 2022/911 (EBC/2022/22) jest następujące:
a) | w przypadku depozytów sektora publicznego denominowanych w euro i utrzymywanych w TARGET stosuje się oprocentowanie określone w pkt 1 lit. a); |
b) | w przypadku depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną utrzymywanych w TARGET, innych niż depozyty sektora publicznego, o których mowa w lit. a), z wyjątkiem przypadków, w których zastosowanie ma lit. c): zero procent albo €STR minus 20 punktów bazowych, w zależności od tego, która z tych wartości jest niższa; |
c) | w przypadku sald overnight utrzymywanych na rachunku technicznym TIPS AS lub na rachunku technicznym RTGS AS na potrzeby procedury rozrachunkowej systemu zewnętrznego „D”, jak również środków funduszy gwarancyjnych infrastruktur rynku finansowego w Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym środków utrzymywanych na rachunku funduszu gwarancyjnego systemu zewnętrznego: €STR minus 0 punktów bazowych; |
d) | w przypadku sald TARGET przyłączonych KBC:
|
4. Oprocentowanie depozytów utrzymywanych w EBC i objętych zakresem decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) jest następujące:
a) | w przypadku rachunków prowadzonych zgodnie z decyzjami Europejskiego Banku Centralnego EBC/2003/14 (8), EBC/2010/4 (9), EBC/2010/17 (10), EBC/2010/31 (11) i rozporządzeniem Rady (UE) 2020/672 (12):
|
b) | w przypadku innych rachunków depozytowych Europejskiego Mechanizmu Stabilności i Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej nieujętych w lit. a): €STR minus 20 punktów bazowych; |
c) | w przypadku specjalnego rachunku prowadzonego zgodnie z art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne uzgodnienia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na podstawie decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 oraz operacji udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielonymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 (13) i wykorzystywanego na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych w odniesieniu do programu NextGenerationEU, Instrumentu wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) (14) lub innych unijnych programów finansowania uzgodnionych przez EBC i Komisję Europejską:
|
5. W przypadku gdy do któregokolwiek z depozytów, o których mowa w niniejszym artykule, stosuje się ujemną stopę procentową, deponent jest winien kwotę odsetek na rzecz właściwego KBC lub EBC, a właściwy KBC lub EBC mogą odpowiednio obciążyć odpowiedni rachunek depozytowy.
Artykuł 3
Przekazywanie informacji na temat depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną
1. Jeżeli w danym przypadku EBC uzna, że jest to konieczne do oceny potencjalnych skutków dla realizacji polityki pieniężnej, KBC przekazują EBC pełne informacje na temat depozytów niezwiązanych z polityka pieniężną, w tym szczegółowe informacje na temat:
a) | posiadaczy rachunków; |
b) | zastosowanego oprocentowania; |
c) | kwot utrzymywanych w danym KBC. |
2. Informacje otrzymywane przez EBC zgodnie z ust. 1 są udostępniane w ramach EBC oraz przez EBC w ramach Eurosystemu wyłącznie na zasadzie wiedzy koniecznej (need-to-know).
Artykuł 4
Wejście w życie
1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 grudnia 2024 r.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 kwietnia 2024 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie krajowych operacji zarządzania aktywami i pasywami przez krajowe banki centralne (EBC/2019/7) (Dz.U. L 113 z 29.4.2019, s. 11).
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/1211 z dnia 16 kwietnia 2024 r. w sprawie świadczenia przez Eurosystem na rzecz banków centralnych oraz państw nienależących do strefy euro oraz na rzecz organizacji międzynarodowych usług w zakresie zarządzania rezerwami wyrażonymi w euro (EBC/2024/13) (Dz.U. L, 2024/1211, 3.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2024/1211/oj)
(3) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) oraz uchylające wytyczne EBC/2012/27 (EBC/2022/8) (Dz.U. L 163 z 17.6.2022, s. 84).
(4) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
(5) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1265 z dnia 10 lipca 2019 r. w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) (EBC/2019/19) (Dz.U. L 199 z 26.7.2019, s. 8).
(6) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie statystyki rynków pieniężnych (EBC/2014/48) (Dz.U. L 359 z 16.12.2014, s. 97).
(7) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/911 z dnia 19 kwietnia 2022 r. w sprawie warunków uczestnictwa w systemie TARGET-ECB i uchylająca decyzję EBC/2007/7 (EBC/2022/22) (Dz.U. L 163 z 17.6.2022, s. 1).
(8) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2003/14 z dnia 7 listopada 2003 r. dotycząca administrowania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek, zawartymi przez Wspólnotę Europejską w ramach instrumentu średnioterminowej pomocy finansowej (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 35).
(9) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/4 z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie zarządzania łączonymi pożyczkami dwustronnymi na rzecz Republiki Greckiej oraz zmieniająca decyzję EBC/2007/7 (Dz.U. L 119 z 13.5.2010, s. 24).
(10) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/17 z dnia 14 października 2010 r. w sprawie zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek wykonywanymi przez Unię w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej (Dz.U. L 275 z 20.10.2010, s. 10).
(11) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/31 z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie otwierania rachunków na potrzeby przetwarzania płatności związanych z pożyczkami udzielanymi przez EFSF państwom członkowskim, których walutą jest euro (Dz.U. L 10 z 14.1.2011, s. 7).
(12) Rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1).
(13) C(2021) 2502 final.
(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2463 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiające instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) (Dz.U. L 322 z 16.12.2022, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00