Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1022
Wersja aktualna od 2024-04-29
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1022
Wersja aktualna od 2024-04-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1022

z dnia 8 kwietnia 2024 r.

zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/915 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów deoksyniwalenolu w żywności

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności (1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 (2) ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym deoksyniwalenolu (DON), w żywności.

(2)

W 2017 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”) przyjął opinię naukową dotyczącą ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi związanego z obecnością deoksyniwalenolu i jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci w żywności i paszy (3). W opinii tej Urząd stwierdził, że tolerowane dzienne pobranie (TDI) wynoszące 1 μg/kg masy ciała dziennie w przypadku DON należy uznać za grupowe TDI dla sumy DON, 3-acetylo-deoksyniwalenolu (3-Ac-DON), 15-acetylo-deoksyniwalenolu (15-Ac-DON) i deoksyniwalenolu-3-glukozydu (DON-3-glukozyd). W celu oceny ostrego zagrożenia dla zdrowia ludzi obliczono grupową ostrą dawkę referencyjną (ARfD) wynoszącą 8 μg/kg masy ciała na jedno spożycie. Oszacowania ostrego narażenia z dietą były niższe od tej dawki i nie spowodowały zagrożenia dla zdrowia ludzi. Szacowane średnie chroniczne narażenie z dietą przekroczyło jednak grupowe TDI u niemowląt, małych dzieci i innych dzieci, a przy wysokim narażeniu również u nastolatków i dorosłych, co wskazuje na potencjalne zagrożenie dla zdrowia.

(3)

W świetle opinii Urzędu Komisja wzięła pod uwagę możliwość ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów dla sumy DON, 3-Ac-DON, 15-Ac-DON i DON-3-glukozydu. Jednak ze względu na ograniczoną ilość danych o występowaniu dla sumy DON, 3-Ac-DON, 15-Ac-DON i DON-3-glukozydu oraz na to, że 3-Ac-DON, 15-Ac-DON, a w szczególności DON-3-glukozyd nie są jeszcze analizowane rutynowo, nie ma obecnie wystarczających informacji, aby ustalić takie najwyższe dopuszczalne poziomy do czasu, gdy dopracowana zostanie metoda analizy rutynowej acetylowanych i zmodyfikowanych postaci DON oraz monitorowane będzie występowanie sumy DON oraz jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci. W międzyczasie, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego, należy obniżyć niektóre dotychczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy DON zgodnie z zasadą, że najwyższe dopuszczalne poziomy mają być ustalone na jak najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie poprzez zastosowanie dobrych praktyk w celu zminimalizowania zanieczyszczenia, z uwzględnieniem najnowszych danych o występowaniu.

(4)

W celu zapewnienia stosowania dobrych praktyk rolniczych, które pozwolą zminimalizować obecność DON w zbożach, ważne jest ustanowienie ich najwyższego dopuszczalnego poziomu dla nieprzetworzonych zbóż. Ponieważ nieprzetworzony owies przed mieleniem lub przed użyciem w produktach zbożowych wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom DON w nieprzetworzonych ziarnach owsa powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren owsa wraz z łuską, nawet jeśli łuska jest niejadalna.

(5)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/915.

(6)

Należy przewidzieć okres przejściowy dla żywności wprowadzonej do obrotu zgodnie z prawem przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, z uwagi na fakt, że niektóre środki spożywcze objęte niniejszym rozporządzeniem mają długi okres przydatności do spożycia.

(7)

Aby umożliwić podmiotom gospodarczym przygotowanie się do nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić rozsądny termin rozpoczęcia stosowania nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów.

(8)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Środki spożywcze wymienione w załączniku, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 lipca 2024 r., mogą pozostać w obrocie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu ich przydatności do spożycia.

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103).

(3) Opinia naukowa dotycząca ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi związanego z obecnością deoksyniwalenolu i jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci w żywności i paszy. Dziennik EFSA 2017;15(9):4718. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2017.4718.

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 1 (Mikotoksyny) załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wpis 1.4 (Deoksyniwalenol) otrzymuje brzmienie:

1.4

Deoksyniwalenol

Najwyższy dopuszczalny poziom (μg/kg)

Uwagi

1.4.1

Nieprzetworzone ziarna zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.4.2 i 1.4.3

1 000

Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy przeznaczonych do mielenia na mokro oraz z wyjątkiem ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren zbóż wprowadzonych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

1.4.2

Nieprzetworzone ziarna pszenicy durum i nieprzetworzone ziarna kukurydzy

1 500

Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy, w przypadku których jest oczywiste (np. przez oznakowanie lub miejsce przeznaczenia), że są przeznaczone do stosowania tylko w procesie mielenia na mokro (produkcji skrobi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren pszenicy durum i nieprzetworzonych ziaren kukurydzy wprowadzonych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

1.4.3

Nieprzetworzone ziarna owsa z niejadalną łuską

1 750

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren owsa z łuską wprowadzonych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do ziaren owsa wraz z niejadalną łuską.

1.4.4

Zboża wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, kukurydza do prażenia i prażona kukurydza

750

Z wyjątkiem ryżu.

1.4.5

Produkty przemiału zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.4.6

600

Z wyjątkiem produktów mielenia ryżu.

1.4.6

Produkty mielenia kukurydzy

1.4.6.1

Produkty mielenia kukurydzy wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego

750

1.4.6.2

Produkty mielenia kukurydzy niewprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego

1 000

1.4.6.3

Wstępnie gotowana polenta gotowa do spożycia

250

1.4.7

Wyroby piekarnicze, przekąski zbożowe i śniadaniowe przetwory zbożowe

400

Z wyjątkiem produktów z ryżu.

W tym małe wyroby piekarnicze.

1.4.8

Makaron

600

Makaron oznacza makaron (suchy) o zawartości wody ok. 12 %.

1.4.9

Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci (3)

150

Z wyjątkiem produktów z ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzonego do obrotu.

1.4.10

Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci (3)

150

Z wyjątkiem produktów z ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzonego do obrotu.”

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00