ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/818
z dnia 28 listopada 2023 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania tymczasowych środków nadzwyczajnych związanych ze stosowanymi przez CCP wymogami dotyczącymi zabezpieczenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 46 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem delegowane Komisji (UE) 2022/2311 (2) zmieniono rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 153/2013 (3) w odniesieniu do tymczasowych środków nadzwyczajnych związanych z wymogami dotyczącymi zabezpieczenia. Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/2311 tymczasowo rozszerzono pulę uznanych zabezpieczeń dostępnych dla niefinansowych uczestników rozliczających działających na rynkach regulowanych gazu i instrumentów pochodnych. Rozszerzenie to włączało do tej puli niezabezpieczone gwarancje bankowe do dnia 29 listopada 2023 r. To rozporządzenie delegowane umożliwiło również, do dnia 29 listopada 2023 r., stosowanie przez CCP gwarancji wydanych lub zabezpieczonych przez podmioty publiczne jako uznanego zabezpieczenia dla kontrahentów finansowych i niefinansowych. |
(2) | We wniosku Komisji z dnia 7 grudnia 2022 r. (4) zaproponowano zmianę art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w celu zapewnienie możliwości uznawania - na pewnych warunkach - gwarancji bankowych i gwarancji publicznych za wysoce płynne zabezpieczenia. Zgodnie z tą zmianą CCP, w tym CCP rozliczający energetyczne instrumenty pochodne, mogliby umożliwić swoim uczestnikom rozliczającym i klientom swoich uczestników rozliczających stosowanie szerszego zakresu zabezpieczeń w celu realizacji wystosowanych przez CCP wezwań do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego. Pozwoliłoby to uniknąć niepotrzebnych napięć związanych z płynnością dla tych uczestników rozliczających i klientów. Konieczne jest uniknięcie potencjalnego braku ciągłości w sposobie traktowania gwarancji do czasu rozstrzygnięcia negocjacji w sprawie zmian rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a w szczególności zmiany art. 46 ust. 1 tego rozporządzenia, który dotyczy sposobu postępowania z gwarancjami. Obowiązywanie tymczasowych środków umożliwiających stosowanie takich gwarancji powinno zatem zostać przedłużone o sześć miesięcy. |
(3) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013. |
(4) | Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie unijnych rynków finansowych i rynków energii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(5) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego, Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych. |
(6) | ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu zmian, które mają zostać przyjęte, biorąc pod uwagę pilny charakter sprawy i ograniczony zakres zaproponowanych zmian. Ze względu na pilny charakter sprawy ESMA nie zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (5). Zgodnie z tym przepisem Grupa Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych zostanie o tym poinformowana, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 153/2013
W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 39 akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Do dnia 7 września 2024 r. do celów art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 gwarancje publiczne spełniające warunki określone w załączniku I uznaje się za wysoce płynne zabezpieczenie.”; |
2) | art. 62 akapit drugi zdanie drugie otrzymuje brzmienie: „Sekcja 2 pkt 1 lit. h) załącznika I nie ma jednak zastosowania do transakcji na instrumentach pochodnych, o których mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) i d) rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 od dnia 29 listopada 2022 r. do dnia 7 września 2024 r. ”; |
3) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/648/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2311 z dnia 21 października 2022 r. zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do tymczasowych środków nadzwyczajnych związanych z wymogami dotyczącymi zabezpieczenia (Dz.U. L 307 z 28.11.2022, s. 31).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 153/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 41).
(4) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 648/2012, (UE) nr 575/2013 i (UE) 2017/1131 w zakresie środków mających na celu ograniczenie nadmiernych ekspozycji wobec kontrahentów centralnych z państw trzecich oraz zwiększenie efektywności unijnych rynków usług rozliczeniowych (COM(2022) 697 final).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 153/2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) | tytuł otrzymuje brzmienie: „ Warunki mające zastosowanie do instrumentów finansowych, gwarancji bankowych, gwarancji publicznych i złota uznawanych za wysoce płynne zabezpieczenie ”; |
2) | w sekcji 2a akapit pierwszy formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Do dnia 7 września 2024 r. gwarancja publiczna, która nie spełnia warunków gwarancji bankowej wystawionej przez bank centralny określonych w sekcji 2 pkt 2, musi spełniać wszystkie następujące warunki, aby można ją przyjąć jako zabezpieczenie zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012:”. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00