Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 774
Wersja aktualna od 2024-03-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 774
Wersja aktualna od 2024-03-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/774

z dnia 1 marca 2024 r.

w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie na rzecz waloryzacji wiedzy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W zaleceniu Rady (UE) 2022/2415 (1) w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy zaleca się państwom członkowskim zachęcanie do multidyscyplinarnej i interdyscyplinarnej współpracy w celu stymulowania waloryzacji wiedzy w Europie oraz ułatwianie takiej współpracy.

(2)

Wzmocnienie współtworzenia, wspólnej produkcji i waloryzacji wiedzy między podmiotami działającymi w sferze przemysłu oraz badań naukowych i innowacji, a także ewentualnie innymi zainteresowanymi stronami, takimi jak organy publiczne i społeczeństwo obywatelskie, ma kluczowe znaczenie w kontekście wspierania ekosystemu badań naukowych i innowacji w Unii. Współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie wymaga relacji systemowych opartych na wspólnych interesach różnych zainteresowanych stron. W związku z tym obejmuje ono szerszy zakres interakcji wykraczających poza wspólne badania naukowe i transfer technologii.

(3)

Efektywna współpraca przemysłu i środowiska akademickiego ma zasadnicze znaczenie dla przyspieszenia wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań oraz opracowywania nowych technologii, produktów i usług z myślą o sprostaniu najpilniejszym wyzwaniom społecznym, takim jak zapewnienie sprawiedliwej ekologicznej i cyfrowej transformacji. W Nowym europejskim planie na rzecz innowacji (2) i Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych (3) współpraca między szkołami wyższymi a przemysłem została uznana za kluczowy kanał tworzenia, waloryzacji i rozpowszechniania nowej wiedzy. Ponadto w konkluzjach Rady w sprawie Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji (4) podkreślono, że skuteczna współpraca między sektorem badań naukowych, przedsiębiorstwami i sektorem publicznym jest jedną z sił napędowych waloryzacji wiedzy.

(4)

W konkluzjach Rady w sprawie europejskiej strategii na rzecz wzmacniania pozycji instytucji szkolnictwa wyższego z myślą o przyszłości Europy (5) podkreślono, że należy nadal zachęcać instytucje szkolnictwa wyższego, by przekształcały wiedzę w umiejętności, kompetencje i innowacje poprzez rozwijanie ścisłej współpracy z partnerami gospodarczymi, społecznymi i przemysłowymi w lokalnych i regionalnych ekosystemach badań naukowych i innowacji oraz poprzez ułatwianie mobilności międzysektorowej między instytucjami szkolnictwa wyższego a innymi partnerami.

(5)

W zaleceniu Rady (6) w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie państwom członkowskim zalecono położenie szczególnego nacisku na programy mające na celu wzmocnienie umiejętności potrzebnych naukowcom do zaangażowania się w działania związane z waloryzacją wiedzy. Programy te obejmują zwiększanie świadomości i szkolenia w zakresie współpracy przemysłu i środowiska akademickiego. Zalecono również promowanie i wspieranie systemów oceny i wynagradzania naukowców. Systemy te obejmują między innymi uznawanie różnorodności produktów i działań, w tym waloryzację wiedzy, współpracę przemysłu i środowiska akademickiego, kształtowanie polityki w oparciu o dowody i interakcję ze społeczeństwem.

(6)

Współpraca międzynarodowa stanowi kluczowy element badań naukowych i innowacji, ponieważ ułatwia dostęp do nowych rynków i sprzyja tworzeniu sieci talentów; nauka i technologia są jednak również głównym obiektem napięć geopolitycznych w zmieniającym się środowisku globalnym (7). Inne zmiany, takie jak przejście na system otwartej nauki i otwartych innowacji, stanowią zarówno wyzwania, jak i szanse dla zmieniającego się ekosystemu badań naukowych i innowacji. Zmiany te powinny zapewnić doskonałość i oddziaływanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje oraz chronić interesy Unii. W tym kontekście zestaw narzędzi służący przeciwdziałaniu zagranicznej ingerencji w badania naukowe i innowacje (8) sprzyja zwiększaniu świadomości i budowaniu odporności w sektorze badań naukowych i innowacji w całej Europie, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa wspólnych działań w dziedzinie badań naukowych i innowacji (9).

(7)

Wspólne działania w zakresie badań naukowych i innowacji wiążą się z wyzwaniami, ponieważ uczestniczą w nich różni partnerzy z odmiennych środowisk kulturowych i mający różne doświadczenie zawodowe, motywacje i interesy (10). Do partnerów tych należą uniwersytety, organizacje badawcze, społeczności lokalne, przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), organizacje pozarządowe i partnerzy społeczni.

(8)

Celem niniejszego zalecenia jest zapewnienie szczegółowych wytycznych i narzędzi dla podmiotów zaangażowanych w badania naukowe i innowacje. Niniejsze zalecenie powinno ułatwić tworzenie sprzyjającego środowiska i korzystnych warunków dla współtworzenia. Powinno ono pomóc w opracowaniu interaktywnych modeli i wspierać rolę pośredników i platform cyfrowych, które ułatwiają współtworzenie i pozwalają lepiej dopasować podaż innowacji do popytu na nie.

(9)

Niniejsze zalecenie opiera się na wkładzie wspólnoty praktyków w zakresie współpracy przemysłu i środowiska akademickiego na rzecz waloryzacji wiedzy. W kodeksie praktyk uwzględniono nowe kierunki wyznaczone w zaleceniu (UE) 2022/2415, ponieważ zachęca się w nim do ustanawiania powiązań między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w badania naukowe i innowacje oraz do sprzyjania współtworzeniu między tymi podmiotami, a także podkreśla się w nim znaczenie umiejętności i praktyk w zakresie przedsiębiorczości. Kodeks praktyk wnosi również wkład w realizację działania „Udoskonalenie wskazówek UE dotyczących lepszej waloryzacji wiedzy” stanowiącego jeden z elementów programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 (11).

(10)

Wszystkie podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji zaangażowane we współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie zachęca się do stosowania się do niniejszego zalecenia. Obejmuje to uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego, publiczne i prywatne organizacje zajmujące się badaniami naukowymi, innowacjami i technologiami, infrastruktury badawcze i technologiczne, dowolnej wielkości przedsiębiorstwa (w tym przedsiębiorstwa typu start-up, przedsiębiorstwa typu spin-off i przedsiębiorstwa scale-up) oraz pośredników (m.in. specjalistów ds. transferu wiedzy i technologii, inkubatory, parki naukowe, pośredników instytucjonalnych). Wprawdzie niniejsze zalecenie dotyczy głównie organizacji, jego treść ma jednak również zasadnicze znaczenie dla ukierunkowania pojedynczych naukowców, innowatorów i ich zespołów we współtworzeniu przez przemysł i środowisko akademickie. Niniejsze zalecenie powinno przyczynić się do rozwoju dynamicznego środowiska badań naukowych i innowacji oraz wypracowania kompleksowego wzajemnego zrozumienia odpowiednich celów i działań przemysłu i środowiska akademickiego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.

DEFINICJE

Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:

2.

BUDOWANIE ŚRODOWISKA SPRZYJAJĄCEGO WSPÓŁTWORZENIU PRZEZ PRZEMYSŁ I ŚRODOWISKO AKADEMICKIE

2.1.

Strategia, zwiększanie świadomości i zachęty

2.1.1.

Zaleca się promowanie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie w strategii organizacji poprzez:

2.1.2.

Zaleca się zwiększanie świadomości w organizacjach na temat wzajemnych korzyści i możliwości tworzenia wartości, jakie może zaoferować współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

2.1.3.

Zaleca się stworzenie zachęt dla wszystkich pracowników organizacji docelowych

(20) w przemyśle i środowisku akademickim, które mobilizowałyby do udziału we współtworzeniu przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

2.2.

Rozwój umiejętności i uczenie się przez całe życie

2.2.1.

Zaleca się inwestowanie w rozwój umiejętności i uczenie się przez całe życie, aby zintensyfikować współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

2.3.

Tworzenie sieci kontaktów i komunikacja

2.3.1.

Zaleca się inwestowanie w tworzenie sieci kontaktów, komunikację i budowanie relacji, aby usprawnić proces współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

3.

ZARZĄDZANIE WSPÓŁTWORZENIEM PRZEZ PRZEMYSŁ I ŚRODOWISKO AKADEMICKIE W CELU SKUTECZNEJ WALORYZACJI WIEDZY

3.1.

Warunki udanego partnerstwa

3.1.1.

Zaleca się opracowanie wspólnych ram partnerstwa między przemysłem i środowiskiem akademickim w celu skutecznej waloryzacji wiedzy poprzez:

3.2.

Zaangażowanie pośredników

(40)

3.2.1.

Zaleca się wspieranie roli pośredników w zachęcaniu do zrównoważonego współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie w perspektywie długoterminowej oraz zarządzaniu takim współtworzeniem poprzez:

3.3.

Wzmocnienie waloryzacji wyników współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie

3.3.1.

Zaleca się promowanie waloryzacji wyników działań w zakresie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie poprzez:

3.3.2.

Zaleca się łączenie zasobów i zaangażowanie we wspólną infrastrukturę i wspólne obiekty na potrzeby współtworzenia w celu rozwijania procesu współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie poprzez:

3.4.

Ocena wyników, wytworzonej wartości i wpływu

3.4.1.

Zaleca się ocenę wyników, wytworzonej wartości i wpływu działań w zakresie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie poprzez:

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

W imieniu Komisji

Iliana IVANOVA

Członek Komisji


(1) Zalecenie Rady (UE) 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 141, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2022/2415/oj).

(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowy europejski plan na rzecz innowacji (COM(2022) 332 final).

(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych (COM(2022) 16 final).

(4) Konkluzje Rady w sprawie Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji przyjęte 17 listopada 2022 r. (dokument Rady nr 14705/22).

(5) Konkluzje Rady w sprawie europejskiej strategii na rzecz wzmacniania pozycji instytucji szkolnictwa wyższego z myślą o przyszłości Europy (2022/C 167/03).

(6) Zalecenie Rady z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie (Dz.U. C, C/2023/1640, 29.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1640/oj).

(7) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Globalne podejście do badań naukowych i innowacji. Strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie, COM(2021) 252 final z 18.5.2021.

(8) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, „Tackling R&I foreign interference - Staff working document” [„Przeciwdziałanie zagranicznym ingerencjom w badania naukowe i innowacje - dokument roboczy służb Komisji”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.

(9) Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady w sprawie „Europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego”, JOIN(2023) 20 final z 20.6.2023.

(10) Wykorzystywanie innowacji poprzez współpracę: wyzwania i możliwości związane z własnością intelektualną, przed którymi stoją MŚP w kontekście projektów badawczych opartych na współpracy finansowanych przez UE (lesi.org).

(11) Program polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej (europa.eu).

(12) Zalecenie (UE) 2022/2415.

(13) Na podstawie koncepcji współtworzenia wiedzy przedstawionej w sprawozdaniu OECD „Knowledge co-creation in the 21st Century” [„Współtworzenie wiedzy w XXI wieku”].

(14) Na podstawie definicji sektora akademickiego zawartej w opatrzonej komentarzami modelowej umowie o udzielenie dotacji w ramach programu „Horyzont 2020”, https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/amga/h2020-amga_en.pdf.

(15) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa” oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/695/oj).

(16) Zalecenie Komisji (UE) 2023/499 z dnia 1 marca 2023 r. w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w europejskiej przestrzeni badawczej (Dz.U. L 69 z 7.3.2023, s. 75, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2023/499/oj).

(17) Takie jak te ustanowione przez sojusze europejskich szkół wyższych.

(18) Przykłady najlepszych praktyk można znaleźć w repozytorium najlepszych praktyk | z zakresu badań naukowych i innowacji (europa.eu).

(19) Zalecenie Komisji (UE) 2024/736 z dnia 1 marca 2024 r. w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy (Dz.U. L, 2024/736, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/736/oj).

(20) Wszyscy pracownicy obejmują nie tylko naukowców, ale również innych pracowników, takich jak specjaliści ds. transferu wiedzy i technologii oraz kierownicy odpowiedzialni za kontakty między przemysłem i środowiskiem akademickim.

(21) W oparciu o pracę Koalicji na rzecz doskonalenia systemów oceny nauki (CoARA).

(22) Stypendia podoktorskie MSCA.

(23) Sieć doktorancka MSCAs.

(24) Weryfikacja poprawności projektu | ERBN (europa.eu).

(25) Inicjatywa dotycząca europejskich szkół wyższych | Europejski obszar edukacji (europa.eu).

(26) Zgodnie z Planem działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych.

(27) Centra doskonałości zawodowej - Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne - Komisja Europejska (europa.eu).

(28) Zalecenie Komisji (UE) 2023/498 z dnia 1 marca 2023 r. w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego normalizacji w europejskiej przestrzeni badawczej (Dz.U. L 69 z 7.3.2023, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2023/498/oj).

(29) Wymiany personelu | Działania „Maria Skłodowska-Curie (europa.eu).

(30) COFUND | Działania „Maria Skłodowska-Curie (europa.eu).

(31) Strona główna | Erasmus+ (europa.eu).

(32) EIT Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości:ucz się od liderów europejskiej innowacji | EIT (europa.eu).

(33) Takich jak EIT Absolwenci | EIT (europa.eu).

(34) Takich jak Strona główna |Europejska Platforma Współpracy Klastrów.

(35) Takich jak Europejska Sieć Przedsiębiorczości |Europejska Sieć Przedsiębiorczości (europa.eu)oraz wspólnoty wiedzy i innowacji EIT oraz ich budowana na przestrzeni lat wiedza fachowa w integrowaniu badań, innowacji i edukacji w kontekście współpracy przemysłu i środowiska akademickiego.

(36) Takich jak Platforma wyników programu Horyzont (europa.eu).

(37) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, „Tackling R&I foreign interference - Staff working document” [„Przeciwdziałanie zagranicznym ingerencjom w badania naukowe i innowacje - dokument roboczy służb Komisji”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.

(38) Dostępne dane w ocenie skutków wymiany pracowników zajmujących się badaniami i innowacjami (RISE): działania „Maria Skłodowska-Curie” - Urząd Publikacji UE (europa.eu).

(39) Zaleca się stosowanie wytycznych zawartych w Kodeksie postępowania dotyczącym zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w europejskiej przestrzeni badawczej w odniesieniu do zarządzania aktywami intelektualnymi we wspólnych działaniach w zakresie badań naukowych i innowacji oraz zaleceń dotyczących projektów finansowanych w przeważającej mierze ze środków publicznych.

(40) Do pośredników należą na przykład specjaliści ds. transferu wiedzy i technologii, inkubatory, parki naukowe, unijne, krajowe i regionalne centra i klastry innowacji, eksperci ds. własności intelektualnej, konsultanci i specjaliści ds. wspierania innowacji, zespoły ds. komunikacji naukowej i zaangażowania politycznego, organizacje ds. wiedzy na rzecz polityki lub organizacje doradztwa naukowego i specjaliści ds. zaangażowania obywatelskiego.

(41) Research & innovation valorisation channels and tools [Kanały i narzędzia waloryzacji badań naukowych i innowacji] - Urząd Publikacji UE (europa.eu).

(42) Jeżeli chodzi o tworzenie infrastruktury badawczej lub technologicznej, zob. komunikat Komisji „Zasady ramowe pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną” (Dz.U. C 414 z 28.10.2022, s. 1).

(43) Program „Cyfrowa Europa”.

(44) Inicjatywa „Czipy dla Europy”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00