Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-01-10
Wersja aktualna od 2024-01-10
obowiązujący
Alerty
ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/214
z dnia 10 stycznia 2024 r.
w sprawie wytycznych określających metodologię gromadzenia i przetwarzania danych na potrzeby przygotowania rocznego sprawozdania dotyczącego kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (1) („rozporządzenie”), w szczególności jego art. 26 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania. |
(2) | Rozporządzeniem Unia daje wyraz swego zaangażowania na rzecz utrzymania w mocy surowych wymogów prawnych w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także na rzecz usprawnienia wymiany istotnych informacji i zwiększenia przejrzystości. |
(3) | Art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja, w porozumieniu z Grupą Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie z wykonywania rozporządzenia oraz z działalności, badań i konsultacji Grupy Koordynacyjnej ds. Produktów Podwójnego Zastosowania. Roczne sprawozdanie Unii jest publikowane i stanowi kluczowy element przejrzystości unijnej kontroli wywozu. |
(4) | Roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na mocy rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem konieczności zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadku gdy publikacja danych dotyczących udzielania zezwoleń mogłaby wpłynąć na względy bezpieczeństwa narodowego zadeklarowane przez państwa członkowskie lub zagrozić poufności handlowej i umożliwić dostawcom spoza Unii wykorzystywanie restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń przez państwa członkowskie. |
(5) | Do celów przygotowania rocznego sprawozdania art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja i Rada publikują wytyczne w sprawie metodologii gromadzenia i przetwarzania danych z myślą o przygotowaniu rocznego sprawozdania, w tym określeniu rodzajów produktów i dostępności danych dotyczących egzekwowania prawa. |
(6) | W niniejszym zaleceniu opisano metodologię gromadzenia i publikowania danych, które roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać. |
(7) | Niniejsze zalecenie było przedmiotem szczegółowych konsultacji przeprowadzonych przez Grupę Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania w 2022 i 2023 r. i uwzględnia uwagi otrzymane w trakcie konsultacji publicznych przeprowadzonych w pierwszym kwartale 2023 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Zaleca się, aby państwa członkowskie uwzględniły niewiążące wytyczne określone w załączniku do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 stycznia 2024 r.
W imieniu Komisji
Valdis DOMBROVSKIS
Wiceprzewodniczący wykonawczy
ZAŁĄCZNIK
SPIS TREŚCI
GLOSARIUSZ | 5 |
WPROWADZENIE | 7 |
1. | Odpowiednie przepisy prawne | 8 |
2. | Wykonanie | 8 |
3. | Gromadzenie danych | 9 |
4. | Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które nie są sklasyfikowane jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia | 9 |
4.1. | Rodzaje produktów | 9 |
4.2. | Informacje o zezwoleniach | 9 |
4.2.1. | Zezwolenia indywidualne | 9 |
4.2.2. | Globalne zezwolenia na wywóz | 9 |
4.2.3. | Krajowe i unijne zezwolenia generalne | 10 |
5. | Dodatkowe dane na potrzeby rocznego sprawozdania Unii | 10 |
5.1. | Przegląd zezwoleń według ich odnośnego rodzaju (rodzaju zezwolenia) | 10 |
5.2. | Zarejestrowani użytkownicy krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz | 10 |
5.3. | Dane dotyczące korzystania z generalnych i globalnych zezwoleń na wywóz | 10 |
6. | Odmowy i zakazy | 11 |
7. | Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania sklasyfikowanych jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia | 11 |
8. | Informacje na temat administracji i egzekwowania przepisów | 11 |
9. | Przygotowanie rocznego sprawozdania Unii w sprawie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania | 11 |
9.1. | Roczne sprawozdanie Unii w sprawie zezwoleń | 12 |
9.1.1. | Zezwolenia indywidualne | 12 |
9.1.2. | Globalne zezwolenia na wywóz | 13 |
9.1.3. | Krajowe generalne zezwolenia na wywóz | 14 |
9.1.4. | Korzystanie z globalnych, unijnych i krajowych generalnych zezwoleń na wywóz | 16 |
9.1.5. | Odmowy i zakazy (załącznik A) | 18 |
9.1.6. | Produkty służące do cyberinwigilacji | 18 |
10. | Informacje na temat administrowania kontrolami i ich egzekwowania | 19 |
10.1. | Administrowanie kontrolami | 19 |
10.2. | Egzekwowanie kontroli | 19 |
ZAŁĄCZNIK A | 20 |
KATEGORIA 0 - MATERIAŁY, INSTALACJE I URZĄDZENIA JĄDROWE | 20 |
KATEGORIA 1 - MATERIAŁY SPECJALNE I ZWIĄZANE Z NIMI URZĄDZENIA | 20 |
KATEGORIA 2 - PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW | 20 |
KATEGORIA 3 - ELEKTRONIKA | 20 |
KATEGORIA 4 - KOMPUTERY | 21 |
KATEGORIA 5 - TELEKOMUNIKACJA I OCHRONA INFORMACJI | 21 |
KATEGORIA 6 - CZUJNIKI I LASERY | 21 |
KATEGORIA 7 - NAWIGACJA I AWIONIKA | 21 |
KATEGORIA 8 - URZĄDZENIA OKRĘTOWE | 21 |
KATEGORIA 9 - KOSMONAUTYKA, AERONAUTYKA I NAPĘD | 22 |
PRODUKTY NIEWYMIENIONE W WYKAZIE | 22 |
ZAŁĄCZNIK B | 30 |
GLOSARIUSZ
W niniejszym glosariuszu wyjaśniono lub zdefiniowano powtarzające się terminy stosowane w niniejszych wytycznych. Produkty oznaczone za pomocą * odnoszą się do definicji zawartych w unijnym rozporządzeniu (UE) 2021/821 w sprawie produktów podwójnego zastosowania i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 (1). Opisów terminów bez „*” nie należy rozumieć jako prawnie wiążących definicji.
Termin | Definicja | ||||||||||||||||
Załącznik I, załącznik II lub załącznik IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania | Załącznik I, załącznik II lub załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821. Załączniki są corocznie aktualizowane w drodze aktu delegowanego Komisji. Najnowszą aktualizację można znaleźć pod adresem: https://eur-lex.europa.eu. | ||||||||||||||||
Zezwolenie | Definicję zezwolenia w kontekście rocznego sprawozdania Unii przedstawiono w art. 2 pkt 12, 13, 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2021/821 i wyjaśniono bardziej szczegółowo w art. 4, 6, 7, 8, 11, 12 i 13 rozporządzenia:
| ||||||||||||||||
EUGEA | Generalne unijne zezwolenie na wywóz zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) 2021/821. | ||||||||||||||||
Kontrole typu catch-all | Kontrole wywozu produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w wykazie zgodnie z warunkami, o których mowa w szczególności w art. 4, 5, 9 i 10 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania. | ||||||||||||||||
Produkty służące do cyberinwigilacji* | Produkty podwójnego zastosowania specjalnie zaprojektowane po to, by umożliwić niejawny nadzór osób fizycznych poprzez monitorowanie, pobieranie, gromadzenie lub analizowanie danych z systemów informatycznych i telekomunikacyjnych - art. 2 pkt 20 rozporządzenia (UE) 2021/821. | ||||||||||||||||
Odmowy/zakazy | Definicję odmów/zakazów w kontekście sprawozdania rocznego należy znaleźć w art. 3, 4, 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/821:
| ||||||||||||||||
Produkty podwójnego zastosowania* | Produkty, włącznie z oprogramowaniem i technologią, które mogą być stosowane zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych, oraz obejmują produkty, które mogą być wykorzystane do projektowania, rozwijania, produkcji lub stosowania broni jądrowej, chemicznej lub biologicznej bądź środków jej przenoszenia, w tym wszystkie produkty, które mogą być użyte zarówno w zastosowaniach niewybuchowych, jak i w jakikolwiek sposób do wspomagania wytwarzania broni jądrowej lub innych urządzeń do wybuchu jądrowego - art. 2 pkt 1. | ||||||||||||||||
Rozporządzenie w sprawie produktów podwójnego zastosowania (zwane również rozporządzeniem) | Rozporządzenie (UE) 2021/821 ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania. | ||||||||||||||||
Miejsce przeznaczenia | Kraj, w którym znajduje się odbiorca, zgodnie z informacjami przekazanymi przez eksportera właściwemu organowi. Krajem końcowego przeznaczenia jest kraj, w którym znajduje się użytkownik końcowy. | ||||||||||||||||
Wywóz* | Zdefiniowany w następujący sposób:
| ||||||||||||||||
Eksporter* | Każda osoba fizyczna lub prawna bądź każda spółka osobowa, która:
| ||||||||||||||||
Wewnętrzny system kontroli (ICP)* | Obowiązujące skuteczne, odpowiednie i proporcjonalne strategie i procedury przyjmowane przez eksporterów w trosce o przestrzeganie przepisów i osiągnięcie celów niniejszego rozporządzenia oraz spełnienie warunków zezwoleń wdrażanych na mocy niniejszego rozporządzenia, w tym między innymi środki należytej staranności oceniające ryzyko związane z wywozem produktów z przeznaczeniem dla użytkowników końcowych i do zastosowań końcowych - art. 2 pkt 21. | ||||||||||||||||
Transfer lub transfer wewnątrzunijny | Przepływ lub przekazanie produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania od dostawcy z jednego państwa członkowskiego UE do odbiorcy w innym państwie członkowskim UE. | ||||||||||||||||
Produkty podwójnego zastosowania wymienione w wykazie | Produkty podwójnego zastosowania wymienione w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania. | ||||||||||||||||
Produkty podwójnego zastosowania niewymienione w wykazie | Produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I i IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania, mogące podlegać kontroli wywozu (kontrole typu catch-all). Termin obejmuje produkty, które znajdują się (tuż) poniżej progów technicznych określonych w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania. | ||||||||||||||||
DUCG | Grupa Koordynacyjna ds. Produktów Podwójnego Zastosowania ustanowiona na podstawie art. 24 rozporządzenia. |
WPROWADZENIE (2)
Przyjmując rozporządzenie (UE) 2021/821 (zwane dalej „rozporządzeniem”), UE dała wyraz swojej determinacji, aby utrzymać solidne wymogi prawne w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także aby usprawnić wymianę istotnych informacji i zapewnić większą przejrzystość. Rozporządzenie ustanawia po raz pierwszy wymóg, aby roczne sprawozdanie Unii z wykonywania kontroli zawierało istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na podstawie rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem potrzeby zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadkach, gdy przekazywanie lub publikowanie danych dotyczących zezwoleń mogłoby mieć wpływ na kwestie obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego bądź mogłoby utrudnić ochronę szczególnie chronionych informacji osobowych lub handlowych (art. 26).
Od 2013 r. DUCG opracowała na zasadzie dobrowolności mechanizm gromadzenia danych dotyczących zezwoleń i wspierała przygotowywanie rocznego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady, które zawiera zagregowane unijne dane dotyczące zezwoleń oraz inne informacje związane z kontrolą wywozu. Gromadzenie danych odbywało się co roku i mechanizm ten był stopniowo rozszerzany w celu pozyskiwania danych dotyczących różnych rodzajów zezwoleń oraz administrowania kontrolami, ich wykonywania i egzekwowania. Opierał się on na kwestionariuszu opracowanym przez DUCG.
W niniejszych wytycznych opisano nową metodologię gromadzenia i publikowania danych, które należy zawrzeć w sprawozdaniu rocznym. Metodologia ta ma być stosowana przez organy państw członkowskich wydające zezwolenia (zwane dalej również „właściwymi organami”) - w stosownych przypadkach we współpracy z innymi organami (takimi jak organy celne) - oraz przez Komisję w celu przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania (3), które to sprawozdanie obejmuje wszystkie działania UE w obszarze kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania.
Kryteria określania metodologii gromadzenia danych i sporządzania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia uwzględniają w szczególności potrzebę zmniejszenia obciążeń i kosztów administracyjnych. Metodologia ta nie wykracza więc poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów rozporządzenia, przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznej wymiany istotnych informacji.
Niniejsze wytyczne zostały przygotowane przez grupę ekspertów technicznych złożoną z przedstawicieli organów kontroli wywozu państw członkowskich (4), której to grupie przewodniczy DG ds. Handlu Komisji Europejskiej. W wytycznych uwzględniono również wyniki konsultacji z zainteresowanymi stronami przeprowadzonych przez DG ds. Handlu Komisji Europejskiej w okresie od 24 stycznia do 28 lutego 2023 r. (5)
Niniejsze wytyczne udostępnia się do celów przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat danych dotyczących zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania i stosuje się je od 2022 r. Biorąc pod uwagę obecny stan wykonania nowego rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania, niniejsze wytyczne dotyczące metodologii mogą zostać w przyszłości uaktualnione i ulepszone w razie potrzeby.
1. Odpowiednie przepisy prawne
W art. 26 ust. 2 akapit drugi określono informacje, które sprawozdanie roczne UE musi zawierać co do zasady. W zdaniu pierwszym określono punkt odniesienia dla sprawozdawczości w zakresie zezwoleń, odmów i zakazów: „[s]prawozdanie roczne zawiera informacje dotyczące zezwoleń (w szczególności liczby i wartości według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia na szczeblu Unii i państw członkowskich), odmów i zakazów wydanych na mocy niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie roczne zawiera także informacje na temat administracji (w szczególności personelu, zgodności i działań informacyjnych, specjalnych narzędzi wydawania zezwoleń lub klasyfikacji) oraz egzekwowania kontroli (w szczególności liczby naruszeń i sankcji)”.
Sformułowanie „według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia” w art. 26 ust. 2 akapit drugi, umieszczone w nawiasach, należy rozumieć jako wymóg zgłaszania zezwoleń według miejsc przeznaczenia oraz - oddzielnie - według rodzajów produktów. Interpretację tę uznaje się za zgodną z potrzebą ochrony informacji szczególnie chronionych na podstawie art. 26 ust. 3 i potrzebą uniknięcia ryzyka osłabienia restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń w Unii (6).
„ Informacje o zezwoleniach ” odnoszą się do zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania wydanych lub przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania lub przepisów krajowych.
W odniesieniu do odmów i zakazów odpowiednie dane liczbowe będą zgłaszane na szczeblu UE, ponieważ w odpowiedniej części art. 26 ust. 2 nie ma sformułowania „liczby i wartości według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia na szczeblu Unii i państw członkowskich”.
W odniesieniu do produktów służących do cyberinwigilacji art. 26 ust. 2 akapit trzeci stanowi, że „sprawozdanie roczne zawiera szczegółowe informacje dotyczące zezwoleń, w szczególności liczby otrzymanych wniosków według produktu, państwa członkowskiego wydającego zezwolenie oraz miejsc przeznaczenia, których dotyczą wnioski, a także decyzji podejmowanych w sprawie tych wniosków”.
W związku z tym sprawozdanie roczne będzie zawierać osobną sekcję poświęconą produktom służącym do cyberinwigilacji. Będzie ono zawierać liczbę wniosków otrzymanych przez państwa członkowskie, jak również wykaz wszystkich miejsc przeznaczenia, których dotyczą te wnioski, oraz odnośnych państw członkowskich. Sformułowanie „decyzji podejmowanych w sprawie tych wniosków” jest interpretowane jako zezwolenie albo odmowa/zakaz, a informacje te będą wyrażone jako wartość liczbowa dla UE ogółem w odniesieniu do wszystkich odnośnych produktów służących do cyberinwigilacji.
2. Wykonanie
Komisja będzie dążyć do opublikowania sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia, w pierwszym półroczu następnego roku (rok referencyjny +1), w zależności od faktycznej dostępności i kompletności danych krajowych oraz innych istotnych czynników.
Pełne i prawidłowe przekazanie Komisji danych przez państwa członkowskie będzie zatem musiało zostać zakończone do 30 kwietnia każdego roku (7).
Służby Komisji dokonają przeglądu danych przekazanych przez właściwe organy i przygotują sprawozdanie roczne w porozumieniu z DUCG.
3. Gromadzenie danych
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania państwa członkowskie będą zobowiązane do przekazywania Komisji informacji na temat zezwoleń do celów przygotowania sprawozdania rocznego.
Obecna metodologia gromadzenia danych powinna zachować długotrwały charakter, umożliwiając państwom członkowskim dostarczanie Komisji istotnych informacji w sposób wydajny i racjonalny kosztowo, a przy tym rzetelny pod względem statystycznym i zapewniający należytą ochronę informacji osobowych, szczególnie chronionych informacji handlowych lub chronionych informacji dotyczących obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego. Metodologia ta powinna również do minimum ograniczać konieczność dokonywania zmian, zważywszy na regularne, coroczne aktualizacje załącznika I do rozporządzenia. Metodologii tej, w tym zgromadzonych zgodnie z nią danych, nie stosuje się w żadnym innym celu niż przygotowanie rocznego sprawozdania UE zgodnie z art. 26 rozporządzenia.
4. Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które nie są sklasyfikowane jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia
4.1. Rodzaje produktów
Klasyfikacja produktów podwójnego zastosowania w załączniku I jest bardzo szczegółowa - zawiera ponad 1 800 pozycji, z zastosowaniem pełnej klasyfikacji alfanumerycznej. Jest to podstawowe uzasadnienie, które skłoniło prawodawców Unii do pogrupowania pozycji w załączniku I według „rodzajów produktów” (art. 26 ust. 2 akapit pierwszy) do celów rocznego sprawozdania Unii.
Podczas gdy niektóre z tych produktów są łatwo rozpoznawalnymi produktami końcowymi - takimi jak reaktor jądrowy (ECCN 0A001) - wiele innych to mniejsze części i podzespoły innych produktów, np. zawory, pompy, materiały specjalne, elementy układów scalonych itp. W celu zapewnienia wymaganego poziomu przejrzystości sprawozdawczości publicznej, przy jednoczesnym zapewnieniu wydajnego i zrównoważonego gromadzenia danych w dłuższym okresie, zdecydowano, że punktem odniesienia dla określenia rodzajów produktów będzie klasyfikacja produktów podwójnego zastosowania na poziomie 5-cyfrowym, przy jednoczesnym zapewnieniu, że określenie „rodzajów produktów” będzie wspierało dostarczanie istotnych informacji z punktu widzenia bezpieczeństwa, polityki i handlu.
W załączniku A do niniejszych wytycznych opisano zatem wykaz „rodzajów produktów”, które mają być wykorzystywane do gromadzenia danych dotyczących zezwoleń i przygotowywania rocznego sprawozdania Unii.
Zezwolenia będą przedstawiane z podziałem na rodzaje produktów i odpowiednie miejsca przeznaczenia zgodnie z wymogami rozporządzenia, z uwzględnieniem charakteru, celu i cech poszczególnych rodzajów zezwoleń, a także różnych praktyk stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie udzielania zezwoleń i gromadzenia danych. Należy zatem dostosować sposób gromadzenia odpowiednich danych i przekazywania ich Komisji przez państwa członkowskie zgodnie ze specyfiką poszczególnych rodzajów zezwoleń i praktyk krajowych.
W metodologii tej uwzględniono również to, że zezwolenia mogą odnosić się do wielu produktów należących do wielu rodzajów produktów.
Rokiem referencyjnym będzie rok wydania zezwolenia.
4.2. Informacje o zezwoleniach
4.2.1. Zezwolenia indywidualne
Do celów przedmiotowej metodologii za zezwolenia indywidualne uznawane będą indywidualne zezwolenia na wywóz, zezwolenia na pośrednictwo, zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej, zezwolenia na tranzyt, zezwolenia na transfer wewnątrzunijny, zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli oraz zezwolenia dotyczące produktów niewymienionych w wykazie. Państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.
4.2.2. Globalne zezwolenia na wywóz
Mając na uwadze charakter, cel i cechy każdego rodzaju zezwolenia, w przedmiotowej metodologii uznaje się, że globalne zezwolenia na wywóz najczęściej zawierają szacunkowe lub otwarte wartości wywozu i są udzielane w odniesieniu do jednego lub wielu produktów i jednego miejsca przeznaczenia bądź dla jednego lub wielu produktów i wielu miejsc przeznaczenia. W związku z tym globalne zezwolenia zmniejszają obciążenie administracyjne właściwych organów i eksporterów w przypadku podobnych lub regularnych transakcji. Aby zabezpieczyć cele w zakresie nierozprzestrzeniania, eksporterzy, którzy chcą zakwalifikować się do globalnego zezwolenia, są zobowiązani do opracowania i przedłożenia wewnętrznego systemu kontroli. Ponieważ w rozporządzeniu pozostawiono kwestię określenia konfiguracji globalnych zezwoleń państwom członkowskim, w różnych państwach członkowskich stosowane są różne praktyki. W celu zapewnienia społeczeństwu istotnych informacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnych praktyk krajowych i uzasadnienia globalnych zezwoleń na wywóz - jak wyjaśniono powyżej - globalne zezwolenia na wywóz wymagają dostosowania sposobu gromadzenia danych i sprawozdawczości zgodnie z poniższymi tabelami, ponieważ uznaje się to za najbardziej reprezentatywne i przydatne do celów sprawozdawczości publicznej. Państwa członkowskie przekażą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.
4.2.3. Krajowe i unijne zezwolenia generalne
Mając na uwadze charakter każdego rodzaju zezwoleń, w przedmiotowej metodologii uwzględniono, że:
- | Unia Europejska udziela generalnych unijnych zezwoleń na wywóz z mocy prawa eksporterom, którzy powiadamiają właściwe organy i przestrzegają odpowiednich warunków ustanowionych w rozporządzeniu, łącznie z przyjęciem i przestrzeganiem odpowiednich wewnętrznych systemów kontroli oraz obowiązków sprawozdawczych określonych w mających zastosowanie przepisach krajowych. |
- | Państwa członkowskie udzielają krajowych generalnych zezwoleń na wywóz z mocy prawa eksporterom, którzy powiadamiają właściwe organy i przestrzegają odpowiednich warunków ustanowionych w mających zastosowanie przepisach krajowych, łącznie z przyjęciem i przestrzeganiem odpowiednich wewnętrznych systemów kontroli i obowiązków sprawozdawczych. |
- | Z perspektywy nieproliferacji wydawane są krajowe i unijne generalne zezwolenia na wywóz w celu ułatwienia handlu produktami podwójnego zastosowania, a także w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla eksporterów i organów kontroli wywozu. |
Uznaje się zatem, że należy dostosować odpowiednią metodologię gromadzenia danych i sprawozdawczości, a państwa członkowskie dostarczą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.
Roczne sprawozdanie Komisji będzie oparte na najnowszej publikacji generalnych unijnych zezwoleń na wywóz oraz na krajowych generalnych zezwoleniach na wywóz przedstawionych w formie załącznika do sprawozdania rocznego.
5. Dodatkowe dane na potrzeby rocznego sprawozdania Unii
5.1. Przegląd zezwoleń według ich odnośnego rodzaju (rodzaju zezwolenia)
Chociaż na mocy obowiązujących przepisów prawnych nie jest to obowiązkowe, za przydatne uznaje się, aby państwa członkowskie dodatkowo, na zasadzie dobrowolności, przekazywały dane dotyczące liczby i wartości zezwoleń z podziałem na rodzaje zezwoleń.
5.2. Zarejestrowani użytkownicy krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz
W celu dostarczenia informacji na temat powiadomień składanych przez eksporterów zgodnie z rozporządzeniem (8) uznaje się za właściwe, aby państwa członkowskie dobrowolnie przekazywały informacje na temat liczby eksporterów, którzy złożyli powiadomienia lub są zarejestrowani przez właściwy organ w celu korzystania z unijnych lub krajowych generalnych zezwoleń.
5.3. Dane dotyczące korzystania z generalnych i globalnych zezwoleń na wywóz
W związku z faktem, że globalne zezwolenia na wywóz oraz unijne i krajowe generalne zezwolenia na wywóz stanowią podstawę prawną dużej części całkowitego unijnego wywozu produktów podwójnego zastosowania, uznaje się za przydatne, aby państwa członkowskie dostarczały - w miarę dostępności - dodatkowe dane na temat korzystania z takich zezwoleń.
W celu zachowania spójności sprawozdanie Komisji będzie odpowiednio odzwierciedlać fakt, że dane dotyczące zezwoleń nie są jednoznaczne z danymi przedstawiającymi korzystanie z zezwoleń.
Przyjęta metodologia uwzględnia, co następuje:
- | państwa członkowskie mogą przekazywać te dodatkowe dane na zasadzie dobrowolności; |
- | w odniesieniu do dodatkowych danych na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przekazaniu danych ze statystyk celnych dotyczących faktycznego wywozu lub danych zgłoszonych przez eksporterów, w zależności od faktycznej dostępności (9); |
- | w niektórych przypadkach dane te będą odzwierciedlać zezwolenia udzielone przed rokiem referencyjnym, ponieważ korzystanie z zezwoleń ma miejsce przez wiele lat po ich udzieleniu; |
- | zgodnie z przepisami rozporządzenia państwa członkowskie stosują obecnie różne praktyki administracyjne w zakresie wymogów dotyczących powiadamiania przez eksporterów. |
6. Odmowy i zakazy
Art. 26 rozporządzenia stanowi, że roczne sprawozdanie Unii zawiera informacje o odmowach i zakazach. W rozporządzeniu nie wskazano, że odpowiednie dane powinny być zgłaszane według liczby, wartości i miejsca przeznaczenia na poziomie Unii i państw członkowskich. Do celów statystycznych uznaje się jednak za właściwe zgłaszanie liczby odmów i zakazów na szczeblu UE, a także ich całkowitej wartości, jak to jest zgodnie z obecną praktyką w zakresie sprawozdawczości rocznej.
Mimo że podawanie wartości odmów nie jest wymagane rozporządzeniem, uznaje się za przydatne, aby państwa członkowskie przekazywały te dane na zasadzie dobrowolności do celów przygotowania rocznego sprawozdania.
7. Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania sklasyfikowanych jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia
Definicja zawarta w art. 2 pkt 20 w odniesieniu do produktów służących do cyberinwigilacji obejmuje produkty wymienione w załączniku I, jak również produkty niewymienione w wykazie.
Załącznik B opisuje pozycje wymienione w załączniku I do rozporządzenia, które uznaje się za zgodne z definicją zawartą w art. 2 pkt 20. Decyzję o tym, czy określony produkt niewymieniony w wykazie spełnia wymogi definicji prawnej, państwa członkowskie muszą podejmować indywidualnie dla każdego przypadku.
W sprawozdaniu rocznym należy również uwzględniać wnioski i zezwolenia dotyczące niewymienionych w wykazie produktów służących do cyberinwigilacji, na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie.
Wnioski i zezwolenia dotyczące innych wymienionych w wykazie produktów mogą zostać włączone do sprawozdania na podstawie decyzji odpowiedniego właściwego organu.
Państwa członkowskie przekażą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.
8. Informacje na temat administracji i egzekwowania przepisów
W celu spełnienia wymogów dotyczących przejrzystości określonych w rozporządzeniu państwa członkowskie przekażą Komisji informacje dotyczące:
- | personelu zatrudnionego w administracji (liczby urzędników wydających zezwolenia/liczby ekspertów zajmujących się kontrolami produktów podwójnego zastosowania); |
- | zgodności z przepisami i działań informacyjnych przeprowadzonych w ciągu roku (konferencji, spotkań ze stowarzyszeniami branżowymi itp.); |
- | wdrożenia zezwoleń lub innych narzędzi kontroli wywozu; |
- | liczby przypadków naruszenia i zastosowanych kar w danym roku (z należytym uwzględnieniem obowiązujących przepisów, na przykład dotyczących ochrony danych osobowych); |
- | państwa członkowskie będą również dostarczać na zasadzie dobrowolności informacje dotyczące opublikowanych krajowych sprawozdań rocznych na temat wykonania kontroli produktów podwójnego zastosowania w roku referencyjnym oraz odpowiednich źródeł internetowych, w miarę dostępności (10). |
9. Przygotowanie rocznego sprawozdania Unii w sprawie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania
Komisja przygotuje roczne sprawozdanie w oparciu o dane udostępnione przez państwa członkowskie zgodnie z metodologią opisaną w niniejszych wytycznych. W sprawozdaniu wykorzystane zostaną narzędzia wizualizacji danych i wykresy, aby zapewnić porównywalność między okresami.
Poniżej przedstawiono przykładowe tabele z danymi, które zostaną wykorzystane do przygotowania rocznego sprawozdania.
9.1. Roczne sprawozdanie Unii w sprawie zezwoleń
9.1.1. Zezwolenia indywidualne
Tabela 1
Publikacja w rocznym sprawozdaniu Unii zezwoleń indywidualnych (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na rodzaje produktów
Przykład
Rok | Rodzaj produktu | Opis rodzaju produktu | Państwa członkowskie | Wartość w EUR | Liczba zezwoleń |
2022 | 0EC1 | Rodzaju produktu 1 | XX | 300 | 3 |
|
| ||||
|
| ||||
XY | 200 | 2 | |||
|
| ||||
Ogółem | 500 | 5 | |||
1EC2 | Rodzaju produktu 2 | XY | 1 200 | 8 | |
|
| ||||
|
| ||||
XZ | 1 000 | 10 | |||
|
| ||||
Ogółem | 2 200 | 18 | |||
2EC3 | Rodzaju produktu 3 | XZ | 500 | 5 | |
|
| ||||
Ogółem | 500 | 5 | |||
Ogółem |
|
| 3 200 | 28 |
Tabela 2
Publikacja w rocznym sprawozdaniu UE indywidualnych zezwoleń (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na miejsca przeznaczenia
Przykład
Rok | Miejsce przeznaczenia | Państwa członkowskie | Wartość w EUR (11) | Liczba zezwoleń |
2022 | Brazylia | XZ | 500 | 5 |
Chiny | XY | 1 000 | 10 | |
Stany Zjednoczone | XX | 200 | 2 | |
Ogółem | 1 700 | 17 |
W art. 26 rozporządzenia nie wskazano, że sprawozdanie roczne powinno zawierać podział zezwoleń według ich rodzaju. Uznaje się jednak, że przydatne i właściwe będzie przekazywanie tych informacji na podstawie danych dostarczonych na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie.
9.1.2. Globalne zezwolenia na wywóz
Publikowanie danych dotyczących globalnych zezwoleń na wywóz (miejsca przeznaczenia i rodzaje produktów) (12)
Przykład
Tabela 3
Miejsca przeznaczenia
Identyfikator ISO miejsca przeznaczenia | Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Liczba wydanych globalnych zezwoleń |
US |
| 3 |
| 2 | |
| 4 | |
| 1 | |
CN |
| 2 |
| 5 | |
MY |
| 4 |
| 3 |
Tabela 4
Rodzaj produktów
Rodzaj produktów | Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Liczba wydanych globalnych zezwoleń |
0EC01 |
| 4 |
| 1 | |
| 1 | |
| 4 | |
1EC03 |
| 2 |
| 5 | |
4EC05 |
| 5 |
| 3 |
Tabela 5
Wartość globalnych zezwoleń na wywóz (13)
Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Wartość w EUR |
|
|
|
|
HU |
|
NL |
|
9.1.3. Krajowe generalne zezwolenia na wywóz
Tabela 6
Miejsca przeznaczenia
Przykład
Identyfikator ISO miejsca przeznaczenia | Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Liczba krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (14) |
US |
| 3 |
| 2 | |
| 4 | |
| 1 | |
CN |
| 2 |
| 5 | |
MY |
| 4 |
| 3 |
Tabela 7
Rodzaj produktów
Przykład
Kod rodzaju produktów | Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Liczba krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (15) |
0EC01 |
| 4 |
| 1 | |
| 1 | |
| 4 | |
1EC03 |
| 2 |
| 5 | |
4EC05 |
| 5 |
| 3 |
Tabela 8
Wartość krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (16)
Przykład
Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Wartość |
|
|
|
|
|
|
Tabela 9
Publikacja w rocznym sprawozdaniu Unii zezwoleń (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na rodzaje zezwolenia
Przykład
Rok | Identyfikator rodzaju zezwolenia | Rodzaj zezwolenia | Rodzaj danych | Identyfikator ISO państwa członkowskiego | Wartość w EUR (17) | Liczba | |
2022 | ID1 | Indywidualne zezwolenie na wywóz | Zezwolenia |
| 100 | 70 | |
| 200 | 30 | |||||
Ogółem | 300 | 100 | |||||
| |||||||
ID2 | Globalne zezwolenie na wywóz (18) | Zezwolenia |
| 200 | 20 | ||
| 100 | 40 | |||||
Ogółem | 300 | 60 | |||||
| |||||||
ID3 | Krajowe generalne zezwolenie na wywóz | Zezwolenia |
| W stosownych przypadkach | 3 | ||
| W stosownych przypadkach | 4 | |||||
Ogółem | XXX | 7 | |||||
| |||||||
ID4 | Generalne unijne zezwolenie na wywóz (19) | Zezwolenia |
| W stosownych przypadkach | 8 | ||
| W stosownych przypadkach | 8 | |||||
Ogółem | XXX | 16 | |||||
| |||||||
ID5 | Zezwolenie na pośrednictwo (20) | Zezwolenia |
| 50 | 10 | ||
| 50 | 3 | |||||
Ogółem | 100 | 13 | |||||
| |||||||
ID6 | Zezwolenie na świadczenie pomocy technicznej (21) | Zezwolenia |
| 700 | 40 | ||
| 100 | 5 | |||||
Ogółem | 800 | 45 | |||||
| |||||||
ID7 | Zezwolenie na tranzyt (22) | Zezwolenia |
| 80 | 3 | ||
| 50 | 1 | |||||
Ogółem | 130 | 4 | |||||
| |||||||
ID8 | Zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli (23) | Zezwolenia |
| 50 | 40 | ||
| 50 | 10 | |||||
Ogółem | 100 | 50 | |||||
| |||||||
ID9 | Zezwolenie na stosowanie produktów niewymienionych w wykazie (24) | Zezwolenia |
| 100 | 10 | ||
| 50 | 5 | |||||
Ogółem | 150 | 15 | |||||
| |||||||
ID10 | Zezwolenie na transfer wewnątrzunijny (25) | Zezwolenia |
| 60 | 25 | ||
| 20 | 15 | |||||
Ogółem | 80 | 40 | |||||
Ogółem | XXX | YYY |
9.1.4. Korzystanie z globalnych, unijnych i krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (26)
Tabela 10
Wykorzystanie EUGEA przez eksporterów
Powiadomienia o pierwszym zastosowaniu - Przykład
Rok | Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego | EU001 (27) | Wartość (28) w EUR | EU002 | Wartość w EUR | EU003 | Wartość w EUR | EU004 | Wartość w EUR | EU008 | Wartość w EUR |
2022 |
| 4 |
| 1 |
| 1 |
| 4 |
| 4 |
|
2022 |
| 5 |
| 4 |
| 2 |
| 3 |
| 5 |
|
2022 |
| 7 |
| 5 |
| 4 |
| 2 |
| 6 |
|
2022 |
| 1 |
| 6 |
| 5 |
| 1 |
| 3 |
|
2022 |
| 2 |
| 7 |
| 5 |
| 3 |
| 2 |
|
2022 |
| 3 |
| 8 |
| 3 |
| 5 |
| 1 |
|
2022 |
| 8 |
| 6 |
| 2 |
| 5 |
| 4 |
|
2022 |
| 4 |
| 7 |
| 1 |
| 2 |
| 5 |
|
Tabela 11
Łączna liczba eksporterów korzystających z EUGEA
Przykład
Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego | EU001 | EU002 | EU003 | EU004 | EU005 | EU006 | EU007 | EU008 |
| 14 |
|
|
|
|
|
|
|
| 20 |
|
|
|
|
|
|
|
| 16 |
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 12
Korzystanie z krajowych generalnych zezwoleń na wywóz z podziałem na eksporterów
Przykład
Rok | Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego | Liczba powiadomień o pierwszym wykorzystaniu lub pierwszych rejestracji w danym roku | Łączna liczba eksporterów korzystających z krajowych generalnych zezwoleń na wywóz |
2022 |
| 14 |
|
2022 |
| 20 |
|
2022 |
| 16 |
|
Tabela 13
Dane dodatkowe (29) : szczegółowe informacje według rodzaju produktu
Przykład
Rok | Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego (30) | Kod rodzaju produktów | Wartość w EUR | Krótki opis odpowiedniego globalnego zezwolenia na wywóz, krajowego generalnego zezwolenia na wywóz lub kodu EUGEA |
2022 |
| 0EC01 | 300 |
|
2022 |
| 1EC03 | 1 000 |
|
Tabela 14
Dane dodatkowe (31) : szczegółowe informacje z podziałem na miejsca przeznaczenia
Przykład
Rok | Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego | Identyfikator ISO 2 kraju przeznaczenia | Wartość w EUR | Krótki opis odpowiedniego globalnego zezwolenia na wywóz, krajowego generalnego zezwolenia na wywóz lub kodu EUGEA |
2022 |
| US | 300 |
|
2022 |
| CN | 1 000 |
|
9.1.5. Odmowy i zakazy (załącznik A)
Tabela 15
Dane opublikowane w rocznym sprawozdaniu Unii dotyczące odmów i zakazów
Przykład
Rok XXXX |
Liczba odmów i zakazów (ogółem UE) |
XX |
Sprawozdanie roczne UE będzie również wskazywać względny odsetek transakcji, dla których odmówiono zezwolenia, w odniesieniu do całkowitej wartości unijnych zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania w roku referencyjnym.
9.1.6. Produkty służące do cyberinwigilacji
Tabela 16
Publikowanie w rocznym sprawozdaniu Unii danych dotyczących wniosków, które odnoszą się do produktów służących do cyberinwigilacji (załącznik B)
Przykład
| Złośliwe oprogramowanie | Systemy przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych | Systemy nadzoru internetu | Oprogramowanie do monitorowania komunikacji | Narzędzia kryminalistyczne/dochodzeniowe | Inne (wymienione) (32) | Inne (niewymienione) (33) | Ogółem | Miejsca przeznaczenia (34) |
Otrzymane wnioski | 54 | 89 | 76 | 3 | 4 | 4 |
| XXX | X,Y,Z,W |
Państwa członkowskie wydające zezwolenia (35) | Wykaz państw członkowskich | Wykaz państw członkowskich | Wykaz państw członkowskich | Wykaz państw członkowskich | Wykaz państw członkowskich | Wykaz państw członkowskich | Wykaz państw członkowskich |
|
|
Tabela 17
Publikowanie w rocznym sprawozdaniu Unii danych dotyczących zezwoleń, odmów i zakazów, które odnoszą się do produktów służących do cyberinwigilacji (załącznik B)
Przykład
Rok 2022 - UE | |
Liczba wydanych odmów i zakazów | Wykaz odnośnych państw członkowskich |
Liczba wydanych zezwoleń | Wykaz odnośnych państw członkowskich |
10. Informacje na temat administrowania kontrolami i ich egzekwowania
Roczne sprawozdanie Unii z analizy będzie zawierać następujące informacje.
10.1. Administrowanie kontrolami
Liczba pracowników (ekwiwalent pełnego czasu pracy) bezpośrednio zaangażowanych w administrowanie kontrolami w UE: xx
Korzystanie z narzędzi kontroli wywozu:
- | Elektroniczny system wydawania zezwoleń: wykaz państw członkowskich korzystających z elektronicznego systemu wydawania zezwoleń |
- | Narzędzie klasyfikacji: wykaz państw członkowskich korzystających z narzędzi klasyfikacji |
- | Pozostałe narzędzia: wykaz państw członkowskich wykorzystujących inne narzędzia lub oprogramowanie do wspierania eksporterów lub organów kontroli wywozu w wykonywaniu kontroli |
Liczba wydarzeń informacyjnych zorganizowanych w roku referencyjnym: yy
Linki do dostępnych sprawozdań krajowych.
10.2. Egzekwowanie kontroli
Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: xx W tym kontrole przeprowadzone przez organy celne lub inne agencje.
Liczba zgłoszonych naruszeń: yy
Liczba nałożonych sankcji administracyjnych i karnych: xx przez właściwy krajowy organ odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów, w przypadku naruszenia przepisów dotyczących kontroli wywozu.
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
(2) Niniejsze wytyczne dotyczą przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania, z uwzględnieniem tego, że właściwe organy państw członkowskich stosują różne praktyki w zakresie sprawozdawczości publicznej na szczeblu krajowym.
(3) Pozostaje to bez uszczerbku dla wymiany informacji między państwami członkowskimi a Komisją, „mając na względzie zwiększenie skuteczności wspólnotowego unijnego systemu kontroli wywozu i zapewnienie spójnego i skutecznego wdrożenia i egzekwowania kontroli na całym obszarze celnym Unii”, zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE) 2021/821.
(4) Grupa ekspertów technicznych odbyła kilka posiedzeń w okresie od lutego 2022 r. do czerwca 2023 r.
(5) https://policy.trade.ec.europa.eu/consultations/guidelines-data-collection-and-preparation-eu-annual-report-dual-use-export-controls-under_pl
(6) Połączenie danych dotyczących zezwoleń według miejsca przeznaczenia i według rodzajów produktów w jednej tabeli najprawdopodobniej doprowadziłoby do poważnych naruszeń poufności danych eksporterów lub mogłoby osłabić restrykcyjne decyzje o udzieleniu zezwoleń w UE.
(7) Tabele przeliczeniowe EUR, USD i walut krajowych będą dostarczane przez służby Komisji na początku stycznia każdego roku.
(8) Zob. odpowiednie przepisy dotyczące generalnych unijnych zezwoleń na wywóz: „Eksporter stosujący niniejsze zezwolenie powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma on miejsce zamieszkania lub siedzibę, o pierwszym zastosowaniu niniejszego zezwolenia w ciągu 30 dni po dniu pierwszego wywozu lub, ewentualnie, zgodnie z wymogiem właściwego organu państwa członkowskiego, w którym eksporter ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, przed pierwszym zastosowaniem niniejszego zezwolenia. Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje o trybie powiadamiania przyjętym w odniesieniu do niniejszego zezwolenia. Komisja publikuje przekazane jej informacje w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej”.
(9) Jeżeli chodzi o dane dostarczone przez eksporterów, państwa członkowskie mogą je przedłożyć zgodnie z wymogami dotyczącymi powiadamiania przez eksporterów w odpowiednich globalnych i krajowych zezwoleniach generalnych. Aby zapewnić porównywalność i spójność zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009, w ramach kolejnych rewizji przedmiotowej metodologii rozważona zostanie możliwość wykorzystania wyłącznie danych pochodzących od organów celnych.
(10) Nie jest to wymagane prawem, ale stanowi źródło dalszych informacji.
(11) W tys. EUR.
(12) W zależności od faktycznej dostępności danych z państw członkowskich.
(13) Ponieważ nie wszystkie państwa członkowskie wymagają od eksporterów wskazania odpowiedniej wartości przy składaniu wniosku o globalne zezwolenia na wywóz, tabela ta będzie miała zastosowanie w stosownych przypadkach.
(14) Obejmujących odpowiednie miejsce przeznaczenia.
(15) Obejmujących odpowiedni rodzaj produktu.
(16) W stosownych przypadkach zgodnie z praktyką krajową.
(17) W mln EUR.
(18) W oparciu o wartość dostarczoną przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności, stosownie do przypadku.
(19) Wartość dostarczona przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.
(20) Udostępnione Komisji przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.
(21) Zobacz powyżej.
(22) Zobacz powyżej.
(23) Zobacz powyżej.
(24) Zobacz powyżej.
(25) Zobacz powyżej.
(26) Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi korzystania z unijnych generalnych zezwoleń na wywóz (EUGEA).
(27) Liczba powiadomień o pierwszym zastosowaniu dokonanych przez eksporterów w danym roku - W odniesieniu do wszystkich mających zastosowanie EUGEA.
(28) Całkowita wartość wywozu w oparciu o statystyki celne lub sprawozdania eksporterów. Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi wartości w kontekście korzystania z EUGEA.
(29) Udostępniane przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz.
(30) Tylko odpowiednie państwa członkowskie, które dobrowolnie dostarczyły odpowiednie dane.
(31) Zobacz powyżej.
(32) Inne wymienione produkty, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji.
(33) Inne niewymienione produkty służące do cyberinwigilacji, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji.
(34) Wykaz kodów państw.
(35) W przypadku gdy tylko jedno lub dwa państwa członkowskie są wymienione jako organy wydające, służby Komisji konsultują się z danymi organami i uzyskują pozytywną odpowiedź od konsultowanych państw członkowskich w celu przekazania danych w sposób chroniący poufność informacji osobowych lub handlowych oraz chronionych informacji dotyczących obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego.
ZAŁĄCZNIK A
Rodzaje produktów zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/821 (z wyłączeniem produktów służących do cyberinwigilacji)
KATEGORIA 0 - MATERIAŁY, INSTALACJE I URZĄDZENIA JĄDROWE
Kod | Rodzaje produktu |
0EC1 | Materiały, instalacje, zakłady i urządzenia jądrowe |
0EC2 | Oprogramowanie do materiałów, instalacji i urządzeń jądrowych |
0EC3 | Technologia do materiałów, instalacji i urządzeń jądrowych |
KATEGORIA 1 - MATERIAŁY SPECJALNE I ZWIĄZANE Z NIMI URZĄDZENIA
Kod | Rodzaje produktu |
1EC1 | Materiały, elementy i wyroby do statków powietrznych i rakiet kosmicznych |
1EC2 | Materiały wybuchowe, paliwa i powiązane urządzenia |
1EC3. | Materiały włókniste lub włókienkowe i urządzenia produkcyjne |
1EC4 | Metale specjalne i stopy oraz urządzenia do nich |
1EC5 | Produkty i urządzenia związane z energią jądrową |
1EC6 | Toksyczne związki chemiczne, prekursory, czynniki chorobotwórcze, toksyny i zmodyfikowane genetycznie organizmy, powiązane urządzenia, wyposażenie i części ochronne i detekcyjne |
1EC7 | Oprogramowanie do materiałów specjalnych i związanych z nimi urządzeń |
1EC8 | Technologia do materiałów specjalnych i związanych z nimi urządzeń |
KATEGORIA 2 - PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW
Kod | Rodzaje produktu |
2EC1 | Obrabiarki oraz układy i elementy do urządzeń przemysłowych |
2EC2 | Sprzęt do produkcji chemicznej i biologicznej |
2EC3 | Oprogramowanie do przetwarzania materiałów |
2EC4 | Technologia do przetwarzania materiałów |
KATEGORIA 3 - ELEKTRONIKA
Kod | Rodzaje produktu |
3EC1 | Produkty i elementy elektroniczne |
3EC2 | Zespoły elektroniczne, moduły i sprzęt elektroniczny |
3EC3 | Produkty elektroniczne nadające się do zastosowań jądrowych |
3EC4 | Sprzęt do produkcji i testowania urządzeń lub materiałów półprzewodnikowych |
3EC5 | Materiały półprzewodnikowe |
3EC6 | Oprogramowanie do elektroniki |
3EC7 | Technologia do elektroniki |
KATEGORIA 4 - KOMPUTERY
Kod | Rodzaje produktu lub „produkt” |
4EC1 | Komputery |
4EC2 | Oprogramowanie do komputerów |
4EC3 | Technologia do komputerów |
KATEGORIA 5 - TELEKOMUNIKACJA I OCHRONA INFORMACJI
Kod | Rodzaje produktu lub „produkt” |
5EC1 | Produkty i kable telekomunikacyjne |
5EC2 | Ochrona informacji oraz produkty i urządzenia do kryptoanalizy |
5EC3 | Oprogramowanie do telekomunikacji i ochrony informacji |
5EC4 | Technologia do telekomunikacji i ochrony informacji |
KATEGORIA 6 - CZUJNIKI I LASERY
Kod | Rodzaje produktu |
6EC1 | Urządzenia optyczne i akustyczne, powiązane części składowe i materiały; pozostałe czujniki |
6EC2 | Lasery, powiązane urządzenia i materiały |
6EC3 | Systemy radarowe, powiązane urządzenia i części składowe |
6EC4 | Oprogramowanie do czujników i laserów |
6EC5 | Technologia do czujników i laserów |
KATEGORIA 7 - NAWIGACJA I AWIONIKA
Kod | Rodzaje produktu |
7EC1 | Urządzenia do nawigacji inercyjnej |
7EC2 | Inne urządzenia związane z nawigacją i awioniką |
7EC3 | Systemy sterowania lotem |
7EC4 | Urządzenia produkcyjne do nawigacji i awioniki |
7EC5 | Oprogramowanie do nawigacji i awioniki |
7EC6 | Technologia do nawigacji i awioniki |
KATEGORIA 8 - URZĄDZENIA OKRĘTOWE
Kod | Rodzaje produktu |
8EC1 | Pływające jednostki podwodne lub nawodne oraz związane z nimi systemy okrętowe, urządzenia i elementy składowe |
8EC2 | Materiały i urządzenia do statków morskich |
8EC3 | Oprogramowanie do urządzeń okrętowych |
8EC4 | Technologia do urządzeń okrętowych |
KATEGORIA 9 - KOSMONAUTYKA, AERONAUTYKA I NAPĘD
Kod | Rodzaje produktu |
9EC1 | Silniki do rakiet kosmicznych i turbiny gazowe (z wyłączeniem UAV) |
9EC2 | UAV i ich napędy |
9EC3 | Rakiety i statki kosmiczne |
9EC4 | Silniki rakietowe |
9EC5 | Urządzenia do tuneli aerodynamicznych, instalacji do testów i komór |
9EC6 | Oprogramowanie do kosmonautyki, aeronautyki i napędu |
9EC7 | Technologia do kosmonautyki, aeronautyki i napędu |
PRODUKTY NIEWYMIENIONE W WYKAZIE
Kod | Rodzaje produktu |
XEC1 | Inne/niewymienione |
ZAŁĄCZNIK B
Produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia (UE) 2021/821
Kod | Produkty służące do cyberinwigilacji |
CS1 | Złośliwe oprogramowanie |
CS2 | Systemy przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych |
CS3 | Systemy nadzoru internetu |
CS4 | Oprogramowanie do monitorowania komunikacji |
CS5 | Narzędzia kryminalistyczne/dochodzeniowe |
CS6 | Inne wymienione produkty, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji |
CS7 | Inne niewymienione produkty służące do cyberinwigilacji, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji |