Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 214
Wersja aktualna od 2024-01-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 214
Wersja aktualna od 2024-01-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/214

z dnia 10 stycznia 2024 r.

w sprawie wytycznych określających metodologię gromadzenia i przetwarzania danych na potrzeby przygotowania rocznego sprawozdania dotyczącego kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (1) („rozporządzenie”), w szczególności jego art. 26 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Rozporządzenie ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania.

(2)

Rozporządzeniem Unia daje wyraz swego zaangażowania na rzecz utrzymania w mocy surowych wymogów prawnych w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także na rzecz usprawnienia wymiany istotnych informacji i zwiększenia przejrzystości.

(3)

Art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja, w porozumieniu z Grupą Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie z wykonywania rozporządzenia oraz z działalności, badań i konsultacji Grupy Koordynacyjnej ds. Produktów Podwójnego Zastosowania. Roczne sprawozdanie Unii jest publikowane i stanowi kluczowy element przejrzystości unijnej kontroli wywozu.

(4)

Roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na mocy rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem konieczności zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadku gdy publikacja danych dotyczących udzielania zezwoleń mogłaby wpłynąć na względy bezpieczeństwa narodowego zadeklarowane przez państwa członkowskie lub zagrozić poufności handlowej i umożliwić dostawcom spoza Unii wykorzystywanie restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń przez państwa członkowskie.

(5)

Do celów przygotowania rocznego sprawozdania art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja i Rada publikują wytyczne w sprawie metodologii gromadzenia i przetwarzania danych z myślą o przygotowaniu rocznego sprawozdania, w tym określeniu rodzajów produktów i dostępności danych dotyczących egzekwowania prawa.

(6)

W niniejszym zaleceniu opisano metodologię gromadzenia i publikowania danych, które roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać.

(7)

Niniejsze zalecenie było przedmiotem szczegółowych konsultacji przeprowadzonych przez Grupę Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania w 2022 i 2023 r. i uwzględnia uwagi otrzymane w trakcie konsultacji publicznych przeprowadzonych w pierwszym kwartale 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Zaleca się, aby państwa członkowskie uwzględniły niewiążące wytyczne określone w załączniku do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 stycznia 2024 r.

W imieniu Komisji

Valdis DOMBROVSKIS

Wiceprzewodniczący wykonawczy


ZAŁĄCZNIK

SPIS TREŚCI

GLOSARIUSZ 5
WPROWADZENIE 7

1.

Odpowiednie przepisy prawne 8

2.

Wykonanie 8

3.

Gromadzenie danych 9

4.

Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które nie są sklasyfikowane jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia 9

4.1.

Rodzaje produktów 9

4.2.

Informacje o zezwoleniach 9

4.2.1.

Zezwolenia indywidualne 9

4.2.2.

Globalne zezwolenia na wywóz 9

4.2.3.

Krajowe i unijne zezwolenia generalne 10

5.

Dodatkowe dane na potrzeby rocznego sprawozdania Unii 10

5.1.

Przegląd zezwoleń według ich odnośnego rodzaju (rodzaju zezwolenia) 10

5.2.

Zarejestrowani użytkownicy krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz 10

5.3.

Dane dotyczące korzystania z generalnych i globalnych zezwoleń na wywóz 10

6.

Odmowy i zakazy 11

7.

Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania sklasyfikowanych jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia 11

8.

Informacje na temat administracji i egzekwowania przepisów 11

9.

Przygotowanie rocznego sprawozdania Unii w sprawie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania 11

9.1.

Roczne sprawozdanie Unii w sprawie zezwoleń 12

9.1.1.

Zezwolenia indywidualne 12

9.1.2.

Globalne zezwolenia na wywóz 13

9.1.3.

Krajowe generalne zezwolenia na wywóz 14

9.1.4.

Korzystanie z globalnych, unijnych i krajowych generalnych zezwoleń na wywóz 16

9.1.5.

Odmowy i zakazy (załącznik A) 18

9.1.6.

Produkty służące do cyberinwigilacji 18

10.

Informacje na temat administrowania kontrolami i ich egzekwowania 19

10.1.

Administrowanie kontrolami 19

10.2.

Egzekwowanie kontroli 19
ZAŁĄCZNIK A 20
KATEGORIA 0 - MATERIAŁY, INSTALACJE I URZĄDZENIA JĄDROWE 20
KATEGORIA 1 - MATERIAŁY SPECJALNE I ZWIĄZANE Z NIMI URZĄDZENIA 20
KATEGORIA 2 - PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW 20
KATEGORIA 3 - ELEKTRONIKA 20
KATEGORIA 4 - KOMPUTERY 21
KATEGORIA 5 - TELEKOMUNIKACJA I OCHRONA INFORMACJI 21
KATEGORIA 6 - CZUJNIKI I LASERY 21
KATEGORIA 7 - NAWIGACJA I AWIONIKA 21
KATEGORIA 8 - URZĄDZENIA OKRĘTOWE 21
KATEGORIA 9 - KOSMONAUTYKA, AERONAUTYKA I NAPĘD 22
PRODUKTY NIEWYMIENIONE W WYKAZIE 22
ZAŁĄCZNIK B 30

GLOSARIUSZ

W niniejszym glosariuszu wyjaśniono lub zdefiniowano powtarzające się terminy stosowane w niniejszych wytycznych. Produkty oznaczone za pomocą * odnoszą się do definicji zawartych w unijnym rozporządzeniu (UE) 2021/821 w sprawie produktów podwójnego zastosowania i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 (1). Opisów terminów bez „*” nie należy rozumieć jako prawnie wiążących definicji.

Termin

Definicja

Załącznik I, załącznik II lub załącznik IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania

Załącznik I, załącznik II lub załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821. Załączniki są corocznie aktualizowane w drodze aktu delegowanego Komisji. Najnowszą aktualizację można znaleźć pod adresem: https://eur-lex.europa.eu.

Zezwolenie

Definicję zezwolenia w kontekście rocznego sprawozdania Unii przedstawiono w art. 2 pkt 12, 13, 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2021/821 i wyjaśniono bardziej szczegółowo w art. 4, 6, 7, 8, 11, 12 i 13 rozporządzenia:

-

indywidualne i globalne zezwolenia, w tym zezwolenia dla dużych projektów,

-

unijne i krajowe generalne zezwolenia na wywóz,

-

zezwolenia na świadczenie usług pośrednictwa,

-

zezwolenia na tranzyt,

-

zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej,

-

zezwolenia na transfer wewnątrzunijny,

-

zezwolenia dotyczące produktów niewymienionych w załączniku I, ale podlegających wymogowi uzyskania zezwolenia na podstawie klauzuli generalnej („catch-all”),

-

zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli: w przypadku produktów niewymienionych w załączniku I, ale podlegających wymogowi uzyskania zezwolenia na podstawie środków krajowych.

EUGEA

Generalne unijne zezwolenie na wywóz zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) 2021/821.

Kontrole typu catch-all

Kontrole wywozu produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w wykazie zgodnie z warunkami, o których mowa w szczególności w art. 4, 5, 9 i 10 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.

Produkty służące do cyberinwigilacji*

Produkty podwójnego zastosowania specjalnie zaprojektowane po to, by umożliwić niejawny nadzór osób fizycznych poprzez monitorowanie, pobieranie, gromadzenie lub analizowanie danych z systemów informatycznych i telekomunikacyjnych - art. 2 pkt 20 rozporządzenia (UE) 2021/821.

Odmowy/zakazy

Definicję odmów/zakazów w kontekście sprawozdania rocznego należy znaleźć w art. 3, 4, 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/821:

-

odmowy wywozu (art. 3 i 4);

-

odmowy zezwolenia na świadczenie usług pośrednictwa (art. 6);

-

zakazy tranzytu (art. 7);

-

odmowy zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej (art. 8).

Produkty podwójnego zastosowania*

Produkty, włącznie z oprogramowaniem i technologią, które mogą być stosowane zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych, oraz obejmują produkty, które mogą być wykorzystane do projektowania, rozwijania, produkcji lub stosowania broni jądrowej, chemicznej lub biologicznej bądź środków jej przenoszenia, w tym wszystkie produkty, które mogą być użyte zarówno w zastosowaniach niewybuchowych, jak i w jakikolwiek sposób do wspomagania wytwarzania broni jądrowej lub innych urządzeń do wybuchu jądrowego - art. 2 pkt 1.

Rozporządzenie w sprawie produktów podwójnego zastosowania (zwane również rozporządzeniem)

Rozporządzenie (UE) 2021/821 ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania.

Miejsce przeznaczenia

Kraj, w którym znajduje się odbiorca, zgodnie z informacjami przekazanymi przez eksportera właściwemu organowi. Krajem końcowego przeznaczenia jest kraj, w którym znajduje się użytkownik końcowy.

Wywóz*

Zdefiniowany w następujący sposób:

-

procedura wywozu w rozumieniu art. 269 unijnego kodeksu celnego;

-

powrotny wywóz w rozumieniu art. 270 unijnego kodeksu celnego; powrotny wywóz ma miejsce również wtedy, gdy podczas tranzytu przez obszar celny Unii zgodnie z art. 2 pkt 11 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania obowiązuje wymóg złożenia wywozowej deklaracji skróconej ze względu na zmianę ostatecznego miejsca przeznaczenia produktu;

-

procedura uszlachetniania biernego w rozumieniu art. 259 unijnego kodeksu celnego;

-

przekazywanie oprogramowania lub technologii za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem faksu, telefonu, poczty elektronicznej lub w jakikolwiek inny sposób drogą elektroniczną do miejsca przeznaczenia poza obszarem celnym Unii; obejmuje to udostępnianie takiego oprogramowania i technologii w formie elektronicznej osobom fizycznym lub prawnym lub spółkom osobowym poza obszarem celnym Unii; obejmuje to również ustne przekazywanie technologii, w przypadku gdy technologia jest opisywana za pośrednictwem środka komunikacji głosowej - art. 2 pkt 2.

Eksporter*

Każda osoba fizyczna lub prawna bądź każda spółka osobowa, która:

-

w czasie gdy zostaje przyjęte zgłoszenie wywozowe lub zgłoszenie do powrotnego wywozu bądź wywozowa deklaracja skrócona, pozostaje w stosunku umownym z odbiorcą w państwie trzecim i jest uprawniona do decydowania o wysłaniu produktów poza obszar celny Unii; jeżeli nie została zawarta żadna umowa eksportowa lub strona umowy nie działa we własnym imieniu, eksporter oznacza osobę uprawnioną do decydowania o wysłaniu produktów poza obszar celny Unii;

-

podejmuje decyzję o przekazaniu oprogramowania lub technologii za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem faksu, telefonu, poczty elektronicznej lub w jakikolwiek inny sposób drogą elektroniczną, do miejsca przeznaczenia poza obszarem celnym Unii lub o udostępnieniu takiego oprogramowania i technologii w formie elektronicznej osobom fizycznym lub prawnym lub spółkom osobowym poza obszarem celnym Unii. W przypadku gdy korzystanie z uprawnienia do dysponowania produktem podwójnego zastosowania należy do osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę poza obszarem celnym Unii na podstawie umowy, na której opiera się wywóz, eksportera uważa się za umawiającą się stronę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze celnym Unii.

-

Każda osoba fizyczna przewożąca produkty podwójnego zastosowania, które mają zostać wywiezione, jeżeli te produkty podwójnego zastosowania znajdują się w bagażu osobistym tej osoby w rozumieniu art. 1 pkt 19 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 - art. 2 pkt 3.

Wewnętrzny system kontroli (ICP)*

Obowiązujące skuteczne, odpowiednie i proporcjonalne strategie i procedury przyjmowane przez eksporterów w trosce o przestrzeganie przepisów i osiągnięcie celów niniejszego rozporządzenia oraz spełnienie warunków zezwoleń wdrażanych na mocy niniejszego rozporządzenia, w tym między innymi środki należytej staranności oceniające ryzyko związane z wywozem produktów z przeznaczeniem dla użytkowników końcowych i do zastosowań końcowych - art. 2 pkt 21.

Transfer lub transfer wewnątrzunijny

Przepływ lub przekazanie produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania od dostawcy z jednego państwa członkowskiego UE do odbiorcy w innym państwie członkowskim UE.

Produkty podwójnego zastosowania wymienione w wykazie

Produkty podwójnego zastosowania wymienione w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.

Produkty podwójnego zastosowania niewymienione w wykazie

Produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I i IV do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania, mogące podlegać kontroli wywozu (kontrole typu catch-all). Termin obejmuje produkty, które znajdują się (tuż) poniżej progów technicznych określonych w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.

DUCG

Grupa Koordynacyjna ds. Produktów Podwójnego Zastosowania ustanowiona na podstawie art. 24 rozporządzenia.

WPROWADZENIE (2)

Przyjmując rozporządzenie (UE) 2021/821 (zwane dalej „rozporządzeniem”), UE dała wyraz swojej determinacji, aby utrzymać solidne wymogi prawne w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także aby usprawnić wymianę istotnych informacji i zapewnić większą przejrzystość. Rozporządzenie ustanawia po raz pierwszy wymóg, aby roczne sprawozdanie Unii z wykonywania kontroli zawierało istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na podstawie rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem potrzeby zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadkach, gdy przekazywanie lub publikowanie danych dotyczących zezwoleń mogłoby mieć wpływ na kwestie obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego bądź mogłoby utrudnić ochronę szczególnie chronionych informacji osobowych lub handlowych (art. 26).

Od 2013 r. DUCG opracowała na zasadzie dobrowolności mechanizm gromadzenia danych dotyczących zezwoleń i wspierała przygotowywanie rocznego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady, które zawiera zagregowane unijne dane dotyczące zezwoleń oraz inne informacje związane z kontrolą wywozu. Gromadzenie danych odbywało się co roku i mechanizm ten był stopniowo rozszerzany w celu pozyskiwania danych dotyczących różnych rodzajów zezwoleń oraz administrowania kontrolami, ich wykonywania i egzekwowania. Opierał się on na kwestionariuszu opracowanym przez DUCG.

W niniejszych wytycznych opisano nową metodologię gromadzenia i publikowania danych, które należy zawrzeć w sprawozdaniu rocznym. Metodologia ta ma być stosowana przez organy państw członkowskich wydające zezwolenia (zwane dalej również „właściwymi organami”) - w stosownych przypadkach we współpracy z innymi organami (takimi jak organy celne) - oraz przez Komisję w celu przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania (3), które to sprawozdanie obejmuje wszystkie działania UE w obszarze kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania.

Kryteria określania metodologii gromadzenia danych i sporządzania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia uwzględniają w szczególności potrzebę zmniejszenia obciążeń i kosztów administracyjnych. Metodologia ta nie wykracza więc poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów rozporządzenia, przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznej wymiany istotnych informacji.

Niniejsze wytyczne zostały przygotowane przez grupę ekspertów technicznych złożoną z przedstawicieli organów kontroli wywozu państw członkowskich (4), której to grupie przewodniczy DG ds. Handlu Komisji Europejskiej. W wytycznych uwzględniono również wyniki konsultacji z zainteresowanymi stronami przeprowadzonych przez DG ds. Handlu Komisji Europejskiej w okresie od 24 stycznia do 28 lutego 2023 r. (5)

Niniejsze wytyczne udostępnia się do celów przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat danych dotyczących zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania i stosuje się je od 2022 r. Biorąc pod uwagę obecny stan wykonania nowego rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania, niniejsze wytyczne dotyczące metodologii mogą zostać w przyszłości uaktualnione i ulepszone w razie potrzeby.

1. Odpowiednie przepisy prawne

W art. 26 ust. 2 akapit drugi określono informacje, które sprawozdanie roczne UE musi zawierać co do zasady. W zdaniu pierwszym określono punkt odniesienia dla sprawozdawczości w zakresie zezwoleń, odmów i zakazów: „[s]prawozdanie roczne zawiera informacje dotyczące zezwoleń (w szczególności liczby i wartości według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia na szczeblu Unii i państw członkowskich), odmów i zakazów wydanych na mocy niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie roczne zawiera także informacje na temat administracji (w szczególności personelu, zgodności i działań informacyjnych, specjalnych narzędzi wydawania zezwoleń lub klasyfikacji) oraz egzekwowania kontroli (w szczególności liczby naruszeń i sankcji)”.

Sformułowanie „według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia” w art. 26 ust. 2 akapit drugi, umieszczone w nawiasach, należy rozumieć jako wymóg zgłaszania zezwoleń według miejsc przeznaczenia oraz - oddzielnie - według rodzajów produktów. Interpretację tę uznaje się za zgodną z potrzebą ochrony informacji szczególnie chronionych na podstawie art. 26 ust. 3 i potrzebą uniknięcia ryzyka osłabienia restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń w Unii (6).

Informacje o zezwoleniach ” odnoszą się do zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania wydanych lub przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania lub przepisów krajowych.

W odniesieniu do odmów i zakazów odpowiednie dane liczbowe będą zgłaszane na szczeblu UE, ponieważ w odpowiedniej części art. 26 ust. 2 nie ma sformułowania „liczby i wartości według rodzajów produktów i miejsc przeznaczenia na szczeblu Unii i państw członkowskich”.

W odniesieniu do produktów służących do cyberinwigilacji art. 26 ust. 2 akapit trzeci stanowi, że „sprawozdanie roczne zawiera szczegółowe informacje dotyczące zezwoleń, w szczególności liczby otrzymanych wniosków według produktu, państwa członkowskiego wydającego zezwolenie oraz miejsc przeznaczenia, których dotyczą wnioski, a także decyzji podejmowanych w sprawie tych wniosków”.

W związku z tym sprawozdanie roczne będzie zawierać osobną sekcję poświęconą produktom służącym do cyberinwigilacji. Będzie ono zawierać liczbę wniosków otrzymanych przez państwa członkowskie, jak również wykaz wszystkich miejsc przeznaczenia, których dotyczą te wnioski, oraz odnośnych państw członkowskich. Sformułowanie „decyzji podejmowanych w sprawie tych wniosków” jest interpretowane jako zezwolenie albo odmowa/zakaz, a informacje te będą wyrażone jako wartość liczbowa dla UE ogółem w odniesieniu do wszystkich odnośnych produktów służących do cyberinwigilacji.

2. Wykonanie

Komisja będzie dążyć do opublikowania sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia, w pierwszym półroczu następnego roku (rok referencyjny +1), w zależności od faktycznej dostępności i kompletności danych krajowych oraz innych istotnych czynników.

Pełne i prawidłowe przekazanie Komisji danych przez państwa członkowskie będzie zatem musiało zostać zakończone do 30 kwietnia każdego roku (7).

Służby Komisji dokonają przeglądu danych przekazanych przez właściwe organy i przygotują sprawozdanie roczne w porozumieniu z DUCG.

3. Gromadzenie danych

Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania państwa członkowskie będą zobowiązane do przekazywania Komisji informacji na temat zezwoleń do celów przygotowania sprawozdania rocznego.

Obecna metodologia gromadzenia danych powinna zachować długotrwały charakter, umożliwiając państwom członkowskim dostarczanie Komisji istotnych informacji w sposób wydajny i racjonalny kosztowo, a przy tym rzetelny pod względem statystycznym i zapewniający należytą ochronę informacji osobowych, szczególnie chronionych informacji handlowych lub chronionych informacji dotyczących obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego. Metodologia ta powinna również do minimum ograniczać konieczność dokonywania zmian, zważywszy na regularne, coroczne aktualizacje załącznika I do rozporządzenia. Metodologii tej, w tym zgromadzonych zgodnie z nią danych, nie stosuje się w żadnym innym celu niż przygotowanie rocznego sprawozdania UE zgodnie z art. 26 rozporządzenia.

4. Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które nie są sklasyfikowane jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia

4.1. Rodzaje produktów

Klasyfikacja produktów podwójnego zastosowania w załączniku I jest bardzo szczegółowa - zawiera ponad 1 800 pozycji, z zastosowaniem pełnej klasyfikacji alfanumerycznej. Jest to podstawowe uzasadnienie, które skłoniło prawodawców Unii do pogrupowania pozycji w załączniku I według „rodzajów produktów” (art. 26 ust. 2 akapit pierwszy) do celów rocznego sprawozdania Unii.

Podczas gdy niektóre z tych produktów są łatwo rozpoznawalnymi produktami końcowymi - takimi jak reaktor jądrowy (ECCN 0A001) - wiele innych to mniejsze części i podzespoły innych produktów, np. zawory, pompy, materiały specjalne, elementy układów scalonych itp. W celu zapewnienia wymaganego poziomu przejrzystości sprawozdawczości publicznej, przy jednoczesnym zapewnieniu wydajnego i zrównoważonego gromadzenia danych w dłuższym okresie, zdecydowano, że punktem odniesienia dla określenia rodzajów produktów będzie klasyfikacja produktów podwójnego zastosowania na poziomie 5-cyfrowym, przy jednoczesnym zapewnieniu, że określenie „rodzajów produktów” będzie wspierało dostarczanie istotnych informacji z punktu widzenia bezpieczeństwa, polityki i handlu.

W załączniku A do niniejszych wytycznych opisano zatem wykaz „rodzajów produktów”, które mają być wykorzystywane do gromadzenia danych dotyczących zezwoleń i przygotowywania rocznego sprawozdania Unii.

Zezwolenia będą przedstawiane z podziałem na rodzaje produktów i odpowiednie miejsca przeznaczenia zgodnie z wymogami rozporządzenia, z uwzględnieniem charakteru, celu i cech poszczególnych rodzajów zezwoleń, a także różnych praktyk stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie udzielania zezwoleń i gromadzenia danych. Należy zatem dostosować sposób gromadzenia odpowiednich danych i przekazywania ich Komisji przez państwa członkowskie zgodnie ze specyfiką poszczególnych rodzajów zezwoleń i praktyk krajowych.

W metodologii tej uwzględniono również to, że zezwolenia mogą odnosić się do wielu produktów należących do wielu rodzajów produktów.

Rokiem referencyjnym będzie rok wydania zezwolenia.

4.2. Informacje o zezwoleniach

4.2.1. Zezwolenia indywidualne

Do celów przedmiotowej metodologii za zezwolenia indywidualne uznawane będą indywidualne zezwolenia na wywóz, zezwolenia na pośrednictwo, zezwolenia na świadczenie pomocy technicznej, zezwolenia na tranzyt, zezwolenia na transfer wewnątrzunijny, zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli oraz zezwolenia dotyczące produktów niewymienionych w wykazie. Państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

4.2.2. Globalne zezwolenia na wywóz

Mając na uwadze charakter, cel i cechy każdego rodzaju zezwolenia, w przedmiotowej metodologii uznaje się, że globalne zezwolenia na wywóz najczęściej zawierają szacunkowe lub otwarte wartości wywozu i są udzielane w odniesieniu do jednego lub wielu produktów i jednego miejsca przeznaczenia bądź dla jednego lub wielu produktów i wielu miejsc przeznaczenia. W związku z tym globalne zezwolenia zmniejszają obciążenie administracyjne właściwych organów i eksporterów w przypadku podobnych lub regularnych transakcji. Aby zabezpieczyć cele w zakresie nierozprzestrzeniania, eksporterzy, którzy chcą zakwalifikować się do globalnego zezwolenia, są zobowiązani do opracowania i przedłożenia wewnętrznego systemu kontroli. Ponieważ w rozporządzeniu pozostawiono kwestię określenia konfiguracji globalnych zezwoleń państwom członkowskim, w różnych państwach członkowskich stosowane są różne praktyki. W celu zapewnienia społeczeństwu istotnych informacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnych praktyk krajowych i uzasadnienia globalnych zezwoleń na wywóz - jak wyjaśniono powyżej - globalne zezwolenia na wywóz wymagają dostosowania sposobu gromadzenia danych i sprawozdawczości zgodnie z poniższymi tabelami, ponieważ uznaje się to za najbardziej reprezentatywne i przydatne do celów sprawozdawczości publicznej. Państwa członkowskie przekażą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

4.2.3. Krajowe i unijne zezwolenia generalne

Mając na uwadze charakter każdego rodzaju zezwoleń, w przedmiotowej metodologii uwzględniono, że:

-

Unia Europejska udziela generalnych unijnych zezwoleń na wywóz z mocy prawa eksporterom, którzy powiadamiają właściwe organy i przestrzegają odpowiednich warunków ustanowionych w rozporządzeniu, łącznie z przyjęciem i przestrzeganiem odpowiednich wewnętrznych systemów kontroli oraz obowiązków sprawozdawczych określonych w mających zastosowanie przepisach krajowych.

-

Państwa członkowskie udzielają krajowych generalnych zezwoleń na wywóz z mocy prawa eksporterom, którzy powiadamiają właściwe organy i przestrzegają odpowiednich warunków ustanowionych w mających zastosowanie przepisach krajowych, łącznie z przyjęciem i przestrzeganiem odpowiednich wewnętrznych systemów kontroli i obowiązków sprawozdawczych.

-

Z perspektywy nieproliferacji wydawane są krajowe i unijne generalne zezwolenia na wywóz w celu ułatwienia handlu produktami podwójnego zastosowania, a także w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla eksporterów i organów kontroli wywozu.

Uznaje się zatem, że należy dostosować odpowiednią metodologię gromadzenia danych i sprawozdawczości, a państwa członkowskie dostarczą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

Roczne sprawozdanie Komisji będzie oparte na najnowszej publikacji generalnych unijnych zezwoleń na wywóz oraz na krajowych generalnych zezwoleniach na wywóz przedstawionych w formie załącznika do sprawozdania rocznego.

5. Dodatkowe dane na potrzeby rocznego sprawozdania Unii

5.1. Przegląd zezwoleń według ich odnośnego rodzaju (rodzaju zezwolenia)

Chociaż na mocy obowiązujących przepisów prawnych nie jest to obowiązkowe, za przydatne uznaje się, aby państwa członkowskie dodatkowo, na zasadzie dobrowolności, przekazywały dane dotyczące liczby i wartości zezwoleń z podziałem na rodzaje zezwoleń.

5.2. Zarejestrowani użytkownicy krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz

W celu dostarczenia informacji na temat powiadomień składanych przez eksporterów zgodnie z rozporządzeniem (8) uznaje się za właściwe, aby państwa członkowskie dobrowolnie przekazywały informacje na temat liczby eksporterów, którzy złożyli powiadomienia lub są zarejestrowani przez właściwy organ w celu korzystania z unijnych lub krajowych generalnych zezwoleń.

5.3. Dane dotyczące korzystania z generalnych i globalnych zezwoleń na wywóz

W związku z faktem, że globalne zezwolenia na wywóz oraz unijne i krajowe generalne zezwolenia na wywóz stanowią podstawę prawną dużej części całkowitego unijnego wywozu produktów podwójnego zastosowania, uznaje się za przydatne, aby państwa członkowskie dostarczały - w miarę dostępności - dodatkowe dane na temat korzystania z takich zezwoleń.

W celu zachowania spójności sprawozdanie Komisji będzie odpowiednio odzwierciedlać fakt, że dane dotyczące zezwoleń nie są jednoznaczne z danymi przedstawiającymi korzystanie z zezwoleń.

Przyjęta metodologia uwzględnia, co następuje:

-

państwa członkowskie mogą przekazywać te dodatkowe dane na zasadzie dobrowolności;

-

w odniesieniu do dodatkowych danych na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przekazaniu danych ze statystyk celnych dotyczących faktycznego wywozu lub danych zgłoszonych przez eksporterów, w zależności od faktycznej dostępności (9);

-

w niektórych przypadkach dane te będą odzwierciedlać zezwolenia udzielone przed rokiem referencyjnym, ponieważ korzystanie z zezwoleń ma miejsce przez wiele lat po ich udzieleniu;

-

zgodnie z przepisami rozporządzenia państwa członkowskie stosują obecnie różne praktyki administracyjne w zakresie wymogów dotyczących powiadamiania przez eksporterów.

6. Odmowy i zakazy

Art. 26 rozporządzenia stanowi, że roczne sprawozdanie Unii zawiera informacje o odmowach i zakazach. W rozporządzeniu nie wskazano, że odpowiednie dane powinny być zgłaszane według liczby, wartości i miejsca przeznaczenia na poziomie Unii i państw członkowskich. Do celów statystycznych uznaje się jednak za właściwe zgłaszanie liczby odmów i zakazów na szczeblu UE, a także ich całkowitej wartości, jak to jest zgodnie z obecną praktyką w zakresie sprawozdawczości rocznej.

Mimo że podawanie wartości odmów nie jest wymagane rozporządzeniem, uznaje się za przydatne, aby państwa członkowskie przekazywały te dane na zasadzie dobrowolności do celów przygotowania rocznego sprawozdania.

7. Dane dotyczące produktów podwójnego zastosowania sklasyfikowanych jako produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia

Definicja zawarta w art. 2 pkt 20 w odniesieniu do produktów służących do cyberinwigilacji obejmuje produkty wymienione w załączniku I, jak również produkty niewymienione w wykazie.

Załącznik B opisuje pozycje wymienione w załączniku I do rozporządzenia, które uznaje się za zgodne z definicją zawartą w art. 2 pkt 20. Decyzję o tym, czy określony produkt niewymieniony w wykazie spełnia wymogi definicji prawnej, państwa członkowskie muszą podejmować indywidualnie dla każdego przypadku.

W sprawozdaniu rocznym należy również uwzględniać wnioski i zezwolenia dotyczące niewymienionych w wykazie produktów służących do cyberinwigilacji, na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie.

Wnioski i zezwolenia dotyczące innych wymienionych w wykazie produktów mogą zostać włączone do sprawozdania na podstawie decyzji odpowiedniego właściwego organu.

Państwa członkowskie przekażą Komisji odpowiednie dane dotyczące zezwoleń zgodnie z tą metodologią.

8. Informacje na temat administracji i egzekwowania przepisów

W celu spełnienia wymogów dotyczących przejrzystości określonych w rozporządzeniu państwa członkowskie przekażą Komisji informacje dotyczące:

-

personelu zatrudnionego w administracji (liczby urzędników wydających zezwolenia/liczby ekspertów zajmujących się kontrolami produktów podwójnego zastosowania);

-

zgodności z przepisami i działań informacyjnych przeprowadzonych w ciągu roku (konferencji, spotkań ze stowarzyszeniami branżowymi itp.);

-

wdrożenia zezwoleń lub innych narzędzi kontroli wywozu;

-

liczby przypadków naruszenia i zastosowanych kar w danym roku (z należytym uwzględnieniem obowiązujących przepisów, na przykład dotyczących ochrony danych osobowych);

-

państwa członkowskie będą również dostarczać na zasadzie dobrowolności informacje dotyczące opublikowanych krajowych sprawozdań rocznych na temat wykonania kontroli produktów podwójnego zastosowania w roku referencyjnym oraz odpowiednich źródeł internetowych, w miarę dostępności (10).

9. Przygotowanie rocznego sprawozdania Unii w sprawie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania

Komisja przygotuje roczne sprawozdanie w oparciu o dane udostępnione przez państwa członkowskie zgodnie z metodologią opisaną w niniejszych wytycznych. W sprawozdaniu wykorzystane zostaną narzędzia wizualizacji danych i wykresy, aby zapewnić porównywalność między okresami.

Poniżej przedstawiono przykładowe tabele z danymi, które zostaną wykorzystane do przygotowania rocznego sprawozdania.

9.1. Roczne sprawozdanie Unii w sprawie zezwoleń

9.1.1. Zezwolenia indywidualne

Tabela 1

Publikacja w rocznym sprawozdaniu Unii zezwoleń indywidualnych (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na rodzaje produktów

Przykład


Rok

Rodzaj produktu

Opis rodzaju produktu

Państwa członkowskie

Wartość w EUR

Liczba zezwoleń

2022

0EC1

Rodzaju produktu 1

XX

300

3

XY

200

2

Ogółem

500

5

1EC2

Rodzaju produktu 2

XY

1 200

8

XZ

1 000

10

Ogółem

2 200

18

2EC3

Rodzaju produktu 3

XZ

500

5

Ogółem

500

5

Ogółem

3 200

28


Tabela 2

Publikacja w rocznym sprawozdaniu UE indywidualnych zezwoleń (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na miejsca przeznaczenia

Przykład


Rok

Miejsce przeznaczenia

Państwa członkowskie

Wartość w EUR (11)

Liczba zezwoleń

2022

Brazylia

XZ

500

5

Chiny

XY

1 000

10

Stany Zjednoczone

XX

200

2

Ogółem

1 700

17

W art. 26 rozporządzenia nie wskazano, że sprawozdanie roczne powinno zawierać podział zezwoleń według ich rodzaju. Uznaje się jednak, że przydatne i właściwe będzie przekazywanie tych informacji na podstawie danych dostarczonych na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie.

9.1.2. Globalne zezwolenia na wywóz

Publikowanie danych dotyczących globalnych zezwoleń na wywóz (miejsca przeznaczenia i rodzaje produktów) (12)

Przykład

Tabela 3

Miejsca przeznaczenia

Identyfikator ISO miejsca przeznaczenia

Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Liczba wydanych globalnych zezwoleń

US

3

2

4

1

CN

2

5

MY

4

3


Tabela 4

Rodzaj produktów

Rodzaj produktów

Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Liczba wydanych globalnych zezwoleń

0EC01

4

1

1

4

1EC03

2

5

4EC05

5

3


Tabela 5

Wartość globalnych zezwoleń na wywóz (13)

Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Wartość w EUR

HU

NL

9.1.3. Krajowe generalne zezwolenia na wywóz

Tabela 6

Miejsca przeznaczenia

Przykład


Identyfikator ISO miejsca przeznaczenia

Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Liczba krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (14)

US

3

2

4

1

CN

2

5

MY

4

3


Tabela 7

Rodzaj produktów

Przykład


Kod rodzaju produktów

Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Liczba krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (15)

0EC01

4

1

1

4

1EC03

2

5

4EC05

5

3


Tabela 8

Wartość krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (16)

Przykład


Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Wartość


Tabela 9

Publikacja w rocznym sprawozdaniu Unii zezwoleń (z podaniem liczby i wartości) z podziałem na rodzaje zezwolenia

Przykład


Rok

Identyfikator rodzaju zezwolenia

Rodzaj zezwolenia

Rodzaj danych

Identyfikator ISO państwa członkowskiego

Wartość w EUR (17)

Liczba

2022

ID1

Indywidualne zezwolenie na wywóz

Zezwolenia

100

70

200

30

Ogółem

300

100

ID2

Globalne zezwolenie na wywóz (18)

Zezwolenia

200

20

100

40

Ogółem

300

60

ID3

Krajowe generalne zezwolenie na wywóz

Zezwolenia

W stosownych przypadkach

3

W stosownych przypadkach

4

Ogółem

XXX

7

ID4

Generalne unijne zezwolenie na wywóz (19)

Zezwolenia

W stosownych przypadkach

8

W stosownych przypadkach

8

Ogółem

XXX

16

ID5

Zezwolenie na pośrednictwo (20)

Zezwolenia

50

10

50

3

Ogółem

100

13

ID6

Zezwolenie na świadczenie pomocy technicznej (21)

Zezwolenia

700

40

100

5

Ogółem

800

45

ID7

Zezwolenie na tranzyt (22)

Zezwolenia

80

3

50

1

Ogółem

130

4

ID8

Zezwolenia na podstawie krajowego środka kontroli (23)

Zezwolenia

50

40

50

10

Ogółem

100

50

ID9

Zezwolenie na stosowanie produktów niewymienionych w wykazie (24)

Zezwolenia

100

10

50

5

Ogółem

150

15

ID10

Zezwolenie na transfer wewnątrzunijny (25)

Zezwolenia

60

25

20

15

Ogółem

80

40

Ogółem

XXX

YYY

9.1.4. Korzystanie z globalnych, unijnych i krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (26)

Tabela 10

Wykorzystanie EUGEA przez eksporterów

Powiadomienia o pierwszym zastosowaniu - Przykład


Rok

Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego

EU001 (27)

Wartość (28) w EUR

EU002

Wartość w EUR

EU003

Wartość w EUR

EU004

Wartość w EUR

EU008

Wartość w EUR

2022

4

1

1

4

4

2022

5

4

2

3

5

2022

7

5

4

2

6

2022

1

6

5

1

3

2022

2

7

5

3

2

2022

3

8

3

5

1

2022

8

6

2

5

4

2022

4

7

1

2

5


Tabela 11

Łączna liczba eksporterów korzystających z EUGEA

Przykład


Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego

EU001

EU002

EU003

EU004

EU005

EU006

EU007

EU008

14

20

16


Tabela 12

Korzystanie z krajowych generalnych zezwoleń na wywóz z podziałem na eksporterów

Przykład


Rok

Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego

Liczba powiadomień o pierwszym wykorzystaniu lub pierwszych rejestracji w danym roku

Łączna liczba eksporterów korzystających z krajowych generalnych zezwoleń na wywóz

2022

14

2022

20

2022

16


Tabela 13

Dane dodatkowe (29) : szczegółowe informacje według rodzaju produktu

Przykład


Rok

Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego (30)

Kod rodzaju produktów

Wartość w EUR

Krótki opis odpowiedniego globalnego zezwolenia na wywóz, krajowego generalnego zezwolenia na wywóz lub kodu EUGEA

2022

0EC01

300

2022

1EC03

1 000


Tabela 14

Dane dodatkowe (31) : szczegółowe informacje z podziałem na miejsca przeznaczenia

Przykład


Rok

Identyfikator ISO 2 państwa członkowskiego

Identyfikator ISO 2 kraju przeznaczenia

Wartość w EUR

Krótki opis odpowiedniego globalnego zezwolenia na wywóz, krajowego generalnego zezwolenia na wywóz lub kodu EUGEA

2022

US

300

2022

CN

1 000

9.1.5. Odmowy i zakazy (załącznik A)

Tabela 15

Dane opublikowane w rocznym sprawozdaniu Unii dotyczące odmów i zakazów

Przykład


Rok XXXX

Liczba odmów i zakazów (ogółem UE)

XX

Sprawozdanie roczne UE będzie również wskazywać względny odsetek transakcji, dla których odmówiono zezwolenia, w odniesieniu do całkowitej wartości unijnych zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania w roku referencyjnym.

9.1.6. Produkty służące do cyberinwigilacji

Tabela 16

Publikowanie w rocznym sprawozdaniu Unii danych dotyczących wniosków, które odnoszą się do produktów służących do cyberinwigilacji (załącznik B)

Przykład


Złośliwe oprogramowanie

Systemy przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych

Systemy nadzoru internetu

Oprogramowanie do monitorowania komunikacji

Narzędzia kryminalistyczne/dochodzeniowe

Inne (wymienione) (32)

Inne (niewymienione) (33)

Ogółem

Miejsca przeznaczenia (34)

Otrzymane wnioski

54

89

76

3

4

4

XXX

X,Y,Z,W

Państwa członkowskie wydające zezwolenia (35)

Wykaz państw członkowskich

Wykaz państw członkowskich

Wykaz państw członkowskich

Wykaz państw członkowskich

Wykaz państw członkowskich

Wykaz państw członkowskich

Wykaz państw członkowskich


Tabela 17

Publikowanie w rocznym sprawozdaniu Unii danych dotyczących zezwoleń, odmów i zakazów, które odnoszą się do produktów służących do cyberinwigilacji (załącznik B)

Przykład


Rok 2022 - UE

Liczba wydanych odmów i zakazów

Wykaz odnośnych państw członkowskich

Liczba wydanych zezwoleń

Wykaz odnośnych państw członkowskich

10. Informacje na temat administrowania kontrolami i ich egzekwowania

Roczne sprawozdanie Unii z analizy będzie zawierać następujące informacje.

10.1. Administrowanie kontrolami

Liczba pracowników (ekwiwalent pełnego czasu pracy) bezpośrednio zaangażowanych w administrowanie kontrolami w UE: xx

Korzystanie z narzędzi kontroli wywozu:

-

Elektroniczny system wydawania zezwoleń: wykaz państw członkowskich korzystających z elektronicznego systemu wydawania zezwoleń

-

Narzędzie klasyfikacji: wykaz państw członkowskich korzystających z narzędzi klasyfikacji

-

Pozostałe narzędzia: wykaz państw członkowskich wykorzystujących inne narzędzia lub oprogramowanie do wspierania eksporterów lub organów kontroli wywozu w wykonywaniu kontroli

Liczba wydarzeń informacyjnych zorganizowanych w roku referencyjnym: yy

Linki do dostępnych sprawozdań krajowych.

10.2. Egzekwowanie kontroli

Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: xx W tym kontrole przeprowadzone przez organy celne lub inne agencje.

Liczba zgłoszonych naruszeń: yy

Liczba nałożonych sankcji administracyjnych i karnych: xx przez właściwy krajowy organ odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów, w przypadku naruszenia przepisów dotyczących kontroli wywozu.


(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).

(2) Niniejsze wytyczne dotyczą przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania, z uwzględnieniem tego, że właściwe organy państw członkowskich stosują różne praktyki w zakresie sprawozdawczości publicznej na szczeblu krajowym.

(3) Pozostaje to bez uszczerbku dla wymiany informacji między państwami członkowskimi a Komisją, „mając na względzie zwiększenie skuteczności wspólnotowego unijnego systemu kontroli wywozu i zapewnienie spójnego i skutecznego wdrożenia i egzekwowania kontroli na całym obszarze celnym Unii”, zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE) 2021/821.

(4) Grupa ekspertów technicznych odbyła kilka posiedzeń w okresie od lutego 2022 r. do czerwca 2023 r.

(5) https://policy.trade.ec.europa.eu/consultations/guidelines-data-collection-and-preparation-eu-annual-report-dual-use-export-controls-under_pl

(6) Połączenie danych dotyczących zezwoleń według miejsca przeznaczenia i według rodzajów produktów w jednej tabeli najprawdopodobniej doprowadziłoby do poważnych naruszeń poufności danych eksporterów lub mogłoby osłabić restrykcyjne decyzje o udzieleniu zezwoleń w UE.

(7) Tabele przeliczeniowe EUR, USD i walut krajowych będą dostarczane przez służby Komisji na początku stycznia każdego roku.

(8) Zob. odpowiednie przepisy dotyczące generalnych unijnych zezwoleń na wywóz: „Eksporter stosujący niniejsze zezwolenie powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma on miejsce zamieszkania lub siedzibę, o pierwszym zastosowaniu niniejszego zezwolenia w ciągu 30 dni po dniu pierwszego wywozu lub, ewentualnie, zgodnie z wymogiem właściwego organu państwa członkowskiego, w którym eksporter ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, przed pierwszym zastosowaniem niniejszego zezwolenia. Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje o trybie powiadamiania przyjętym w odniesieniu do niniejszego zezwolenia. Komisja publikuje przekazane jej informacje w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej”.

(9) Jeżeli chodzi o dane dostarczone przez eksporterów, państwa członkowskie mogą je przedłożyć zgodnie z wymogami dotyczącymi powiadamiania przez eksporterów w odpowiednich globalnych i krajowych zezwoleniach generalnych. Aby zapewnić porównywalność i spójność zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009, w ramach kolejnych rewizji przedmiotowej metodologii rozważona zostanie możliwość wykorzystania wyłącznie danych pochodzących od organów celnych.

(10) Nie jest to wymagane prawem, ale stanowi źródło dalszych informacji.

(11) W tys. EUR.

(12) W zależności od faktycznej dostępności danych z państw członkowskich.

(13) Ponieważ nie wszystkie państwa członkowskie wymagają od eksporterów wskazania odpowiedniej wartości przy składaniu wniosku o globalne zezwolenia na wywóz, tabela ta będzie miała zastosowanie w stosownych przypadkach.

(14) Obejmujących odpowiednie miejsce przeznaczenia.

(15) Obejmujących odpowiedni rodzaj produktu.

(16) W stosownych przypadkach zgodnie z praktyką krajową.

(17) W mln EUR.

(18) W oparciu o wartość dostarczoną przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności, stosownie do przypadku.

(19) Wartość dostarczona przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.

(20) Udostępnione Komisji przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.

(21) Zobacz powyżej.

(22) Zobacz powyżej.

(23) Zobacz powyżej.

(24) Zobacz powyżej.

(25) Zobacz powyżej.

(26) Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi korzystania z unijnych generalnych zezwoleń na wywóz (EUGEA).

(27) Liczba powiadomień o pierwszym zastosowaniu dokonanych przez eksporterów w danym roku - W odniesieniu do wszystkich mających zastosowanie EUGEA.

(28) Całkowita wartość wywozu w oparciu o statystyki celne lub sprawozdania eksporterów. Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi wartości w kontekście korzystania z EUGEA.

(29) Udostępniane przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz.

(30) Tylko odpowiednie państwa członkowskie, które dobrowolnie dostarczyły odpowiednie dane.

(31) Zobacz powyżej.

(32) Inne wymienione produkty, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji.

(33) Inne niewymienione produkty służące do cyberinwigilacji, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji.

(34) Wykaz kodów państw.

(35) W przypadku gdy tylko jedno lub dwa państwa członkowskie są wymienione jako organy wydające, służby Komisji konsultują się z danymi organami i uzyskują pozytywną odpowiedź od konsultowanych państw członkowskich w celu przekazania danych w sposób chroniący poufność informacji osobowych lub handlowych oraz chronionych informacji dotyczących obronności, polityki zagranicznej lub bezpieczeństwa narodowego.

ZAŁĄCZNIK A

Rodzaje produktów zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/821 (z wyłączeniem produktów służących do cyberinwigilacji)

KATEGORIA 0 - MATERIAŁY, INSTALACJE I URZĄDZENIA JĄDROWE

Kod

Rodzaje produktu

0EC1

Materiały, instalacje, zakłady i urządzenia jądrowe

0EC2

Oprogramowanie do materiałów, instalacji i urządzeń jądrowych

0EC3

Technologia do materiałów, instalacji i urządzeń jądrowych

KATEGORIA 1 - MATERIAŁY SPECJALNE I ZWIĄZANE Z NIMI URZĄDZENIA

Kod

Rodzaje produktu

1EC1

Materiały, elementy i wyroby do statków powietrznych i rakiet kosmicznych

1EC2

Materiały wybuchowe, paliwa i powiązane urządzenia

1EC3.

Materiały włókniste lub włókienkowe i urządzenia produkcyjne

1EC4

Metale specjalne i stopy oraz urządzenia do nich

1EC5

Produkty i urządzenia związane z energią jądrową

1EC6

Toksyczne związki chemiczne, prekursory, czynniki chorobotwórcze, toksyny i zmodyfikowane genetycznie organizmy, powiązane urządzenia, wyposażenie i części ochronne i detekcyjne

1EC7

Oprogramowanie do materiałów specjalnych i związanych z nimi urządzeń

1EC8

Technologia do materiałów specjalnych i związanych z nimi urządzeń

KATEGORIA 2 - PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW

Kod

Rodzaje produktu

2EC1

Obrabiarki oraz układy i elementy do urządzeń przemysłowych

2EC2

Sprzęt do produkcji chemicznej i biologicznej

2EC3

Oprogramowanie do przetwarzania materiałów

2EC4

Technologia do przetwarzania materiałów

KATEGORIA 3 - ELEKTRONIKA

Kod

Rodzaje produktu

3EC1

Produkty i elementy elektroniczne

3EC2

Zespoły elektroniczne, moduły i sprzęt elektroniczny

3EC3

Produkty elektroniczne nadające się do zastosowań jądrowych

3EC4

Sprzęt do produkcji i testowania urządzeń lub materiałów półprzewodnikowych

3EC5

Materiały półprzewodnikowe

3EC6

Oprogramowanie do elektroniki

3EC7

Technologia do elektroniki

KATEGORIA 4 - KOMPUTERY

Kod

Rodzaje produktu lub „produkt”

4EC1

Komputery

4EC2

Oprogramowanie do komputerów

4EC3

Technologia do komputerów

KATEGORIA 5 - TELEKOMUNIKACJA I OCHRONA INFORMACJI

Kod

Rodzaje produktu lub „produkt”

5EC1

Produkty i kable telekomunikacyjne

5EC2

Ochrona informacji oraz produkty i urządzenia do kryptoanalizy

5EC3

Oprogramowanie do telekomunikacji i ochrony informacji

5EC4

Technologia do telekomunikacji i ochrony informacji

KATEGORIA 6 - CZUJNIKI I LASERY

Kod

Rodzaje produktu

6EC1

Urządzenia optyczne i akustyczne, powiązane części składowe i materiały; pozostałe czujniki

6EC2

Lasery, powiązane urządzenia i materiały

6EC3

Systemy radarowe, powiązane urządzenia i części składowe

6EC4

Oprogramowanie do czujników i laserów

6EC5

Technologia do czujników i laserów

KATEGORIA 7 - NAWIGACJA I AWIONIKA

Kod

Rodzaje produktu

7EC1

Urządzenia do nawigacji inercyjnej

7EC2

Inne urządzenia związane z nawigacją i awioniką

7EC3

Systemy sterowania lotem

7EC4

Urządzenia produkcyjne do nawigacji i awioniki

7EC5

Oprogramowanie do nawigacji i awioniki

7EC6

Technologia do nawigacji i awioniki

KATEGORIA 8 - URZĄDZENIA OKRĘTOWE

Kod

Rodzaje produktu

8EC1

Pływające jednostki podwodne lub nawodne oraz związane z nimi systemy okrętowe, urządzenia i elementy składowe

8EC2

Materiały i urządzenia do statków morskich

8EC3

Oprogramowanie do urządzeń okrętowych

8EC4

Technologia do urządzeń okrętowych

KATEGORIA 9 - KOSMONAUTYKA, AERONAUTYKA I NAPĘD

Kod

Rodzaje produktu

9EC1

Silniki do rakiet kosmicznych i turbiny gazowe (z wyłączeniem UAV)

9EC2

UAV i ich napędy

9EC3

Rakiety i statki kosmiczne

9EC4

Silniki rakietowe

9EC5

Urządzenia do tuneli aerodynamicznych, instalacji do testów i komór

9EC6

Oprogramowanie do kosmonautyki, aeronautyki i napędu

9EC7

Technologia do kosmonautyki, aeronautyki i napędu

PRODUKTY NIEWYMIENIONE W WYKAZIE

Kod

Rodzaje produktu

XEC1

Inne/niewymienione

ZAŁĄCZNIK B

Produkty służące do cyberinwigilacji zgodnie z art. 2 pkt 20 rozporządzenia (UE) 2021/821

Kod

Produkty służące do cyberinwigilacji

CS1

Złośliwe oprogramowanie

CS2

Systemy przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych

CS3

Systemy nadzoru internetu

CS4

Oprogramowanie do monitorowania komunikacji

CS5

Narzędzia kryminalistyczne/dochodzeniowe

CS6

Inne wymienione produkty, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji

CS7

Inne niewymienione produkty służące do cyberinwigilacji, które mogą być wykorzystywane jako produkty służące do cyberinwigilacji

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00