ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/259
z dnia 10 stycznia 2024 r.
ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (1) określono wymóg przyjmowania środków ochronnych przy uwzględnieniu dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, w tym, w stosownych przypadkach, sprawozdań sporządzonych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), a także przy uwzględnieniu wszelkich porad otrzymywanych od komitetów doradczych. |
(2) | Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewiduje, że uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów mają być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa. |
(3) | W związku z tym, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-ekonomicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania sektorów rybołówstwa, a także na podstawie opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji. |
(4) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 (2) ustanowiono plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego. Plan ten ma na celu osiągnięcie i utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) stad docelowych, zapewniając, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY. |
(5) | Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie MSY w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022, a także jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) zgodnie z opinią naukową i z art. 7 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia. |
(6) | STECF zalecił - aby osiągnąć w 2025 r. cele w zakresie MSY w odniesieniu do wszystkich stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - podjęcie dalszych działań oraz znaczące zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. Na podstawie tej opinii w 2024 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów w zachodniej części Morza Śródziemnego należy zmniejszyć o 9,5 % w porównaniu z poziomem bazowym na lata 2015-2017, co należy odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na 2023 r. określonego rozporządzeniem Rady (UE) 2023/195 (3). |
(7) | W 2023 r. STECF stwierdził, że taklowce mają wpływ na tarlaki z uwagi na fakt, że taklowce odpowiadają za 7 % wyładunków morszczuka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6 i 7, za 13 % łącznych wyładunków w podobszarze geograficznym 10 oraz za 6 % - w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. W 2023 r. STECF stwierdził również, że biomasa stada tarłowego morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7 oraz w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 nadal utrzymuje się poniżej granicznego punktu odniesienia dotyczącego ochrony (BLIM) w rozumieniu art. 2 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz że aby osiągnąć FMSY w 2024 r., należy zmniejszyć połowy o co najmniej 89 % w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7 oraz 40 % w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. Na 2024 r. należy zatem utrzymać maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców na takich samych poziomach, jak określono na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195, na podstawie art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022. |
(8) | W 2023 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 pozostaje daleka od zrównoważonych poziomów i w związku z tym konieczne są dalsze środki zarządzania. W szczególności STECF stwierdził, że aby osiągnąć FMSY do 2024 r., należy zmniejszyć połowy średnio o 58 %, a konkretnie 56 % w podobszarach geograficznych 1 i 2, 59 % w podobszarze geograficznym 5 oraz 61 % w podobszarach geograficznych 6 i 7. Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/1022 należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 należy zmniejszyć o 5 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(9) | W 2023 r. STECF stwierdził, że konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11, oraz zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 39 %. Należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(10) | W 2023 r. STECF stwierdził, że konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11, oraz zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 31 %. Należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(11) | Na swoim 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), w którym wprowadzono na lata 2020-2026 system nakładu połowowego i pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2024 r. do prawa Unii. |
(12) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/6 w sprawie wdrażania systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim w 2024 r. (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/43/2019/5. W zaleceniu GFCM/46/2023/6 przewidziano zmniejszenie o 4 % systemu nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym oraz przeniesienie poziomów nakładu z 2023 r. w odniesieniu do trawlerów poławiających włokiem rozprzowym. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 4 % od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym określonego na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195, natomiast maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem rozprzowym należy utrzymać na poziomach z 2023 r. |
(13) | Na swoim 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło na lata 2022-2029 maksymalny poziom połowów i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pelagiczne, z odstępstwem dla flot krajowych liczących mniej niż dziesięć sejnerów lub trawlerów do połowów pelagicznych, aktywnie poławiających stada małych gatunków pelagicznych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2024 r. do prawa Unii. |
(14) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/5 w sprawie przedłużenia tymczasowego systemu połowowego oraz ustanowienia na 2024 r. limitu połowowego dla stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/44/2021/20. W zaleceniu GFCM/46/2023/5 przewidziano zmniejszenie połowów małych gatunków pelagicznych o 5 % dla sardeli europejskiej i 9 % dla sardynki europejskiej w porównaniu z poziomami z 2023 r. Aby wprowadzić te środki do prawa Unii należy zatem od maksymalnego poziomu połowów określonego na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195 odjąć 5 % w przypadku sardeli europejskiej i 9 % w przypadku sardynki europejskiej. |
(15) | Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych gatunków pelagicznych i stada denne, oraz zgodnie z ust. 33 zalecenia GFCM/44/2021/20 i z ust. 13 zalecenia GFCM/43/2019/5, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych oraz minimalną alokację nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych. |
(16) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/16 w sprawie długoterminowego planu zarządzania dotyczącego węgorza europejskiego. W zaleceniu tym utrzymano na 2024 r. obowiązujące środki przejściowe, sześciomiesięczny okres zamknięcia oraz zakaz połowów rekreacyjnych. Ponadto w zaleceniu tym przewidziano, że Umawiające się Strony mają wdrożyć dodatkowe środki na rzecz zmniejszenia w 2024 r. śmiertelności połowowej węgorza szklistego o co najmniej 30 % w porównaniu z okresem odniesienia 2019-2021. Zgodnie z tym zaleceniem środki te powinny mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, do wód słodkich i wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(17) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/13 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27), w którym przedłużono o rok postanowienia zalecenia GFCM/43/2019/4 wprowadzającego zamrożenie nakładu połowowego wyrażonego w postaci maksymalnej liczby upoważnień do połowów, a także limitów pozyskiwania korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(18) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/14 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27). W zaleceniu tym wprowadzono - zgodnie z podejściem ostrożnościowym i na okres przejściowy 2024-2026 - limit zdolności połowowej, zamrożenie zdolności połowowej w zakresie urządzeń do sztucznej koncentrację ryb (FAD) na statek, limit połowowy i czasowe zamknięcie. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych w zaleceniu GFCM/46/2023/14 przewidziano ponadto, że należy przestrzegać dziennego limitu ilościowego oraz okresu zakazu w odniesieniu do połowów komercyjnych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii na okres przejściowy 2024-2026. Środki te pozostają bez uszczerbku dla środków zarządzania, które zostaną zaproponowane przez naukowy komitet doradczy GFCM w odniesieniu do długoterminowego planu zarządzania na lata 2027-2031. |
(19) | Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/5. W zaleceniu GFCM/45/2022/4 wprowadzono system nakładu w odniesieniu do morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) oraz limity połowowe dla krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris), a także zamrożenie zdolności połowowej. W odniesieniu do 2024 r. w zaleceniu tym przewidziano zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących krewetek głębokowodnych różowych. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do krewetek głębokowodnych różowych na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(20) | Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/7 i GFCM/43/2019/6. W zaleceniu GFCM/45/2022/5 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(21) | Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19-21), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/6 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(22) | Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24-27), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/7 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(23) | Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1-3), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/4, GFCM/43/2019/2 i GFCM/41/2017/2. W zaleceniu GFCM/45/2022/3 wprowadzono maksymalne poziomy połowów na lata 2023, 2024 i 2025, maksymalną liczbę dozwolonych takli i węd ręcznych oraz nowe środki dotyczące połowów rekreacyjnych. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 7 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych ustalonych dla morlesza bogara na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195. |
(24) | Na swoim 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu GFCM/43/2019/3 wprowadzono na lata 2020-2024 zaktualizowany regionalny TAC i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięty oraz ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Zgodnie z zaleceniem GFCM/43/2019/3, te dalsze środki ochrony są funkcjonalnie powiązane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota musiałby zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Należy wprowadzić te środki do prawa Unii. |
(25) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny 29) zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/3. W zaleceniu tym utrzymano obecny TAC do dnia 31 grudnia 2024 r. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(26) | Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM zatwierdziła przeniesienie niewykorzystanej przez Unię w 2022 r. kwoty turbota, z uwagi na wyjątkową sytuację w Morzu Czarnym spowodowaną przez kontekst regionalny. Środek ten należy wprowadzić do prawa Unii. Podziału uprawnień do połowów wynikających z tego niepełnego wykorzystania kwoty należy dokonać przy uwzględnieniu odpowiedniego wkładu każdego państwa członkowskiego w odpowiednie niepełne wykorzystanie, nie zmieniając klucza przydziału, który ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2023/195 ustalającym roczny przydział TAC. |
(27) | Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez grupę roboczą ds. Morza Czarnego GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej szprota. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tych stad. |
(28) | Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 (4), a w szczególności jego art. 33 i 34, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu. |
(29) | Aby promować stosowanie selektywnych narzędzi oraz ustanowić skuteczne obszary zamknięte w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, rozporządzeniem Rady (UE) 2022/110 (5) ustanowiono mechanizm kompensacyjny dotyczący systemu nakładu połowowego dla trawlerów. Ponieważ STECF nadal zaleca w 2024 r. dalszą poprawę selektywności narzędzi połowowych i skuteczności obszarów zamkniętych w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, należy przydzielić 4,5 % dni połowowych. Jeżeli statek spełnia dwa warunki, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy przydział dni połowowych do 5 %. Jeżeli statek spełnia co najmniej trzy warunki, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy przydział dni połowowych do 6 %. |
(30) | W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 (6) określono dodatkowe ustalane z roku na rok warunki zarządzania TAC, w tym na podstawie jego art. 3 i 4, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada określa stada, w odniesieniu do których art. 3 i 4 tego rozporządzenia nie mają zastosowania, w szczególności na podstawie biologicznego stanu stad. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb oraz spowodowałaby pogorszenie biologicznego stanu stad, należy jednoznacznie wyjaśnić, że art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie w odniesieniu do TAC analitycznych wyłącznie w przypadku, gdy nie korzysta się z obejmującej kolejny rok elastyczności przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. |
(31) | Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r. Z uwagi na pilną sytuację niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Zakres stosowania
1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich, które prowadzą działalność na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym oraz eksploatują następujące stada ryb:
a) | węgorz europejski (Anguilla anguilla), koral czerwony (Corallium rubrum) i koryfena (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym; |
b) | bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris), czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea), morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus) i barwena (Mullus barbatus) w zachodniej części Morza Śródziemnego; |
c) | sardela europejska (Engraulis encrasicolus) i sardynka europejska (Sardina pilchardus) w Morzu Adriatyckim; |
d) | morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus), sola (Solea solea), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) i barwena (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim; |
e) | morszczuk europejski (Merluccius merluccius) i krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej; |
f) | czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea) i bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej, w Morzu Jońskim oraz w Morzu Lewantyńskim; |
g) | morlesz bogar (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim; |
h) | szprot (Sprattus sprattus) i turbot (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym. |
2. Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do innych rodzajów unijnej działalności połowowej, w tym do połowów rekreacyjnych, w przypadku gdy zostały one wyraźnie wskazane w odpowiednich przepisach.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto stosuje się następujące definicje:
a) | „wody międzynarodowe” oznaczają wody niepodlegające suwerenności lub jurysdykcji jakiegokolwiek państwa; |
b) | „połowy rekreacyjne” oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której morskie zasoby wodne są eksploatowane do celów rekreacji, turystyki lub sportu; |
c) | „całkowity dopuszczalny połów” (TAC) oznacza:
|
d) | „kwota” oznacza część TAC przydzieloną Unii lub państwu członkowskiemu; |
e) | „unijna kwota autonomiczna” oznacza limit połowowy autonomicznie przydzielony unijnym statkom rybackim przy braku uzgodnionych TAC; |
f) | „kwota analityczna” oznacza unijną kwotę autonomiczną, w odniesieniu do której dostępna jest ocena analityczna; |
g) | „ocena analityczna” oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji stada, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej dotyczącej przyszłych połowów; |
h) | „urządzenie do sztucznej koncentracji ryb” (FAD) oznacza dowolne pływające na powierzchni wody urządzenie służące do wabienia ryb. |
Artykuł 3
Obszary połowowe
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje obszarów:
a) | „podobszary geograficzne GFCM” oznaczają obszary określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2124 (7); |
b) | „Morze Śródziemne” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
c) | „zachodnia część Morza Śródziemnego” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
d) | „Morze Adriatyckie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 17 i 18, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
e) | „Cieśnina Sycylijska” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 12, 13, 14, 15 i 16, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
f) | „Morze Jońskie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 19, 20 i 21, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
g) | „Morze Lewantyńskie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 24, 25, 26 i 27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
h) | „Morze Alborańskie” oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2 i 3, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124; |
i) | „Morze Czarne” oznacza wody w podobszarze geograficznym GFCM 29, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124. |
TYTUŁ II
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
ROZDZIAŁ I
Morze Śródziemne
Artykuł 4
Węgorz europejski
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do podobszarów geograficznych GFCM 1-27, wód słonawych i wód słodkich. Wody słonawe obejmują obszary przyujściowe, laguny przybrzeżne i wody przejściowe.
2. Zakazuje się prowadzenia komercyjnej działalności połowowej w odniesieniu do węgorza europejskiego jako gatunku docelowego ani jako przypadkowego przyłowu na wszystkich etapach życia przez okres co najmniej sześciu miesięcy. W tym celu każde zainteresowane państwo członkowskie określa co najmniej jeden okres zamknięty z zastrzeżeniem następujących:
a) | w stosownych przypadkach okres zamknięty lub okresy zamknięte mogą różnić się w ramach jednego państwa członkowskiego w zależności od obszaru połowowego w celu uwzględnienia geograficznego i czasowego modelu migracji węgorza na różnych etapach życia; |
b) | okres zamknięty lub okresy zamknięte trwają co najmniej sześć kolejnych miesięcy lub łącznie sześć miesięcy zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3; oraz |
c) | okres zamknięty lub okresy zamknięte muszą być spójne z celami w zakresie ochrony określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 (8), z obowiązującymi krajowymi planami zarządzania oraz z czasowymi modelami migracji węgorza europejskiego na odpowiednim etapie życia w danym państwie członkowskim. |
3. Okres zamknięty trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2024 r., a każde zainteresowane państwo członkowskie ma ustanowić dodatkowy okres zamknięty, wynoszący trzy miesiące, między dniem 1 kwietnia a dniem 30 listopada 2024 r.
4. Zakazuje się połowów rekreacyjnych węgorza europejskiego na wszystkich etapach życia.
5. Państwa członkowskie wdrażają dodatkowe środki służące zmniejszeniu śmiertelności połowowej węgorza europejskiego o całkowitej długości poniżej 12 cm. Zmniejszenie to musi stanowić spadek o co najmniej 30 % w porównaniu z okresem odniesienia 2019-2021.
6. Każde zainteresowane państwo członkowskie informuje Komisję:
a) | do dnia 1 marca 2024 r. - o okresie zamkniętym lub okresach zamkniętych, które określiło zgodnie z ust. 2 i 3; |
b) | w ciągu dwóch tygodni od ich przyjęcia - o środkach krajowych odnoszących się do okresu zamkniętego lub okresów zamkniętych, które określiło zgodnie z ust. 2 i 3. oraz |
c) | do dnia 31 marca 2024 r. - o środkach ustanowionych zgodnie z ust. 5. |
Artykuł 5
Koral czerwony
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie pozyskiwania korala czerwonego (Corallium rubrum), mianowicie połowów ukierunkowanych i połowów rekreacyjnych w Morzu Śródziemnym.
2. W odniesieniu do połowów ukierunkowanych maksymalna liczba upoważnień do połowów i maksymalna ilość pozyskiwana ze stad korala czerwonego przez unijne statki rybackie i w ramach unijnej działalności polegającej na pozyskiwaniu nie przekracza poziomów określonych w załączniku I.
3. Unijnym statkom rybackim, które podlegają ust. 2, zakazuje się przeładunku korala czerwonego na morzu.
4. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych państwa członkowskie podejmują niezbędne środki zakazujące pozyskiwania i zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku korala czerwonego.
Artykuł 6
Koryfena
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkich komercyjnych połowów pelagicznych prowadzonych przez unijne statki rybackie prowadzące ukierunkowane połowy koryfeny (Coryphaena hippurus) przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym. Dotyczy to również rekreacyjnych połowów koryfeny w Morzu Śródziemnym.
2. Maksymalną zdolność połowową floty unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny wyrażoną w liczbie statków, kW i pojemności brutto (GT) określono w załączniku II.
3. Maksymalną liczbę FAD przypadającą na statek upoważniony do połowów koryfeny określono w załączniku II.
4. Maksymalny poziom połowów koryfeny nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku II.
5. W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalne ilości połowu ograniczone są do 10 kg lub pięciu sztuk ryb dowolnego rozmiaru na osobę dziennie oraz w okresie od dnia 15 sierpnia do dnia 31 grudnia.
ROZDZIAł II
Zachodnia część Morza Śródziemnego
Artykuł 7
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów stad dennych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w zachodniej części Morza Śródziemnego.
2. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców określono w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1022 i art. 26-34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
3. Podział między państwa członkowskie maksymalnych limitów połowowych dla unijnych statków rybackich w wodach Unii zachodniej części Morza Śródziemnego określono również w załączniku III.
4. Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym artykule i w załączniku III musi spełniać następujące warunki:
a) | musi być zgodny z kryteriami określonymi w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
b) | musi pozostawać bez uszczerbku dla:
|
Artykuł 8
Mechanizm kompensacyjny
1. W odniesieniu do danego segmentu floty państwo członkowskie może w 2024 r. przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy - obliczony zgodnie z ust. 4 - przydział dni połowowych w wysokości 4,5 %, pod warunkiem że statek pływający pod jego banderą spełnia jeden z następujących warunków:
a) | statek te używa włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich; |
b) | statek używa włoków do połowów głębinowych z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; |
c) | statek stosuje regulowane wysoce selektywne narzędzie, takie jak kratownica sortująca o rozstawie co najmniej 20 mm, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; |
d) | dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych; |
e) | dane państwo członkowskie przyjęło dla morszczuka europejskiego nowy minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony wynoszący co najmniej 26 cm, oraz zagwarantowało egzekwowanie odpowiednich środków technicznych w celu zapewnienia zgodności z tym minimalnym rozmiarem odniesienia do celów ochrony, aby stopniowo uzyskać tę długość do momentu osiągnięcia dojrzałości płciowej i poprawić stan stada morszczuka; |
f) | dane państwo członkowskie przyjęło nowy minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) o długości karapaksu co najmniej 25 mm oraz dla czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) o długości karapaksu co najmniej 35 mm, oraz zagwarantowało egzekwowanie odpowiednich środków technicznych w celu zapewnienia zgodności z tymi minimalnymi rozmiarami odniesienia do celów ochrony, aby stopniowo uzyskać tę długość do momentu osiągnięcia dojrzałości płciowej i poprawić stan stad; |
g) | dane państwo członkowskie w obszarach i okresach uznanych na podstawie najlepszych dostępnych opinii naukowych za ważne dla ochrony tarlaków stad morszczuka europejskiego ustanowiło na okres co najmniej czterech ciągłych tygodni zamknięcie działalności połowowej trawlerów; obszary takie muszą również uwzględniać wzorce przestrzenne rozmieszczenia tarlaków, w tym głębokości od 150 m do 500 m; okresy czasowego zamknięcia połowów muszą trwać od lutego do marca i od października do listopada. |
h) | dane państwo członkowskie ustanowiło zamknięcie działalności połowowej dla połowów dwuwłokowych; |
i) | dane państwo członkowskie ustanowiło zamknięcie działalności połowowej trawlerów na głębokości większej niż 800 m; |
j) | dane państwo członkowskie ustanowiło stałe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych; |
k) | statek używa włoka z rozpornicą dryfującą lub unoszącą się w toni wodnej lub z inną rozpornicą, która ogranicza kontakt rozpornicy i narzędzia z dnem morskim, w celu ochrony podstawowych siedlisk ryb z gatunków dennych; |
l) | dane państwo członkowskie w obszarach i okresach uznanych na podstawie najlepszych dostępnych opinii naukowych za ważne dla ochrony bladoczerwonej krewetki głębinowej lub czerwonej krewetki głębinowej ustanowiło na co najmniej cztery ciągłe tygodnie zamknięcie działalności połowowej trawlerów. |
2. Jeżeli statek spełnia dwa z warunków określonych w ust. 1, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy - obliczony zgodnie z ust. 4 - przydział dni połowowych do 5 %.
3. Jeżeli statek spełnia co najmniej trzy z warunków określonych w ust. 1, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy - obliczony zgodnie z ust. 4 - przydział dni połowowych do 6 %.
4. Dodatkowy przydział dni połowowych oblicza się, od dnia 1 stycznia 2024 r., na podstawie maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na poziomie bazowym na lata 2015-2017 dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego.
5. Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, a także przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.
6. Dane państwo członkowskie co miesiąc oddzielnie zgłasza również Komisji, stosując kody sprawozdawcze określone dla dodatkowego przydziału, o którym mowa w ust. 1, 2 i 3, wykorzystany nakład połowowy, który należy odliczyć od tego przydziału.
7. Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w ust. 1.
Artykuł 9
Rejestrowanie i przekazywanie danych
1. Państwa członkowskie rejestrują i przekazują Komisji dane dotyczące nakładu połowowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022.
2. Przy przekazywaniu Komisji danych dotyczących nakładu połowowego na podstawie ust. 1 państwa członkowskie stosują kody grup nakładu połowowego określone w załączniku III.
ROZDZIAŁ III
Morze Adriatyckie
Artykuł 10
Stada małych gatunków pelagicznych
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów sardynki europejskiej (Sardina pilchardus) i sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w Morzu Adriatyckim.
2. Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku IV.
3. Maksymalną zdolność połowową floty, wyrażoną w postaci kW, GT oraz liczby unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad małych gatunków pelagicznych określono w załączniku IV.
4. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 11
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), homarca (Nephrops norvegicus), soli (Solea solea), krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) i barweny (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim.
2. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy oraz maksymalną zdolność połowową floty w odniesieniu do stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu określono w załączniku IV.
3. Państwo członkowskie może zmieniać swój przydział nakładu połowowego określony w załączniku IV, przenosząc dni połowowe pomiędzy grupami nakładu połowowego w tym samym obszarze geograficznym lub w odniesieniu do tego samego narzędzia, pod warunkiem że będzie stosowało krajowy współczynnik konwersji oparty na najlepszych dostępnych opiniach naukowych.
4. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł 12
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
ROZDZIAł IV
Cieśnina Sycylijska
Artykuł 13
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. Maksymalny poziom połowów krewetki głębokowodnej różowej nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku V.
3. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy morszczuka europejskiego i maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku V.
4. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł 14
Krewetki głębokowodne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. Maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku V.
3. Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku V.
Artykuł 15
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
ROZDZIAŁ V
Morze Jońskie i Morze Lewantyńskie
Artykuł 16
Krewetki głębokowodne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskimi i Morzu Lewantyńskim.
2. Maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku VI.
3. Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku VI.
ROZDZIAŁ VI
Morze Alborańskie
Artykuł 17
Morlesz bogar
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do połowów komercyjnych i rekreacyjnych prowadzonych taklami i wędami ręcznymi przez unijne statki rybackie poławiające morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim.
2. Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku VII.
3. Maksymalną liczbę takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów morlesza bogara określono w załączniku VII.
4. W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalna liczba połowów jest ograniczona do jednej ryby na rybaka dziennie. Do połowów rekreacyjnych w Morzu Alborańskim zastosowanie ma minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla morlesza bogara wynoszący 40 cm. W okresie zamknięcia połowów komercyjnych ustanowionym na poziomie krajowym połowy rekreacyjne tego gatunku są zakazane.
ROZDZIAŁ VII
Morze Czarne
Artykuł 18
Przydział uprawnień do połowów szprota
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym.
2. Unijną kwotę autonomiczną szprota, jej podział między poszczególne państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, określono w załączniku VIII.
3. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 19
Przydział uprawnień do połowów turbota
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym.
2. Wielkość TAC turbota mającą zastosowanie w wodach Unii na Morzu Czarnym, podział tego TAC między poszczególne państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nim związane, określono w załączniku VIII.
3. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 20
Zarządzanie nakładem połowowym w odniesieniu do turbota
Unijne statki rybackie uprawnione do połowów turbota w zakresie art. 18, niezależnie od ich całkowitej długości, prowadzą połowy przez maksymalnie 180 dni połowowych w roku.
Artykuł 21
Okres zamknięty w odniesieniu do turbota
Unijnym statkom rybackim zakazuje się prowadzenia działalności połowowej, w tym przeładunku, zatrzymywania na statku, wyładunku i pierwszej sprzedaży turbota w wodach Unii na Morzu Czarnym w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.
Artykuł 22
Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów na Morzu Czarnym
Określony w art. 17 i 18 przydział uprawnień do połowów poszczególnym państwom członkowskim pozostaje bez uszczerbku dla:
a) | wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
b) | odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009; |
c) | odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. |
Artykuł 23
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych w wodach Unii na Morzu Czarnym ze stad szprota i turbota, stosują kody stad określone w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.
TYTUŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 24
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 stycznia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
H. LAHBIB
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 1).
(3) Rozporządzenie Rady (UE) 2023/195 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2023 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/110 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym (Dz.U. L 28 z 31.1.2023, s. 220).
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
(5) Rozporządzenie Rady (UE) 2022/110 z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb (Dz.U. L 21 z 31.1.2022, s. 165).
(6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2124 z dnia 4 października 2023 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) (Dz.U. L, 2023/2124, 12.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2124/oj).
(8) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1100/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiające środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 17).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00