ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2022/110
z dnia 27 stycznia 2022 r.
w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (1) zawiera wymóg ustanowienia środków ochronnych, z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, obejmujących w stosownych przypadkach sprawozdania przygotowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), jak również z uwzględnieniem opinii otrzymanych od komitetów doradczych, które powołano dla odpowiednich obszarów geograficznych lub dziedzin kompetencji, oraz wspólnych rekomendacji wydanych przez państwa członkowskie. |
(2) | Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - niektórych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów powinny być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa. |
(3) | Art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że cel wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) polega na osiągnięciu współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) w miarę możliwości do 2015 r., a w sposób stopniowy i narastający - najpóźniej do 2020 r. w odniesieniu do wszystkich stad. |
(4) | Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy zatem ustalać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa, jak również biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami. |
(5) | Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że w odniesieniu do stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi uprawnienia do połowów mają być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w tych planach. |
(6) | Plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego (zwany dalej "planem") został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 (2) i wszedł w życie w dniu 16 lipca 2019 r. Plan ten ma na celu zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY. |
(7) | Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022, a także jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) ustalone zgodnie z opinią naukową. |
(8) | STECF doradził, że - aby osiągnąć cele w zakresie MSY w odniesieniu do stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - potrzebne są dalsze pilne działania i znaczne zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. W 2022 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu, należy zatem zmniejszyć o 6 % w porównaniu z poziomem bazowym na lata 2015-2017, co należy odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na 2021 r. określonego rozporządzeniem Rady (UE) 2021/90 (3) oraz dodatkowego zmniejszenia nakładu ustanowionego na szczeblu władz włoskich. |
(9) | STECF doradził, że - aby osiągnąć cele w zakresie MSY w odniesieniu do stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - potrzebne są dalsze pilne działania, w szczególności w zakresie zarządzania śmiertelnością połowową w odniesieniu do taklowców przydennych. W 2022 r. konieczne jest ustanowienie maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego taklowców, zgodnie z art. 7 ust. 5 planu, w oparciu o nakład połowowy wyrażony jako liczba dni połowowych między dniem 1 stycznia 2015 r. a dniem 31 grudnia 2017 r. Ten maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców nie powinien przesądzać o maksymalnym dopuszczalnym nakładzie połowowym, który ma zostać ustanowiony na 2023 r. |
(10) | W 2020 r. STECF doradził, że - aby osiągnąć MSY najpóźniej do 2025 r. - śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 i podobszarach geograficznych 8-9-10-11 będzie musiała znacznie się zmniejszyć. Naukowy Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) wydał również tę samą opinię w odniesieniu do śmiertelności połowowej bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarze geograficznym 2. Ponadto STECF oszacował, że biomasa bladoczerwonej krewetki głębinowej spada. W 2021 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa tego gatunku nie uległa zmianie i w związku z tym konieczne jest podjęcie dalszych środków zarządzania. Biorąc pod uwagę opinie naukowe i niezmienioną sytuację stad, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy uzupełnić system nakładu o maksymalne limity połowowe oraz określić szczegółowy maksymalny limit połowowy dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-2-5-6-7 i maksymalny limit połowowy dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11. |
(11) | W 2020 r. STECF stwierdził, że biomasa czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 spada. W 2021 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa tego gatunku nie uległa zmianie i że jego biomasa nadal spada. Biorąc pod uwagę opinie naukowe i niezmienioną sytuację stad, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy uzupełnić system nakładu o maksymalne limity połowowe oraz określić szczegółowy maksymalny limit połowowy dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11. |
(12) | Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/1 ustanawiające środki zarządzania dotyczące węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). Środki te obejmują limity połowowe lub limity nakładu i coroczny okres zamknięcia wynoszący kolejne trzy miesiące, który każde państwo członkowskie powinno określić zgodnie z celami w zakresie ochrony przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 (4), swoim krajowym planem lub planami zarządzania węgorzem oraz modelami czasowej migracji węgorza w danym państwie członkowskim. W przypadku gdy przed wejściem w życie tego zalecenia obowiązywały krajowe plany zarządzania skutkujące zmniejszeniem nakładu połowowego lub połowów o co najmniej 30 %, nie należy przekraczać już ustanowionych i wdrożonych limitów połowowych lub limitów nakładu połowowego. Zamknięcie powinno mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, a także wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe, zgodnie z tym zaleceniem. Okres zamknięcia jest funkcjonalnie związany z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tego zamknięcia poziom połowów lub nakładu połowowego powinien zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(13) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło maksymalny poziom połowów i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pelagiczne. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(14) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową i bladoczerwoną krewetkę głębinową w Morzu Lewantyńskim, zmieniające zalecenie GFCM/42/2018/3 (podobszary geograficzne GFCM 24, 25, 26 i 27), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(15) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2021/8 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową i bladoczerwoną krewetkę głębinową w Morzu Jońskim, zmieniające zalecenie GFCM/42/2018/4 (podobszary geograficzne GFCM 19, 20 i 21), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(16) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/7 w sprawie środków zarządzania dotyczących zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową i bladoczerwoną krewetkę głębinową w Cieśninie Sycylijskiej, zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/6 (podobszary geograficzne GFCM 12, 13, 14, 15 i 16), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(17) | Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło system nakładu połowowego i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(18) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/1 w sprawie ustanowienia systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło maksymalne dopuszczalne dni połowowe, w podziale na rodzaj włoków i segmenty floty, dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(19) | Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych ryb pelagicznych i gatunki denne, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić dostęp floty słoweńskiej do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalnej kwoty nakładu połowowego w odniesieniu do gatunków dennych. |
(20) | Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła również zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone przez maksymalną liczbę upoważnień do połowów i limity odłowu w odniesieniu do korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(21) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara w Morzu Alborańskim, zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/2 (podobszary geograficzne GFCM 1, 2 i 3), które wprowadziło limit połowowy i ograniczenie nakładu połowowego na podstawie średniego dozwolonego poziomu praktykowanego w okresie 2010-2015. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(22) | Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/1 w sprawie środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny w Morzu Śródziemnym, zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/1 (podobszary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich prowadzących ukierunkowane połowy koryfeny. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(23) | Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu tym wprowadzono zaktualizowany regionalny całkowity dopuszczalny połów (TAC) i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięcia i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Te dodatkowe środki są funkcjonalnie związane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota powinien zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. |
(24) | Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada. |
(25) | Uprawnienia do połowów należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, biorąc pod uwagę aspekty biologiczne i społeczno-ekonomiczne i zapewniając sprawiedliwe traktowanie poszczególnych sektorów rybołówstwa, a także z uwzględnieniem opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji. |
(26) | Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 (5), a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu. |
(27) | Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 (6) wdrażającemu niektóre przepisy dotyczące połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM. |
(28) | W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 (7) wprowadzono dodatkowe warunki dotyczące corocznego zarządzania TAC, w tym, w art. 3 i 4 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada ma zadecydować, do których stad nie będzie miał zastosowania art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w szczególności ze względu na biologiczny stan tych stad. Ostatnio w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wprowadzono mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która zagroziłaby zasadzie racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji zasobów biologicznych morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb i pogorszyłaby biologiczny stan stad, należy przewidzieć, że art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie do analitycznych TAC tylko w przypadku, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. |
(29) | Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2022 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. |
(30) | Uprawnienia do połowów należy stosować w pełnej zgodności z prawem Unii, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu ustala się uprawnienia do połowów na 2022 r. dostępne na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb.
Artykuł 2
Zakres stosowania
1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich eksploatujących następujące stada ryb:
a) | węgorz europejski (Anguilla anguilla), koral czerwony (Corallium rubrum) i koryfena (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym zgodnie z definicją w art. 4 lit. b); |
b) | bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris), czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea), morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus) i barwena (Mullus barbatus) w zachodniej części Morza Śródziemnego zgodnie z definicją w art. 4 lit. c); |
c) | sardela europejska (Engraulis encrasicolus) i sardynka europejska (Sardina pilchardus) w Morzu Adriatyckim zgodnie z definicją w art. 4 lit. d); |
d) | morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus), sola (Solea solea), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) i barwena (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim zgodnie z definicją w art. 4 lit. d); |
e) | czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea) i bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej zgodnie z definicją w art. 4 lit. e), w Morzu Jońskim zgodnie z definicją w art. 4 lit. f) oraz w Morzu Lewantyńskim zgodnie z definicją w art. 4 lit. g); |
f) | morlesz bogar (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim zgodnie z definicją w art. 4 lit. h); |
g) | szprot (Sprattus sprattus) i turbot (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym zgodnie z definicją w art. 4 lit. i). |
2. Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do połowów rekreacyjnych, jeżeli zostały one wyraźnie wskazane w odpowiednich przepisach.
Artykuł 3
Definicje
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto stosuje się następujące definicje:
a) | "wody międzynarodowe" oznaczają wody niepodlegające suwerenności lub jurysdykcji jakiegokolwiek państwa; |
b) | "połowy rekreacyjne" oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której morskie zasoby wodne są eksploatowane do celów rekreacji, turystyki lub sportu; |
c) | "całkowity dopuszczalny połów" (TAC) oznacza:
|
d) | "kwota" oznacza część TAC przydzieloną Unii lub państwu członkowskiemu; |
e) | "unijna kwota autonomiczna" oznacza limit połowowy autonomicznie przydzielony unijnym statkom rybackim przy braku uzgodnionych TAC; |
f) | "kwota analityczna" oznacza unijną kwotę autonomiczną, w odniesieniu do której dostępna jest ocena analityczna; |
g) | "ocena analityczna" oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji stada, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej dotyczącej przyszłych połowów; |
h) | "urządzenie do sztucznej koncentracji ryb" oznacza dowolne pływające na powierzchni wody urządzenie służące do wabienia ryb. |
Artykuł 4
Obszary połowowe
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje obszarów:
a) | "podobszary geograficzne GFCM" oznaczają obszary określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
b) | "Morze Śródziemne" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
c) | "zachodnia część Morza Śródziemnego" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
d) | "Morze Adriatyckie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 17 i 18, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
e) | "Cieśnina Sycylijska" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 12, 13, 14, 15 i 16, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
f) | "Morze Jońskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 19, 20 i 21, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
g) | "Morze Lewantyńskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 24, 25, 26 i 27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
h) | "Morze Alborańskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-3, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011; |
i) | "Morze Czarne" oznacza wody w podobszarze geograficznym GFCM 29, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011. |
TYTUŁ II
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW
ROZDZIAŁ I
Morze Śródziemne
Artykuł 5
Węgorz europejski
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów węgorza europejskiego (Anguilla anguilla), mianowicie połowów ukierunkowanych, połowów przypadkowych i rekreacyjnych, we wszystkich wodach Morza Śródziemnego, w tym wodach słodkich i przejściowych wodach słonawych, takich jak laguny i estuaria.
2. Zabrania się unijnym statkom rybackim połowów węgorza europejskiego w wodach Unii i wodach międzynarodowych Morza Śródziemnego w okresie obejmującym trzy kolejne miesiące, który zostanie ustalony przez każde państwo członkowskie. Okres zamknięcia połowów musi być spójny z celami w zakresie ochrony określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1100/2007, z obowiązującymi krajowymi planami zarządzania oraz z czasowymi modelami migracji węgorza europejskiego w danym państwie członkowskim. Państwa członkowskie informują Komisję o ustalonym okresie zamknięcia nie później niż miesiąc przed jego wejściem w życie, a w każdym przypadku nie później niż w dniu 31 stycznia 2022 r.
3. Państwa członkowskie nie przekraczają maksymalnego poziomu połowów lub nakładu połowowego węgorza europejskiego ustanowionych i wdrażanych za pomocą krajowych planów zarządzania przyjętych zgodnie z art. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 1100/2007.
Artykuł 6
Koral czerwony
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie odłowów korala czerwonego (Corallium rubrum), mianowicie połowów ukierunkowanych i połowów rekreacyjnych w Morzu Śródziemnym.
2. W odniesieniu do połowów ukierunkowanych maksymalna liczba upoważnień do połowów i maksymalna ilość odławiana ze stad korala czerwonego przez unijne statki rybackie i w ramach unijnej działalności polegającej na odłowie nie przekracza poziomów określonych w załączniku I.
3. Unijnym statkom rybackim, które podlegają ust. 2, zabrania się przeładunku korala czerwonego na morzu.
4. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych państwa członkowskie wprowadzają niezbędne środki zakazujące odłowu i zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku korala czerwonego.
Artykuł 7
Koryfena
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań handlowych unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej prowadzonych przy użyciu urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w odniesieniu do połowów koryfeny (Coryphaena hippurus) w międzynarodowych wodach Morza Śródziemnego.
2. Maksymalną liczbę statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny określono w załączniku II.
ROZDZIAŁ II
Zachodnia część Morza Śródziemnego
Artykuł 8
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów stad dennych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w zachodniej części Morza Śródziemnego.
2. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców określono w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1022.
3. Podział między państwa członkowskie maksymalnych limitów połowowych dla unijnych statków rybackich w wodach Unii zachodniej części Morza Śródziemnego określono w załączniku III.
4. Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów:
a) | Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym rozporządzeniu jest zgodny z kryteriami określonymi w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. |
b) | Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym rozporządzeniu pozostaje bez uszczerbku dla:
|
Artykuł 9
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie rejestrują i przekazują Komisji dane dotyczące nakładu połowowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022.
Przy przekazywaniu Komisji danych dotyczących nakładu połowowego zgodnie z niniejszym artykułem państwa członkowskie stosują kody grup nakładu połowowego określone w załączniku III.
ROZDZIAŁ III
Morze Adriatyckie
Artykuł 10
Stada małych ryb pelagicznych
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów sardynki europejskiej (Sardina pilchardus) i sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w Morzu Adriatyckim.
2. Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku IV.
3. Maksymalną zdolność połowową floty, wyrażoną w postaci kW, GT i liczby unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów małych stad pelagicznych, określono w załączniku IV.
Artykuł 11
Stada denne
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), homarca (Nephrops norvegicus), soli (Solea solea), krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) i barweny (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim.
2. Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy i maksymalną zdolność połowową floty w odniesieniu do stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu określono w załączniku IV.
3. Państwo członkowskie może zmieniać swój przydział nakładu połowowego określony w załączniku IV, przenosząc dni połowowe pomiędzy grupami nakładu połowowego w tym samym obszarze geograficznym lub w odniesieniu do tego samego narzędzia, pod warunkiem że będzie stosowało krajowy współczynnik konwersji oparty na najlepszych dostępnych opiniach naukowych.
4. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł 12
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku IV.
ROZDZIAŁ IV
Morze Jońskie, Morze Lewantyńskie i Cieśnina Sycylijska
Artykuł 13
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskim, Morzu Lewantyńskim i w Cieśninie Sycylijskiej.
2. Maksymalną liczbę trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych określono w załączniku V.
ROZDZIAŁ V
Morze Alborańskie
Artykuł 14
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do połowów komercyjnych prowadzonych taklami i wędami ręcznymi przez unijne statki rybackie poławiające morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim.
2. Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku VI.
ROZDZIAŁ VI
Morze Czarne
Artykuł 15
Przydział uprawnień do połowów szprota
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym.
2. Unijną kwotę autonomiczną szprota, jej podział między poszczególne państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, określono w załączniku VII.
Artykuł 16
Przydział uprawnień do połowów turbota
1. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym.
2. Wielkość TAC turbota mającą zastosowanie w wodach Unii na Morzu Czarnym oraz podział tego TAC między poszczególne państwa członkowskie i - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nim związane, określono w załączniku VII.
Artykuł 17
Zarządzanie nakładem połowowym w odniesieniu do turbota
Unijne statki rybackie uprawnione do połowów turbota w zakresie art. 16, niezależnie od ich całkowitej długości, prowadzą połowy przez maksymalnie 180 dni w roku.
Artykuł 18
Okres zamknięcia połowów turbota
Unijnym statkom rybackim zabrania się prowadzenia działalności połowowej, w tym przeładunku, zatrzymywania na statku, wyładunku i pierwszej sprzedaży turbota w wodach Unii na Morzu Czarnym w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.
Artykuł 19
Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów na Morzu Czarnym
1. Określony w art. 15 i 16 niniejszego rozporządzenia przydział uprawnień do połowów poszczególnym państwom członkowskim pozostaje bez uszczerbku dla:
a) | wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; |
b) | odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009; oraz |
c) | odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. |
2. Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł 20
Przekazywanie danych
Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych w wodach Unii na Morzu Czarnym ze stad szprota i turbota, stosują kody stad określone w załączniku VII.
TYTUŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 21
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 stycznia 2022 r.
W imieniu Rady
J.-Y. LE DRIAN
Przewodniczący
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 1).
(3) Rozporządzenie Rady (UE) 2021/90 z dnia 28 stycznia 2021 r. ustalające uprawnienia do połowów na rok 2021 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym (Dz.U. L 31 z 29.1.2021, s. 1).
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1100/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiające środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 17).
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44).
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3).
ZAŁĄCZNIK I
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE WIELOLETNIEGO PLANU ZARZĄDZANIA ODŁOWEM KORALA CZERWONEGO W MORZU ŚRÓDZIEMNYM PRZYJĘTEGO PRZEZ GENERALNĄ KOMISJĘ RYBOŁÓWSTWA MORZA ŚRÓDZIEMNEGO
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną dopuszczalną liczbę upoważnień do połowów i maksymalne odłowione ilości korala czerwonego w Morzu Śródziemnym.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM).
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
Corallium rubrum | COL | Koral czerwony |
Tabela 1.
Maksymalna liczba upoważnień do połowów (1)
Państwa członkowskie | Koral czerwony COL |
Grecja | 12 |
Hiszpania | 0 (2) |
Francja | 32 |
Chorwacja | 28 |
Włochy | 40 |
Tabela 2.
Maksymalne odłowione ilości wyrażone w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: | Koral czerwony Corallium rubrum | Obszar: | wody Unii w Morzu Śródziemnym - podobszary geograficzne 1-27 COL/GF1-27 | |
Grecja | 1,844 |
| Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. | |
Hiszpania | 0 (2) |
| ||
Francja | 1,400 |
| ||
Chorwacja | 1,226 |
| ||
Włochy | 1,378 |
| ||
Unia | 5,848 |
| ||
TAC | Nie dotyczy/nieuzgodniony |
(1) Reprezentująca liczbę statków lub nurków lub parę składającą się z jednego nurka i jednego statku, upoważnionych do odłowu korala czerwonego.
(2) Zgodnie z czasowym zakazem odłowu korala czerwonego wprowadzonym na wodach hiszpańskich.
ZAŁĄCZNIK II
NAKŁAD POŁOWOWY DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA STADAMI KORYFENY W MORZU ŚRÓDZIEMNYM
W tabeli w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny na wodach międzynarodowych Morza Śródziemnego.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do wód międzynarodowych Morza Śródziemnego.
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
Coryphaena hippurus | DOL | Koryfena |
Maksymalna liczba upoważnień do połowów dla statków prowadzących działalność na wodach międzynarodowych (1)
Państwo członkowskie | Koryfena DOL |
Włochy | 797 |
Malta | 130 |
(1) Kwotę tę można poławiać wyłącznie między dniem 15 sierpnia a dniem 31 grudnia 2022 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.
ZAŁĄCZNIK III
NAKŁAD POŁOWOWY DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA STADAMI DENNYMI W ZACHODNIEJ CZĘŚCI MORZA ŚRÓDZIEMNEGO
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na grupy stad, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022, oraz maksymalne limity połowowe i całkowitą długość statków w odniesieniu do wszystkich rodzajów włoków (1) i taklowców przydennych do połowów stad dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w rozporządzeniu (UE) 2019/1022 oraz w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM.
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
Aristaeomorpha foliacea | ARS | Czerwona krewetka głębinowa |
Aristeus antennatus | ARA | Bladoczerwona krewetka głębinowa |
Merluccius merluccius | HKE | Morszczuk europejski |
Mullus barbatus | MUT | Barwena |
Nephrops norvegicus | NEP | Homarzec |
Parapenaeus longirostris | DPS | Krewetka głębokowodna różowa |
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy w dniach połowowych
a) | trawlery na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1-2-5-6-7) (2)
|
b) | trawlery na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11) (3)
|
c) | taklowce przydenne na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1-2-5-6-7)
|
d) | taklowce przydenne na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11)
|
Maksymalny limit połowowy
e) | uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1-2-5-6-7) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
|
f) | uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
|
(1) TBB, OTB, PTB, TBN, TBS, TB, OTM, PTM, TMS, TM, OTT, OT, PT, TX, OTP, TSP.
(2) Oprócz wyżej wymienionego maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów państwo członkowskie może przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy przydział dni połowowych w ramach łącznie 2 % nakładu połowowego tego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego segmentu floty. Państwo członkowskie może to uczynić, pod warunkiem że:
a) | statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków; lub |
b) | statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 50 mm do połowów głębinowych w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; lub |
c) | statki te stosują regulowane wysoce selektywne narzędzie, którego specyfikacje techniczne powodują, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie liczby poławianych osobników młodocianych o co najmniej 25 % lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; lub |
d) | dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych. |
Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych. Dane państwo członkowskie co miesiąc powiadamia Komisję oddzielnie o dodatkowym przydziale.
Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w lit. a), b), c) lub d).
Łącznie 2 % nakładu połowowego oblicza się na podstawie przydziału nakładu dla danego segmentu floty od daty powiadomienia danego państwa członkowskiego.
(3) Oprócz wyżej wymienionego maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów państwo członkowskie może przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy przydział dni połowowych w ramach łącznie 2 % nakładu połowowego tego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego segmentu floty. Państwo członkowskie może to uczynić, pod warunkiem że:
a) | statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków; lub |
b) | statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 50 mm do połowów głębinowych w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; lub |
c) | statki te stosują regulowane wysoce selektywne narzędzie, którego specyfikacje techniczne powodują, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie liczby poławianych osobników młodocianych o co najmniej 25 % lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; lub |
d) | dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych. |
Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych. Dane państwo członkowskie co miesiąc powiadamia Komisję oddzielnie o dodatkowym przydziale.
Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w lit. a), b), c) lub d).
Łącznie 2 % nakładu połowowego oblicza się na podstawie przydziału nakładu dla danego segmentu floty od daty powiadomienia danego państwa członkowskiego.
ZAŁĄCZNIK IV
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ADRIATYCKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę statków rybackich upoważnionych do połowów małych ryb pelagicznych.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM.
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
Engraulis encrasicolus | ANE | Sardela europejska |
Merluccius merluccius | HKE | Morszczuk europejski |
Mullus barbatus | MUT | Barwena |
Nephrops norvegicus | NEP | Homarzec |
Parapenaeus longirostris | DPS | Krewetka głębokowodna różowa |
Sardina pilchardus | PIL | Sardynka europejska |
Solea solea | SOL | Sola |
1. Stada małych ryb pelagicznych - podobszary geograficzne 17 i 18
Maksymalny poziom połowów wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: | Stada małych ryb pelagicznych (sardela europejska i sardynka europejska) Engraulis encrasicolus i Sardina pilchardus | Obszar: | wody Unii i wody międzynarodowe podobszarów geograficznych GFCM 17 i 18 (SP1/GF1718) | |
Włochy | 35 394 | (1) | Maksymalny poziom połowów Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 | |
Chorwacja | 56 304 | |||
TAC | Nie dotyczy |
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów i sejnerów prowadzących aktywne połowy małych ryb pelagicznych
Państwo członkowskie | Narzędzie połowowe | Liczba statków | kW | GT |
Chorwacja | PS | 249 | 77 145,52 | 18 537,72 |
Włochy | PTM-OTM-PS | 685 | 134 556,7 | 25 852 |
Słowenia (2) | PS | 4 | 433,7 | 38,5 |
2. Stada denne - podobszary geograficzne 17 i 18
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na rodzaje włoków i segmenty floty do połowów stad dennych w podobszarach geograficznych 17 i 18 (Morze Adriatyckie).
|
|
|
|
| Dni połowowe 2022 r. | ||
Rodzaj narzędzia | Obszar geograficzny | Odnośne stada | Długość całkowita statków | Kod grupy nakładu połowowego | WŁOCHY | CHORWACJA | SŁOWENIA (3) |
Włoki (OTB) | Podobszary GFCM 17-18 | Barwena; morszczuk europejski; krewetka głębokowodna różowa i homarzec | < 12 m | EFF/MED3_OTB_TR1 | 3 521 | 10 388 |
|
≥ 12 m oraz < 24 m | EFF/MED3_OTB_TR2 | 79 139 | 24 202 |
| |||
≥ 24 m | EFF/MED3_OTB_TR3 | 6 934 | 2 173 |
| |||
Beam trawls (TBB) | GFCM sub-area 17 | Sola | < 12 m | EFF/MED3_TBB_TR1 | 200 | 0 |
|
≥ 12 m oraz < 24 m | EFF/MED3_TBB_TR2 | 3 747 | 0 |
| |||
≥ 24 m | EFF/MED3_TBB_TR3 | 3 726 | 0 |
|
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych i statków poławiających włokami rozprzowymi upoważnionych do połowów stad dennych
Państwo członkowskie | Narzędzie połowowe | Liczba statków | kW | GT |
Chorwacja | OTB | 495 | 79 867,99 | 13 267,99 |
Włochy | OTB-TBB | 1 363 | 260 618,37 | 47 148 |
Słowenia (*1) | OTB | 11 | 1 813,00 | 168,67 |
(1) Jeżeli chodzi o Słowenię, wielkości opierają się na poziomie połowów dokonanych w 2014 r., do ilości, która nie powinna przekraczać 300 ton.
(2) Przepis pkt 28 dokumentu GFCM/44/2020/20 nie ma zastosowania do flot krajowych liczących mniej niż dziesięć sejnerów lub trawlerów do połowów pelagicznych aktywnie poławiających małe stada pelagiczne, zgodnie z rejestrem krajowym i rejestrem GFCM w 2014 r. W takim przypadku zdolność połowowa aktywnej floty może wzrosnąć o nie więcej niż 50 % pod względem liczby statków oraz ton brutto (GT) lub ton rejestrowanych brutto (GRT) i kW.
(3) Słowenia nie przekracza limitu nakładu wynoszącego 3 000 dni połowowych rocznie zgodnie z pkt 13 dokumentu GFCM/43/2019/5.
(*1) Przepisy zawarte w pkt 9 lit. c) i pkt 28 zalecenia GFCM/43/2019/5 nie mają zastosowania do flot krajowych działających przy użyciu OTB i prowadzących połowy przez mniej niż 1000 dni w okresie odniesienia, o którym mowa w pkt 9 lit. c). Zdolność połowowa aktywnej floty działającej przy użyciu OTB nie może wzrosnąć o więcej niż 50 % względem okresu odniesienia.
ZAŁĄCZNIK V
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU JOŃSKIM, MORZU LEWANTYŃSKIM I CIEŚNINIE SYCYLIJSKIEJ DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad dennych w Morzu Jońskim, Morzu Lewantyńskim i Cieśninie Sycylijskiej.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM.
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
Aristaeomorpha foliacea | ARS | Czerwona krewetka głębinowa |
Aristeus antennatus | ARA | Bladoczerwona krewetka głębinowa |
a) | Maksymalna liczba trawlerów dennych upoważnionych do połowów na Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19-20-21)
|
b) | Maksymalna liczba trawlerów dennych upoważnionych do połowów na Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24-25-26-27)
|
c) | Maksymalna liczba trawlerów dennych upoważnionych do połowów w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16)
|
ZAŁĄCZNIK VI
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ALBORAŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
Maksymalny poziom połowów prowadzonych przy użyciu takli i węd ręcznych wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: | Morlesz bogar Pagellus bogaraveo | Obszar: | wody Unii w Morzu Alborańskim - podobszar geograficzny 1-3 SBR/GF1-3 | |
Hiszpania | 225 |
| Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. | |
Unia | 225 |
| ||
TAC | Nie dotyczy/nieuzgodniony |
ZAŁĄCZNIK VII
UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU CZARNYM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH
W tabelach zawartych w niniejszym załączniku określono TAC i kwoty wyrażone w tonach masy w relacji pełnej w podziale na stada oraz, w stosownych przypadkach, warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane.
Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM.
Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:
Nazwa systematyczna | Kod Alfa-3 | Nazwa zwyczajowa |
Sprattus sprattus | SPR | Szprot |
Scophthalmus maximus | TUR | Turbot |
Gatunek: | Szprot Sprattus sprattus | Obszar: | wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (SPR/F3742C) | |
Bułgaria | 8 032,50 |
| Kwota analityczna Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. | |
Rumunia | 3 442,50 |
| ||
Unia | 11 475 |
| ||
TAC | Nie dotyczy/nieuzgodniony |
Gatunek: | Turbot Scophthalmus maximus | Obszar: | wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (TUR/F3742C) | |
Bułgaria | 75 |
| TAC analityczny Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. | |
Rumunia | 75 |
| ||
Unia | 150 | (*1) | ||
TAC | 857 |
|
(*1) Nie zezwala się na działalność połowową, w tym na przeładunek, zatrzymywanie na statku, wyładunek i pierwszą sprzedaż w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca 2022 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00