ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2502
z dnia 7 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (1), w szczególności jego art. 14 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 średnia masa w stanie gotowym do jazdy dla unijnego parku pojazdów, stosowana do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji dwutlenku węgla (CO2) dla każdego producenta nowych lekkich pojazdów użytkowych (M0), ma być regularnie dostosowywana do 2024 r., aby uwzględnić zmiany średniej masy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii. |
(2) | Na podstawie danych w załącznikach I-IV do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/973 (2), w załącznikach I i II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2087 (3) oraz w załącznikach I-III do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 (4) średnia masa w stanie gotowym do jazdy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w latach kalendarzowych 2019, 2020 i 2021, ważona zgodnie z liczbą nowych rejestracji w każdym z tych lat, wyniosła 1 875,07 kg. Wartość M0 dla roku kalendarzowego 2024, o której mowa w części B pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinna być zatem równa tej wartości. |
(3) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 od 2025 r. do obliczania referencyjnych docelowych indywidualnych poziomów emisji dla każdego producenta nowych samochodów osobowych i każdego producenta lekkich pojazdów użytkowych należy stosować średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych (wartości TM0). Wartości TM0 stosowane do obliczeń należy regularnie dostosowywać do odpowiedniej średniej masy próbnej wszystkich nowych zarejestrowanych samochodów osobowych i nowych zarejestrowanych lekkich pojazdów użytkowych. |
(4) | Orientacyjne wartości TM0 na 2025 r. ustala się jako odpowiednią średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021. Na podstawie danych zawartych w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 średnia masa próbna wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 1 609,6 kg, a średnia masa próbna wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 2 163,0 kg. Orientacyjne wartości TM0 dla roku kalendarzowego 2025, o których mowa w części A pkt 6.2.1 i części B pkt 6.2.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinny być zatem równe tym wartościom. |
(5) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/631 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części A pkt 6.2.1 pozycja TM0 otrzymuje brzmienie: „TM0 wynosi 1 609,6 kg w 2025 r. oraz oznacza wartość w kilogramach (kg) ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) w pozostałych latach kalendarzowych.”; |
2) | w części B pkt 4 pozycja M0 otrzymuje brzmienie: „M0 wynosi: 1 766,4 w 2020 r., 1 825,23 w latach 2021, 2022 i 2023 oraz 1 875,07 w 2024 r.”; |
3) | w części B pkt 6.2.1 pozycja TM0 otrzymuje brzmienie: „TM0 wynosi 2 163,0 kg w 2025 r. oraz oznacza wartość w kilogramach (kg) ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) w pozostałych latach kalendarzowych.”. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/973 z dnia 1 czerwca 2021 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2019 oraz dla producenta samochodów osobowych Dr Ing. h.c. F. Porsche AG i grupy Volkswagen w latach kalendarzowych 2014-2018 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 215 z 17.6.2021, s. 1).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2087 z dnia 26 września 2022 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2020 oraz informująca producentów o wartościach, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji i poziomów docelowych w ramach odstępstw w latach kalendarzowych 2021-2024 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 280 z 28.10.2022, s. 49).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1623 z dnia 3 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia wartości odnoszących się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych na rok kalendarzowy 2021 oraz wartości, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji począwszy od 2025 r., na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/631 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 (Dz.U. L 200 z 10.8.2023, s. 5).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00