ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2230
z dnia 25 października 2023 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przeźroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 13 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu. |
(2) | Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9 wspomnianego rozporządzenia. |
(3) | Po raz pierwszy Komisja przyznała odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przeźroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 773/2013 (2) do dnia 31 grudnia 2016 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/677 (3) przyznano przedłużenie okresu obowiązywania tego odstępstwa, które wygasło dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1242 (4) przyznano kolejne przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, które wygasło dnia 1 marca 2023 r. |
(4) | W latach 2020, 2021 i 2022 Hiszpania przedłożyła sprawozdania z monitorowania dotyczące wdrażania hiszpańskiego planu zarządzania przyjętego w dniu 19 grudnia 2019 r. (5) |
(5) | Dnia 4 października 2022 r. Komisja otrzymała od Hiszpanii wniosek o przedłużenie odstępstwa przyznanego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1242. Aby uzasadnić przedłużenie odstępstwa, Hiszpania przedstawiła nowy plan zarządzania na 2023 r. i kolejne lata oraz aktualne informacje w sprawozdaniach z monitorowania. |
(6) | Podczas swojej 72. sesji plenarnej, która odbyła się w marcu 2023 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) (6) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane potwierdzające, sprawozdania z monitorowania i powiązany projekt planu zarządzania (7). STECF uznał, że wdrożenie planu zarządzania spełnia warunki, na podstawie których przyznano odstępstwo, oraz że plan zarządzania zawiera elementy niezbędne do ograniczenia poziomu eksploatacji babki przeźroczystej w regionie Murcji. |
(7) | Dnia 21 września 2023 r. Hiszpania przedstawiła projekt nowego planu zarządzania regulującego połowy babki przeźroczystej (Aphia minuta) na wodach wewnętrznych Regionu Murcji (8) zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(8) | Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(9) | W szczególności występują pewne specyficzne ograniczenia geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i ograniczony zasięg łowisk, na których można prowadzić połowy włokiem, ponieważ docelowe gatunki występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nie przekraczających 50 m. |
(10) | Ponadto plan zarządzania gwarantuje, że nakład połowowy w przyszłości nie zostanie zwiększony, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Upoważnienia do połowów zostaną wydane wyłącznie określonym 27 statkom, które już są upoważnione do połowów, a ich maksymalna zdolność połowowa wynosi 116 KM na statek. |
(11) | Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są ciągnione w słupie wody i nie dotykają dna morskiego. Dzięki stosowaniu echosond połowy są wysoce selektywne i generują niewielki przyłów. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywalność. |
(12) | Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody pełnomorskie są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym łowienie gatunków o rozmiarach tak małych jak rozmiary babki przeźroczystej oraz tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych. |
(13) | Wniosek dotyczy działalności połowowej, na którą Hiszpania wydała już zezwolenie statkom, które są zarejestrowane w hiszpańskim krajowym spisie operacyjnej floty połowowej i prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(14) | Hiszpania zezwoliła wcześniej na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu. |
(15) | Chociaż przepisy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 zostały uchylone rozporządzeniem (UE) 2019/1241 (9), w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 zezwala się na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r. na podstawie warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241. |
(16) | Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia, ponieważ nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 wyżej wspomnianego rozporządzenia. |
(17) | Przedmiotowe połowy spełniają wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ nie są prowadzone nad skupiskami trawy morskiej, w szczególności gatunku Posidonia oceanica, ani innych morskich roślin nagonasiennych. |
(18) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (10). |
(19) | Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością połowową innych statków. |
(20) | Przedmiotowe połowy są uregulowane w przyjętym przez Hiszpanię planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne. |
(21) | Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi. |
(22) | Przyjęty przez Hiszpanię plan zarządzania obejmuje środki monitorowania połowów zgodnie z art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(23) | Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo. |
(24) | We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie. |
(25) | Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie bazy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. |
(26) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1242 wygasło w dniu 1 marca 2023 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 2 marca 2023 r. |
(27) | Aby zachować ciągłość obowiązywania przepisów prawa, koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec okresu połowu, tj. koniec lutego. |
(28) | Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(29) | Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo
Art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie ma zastosowania do niewodów pełnomorskich do połowu babki przeźroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji. Przedmiotowe statki muszą spełniać wszystkie następujące wymogi:
a) | być zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rolnictwa, Hodowli, Rybołówstwa i Akwakultury Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji; |
b) | prowadzić udokumentowane połowy od ponad pięciu lat i nie powodować w przyszłości zwiększenia nakładu połowowego; |
c) | posiadać upoważnienie do połowów i działać na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
Artykuł 2
Plan monitorowania i sprawozdawczość
Hiszpania przekazuje Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c), po raz pierwszy do dnia 1 czerwca 2024 r., a następnie co 12 miesięcy.
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 marca 2023 r. do dnia 1 marca 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 773/2013 z dnia 12 sierpnia 2013 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Murcja) (Dz.U. L 217 z 13.8.2013, s. 28).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/677 z dnia 10 kwietnia 2017 r. w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Murcja) (Dz.U. L 98 z 11.4.2017, s. 4).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1242 z dnia 1 września 2020 r. w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Murcja) (Dz.U. L 286 z 2.9.2020, s. 1).
(5) „Orden de 19 de diciembre de 2019, de la Consejería de Agua, Agricultura, Ganadería, Pesca y Medio Ambiente, por la que se regula la pesquería del chanquete (Aphia minuta) en aguas interiores de la Región de Murcia”, Dziennik Urzędowy Regionu Murcji, nr 294 z 21.12.2019, s. 35423.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 72. posiedzenia plenarnego (STECF-PLEN-23-01). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023, doi:10.2760/977664, JRC133392
(7) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). Plan zarządzania niewodami pełnomorskimi w Murcji w Hiszpanii (STECF-PLEN-23-01, s. 28-35). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023, ISBN 978-92-68-02683-0, doi:10.2760/977664, JRC133392.
(8) „Orden de 26 de septiembre de 2023, de la Consejería de Agua, Agricultura, Ganadería y Pesca, por la que se regula la pesquería del chanquete (Aphia minuta) en aguas interiores de la Región de Murcia”, Dziennik Urzędowy Regionu Murcji, nr 223 z 26.9.2023, s. 26470.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
(10) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00