Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 242 str. 413
Wersja aktualna od 2023-05-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 242 str. 413
Wersja aktualna od 2023-05-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1923

z dnia 10 maja 2023 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1923

z dnia 10 maja 2023 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2021,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0132/2023),

A.

mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy („Agencja") jej ostateczny budżet na rok 2021 wyniósł 16 114 100 EUR, co stanowi wzrost o 0,35 % w porównaniu z rokiem 2020; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B.

mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy („Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 („sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.

zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 97,26 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,46 % w porównaniu z rokiem 2020; ubolewa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 63,53 %, co oznacza nieznaczny spadek o 1,38 % w porównaniu z rokiem 2020;

2.

zauważa jednak z zadowoleniem, że Agencja zakończyła wszystkie działania podjęte w związku z uwagami Trybunału dotyczącymi wykonania budżetu na lata budżetowe 2018 i 2019;

3.

zauważa, że w tytule 3 budżetu powiązanego rocznego programu prac znajduje się kwartalne planowanie środków na zobowiązania i środków na płatności Agencji, a także miesięczne planowanie środków na zobowiązania i środków na płatności na etapie wdrażania poddawanym okresowym przeglądom; zauważa ponadto, że w 2021 r. Agencja scentralizowała zasoby administracyjne i wiedzę fachową na potrzeby zarządzania wszystkimi zamówieniami publicznymi Agencji, włącznie z planowaniem, ogłaszaniem przetargów, udzielaniem zamówień i monitorowaniem; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium, czy osiągnięto oczekiwane wyniki harmonizacji i skuteczności, zwłaszcza w odniesieniu do zarządzania przeniesieniami;

Wyniki działalności

4.

odnotowuje z uznaniem działania Agencji służące opracowywaniu, gromadzeniu i dostarczaniu wiarygodnych i istotnych informacji, analiz i narzędzi dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, które to działania przyczyniają się do kształtowania polityki Unii mającej na celu promowanie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy w całej Unii;

5.

zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej swoich działań, jak również inne środki służące usprawnieniu zarządzania budżetem, takie jak realizacja programu prac, anulowanie środków na płatności oraz zdolność pośredników do nawiązywania kontaktów dzięki tworzeniu sieci; zauważa w szczególności, że Agencja wykorzystuje kluczowy wskaźnik efektywności do wykonywania środków na zobowiązania; zauważa, że Agencja osiągnęła prawie wszystkie cele i że skreślono sześć założeń programu prac, ponieważ pandemia wpłynęła na możliwość podróżowania i organizowania wydarzeń;

6.

zauważa, że w 2021 r. Agencja udostępniła wyniki przeglądu dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy koncentrującego się na telepracy oraz roli czynników ryzyka psychospołecznego i udziale pracowników w profilaktyce zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego i zarządzaniu nimi, który to przegląd wykorzystano w kampanii „Zmniejsz formalności" rozpoczętej w październiku 2020 r. i prowadzonej przez 24 miesiące; ponadto odnotowuje działania i przeglądy Agencji koncentrujące się na cyfryzacji, zagrożeniom psychicznym i sektorze opieki zdrowotnej; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Agencji w reakcję Unii na kryzys związany z COVID-19; odnotowuje ponadto przyjęcie przez Agencję w czerwcu 2021 r. strategicznych ram dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2021-2027;

7.

zwraca ponadto uwagę na rolę, jaką Agencja może odegrać we wspieraniu prac instytucji Unii nad ochroną pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy oraz ochroną pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie czynników rakotwórczych, mutagennych lub substancji reprotoksycznych w miejscu pracy, zgodnie z dyrektywą 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2), oraz nad przeglądem dyrektywy Rady 98/24/WE (3);

8.

zwraca uwagę na istotną rolę Agencji we wdrażaniu zasad zapisanych w Europejskim filarze praw socjalnych i osiągnięcia celów z Porto; z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane zaangażowanie Agencji na rzecz zapewnienia wszystkim pracownikom takich samych praw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju umowy lub stosunku pracy, oraz realizacji podejścia opartego na „Wizji zero" w odniesieniu do zgonów związanych z pracą;

9.

podkreśla potrzebę zapewnienia odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych umożliwiających Agencji dalszą realizację programu prac przy bardzo wysokim wskaźniku ukończenia działań, w szczególności w świetle wdrażania nowych strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (2021-2027);

10.

zauważa, że Agencja ściśle współpracuje z innymi agencjami, np. z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Agencją Praw Podstawowych, Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego i Wspólnym Centrum Badawczym, w takich kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania jak polityka zatrudnienia i spraw społecznych, a ponadto formalizuje współpracę z Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA); zauważa, że Agencja współpracowała z Eurostatem nad opracowaniem barometru BHP; odnotowuje ponadto wsparcie Agencji dla Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego przy opracowywaniu wytycznych dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa przy usuwaniu wycieków ropy naftowej, dla Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu w pracach nad obszernym przewodnikiem dotyczącym oceny ryzyka, koncentrującym się na obciążeniu psychospołecznym pracowników biur obsługi oraz udział z Fronteksem w inicjatywie EU4BorderSecurity; zauważa, że Agencja nadal zapewniała wsparcie logistyczne krajowym punktom centralnym i ich sieciom;

Polityka kadrowa

11.

przyjmuje do wiadomości, że do 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,5 % (obsadzono 39 z 40 stanowisk dla pracowników na czas określony zatwierdzonych w budżecie Unii); zauważa ponadto, że w 2021 r. w Agencji pracowało 25 pracowników kontraktowych;

12.

odnotowuje sprawozdawczość dotyczącą równowagi płci za 2021 r. - w skład kadry kierowniczej wyższego szczebla wchodziło 3 mężczyzn (75 %) i 1 kobieta (25 %), w skład zarządu - 65 mężczyzn (66 %) i 34 kobiety (34 %), a ogół pracowników Agencji obejmował 21 mężczyzn (33 %) i 43 kobiety (67 %); wzywa Agencję do poprawy równowagi płci wśród personelu oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; ponawia apel do Komisji i Rady o uwzględnianie równowagi płci przy wyznaczaniu członków zarządu Agencji;

13.

odnotowuje, że Agencja zatrudniała 64 osoby z 15 państw członkowskich; jest głęboko zaniepokojony niedostateczną reprezentacją osób z pozostałych 12 państw członkowskich; wzywa Agencję, aby w swoich procedurach rekrutacyjnych uwzględniła najbardziej priorytetową równowagę geograficzną i poinformowała organ udzielający absolutorium o wszelkich zmianach w tym zakresie;

14.

wyraża zadowolenie, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych przypadków nękania i molestowania oraz że Agencja jest silnie zaangażowana w promowanie polityki przeciwdziałania nękaniu i molestowaniu, organizuje regularnie sesje informacyjne dla swoich pracowników oraz aktualizuje specjalistyczną stronę intranetową na ten temat;

Zamówienia publiczne

15.

zauważa, że Agencja wprowadziła strategię dotyczącą funkcji w zakresie finansów i zamówień publicznych, która ma zoptymalizować wykorzystanie zasobów, zharmonizować procedury, doprecyzować role i obowiązki oraz zwiększyć wydajność; zauważa ponadto, że wdrożenie tej strategii zapewniło Agencji optymalny model operacyjny w dziedzinie finansowania i udzielania zamówień;

16.

na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zaniepokojeniem, że w jednej otwartej procedurze przetargowej podzielonej na części członkowie komisji oceniającej podpisali oświadczenie o braku konfliktu interesów dopiero po udzieleniu zamówienia, co stanowi niedociągnięcie w procedurze i jest sprzeczne z wymogami art. 61 i 150 rozporządzenia finansowego; wzywa Agencję, by zapewniła zgodność z rozporządzeniem finansowym w przyszłych procedurach;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.

odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zauważa, że w grudniu 2021 r. przyjęto decyzję określającą zasady przyjmowania prezentów przez pracowników Agencji i gościnności; zauważa, że oprócz deklaracji interesów członkowie zarządu muszą też dostarczyć deklaracje o braku konfliktu interesów; przyjmuje z zadowoleniem, że oba oświadczenia są dostępne na stronie internetowej Agencji; zauważa z uznaniem, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych przypadków konfliktów interesu;

Kontrola wewnętrzna

18.

wyraża zadowolenie, że Agencja stosuje strategię braku zgodności, która pozwala rejestrować nie tylko wyjątki ex ante, ale również zdarzenia ex post, co służy poprawie istniejących procedur i umożliwia wcześniejsze wykrywanie niedociągnięć w zakresie kontroli wewnętrznej; zauważa, że w 2021 r. stwierdzone niezgodności nie wskazywały na istotne uchybienia pod względem istniejących kontroli; przyjmuje z zadowoleniem, że w 2021 r. Agencja ponownie uczestniczyła w zainicjowanej przez Komisję ocenie wzajemnej dotyczącej zarządzania ryzykiem w zdecentralizowanych agencjach, dzieląc się z innymi agencjami uczestniczącymi w grupie roboczej wiedzą, metodami i uwagami o krytycznych zagrożeniach;

19.

przypomina, że w 2019 r. zarząd przyjął ramy kontroli wewnętrznej, których podstawą są ramy kontroli wewnętrznej Komisji Europejskiej; zauważa, że w ocenie za rok sprawozdawczy 2021 uznano zgodność i wdrożenie ram za zadowalające;

20.

zauważa, że rejestr ryzyka korporacyjnego Agencji jest powiązany z ramami kontroli wewnętrznej i zarówno rejestr, jak i ramy są poddawane regularnym przeglądom przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla; zauważa, że cztery rodzaje ryzyka monitorowane w 2021 r. sklasyfikowano jako związane ze środowiskiem zewnętrznym, dwa jako związane ze środowiskiem wewnętrznym i żadnego z nich nie sklasyfikowano jako potencjalnego zagrożenia dla reputacji lub osiągnięć strategicznych Agencji;

21.

zauważa, że w 2021 r. Agencja opracowała i sfinalizowała nową strategię zwalczania nadużyć finansowych na lata 2022-2026; przyjmuje z zadowoleniem, że w 2021 r. wprowadzono procedurę identyfikowania funkcji newralgicznych i zarządzania nimi;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

22.

przypomina o przyjętych w minionych latach ustaleniach dotyczących pracy zdalnej i systemie zarządzania dokumentami oraz zauważa, że Agencja uruchomiła i wprowadziła szereg nowych elektronicznych procedur wewnętrznych; odnotowuje ponadto wdrożenie narzędzi elektronicznych dzięki szerokiemu wykorzystaniu e-spotkań, e-zamówień (e-przetargi, elektroniczne składanie ofert i narzędzie zarządzania zamówieniami publicznymi) oraz przyjęcie podpisu elektronicznego i elektronicznego obiegu dokumentów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje stopniowe uproszczenie i cyfryzację administracji Agencji;

23.

odnotowuje wkład Agencji w badanie prognostyczne dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym w celu określenia nowych i przyszłych zagrożeń dla bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z transformacją ekologiczną i istotnych z punktu widzenia decydentów i naukowców;

24.

zauważa, że Agencja rozpoczęła współpracę z CERT-UE na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług, aby zapewnić Agencji cyberochronę; zauważa, że w 2021 r. rozpoczęto kilka audytów bezpieczeństwa, aby ocenić poziom bezpieczeństwa aplikacji i stron internetowych Agencji; zauważa, że na szczeblu międzyagencyjnym Agencja rozpoczęła koordynację realizacji wspólnego rozwiązania w celu świadczenia usług cyberbezpieczeństwa na rzecz mniejszych agencji Unii; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

25.

zauważa, że ze względu na kryzys związany z COVID-19 nie wykorzystano znacznej części budżetu na 2021 r. na podróże służbowe i spotkania i częściowo przesunięto te środki za pośrednictwem operacji kredytowych między tytułami, rozdziałami, pozycjami i działaniami;

26.

zauważa z uznaniem, że Agencja zorganizowała dyskusje z udziałem ekspertów na temat gotowości w miejscu pracy na wypadek pandemii; zauważa, że Agencja zrealizowała zgodnie z planem prawie wszystkie działania ze swojego programu prac (co odpowiada 96 %), a jednocześnie przyjęła i wykonała nieplanowane zadania związane z COVID-19;

27.

zauważa, że aby wesprzeć obowiązujące od 2020 r. ustalenia dotyczące pracy zdalnej dla pracowników, w 2021 r. Agencja uruchomiła i kontynuowała wdrażanie nowych elektronicznych procedur wewnętrznych, aby ułatwić ciągłość działania;

28.

zauważa, że w 2021 r. Agencja nadal skutecznie informowała o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz promowała BHP bezpośrednio lub za pośrednictwem swojej sieci, niemal całkowicie w internecie ze względu na ograniczenia związane z pandemią;

Inne uwagi

29.

z zadowoleniem przyjmuje ustalenia Agencji na szczeblu zarządzania z Eurofoundem, ELA i Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) oraz wymianę projektów programów prac z Eurofoundem, Europejską Agencją Chemikaliów i EIGE w celu zapewnienia synergii w odpowiednich programach prac tych organów; wzywa Agencję do dalszego poszukiwania synergii oraz możliwości rozszerzenia działalności i ustaleń roboczych z innymi organami Unii; wzywa Agencję, by zbadała możliwość dzielenia się zasobami z innymi organami Unii w przypadku pokrywających się zadań;

30.

wzywa Agencję do wzmożenia wysiłków w celu przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Agencję, by zapewniła większą przejrzystość i odpowiedzialność publiczną dzięki lepszemu wykorzystaniu mediów, w tym mediów społecznościowych;

31.

w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. (4) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

(1) Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 42.

(2) Dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 50).

(3) Dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 131 z 5.5.1998, s. 11).

(4) Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00