Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-01-01 do 2023-12-31
Wersja archiwalna od 2023-01-01 do 2023-12-31
archiwalny
Alerty
OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, EURATOM) 2023/1752 BUDŻETU KORYGUJĄCEGO NR 2 UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2023
z dnia 20 września 2023 r.
OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2023/1752
budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023
PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (1),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (2), w szczególności jego art. 43,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (3),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (4),
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. (5),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęty przez Komisję dnia 12 kwietnia 2023 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2023, przyjęte przez Radę 19 czerwca 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu następnego dnia,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 11 lipca 2023 r.,
uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
STWIERDZA:
Artykuł
Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Strasburgu dnia 11 lipca 2023 r.
Przewodnicząca
R. METSOLA
(1) Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
(2) Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
(3) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
(4) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
(5) Dz.U. L 58 z 23.2.2023.
BUDŻET KORYGUJĄCY NR 2 NA ROK BUDŻETOWY 2023
SPIS TREŚCI
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII | 5 |
OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU | 5 |
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE | 13 |
- TYTUŁ 1: | ZASOBY WŁASNE | 14 |
- TYTUŁ 2: | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | 18 |
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII
Obliczenie finansowania budżetu
Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii
Opis dochodów | Budżet 2023 (1) | Budżet 2022 (2) | Zmiana (w %) |
Dochody różne (tytuły 3-6) | 12 075 974 437 | 13 129 990 502 | -8,03 |
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) | 2 519 010 950 | 3 227 058 807 | -21,94 |
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) | p.m. | - 247 000 000 | - |
Dochody ogółem (tytuły 2-6) | 14 594 985 387 | 16 110 049 309 | -9,40 |
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) | 21 590 300 000 | 23 764 800 000 | -9,15 |
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) | 20 719 666 800 | 19 714 233 150 | +5,10 |
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 1 7) | 6 376 668 800 | 6 361 164 480 | +0,24 |
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) | 105 367 048 978 | 104 087 927 412 | +1,23 |
Środki, które mają zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (3), (4) | 154 053 684 578 | 153 928 125 042 | +0,08 |
Dochody ogółem (5) | 168 648 669 965 | 170 038 174 351 | -0,82 |
TABELA 1
Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053
Państwo członkowskie | 1 % nieograniczonej podstawy VAT | 1 % dochodu narodowego brutto | Stopa ograniczenia (w %) | 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia | 1 % ograniczonej podstawy VAT (6) | Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) |
Belgia | 2 369 915 000 | 5 630 560 000 | 50 | 2 815 280 000 | 2 369 915 000 |
|
Bułgaria | 403 324 000 | 795 786 000 | 50 | 397 893 000 | 397 893 000 | Bułgaria |
Czechy | 1 187 000 000 | 2 781 434 000 | 50 | 1 390 717 000 | 1 187 000 000 |
|
Dania | 1 450 228 000 | 3 774 175 000 | 50 | 1 887 087 500 | 1 450 228 000 |
|
Niemcy | 16 998 977 000 | 41 301 252 000 | 50 | 20 650 626 000 | 16 998 977 000 |
|
Estonia | 169 086 000 | 342 901 000 | 50 | 171 450 500 | 169 086 000 |
|
Irlandia | 1 134 364 000 | 3 703 703 000 | 50 | 1 851 851 500 | 1 134 364 000 |
|
Grecja | 775 311 000 | 2 093 970 000 | 50 | 1 046 985 000 | 775 311 000 |
|
Hiszpania | 6 343 450 000 | 13 828 586 000 | 50 | 6 914 293 000 | 6 343 450 000 |
|
Francja | 12 655 810 000 | 27 919 613 000 | 50 | 13 959 806 500 | 12 655 810 000 |
|
Chorwacja | 368 150 000 | 635 913 000 | 50 | 317 956 500 | 317 956 500 | Chorwacja |
Włochy | 7 483 817 000 | 19 889 147 000 | 50 | 9 944 573 500 | 7 483 817 000 |
|
Cypr | 190 805 000 | 252 190 000 | 50 | 126 095 000 | 126 095 000 | Cypr |
Łotwa | 170 286 000 | 376 700 000 | 50 | 188 350 000 | 170 286 000 |
|
Litwa | 245 210 000 | 615 572 000 | 50 | 307 786 000 | 245 210 000 |
|
Luksemburg | 368 146 000 | 604 113 000 | 50 | 302 056 500 | 302 056 500 | Luksemburg |
Węgry | 708 147 000 | 1 670 483 000 | 50 | 835 241 500 | 708 147 000 |
|
Malta | 69 568 000 | 155 608 000 | 50 | 77 804 000 | 69 568 000 |
|
Niderlandy | 4 331 189 000 | 9 648 131 000 | 50 | 4 824 065 500 | 4 331 189 000 |
|
Austria | 2 071 084 000 | 4 549 330 000 | 50 | 2 274 665 000 | 2 071 084 000 |
|
Polska | 3 333 431 000 | 6 708 365 000 | 50 | 3 354 182 500 | 3 333 431 000 |
|
Portugalia | 1 182 197 000 | 2 384 950 000 | 50 | 1 192 475 000 | 1 182 197 000 |
|
Rumunia | 908 179 000 | 2 869 778 000 | 50 | 1 434 889 000 | 908 179 000 |
|
Słowenia | 276 892 000 | 592 192 000 | 50 | 296 096 000 | 276 892 000 |
|
Słowacja | 455 759 000 | 1 153 958 000 | 50 | 576 979 000 | 455 759 000 |
|
Finlandia | 1 024 784 000 | 2 801 598 000 | 50 | 1 400 799 000 | 1 024 784 000 |
|
Szwecja | 2 576 871 000 | 5 911 590 000 | 50 | 2 955 795 000 | 2 576 871 000 |
|
Ogółem | 69 251 980 000 | 162 991 598 000 |
| 81 495 799 000 | 69 065 556 000 |
|
TABELA 2
Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie
Państwo członkowskie | 1 % ograniczonej podstawy VAT | Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) | Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 2 369 915 000 | 0,30 | 710 974 500 |
Bułgaria | 397 893 000 | 0,30 | 119 367 900 |
Czechy | 1 187 000 000 | 0,30 | 356 100 000 |
Dania | 1 450 228 000 | 0,30 | 435 068 400 |
Niemcy | 16 998 977 000 | 0,30 | 5 099 693 100 |
Estonia | 169 086 000 | 0,30 | 50 725 800 |
Irlandia | 1 134 364 000 | 0,30 | 340 309 200 |
Grecja | 775 311 000 | 0,30 | 232 593 300 |
Hiszpania | 6 343 450 000 | 0,30 | 1 903 035 000 |
Francja | 12 655 810 000 | 0,30 | 3 796 743 000 |
Chorwacja | 317 956 500 | 0,30 | 95 386 950 |
Włochy | 7 483 817 000 | 0,30 | 2 245 145 100 |
Cypr | 126 095 000 | 0,30 | 37 828 500 |
Łotwa | 170 286 000 | 0,30 | 51 085 800 |
Litwa | 245 210 000 | 0,30 | 73 563 000 |
Luksemburg | 302 056 500 | 0,30 | 90 616 950 |
Węgry | 708 147 000 | 0,30 | 212 444 100 |
Malta | 69 568 000 | 0,30 | 20 870 400 |
Niderlandy | 4 331 189 000 | 0,30 | 1 299 356 700 |
Austria | 2 071 084 000 | 0,30 | 621 325 200 |
Polska | 3 333 431 000 | 0,30 | 1 000 029 300 |
Portugalia | 1 182 197 000 | 0,30 | 354 659 100 |
Rumunia | 908 179 000 | 0,30 | 272 453 700 |
Słowenia | 276 892 000 | 0,30 | 83 067 600 |
Słowacja | 455 759 000 | 0,30 | 136 727 700 |
Finlandia | 1 024 784 000 | 0,30 | 307 435 200 |
Szwecja | 2 576 871 000 | 0,30 | 773 061 300 |
Ogółem | 69 065 556 000 |
| 20 719 666 800 |
TABELA 3
Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 7) - zestawienie
Państwo członkowskie | Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) | Stawka poboru za kilogram w EUR | Wkład brutto | Obniżka ryczałtowa | Wkład netto |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) | (4) | (5) = (3) - (4) |
Belgia | 186 173 800 |
| 148 939 040 |
| 148 939 040 |
Bułgaria | 84 625 200 |
| 67 700 160 | 22 000 000 | 45 700 160 |
Czechy | 107 620 800 |
| 86 096 640 | 32 187 600 | 53 909 040 |
Dania | 135 580 800 |
| 108 464 640 |
| 108 464 640 |
Niemcy | 1 725 251 200 |
| 1 380 200 960 |
| 1 380 200 960 |
Estonia | 35 055 700 |
| 28 044 560 | 4 000 000 | 24 044 560 |
Irlandia | 248 280 300 |
| 198 624 240 |
| 198 624 240 |
Grecja | 128 732 600 |
| 102 986 080 | 33 000 000 | 69 986 080 |
Hiszpania | 826 998 500 |
| 661 598 800 | 142 000 000 | 519 598 800 |
Francja | 1 619 350 900 |
| 1 295 480 720 |
| 1 295 480 720 |
Chorwacja | 41 257 800 |
| 33 006 240 | 13 000 000 | 20 006 240 |
Włochy | 1 225 605 500 | 0,80 | 980 484 400 | 184 048 000 | 796 436 400 |
Cypr | 9 572 700 |
| 7 658 160 | 3 000 000 | 4 658 160 |
Łotwa | 25 925 900 |
| 20 740 720 | 6 000 000 | 14 740 720 |
Litwa | 28 082 100 |
| 22 465 680 | 9 000 000 | 13 465 680 |
Luksemburg | 16 329 500 |
| 13 063 600 |
| 13 063 600 |
Węgry | 296 246 800 |
| 236 997 440 | 30 000 000 | 206 997 440 |
Malta | 13 111 200 |
| 10 488 960 | 1 415 900 | 9 073 060 |
Niderlandy | 225 253 400 |
| 180 202 720 |
| 180 202 720 |
Austria | 188 725 400 |
| 150 980 320 |
| 150 980 320 |
Polska | 833 099 000 |
| 666 479 200 | 117 000 000 | 549 479 200 |
Portugalia | 248 150 400 |
| 198 520 320 | 31 322 000 | 167 198 320 |
Rumunia | 321 565 000 |
| 257 252 000 | 60 000 000 | 197 252 000 |
Słowenia | 27 755 800 |
| 22 204 640 | 6 279 700 | 15 924 940 |
Słowacja | 65 327 000 |
| 52 261 600 | 17 000 000 | 35 261 600 |
Finlandia | 74 747 200 |
| 59 797 760 |
| 59 797 760 |
Szwecja | 121 478 000 |
| 97 182 400 |
| 97 182 400 |
Ogółem | 8 859 902 500 |
| 7 087 922 000 | 711 253 200 | 6 376 668 800 |
TABELA 4
Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)
Państwo członkowskie | 1 % DNB | Jednolita stawka zasobów własnych z „podstawy dodatkowej" | Zasoby własne z „podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 5 630 560 000 |
| 3 639 914 564 |
Bułgaria | 795 786 000 |
| 514 441 379 |
Czechy | 2 781 434 000 |
| 1 798 077 300 |
Dania | 3 774 175 000 |
| 2 439 841 605 |
Niemcy | 41 301 252 000 |
| 26 699 480 803 |
Estonia | 342 901 000 |
| 221 670 730 |
Irlandia | 3 703 703 000 |
| 2 394 284 492 |
Grecja | 2 093 970 000 |
| 1 353 661 430 |
Hiszpania | 13 828 586 000 |
| 8 939 585 330 |
Francja | 27 919 613 000 |
| 18 048 827 464 |
Chorwacja | 635 913 000 |
| 411 090 369 |
Włochy | 19 889 147 000 |
| 12 857 477 022 |
Cypr | 252 190 000 |
| 163 029 975 |
Łotwa | 376 700 000 | 0,6464569 (7) | 243 520 328 |
Litwa | 615 572 000 |
| 397 940 789 |
Luksemburg | 604 113 000 |
| 390 533 039 |
Węgry | 1 670 483 000 |
| 1 079 895 321 |
Malta | 155 608 000 |
| 100 593 871 |
Niderlandy | 9 648 131 000 |
| 6 237 101 201 |
Austria | 4 549 330 000 |
| 2 940 945 931 |
Polska | 6 708 365 000 |
| 4 336 669 081 |
Portugalia | 2 384 950 000 |
| 1 541 767 469 |
Rumunia | 2 869 778 000 |
| 1 855 187 892 |
Słowenia | 592 192 000 |
| 382 826 626 |
Słowacja | 1 153 958 000 |
| 745 984 153 |
Finlandia | 2 801 598 000 |
| 1 811 112 458 |
Szwecja | 5 911 590 000 |
| 3 821 588 356 |
Ogółem | 162 991 598 000 |
| 105 367 048 978 |
TABELA 5
Roczne obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich oraz finansowanie tych obniżek zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)
Państwo członkowskie | Obniżka brutto | Procentowy udział w podstawach DNB | Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji | Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji |
| (1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (3) |
Belgia |
| 3,45 | 288 908 919 | 288 908 919 |
Bułgaria |
| 0,49 | 40 832 470 | 40 832 470 |
Czechy |
| 1,71 | 142 717 792 | 142 717 792 |
Dania | - 414 697 040 | 2,32 | 193 656 194 | - 221 040 846 |
Niemcy | -4 038 071 182 | 25,34 | 2 119 203 076 | -1 918 868 106 |
Estonia |
| 0,21 | 17 594 548 | 17 594 548 |
Irlandia |
| 2,27 | 190 040 214 | 190 040 214 |
Grecja |
| 1,28 | 107 443 418 | 107 443 418 |
Hiszpania |
| 8,48 | 709 556 746 | 709 556 746 |
Francja |
| 17,13 | 1 432 579 568 | 1 432 579 568 |
Chorwacja |
| 0,39 | 32 629 248 | 32 629 248 |
Włochy |
| 12,20 | 1 020 529 390 | 1 020 529 390 |
Cypr |
| 0,15 | 12 940 088 | 12 940 088 |
Łotwa |
| 0,23 | 19 328 804 | 19 328 804 |
Litwa |
| 0,38 | 31 585 533 | 31 585 533 |
Luksemburg |
| 0,37 | 30 997 562 | 30 997 562 |
Węgry |
| 1,02 | 85 713 932 | 85 713 932 |
Malta |
| 0,10 | 7 984 381 | 7 984 381 |
Niderlandy | -2 113 084 920 | 5,92 | 495 053 973 | -1 618 030 947 |
Austria | - 621 495 565 | 2,79 | 233 430 070 | - 388 065 495 |
Polska |
| 4,12 | 344 212 029 | 344 212 029 |
Portugalia |
| 1,46 | 122 373 854 | 122 373 854 |
Rumunia |
| 1,76 | 147 250 799 | 147 250 799 |
Słowenia |
| 0,36 | 30 385 885 | 30 385 885 |
Słowacja |
| 0,71 | 59 210 586 | 59 210 586 |
Finlandia |
| 1,72 | 143 752 424 | 143 752 424 |
Szwecja | -1 175 891 608 | 3,63 | 303 328 812 | - 872 562 796 |
Ogółem | -8 363 240 315 | 100,00 | 8 363 240 315 | 0 |
Deflator cen PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2022 r.): a) 2020 UE-27 = 107,0024; b) 2023 UE-27 = 117,7018 | ||||
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2023 r.: 377 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 414 697 040 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2023 r.: 3 671 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 4 038 071 182 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2023 r.: 1 921 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 2 113 084 920 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2023 r.: 565 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 621 495 565 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2023 r.: 1 069 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 175 891 608 EUR |
TABELA 6
Zestawienie dotyczące finansowania (8) budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich
Państwo członkowskie | Tradycyjne zasoby własne (TZW) |
|
|
| Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB | Zasoby własne ogółem (9) | |||||
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (75 %) | Cła netto (75 %) | Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) | p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) | Zasoby własne oparte na VAT | Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych | Zasoby własne oparte na DNB | Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB i ich finansowanie | Składki państw członkowskich ogółem | Udział w składkach państw członkowskich (%) | ||
| (1) | (2) | (3) = (1) + (2) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) = (5) + (6) +(7) + (8) | (10) | (11) = (3) + (9) |
Belgia | p.m. | 2 018 900 000 | 2 018 900 000 | 672 966 667 | 710 974 500 | 148 939 040 | 3 639 914 564 | 288 908 919 | 4 788 737 023 | 3,62 | 6 807 637 023 |
Bułgaria | p.m. | 125 900 000 | 125 900 000 | 41 966 667 | 119 367 900 | 45 700 160 | 514 441 379 | 40 832 470 | 720 341 909 | 0,54 | 846 241 909 |
Czechy | p.m. | 396 000 000 | 396 000 000 | 132 000 000 | 356 100 000 | 53 909 040 | 1 798 077 300 | 142 717 792 | 2 350 804 132 | 1,77 | 2 746 804 132 |
Dania | p.m. | 431 000 000 | 431 000 000 | 143 666 667 | 435 068 400 | 108 464 640 | 2 439 841 605 | - 221 040 846 | 2 762 333 799 | 2,09 | 3 193 333 799 |
Niemcy | p.m. | 4 686 400 000 | 4 686 400 000 | 1 562 133 335 | 5 099 693 100 | 1 380 200 960 | 26 699 480 803 | -1 918 868 106 | 31 260 506 757 | 23,60 | 35 946 906 757 |
Estonia | p.m. | 52 500 000 | 52 500 000 | 17 500 000 | 50 725 800 | 24 044 560 | 221 670 730 | 17 594 548 | 314 035 638 | 0,24 | 366 535 638 |
Irlandia | p.m. | 444 800 000 | 444 800 000 | 148 266 667 | 340 309 200 | 198 624 240 | 2 394 284 492 | 190 040 214 | 3 123 258 146 | 2,36 | 3 568 058 146 |
Grecja | p.m. | 238 300 000 | 238 300 000 | 79 433 333 | 232 593 300 | 69 986 080 | 1 353 661 430 | 107 443 418 | 1 763 684 228 | 1,33 | 2 001 984 228 |
Hiszpania | p.m. | 1 615 600 000 | 1 615 600 000 | 538 533 333 | 1 903 035 000 | 519 598 800 | 8 939 585 330 | 709 556 746 | 12 071 775 876 | 9,11 | 13 687 375 876 |
Francja | p.m. | 2 180 000 000 | 2 180 000 000 | 726 666 667 | 3 796 743 000 | 1 295 480 720 | 18 048 827 464 | 1 432 579 568 | 24 573 630 752 | 18,55 | 26 753 630 752 |
Chorwacja | p.m. | 47 000 000 | 47 000 000 | 15 666 667 | 95 386 950 | 20 006 240 | 411 090 369 | 32 629 248 | 559 112 807 | 0,42 | 606 112 807 |
Włochy | p.m. | 2 705 200 000 | 2 705 200 000 | 901 733 333 | 2 245 145 100 | 796 436 400 | 12 857 477 022 | 1 020 529 390 | 16 919 587 912 | 12,77 | 19 624 787 912 |
Cypr | p.m. | 27 800 000 | 27 800 000 | 9 266 667 | 37 828 500 | 4 658 160 | 163 029 975 | 12 940 088 | 218 456 723 | 0,16 | 246 256 723 |
Łotwa | p.m. | 64 500 000 | 64 500 000 | 21 500 000 | 51 085 800 | 14 740 720 | 243 520 328 | 19 328 804 | 328 675 652 | 0,25 | 393 175 652 |
Litwa | p.m. | 139 900 000 | 139 900 000 | 46 633 333 | 73 563 000 | 13 465 680 | 397 940 789 | 31 585 533 | 516 555 002 | 0,39 | 656 455 002 |
Luksemburg | p.m. | 18 100 000 | 18 100 000 | 6 033 333 | 90 616 950 | 13 063 600 | 390 533 039 | 30 997 562 | 525 211 151 | 0,40 | 543 311 151 |
Węgry | p.m. | 239 500 000 | 239 500 000 | 79 833 333 | 212 444 100 | 206 997 440 | 1 079 895 321 | 85 713 932 | 1 585 050 793 | 1,20 | 1 824 550 793 |
Malta | p.m. | 18 100 000 | 18 100 000 | 6 033 333 | 20 870 400 | 9 073 060 | 100 593 871 | 7 984 381 | 138 521 712 | 0,10 | 156 621 712 |
Niderlandy | p.m. | 3 064 900 000 | 3 064 900 000 | 1 021 633 333 | 1 299 356 700 | 180 202 720 | 6 237 101 201 | -1 618 030 947 | 6 098 629 674 | 4,60 | 9 163 529 674 |
Austria | p.m. | 234 100 000 | 234 100 000 | 78 033 333 | 621 325 200 | 150 980 320 | 2 940 945 931 | - 388 065 495 | 3 325 185 956 | 2,51 | 3 559 285 956 |
Polska | p.m. | 1 290 200 000 | 1 290 200 000 | 430 066 667 | 1 000 029 300 | 549 479 200 | 4 336 669 081 | 344 212 029 | 6 230 389 610 | 4,70 | 7 520 589 610 |
Portugalia | p.m. | 202 500 000 | 202 500 000 | 67 500 000 | 354 659 100 | 167 198 320 | 1 541 767 469 | 122 373 854 | 2 185 998 743 | 1,65 | 2 388 498 743 |
Rumunia | p.m. | 243 100 000 | 243 100 000 | 81 033 333 | 272 453 700 | 197 252 000 | 1 855 187 892 | 147 250 799 | 2 472 144 391 | 1,87 | 2 715 244 391 |
Słowenia | p.m. | 141 400 000 | 141 400 000 | 47 133 333 | 83 067 600 | 15 924 940 | 382 826 626 | 30 385 885 | 512 205 051 | 0,39 | 653 605 051 |
Słowacja | p.m. | 128 800 000 | 128 800 000 | 42 933 333 | 136 727 700 | 35 261 600 | 745 984 153 | 59 210 586 | 977 184 039 | 0,74 | 1 105 984 039 |
Finlandia | p.m. | 161 200 000 | 161 200 000 | 53 733 333 | 307 435 200 | 59 797 760 | 1 811 112 458 | 143 752 424 | 2 322 097 842 | 1,75 | 2 483 297 842 |
Szwecja | p.m. | 674 600 000 | 674 600 000 | 224 866 667 | 773 061 300 | 97 182 400 | 3 821 588 356 | - 872 562 796 | 3 819 269 260 | 2,88 | 4 493 869 260 |
Ogółem | p.m. | 21 590 300 000 | 21 590 300 000 | 7 196 766 667 | 20 719 666 800 | 6 376 668 800 | 105 367 048 978 | 0 | 132 463 384 578 | 100 ,- | 154 053 684 578 |
B. Ogólne zestawienie dochodów według pozycji w budżecie
Tytuł | Dział | Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota |
1 | ZASOBY WŁASNE | 156 572 695 528 | -2 519 010 950 | 154 053 684 578 |
2 | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 |
3 | DOCHODY ADMINISTRACYJNE | 1 894 666 175 |
| 1 894 666 175 |
4 | DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY | 120 825 000 |
| 120 825 000 |
5 | GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK | p.m. |
| p.m. |
6 | DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII | 10 060 483 262 |
| 10 060 483 262 |
| OGÓŁEM | 168 648 669 965 |
| 168 648 669 965 |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
Artykuł Pozycja | Dział | Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 1 | ||||||||||||||||
1 1 0 | Opłaty wyrównawcze od cukru | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 1 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 2 | ||||||||||||||||
1 2 0 | Cła i inne opłaty | 21 590 300 000 |
| 21 590 300 000 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 2 - OGÓŁEM | 21 590 300 000 |
| 21 590 300 000 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 3 | ||||||||||||||||
1 3 0 | Zasoby własne oparte na podatku od wartości dodanej | 20 719 666 800 |
| 20 719 666 800 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 3 - OGÓŁEM | 20 719 666 800 |
| 20 719 666 800 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 4 | ||||||||||||||||
1 4 0 | Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto | 107 886 059 928 | -2 519 010 950 | 105 367 048 978 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM | 107 886 059 928 | -2 519 010 950 | 105 367 048 978 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 6 | ||||||||||||||||
1 6 0 | Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB przyznane niektórym państwom członkowskim i ich finasowanie | 0 |
| 0 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 6 - OGÓŁEM | 0 |
| 0 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 1 7 | ||||||||||||||||
1 7 0 | Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi | 6 376 668 800 |
| 6 376 668 800 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 1 7 - OGÓŁEM | 6 376 668 800 |
| 6 376 668 800 | ||||||||||||
| Tytuł 1 - Ogółem | 156 572 695 528 | -2 519 010 950 | 154 053 684 578 | ||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota |
1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO | |||
1 4 0 | Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto | 107 886 059 928 | -2 519 010 950 | 105 367 048 978 |
| ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM | 107 886 059 928 | -2 519 010 950 | 105 367 048 978 |
1 4 0
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto
Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota |
107 886 059 928 | -2 519 010 950 | 105 367 048 978 |
Uwagi
Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby „dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na tworzywach sztucznych oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.
Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.
Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2023 wynosi 0,6465 %.
Podstawa prawna
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/770 z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15), w szczególności jego art. 4 ust. 1.
Państwo członkowskie | Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota |
Belgia | 3 726 934 032 | -87 019 468 | 3 639 914 564 |
Bułgaria | 526 740 133 | -12 298 754 | 514 441 379 |
Czechy | 1 841 063 950 | -42 986 650 | 1 798 077 300 |
Dania | 2 498 170 919 | -58 329 314 | 2 439 841 605 |
Niemcy | 27 337 785 527 | - 638 304 724 | 26 699 480 803 |
Estonia | 226 970 214 | -5 299 484 | 221 670 730 |
Irlandia | 2 451 524 672 | -57 240 180 | 2 394 284 492 |
Grecja | 1 386 023 425 | -32 361 995 | 1 353 661 430 |
Hiszpania | 9 153 304 073 | - 213 718 743 | 8 939 585 330 |
Francja | 18 480 320 938 | - 431 493 474 | 18 048 827 464 |
Chorwacja | 420 918 310 | -9 827 941 | 411 090 369 |
Włochy | 13 164 860 836 | - 307 383 814 | 12 857 477 022 |
Cypr | 166 927 534 | -3 897 559 | 163 029 975 |
Łotwa | 249 342 170 | -5 821 842 | 243 520 328 |
Litwa | 407 454 363 | -9 513 574 | 397 940 789 |
Luksemburg | 399 869 515 | -9 336 476 | 390 533 039 |
Węgry | 1 105 712 388 | -25 817 067 | 1 079 895 321 |
Malta | 102 998 769 | -2 404 898 | 100 593 871 |
Niderlandy | 6 386 211 633 | - 149 110 432 | 6 237 101 201 |
Austria | 3 011 255 151 | -70 309 220 | 2 940 945 931 |
Polska | 4 440 345 866 | - 103 676 785 | 4 336 669 081 |
Portugalia | 1 578 626 517 | -36 859 048 | 1 541 767 469 |
Rumunia | 1 899 539 885 | -44 351 993 | 1 855 187 892 |
Słowenia | 391 978 865 | -9 152 239 | 382 826 626 |
Słowacja | 763 818 402 | -17 834 249 | 745 984 153 |
Finlandia | 1 854 410 739 | -43 298 281 | 1 811 112 458 |
Szwecja | 3 912 951 102 | -91 362 746 | 3 821 588 356 |
Artykuł 1 4 0 -- Ogółem | 107 886 059 928 | -2 519 010 950 | 105 367 048 978 |
TYTUŁ 2
NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA
Artykuł Pozycja | Dział | Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 0 | ||||||||||||||||
2 0 0 | Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego | p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM | p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 1 | ||||||||||||||||
2 1 0 | Salda VAT | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 1 | Salda DNB | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 2 | Kompensacja sald VAT i DNB | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 3 | Salda kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 1 4 | Kompensacja sald kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 1 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 2 | ||||||||||||||||
2 2 0 | Dostosowanie związane z nieuczestniczeniem w polityce w dziedzinie migracji, zarządzania granicami i bezpieczeństwa | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 2 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 3 | ||||||||||||||||
2 3 0 | Dostosowanie związane z wykonaniem decyzji w sprawie zasobów własnych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 3 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 4 | ||||||||||||||||
2 4 0 | Dostosowanie związane z różnicami kursowymi w odniesieniu do zasobów własnych | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 4 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
ROZDZIAŁ 2 6 | ||||||||||||||||
2 6 0 | Dostosowanie związane z rabatem brytyjskim | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| ROZDZIAŁ 2 6 - OGÓŁEM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| Tytuł 2 - Ogółem | p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 | ||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota |
2 0 | NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO | |||
2 0 0 | Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego | p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 |
| ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM | p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 |
2 0 0
Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego
Prognoza na 2023 | Budżet korygujący nr 2/2023 | Nowa kwota |
p.m. | 2 519 010 950 | 2 519 010 950 |
Uwagi
Zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego saldo danego roku budżetowego, w zależności od tego, czy jest ono dodatnie czy ujemne, zapisuje się w budżecie na kolejny rok budżetowy jako „dochody" lub „wydatki".
Odpowiednie szacunki takich dochodów lub wydatków zapisuje się w budżecie w trakcie procedury budżetowej oraz, w stosownych przypadkach, w liście w sprawie poprawek przedkładanym na podstawie art. 39 rozporządzenia finansowego. Sporządza się je zgodnie z zasadami określonymi w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/768.
Po dokonaniu rozliczenia każdego roku budżetowego wszelkie rozbieżności w stosunku do preliminarza ujmuje się w budżecie na następny rok budżetowy w formie budżetu korygującego, który musi zostać przedstawiony przez Komisję w ciągu 15 dni po przedłożeniu rozliczeń tymczasowych.
Ewentualny deficyt zapisuje się w zestawieniu wydatków w sekcji III „Komisja" w artykule 16 05 01.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych. (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1), w szczególności jego art. 18.
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 8.
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/768 z dnia 30 kwietnia 2021 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 1).
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2023 r. (Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-2/2023.
(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-5/2022.
(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2023 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 185. posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych 23 maja 2022 r.
(4) Kwota ta obejmuje 1 309 775 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(5) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: „Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".
(6) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.
(7) Obliczenie stawki: (105 367 048 978) / (162 991 598 000) = 0,6464569356391.
(8) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (154 053 684 578 + 14 594 985 387= 168 648 669 965 = 168 648 669 965).
(9) Zasoby własne ogółem jako odsetek DNB: (154 053 684 578) / (16 299 159 800 000) = 0,95 %; łączny pułap zasobów własnych zgodnie z art. 3 i 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.