Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-05
Wersja aktualna od 2023-10-05
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1772
z dnia 12 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 w odniesieniu do zasad eksploatacji związanych z użytkowaniem systemów zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz ich części składowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1033/2006
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1772
z dnia 12 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 w odniesieniu do zasad eksploatacji związanych z użytkowaniem systemów zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz ich części składowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1033/2006
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 31 i art. 44 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 140 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przepisy wykonawcze przyjęte na podstawie uchylonego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 (2) należy dostosować do przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1139 nie później niż do dnia 12 września 2023 r. |
(2) | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2006 (3) ustanawia wymogi dla procedur w zakresie przetwarzania planów lotu w fazie poprzedzającej lot dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, |
(3) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (4) ustanowiono wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i przepisy operacyjne dotyczące służb i procedur żeglugi powietrznej. |
(4) | W celu zapewnienia ciągłości wymogów dotyczących korzystania z zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej („ATM/ANS") w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 w celu uwzględnienia odpowiednich wymogów dotyczących planowania lotu zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 1033/2006, które zostaje uchylone niniejszym rozporządzeniem. |
(5) | Ponieważ menedżerowi sieci powierza się zadanie przetwarzania planów lotu w fazie poprzedzającej lot, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 powinno mieć zastosowanie również do menedżera sieci. |
(6) | Istotne jest, aby przy składaniu planów lotu wszyscy użytkownicy przestrzegali instrukcji operacyjnych opracowanych i utrzymywanych przez menedżera sieci. |
(7) | Powtarzalne plany lotu nie mają już zastosowania w regionie EUR, w związku z czym należy usunąć wszelkie odniesienia do powtarzalnych planów lotu. |
(8) | Wymogi dotyczące procedur dotyczących planów lotu w fazie poprzedzającej lot dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, określone w rozporządzeniu wykonawczym (WE) nr 1033/2006, nie mają zastosowania do służb zapewnianych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej poza europejskim regionem Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) (EUR) określonym w tomie I planu żeglugi powietrznej EUR (dok. 7754) ICAO, ze względu na ich niewielki lokalny wolumen ruchu i położenie geograficzne z granicami przestrzeni powietrznej wyłącznie z przestrzenią powietrzną znajdującą się w gestii instytucji zapewniających ATM/ANS z państw trzecich, co uzasadnia różne ustalenia dotyczące lokalnej koordynacji z otaczającymi je państwami spoza UE. |
(9) | Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 1033/2006 i odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012. |
(10) | Zmienione wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu należycie uwzględniają treść centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym oraz zawarte w nim zdolności w zakresie łączności, nawigacji i nadzoru. |
(11) | Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki w swojej opinii nr 01/2023 (5) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(12) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 923/2012
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 923/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Niniejsze rozporządzenie ma ponadto zastosowanie do właściwych organów państw członkowskich, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, menedżera sieci, operatorów lotnisk i członków personelu naziemnego zaangażowanych w eksploatację statków powietrznych." |
2) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Uchylenie
Rozporządzenie (WE) nr 1033/2006 traci moc.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 26).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2006 z dnia 4 lipca 2006 r. ustanawiające wymogi dla procedur w zakresie przetwarzania planów lotu w fazie poprzedzającej lot dla Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz.U. L 186 z 7.7.2006, s. 46).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
(5) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 923/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt SERA.2001 otrzymuje brzmienie: „ SERA.2001 Przedmiot zastosowania Bez uszczerbku dla przepisów zawartych w pkt SERA.1001, niniejszy załącznik dotyczy użytkowników przestrzeni powietrznej i statków powietrznych:
|
2) | w pkt SERA.4001 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | pkt SERA.4005 otrzymuje brzmienie: „ SERA.4005 Treść planu lotu
|
4) | pkt SERA.4010 otrzymuje brzmienie: „ SERA.4010 Wypełnianie planu lotu
(*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1770 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiające przepisy dotyczące wyposażenia statków powietrznych wymaganego do korzystania z jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz przepisy operacyjne dotyczące korzystania z jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 29/2009 i rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012 (OJ L 228 z XX.9.2023, s. 39).";" |
5) | dodaje się pkt SERA.4013 w brzmieniu: „ SERA.4013 Przyjęcie planu lotu
|
6) | pkt SERA.4015 otrzymuje brzmienie: „ SERA.4015 Zmiany w planie lotu
|
7) | dodaje się sekcję 15 w brzmieniu: „ SEKCJA 15 Procedury łączności kontroler-pilot łączem transmisji danych (CPDLC) SERA.15001 Inicjacja i niepowodzenie inicjacji łącza transmisji danych
SERA.15005 Nawiązywanie CPDLC
SERA.15010 Przekazywanie CPDLC
SERA.15015 Treść depesz CPDLC
SERA.15020 Odpowiadanie na depesze CPDLC
SERA.15025 Poprawianie depesz CPDLC
SERA.15030 Procedury łączności kontrolera łączem transmisji danych w sytuacjach awaryjnych oraz w przypadku zagrożeń i awarii wyposażenia CPDLC
SERA.15035 Celowe wyłączenie systemu CPDLC
SERA.15040 Zawieszenie obsługi żądań CPDLC
SERA.15045 Obsługa CPDLC w przypadku awarii łączności fonicznej powietrze-ziemia Istnienie połączenia CPDLC między organem służb ruchu lotniczego a statkiem powietrznym nie powinno uniemożliwiać pilotowi i kontrolerowi ruchu lotniczego inicjowania i wykonywania wszystkich wymaganych działań w przypadku awarii łączności fonicznej powietrze-ziemia. SERA.15050 Testowanie CPDLC W przypadku gdy testowanie CPDLC ze statkiem powietrznym może mieć wpływ na służby ruchu lotniczego zapewniane temu statkowi powietrznemu, przed takim testowaniem należy przeprowadzić koordynację."; |
8) | dodaje się dodatek 6 w brzmieniu: „Dodatek 6 WYPEŁNIANIE PLANU LOTU 1. Wzór formularza planu lotu ICAO 2. Instrukcja wypełniania formularza planu lotu 2.1. Zasady ogólne Należy ściśle przestrzegać zalecanych formatów i sposobu podawania danych. Wpisywanie danych należy rozpocząć w pierwszym przewidzianym do tego miejscu. Jeżeli dostępna jest nadwyżka miejsca, niewykorzystane miejsce należy pozostawić puste. Wszystkie czasy zegarowe należy podawać w postaci 4 cyfr według UTC. Wszystkie szacowane czasy należy podawać w postaci 4 cyfr (godziny i minuty). Zacienione rubryki poprzedzające pozycję 3 - wypełniają służby ATS i COM, chyba że przekazano odpowiedzialność za nadawanie depesz dotyczących planu lotu. 2.2. Instrukcje dotyczące wprowadzania danych ATS Należy wypełnić pozycje 7-18 oraz, jeżeli jest to wymagane przez właściwy organ lub z innych względów uznane za konieczne, pozycję 19, jak wskazano poniżej. WPISAĆ jeden z następujących identyfikatorów statku powietrznego, nie przekraczając 7 znaków alfanumerycznych oraz bez myślników i symboli:
WPISAĆ jedną z poniższych liter oznaczających kategorię przepisów wykonywania lotów, których zamierza przestrzegać pilot:
W pozycji 15 należy określić punkt lub punkty, w których planowana jest zmiana przepisów wykonywania lotu.
WPISAĆ jedną z poniższych liter w celu oznaczenia rodzaju lotu, jeżeli jest to wymagane przez właściwy organ:
Należy określić status lotu zgodnie ze wskaźnikiem STS w pozycji 18 lub, w razie potrzeby wskazania innych przyczyn szczególnej obsługi przez ATS, wskazać przyczynę zgodnie ze wskaźnikiem RMK w pozycji 18.
WPISAĆ liczbę statków powietrznych, jeżeli jest ich więcej niż jeden.
WPISAĆ odpowiedni oznacznik zgodnie z dokumentem 8643, Oznaczniki typu statku powietrznego, LUB, jeżeli nie przypisano takiego oznacznika lub w przypadku lotów grupowych obejmujących więcej niż jeden typ, WPISAĆ ZZZZ, oraz OKREŚLIĆ w pozycji 18 (liczbę oraz) typ lub typy statków powietrznych poprzedzone »TYP/
WPISAĆ ukośnik, po którym następuje jedna z następujących liter w celu wskazania kategorii turbulencji w śladzie aerodynamicznym statku powietrznego:
Możliwości obejmują następujące elementy:
WPISAĆ jedną z następujących liter:
WPISAĆ co najmniej jedną z poniższych liter, aby wskazać sprawne wyposażenie służące do łączności radiowej/nawigacji/pomocy podejścia i dostępne możliwości:
Wszelkie znaki alfanumeryczne niewskazane powyżej są zastrzeżone.
LUB
Tryby A i C SSR
Tryb S SSR
ADS-B
ADS-C
Znaki alfanumeryczne niewskazane powyżej są zastrzeżone.
WPISAĆ ZZZZ oraz OKREŚLIĆ w pozycji 18:
WPISAĆ AFIL, oraz OKREŚLIĆ w pozycji 18 4-literowy wskaźnik ICAO lokalizacji organu ATS, od którego można uzyskać dodatkowe dane planu lotu, poprzedzony DEP/. NASTĘPNIE, BEZ SPACJI, WPISAĆ w przypadku planu lotu przedstawionego przed odlotem przewidywany czas odblokowania lub, w przypadku planu lotu otrzymanego od statku powietrznego w locie, rzeczywisty lub przewidywany czas nad pierwszym punktem trasy, której dotyczy dany plan lotu. WPISAĆ pierwszą prędkość przelotową jak w lit. a) i pierwszy poziom przelotu jak w lit. b), bez spacji między nimi.
WPISAĆ rzeczywistą prędkość powietrzną dla pierwszej lub całej przelotowej części lotu, wyrażoną w:
WPISAĆ planowany poziom przelotu dla pierwszej lub całej części trasy, na której ma odbyć się lot, wyrażony jako:
Loty wzdłuż wyznaczonych tras ATS
NASTĘPNIE
A NASTĘPNIE KAŻDORAZOWO
Loty poza wyznaczonymi trasami ATS
UŻYWAĆ WYŁĄCZNIE konwencji podanych w punktach 1-5 poniżej i ODDZIELAĆ każdy podpunkt spacją. Zakodowany oznacznik przypisany do trasy lub odcinka trasy, w tym, w stosownych przypadkach, zakodowany oznacznik przypisany do standardowej trasy odlotu lub przylotu (np. BCN1, Bl, R14, UB10, KODAP2 A). Zakodowany oznacznik (od 2 do 5 znaków) przypisany do punktu (np. LN, MAY, HADDY), lub, jeżeli nie przypisano zakodowanego oznacznika, jeden z następujących sposobów:
Punkt, w którym planowane jest rozpoczęcie zmiany prędkości (co najmniej 5 % TAS lub 0,01 Macha) lub zmiany poziomu, wyrażony dokładnie tak, jak w pkt 2 powyżej, po którym następuje ukośnik oraz zarówno prędkość przelotowa, jak i poziom przelotu, wyrażone dokładnie tak, jak w lit. a) i b) powyżej, bez spacji między nimi, nawet jeżeli tylko jedna z tych wielkości ulegnie zmianie.
Punkt, w którym planowana jest zmiana przepisów wykonywania lotu, wyrażony dokładnie tak, jak odpowiednio w pkt 2 lub 3 powyżej, po którym następuje spacja i jeden z poniższych elementów: VFR, jeżeli z IFR na VFR IFR, jeżeli z VFR na IFR
Litera C, po której następuje ukośnik; NASTĘPNIE punkt, w którym planowane jest rozpoczęcie przelotu ze wznoszeniem, wyrażony dokładnie jak w pkt 2 powyżej, po którym następuje ukośnik; NASTĘPNIE prędkość, która ma być utrzymywana podczas przelotu ze wznoszeniem, wyrażona dokładnie jak w lit. a) powyżej, po której następują dwa poziomy określające warstwę, która ma być zajmowana podczas tego przelotu ze wznoszeniem, każdy poziom wyrażony dokładnie jak w lit. b) powyżej, lub poziom, powyżej którego planowany jest przelot ze wznoszeniem, po którym następują litery PLUS, bez spacji między nimi.
NASTĘPNIE, BEZ SPACJI,
Myślników lub ukośników należy używać wyłącznie zgodnie z poniższymi zaleceniami.
Wszelkie połączenia znaków alfanumerycznych niewskazane powyżej są zastrzeżone.
Maksymalny czas lotu
2.3 Uzupełnione przez
|
(*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1770 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiające przepisy dotyczące wyposażenia statków powietrznych wymaganego do korzystania z jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz przepisy operacyjne dotyczące korzystania z jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 29/2009 i rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012 (OJ L 228 z XX.9.2023, s. 39).";"