ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1676
z dnia 7 lipca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 w odniesieniu do definicji stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek ryczałtowych oraz finansowania niepowiązanego z kosztami stosowanych w celu refundacji przez Komisję wydatków poniesionych przez państwa członkowskie
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (1), w szczególności jego art. 94 ust. 4 i art. 95 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W celu uproszczenia korzystania z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego beneficjentów należy zdefiniować niektóre stawki jednostkowe oraz określić kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami, które są dostępne w ramach refundacji wkładu Unii na rzecz programów. Zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 te stawki jednostkowe i kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami mogą być również wykorzystywane w operacjach kwalifikujących się do EFS+ i wspieranych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. |
(2) | Stawki jednostkowe na potrzeby refundacji wydatków poniesionych przez państwa członkowskie zostały określone na podstawie rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o dane historyczne i statystyczne, zgodnie z art. 94 ust. 2 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1060. |
(3) | Przy określaniu kwot finansowania niepowiązanego z kosztami Komisja przestrzegała zasady należytego zarządzania finansami, w szczególności zasady, zgodnie z którą wykorzystane zasoby mają być adekwatne do prowadzonych inwestycji. |
(4) | Biorąc pod uwagę dodatkowe działania niezbędne do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich, w tym uchodźców i osób uciekających przed rosyjską agresją na Ukrainę, należy określić szczególne stawki jednostkowe w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji. |
(5) | Uproszczenie realizacji operacji w dziedzinach kształcenia formalnego, szkolenia pracowników, szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo oraz poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia przyczyni się również do skutecznego wdrożenia Europejskiego Roku Umiejętności. |
(6) | Potwierdzając zobowiązania w ramach Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych (2) wraz z nowym głównym celem Unii na 2030 r. w zakresie ubóstwa i włączenia społecznego, należy ułatwiać realizację i tworzyć zachęty do wdrażania operacji, które pomagają zmniejszyć liczbę osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W związku z tym należy określić uproszczone metody rozliczania kosztów i systemy finansowania niepowiązanego z kosztami w odniesieniu do operacji w zakresie świadczenia usługi opieki w domu i usług opieki środowiskowej, a także operacji w zakresie świadczenia usług mieszkaniowych i innych niż mieszkaniowe dla ofiar przemocy domowej i osób doświadczających krótkotrwałej lub długotrwałej bezdomności. |
(7) | Istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi w odniesieniu do poziomu kosztów tego rodzaju operacji. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami kwoty określone przez Komisję odzwierciedlają specyfikę każdego państwa członkowskiego. |
(8) | Aby zapewnić adekwatność stawek jednostkowych do faktycznie ponoszonych kosztów oraz adekwatność kwot finansowania niepowiązanego do prowadzonych inwestycji w całym okresie programowania, przewidziano odpowiednie metody dostosowania, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres stosowania
W załączniku określono warunki refundacji wkładu Unii na rzecz operacji prowadzonych w ramach EFS+ i FST w oparciu o stawki jednostkowe i finansowanie niepowiązane z kosztami, w tym rodzaje operacji, których to dotyczy, rezultaty, które należy osiągnąć, lub warunki, które należy spełnić, kwoty takiej refundacji, a także metodę dostosowania tej kwoty.
Artykuł 2
Wydatki kwalifikowalne
Kwoty obliczone na podstawie niniejszego rozporządzenia uznaje się za wydatki kwalifikowalne do celów stosowania rozporządzenia (UE) 2021/1060.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159.
(2) Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych (europa.eu).
ZAŁĄCZNIK
Warunki refundacji wkładu Unii na rzecz programów zgodnie z art. 94 ust. 4 oraz art. 95 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060 w oparciu o stawki jednostkowe i finansowanie niepowiązane z kosztami w przypadku operacji w obszarach kształcenia formalnego, szkoleń, poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia, usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej oraz usług wsparcia dla ofiar przemocy domowej i osób bezdomnych
Kwoty i warunki określone w niniejszym rozporządzeniu nie mają zastosowania do programów, dla których ustalono osobne, konkretne uproszczone metody rozliczania kosztów lub systemy finansowania niepowiązanego z kosztami, w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji, zgodnie z art. 94 ust. 3 oraz art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
1. OPERACJE DOTYCZĄCE KSZTAŁCENIA FORMALNEGO, KTÓRE MOGĄ BYĆ OBJĘTE REFUNDACJĄ W OPARCIU O STAWKI JEDNOSTKOWE
1.1. Rodzaje operacji
Operacje kształcenia formalnego (od wczesnej edukacji do kształcenia na poziomie wyższym, w tym formalnego kształcenia zawodowego).
1.2. Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych
Nazwa wskaźnika: Uczestnik kształcenia formalnego przez jeden rok szkolny
Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba uczestników, w przypadku których zweryfikowano status uczestnictwa w ciągu jednego roku szkolnego/akademickiego w kształceniu formalnym, zróżnicowanym według klasyfikacji ISCED Zweryfikowane uczestnictwo oznacza, że potwierdzenie uczestnictwa ucznia/studenta w kształceniu formalnym lub szkoleniu jest weryfikowane przez organy krajowe dwa lub trzy razy w ciągu roku szkolnego/akademickiego, zgodnie z normalnymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego.
Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/International_Standard_Classification_of_Education_(ISCED)
1.3. Wysokość stawki (w EUR)
Kwoty określone w tabelach 1a i 1b poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty bezpośrednio związane z dostarczaniem podstawowych towarów i usług w ramach kształcenia formalnego, w tym czesne, wpisowe, opłaty egzaminacyjne, wycieczki szkolne, koszty stołówki.
Inne kategorie kosztów, które mogą być niezbędne do realizacji operacji, takie jak dodatki wypłacane uczestnikom, koszty transportu, zakwaterowania lub inne rodzaje wsparcia udzielanego uczestnikom, nie są pokrywane w ramach stawki jednostkowej, a zatem mogą stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.
Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji kształcenia formalnego w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.
Kwoty te dotyczą uczestnictwa w pełnym wymiarze godzin w roku szkolnym/akademickim.
W przypadku uczestnictwa w niepełnym wymiarze godzin, kwotę ustala się proporcjonalnie do uczestnictwa danego ucznia/studenta. Jeżeli kurs trwa krócej niż jeden pełny rok szkolny/akademicki, kwotę ustala się proporcjonalnie do czasu trwania kursu.
W odniesieniu do kursów trwających co najmniej jeden pełny rok szkolny/akademicki, kwoty te mogą zostać zwrócone państwu członkowskiemu na następującej podstawie: 50 % za pierwszy dowód uczęszczania w roku szkolnym/akademickim (zwykle na początku roku szkolnego/akademickiego, zgodnie z przepisami i praktykami krajowymi), 30 % za drugi i 20 % za trzeci i końcowy dowód uczęszczania na zajęcia. W przypadku tych państw członkowskich, których systemy krajowe przewidują zbieranie tych informacji tylko dwa razy do roku, lub w przypadku kursów trwających krócej niż jeden pełny rok szkolny/akademicki, zwrot wyniesie 50 % za pierwsze potwierdzenie uczestnictwa i 50 % za drugie i końcowe potwierdzenie uczestnictwa.
Kursy mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników.
W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (1), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 1b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 1a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 1a.
Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 1a i 1b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.
1.4. Metoda dostosowania
Stawki jednostkowe i wartości w tabeli 1a mogą być co roku automatycznie dostosowywane przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji (2). Podstawowym wskaźnikiem służącym do ustalania wartości w tabeli 1a jest LCIEducation2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
Dostosowanie to opiera się na następującym wzorze:
AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest
Kwoty określone w tabeli 1b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 1a przez współczynnik 1,10.
Tabela 1a
Wysokość stawek za uczestnictwo w kształceniu formalnym (w EUR)
„nd." oznacza, że nie są dostępne dane dotyczące konkretnego poziomu kształcenia w danym państwie członkowskim.
Rokiem referencyjnym do celów gromadzenia danych jest rok 2021, z wyjątkiem pól dotyczących FR i NL, w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.
|
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR |
Wczesna edukacja | ED0 | 5 614 | nd. | 2 649 | 2 133 | 3 704 | 9 655 | 10 912 | 5 179 | nd. | 4 121 | 10 618 | 5 963 | 3 145 | 2 627 |
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny | ED01 | 4 848 | nd. | nd. | 357 | nd. | 13 279 | 15 775 | nd. | nd. | 4 132 | 18 275 | nd. | 3 152 | nd. |
Wychowanie przedszkolne | ED02 | 5 793 | 7 243 | 2 649 | 2 771 | 3 704 | 8 288 | 8 012 | nd. | 2 994 | 4 117 | 8 872 | 5 963 | 3 145 | 3 275 |
Kształcenie podstawowe | ED1 | 10 777 | 8 577 | 1 858 | 7 635 | 3 871 | 7 981 | 11 103 | 5 402 | 3 734 | 4 566 | 8 305 | 5 768 | 3 233 | 5 537 |
Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2) | ED1_2 | 12 451 | 9 331 | 2 167 | 8 055 | 5 036 | 9 067 | 11 338 | 5 474 | 3 729 | 4 969 | 9 948 | 6 456 | 3 054 | 3 072 |
Kształcenie średnie I stopnia | ED2 | 14 177 | 10 995 | 2 574 | 8 936 | 6 626 | 9 812 | 11 786 | 5 645 | 3 719 | 5 710 | 13 247 | 7 319 | 2 889 | nd. |
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne | ED24 | 13 332 | nd. | 2 359 | 8 936 | 6 635 | 9 812 | 11 770 | 5 627 | 3 719 | 5 710 | 13 247 | 7 319 | 2 889 | nd. |
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe | ED25 | nd. | nd. | nd. | nd. | 5 134 | nd. | 16 126 | 5 773 | nd. | nd. | nd. | nd. | 3 301 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia | ED3 | 13 111 | 11 124 | 2 033 | 9 844 | 5 773 | 9 895 | 9 831 | 4 060 | 3 229 | 6 400 | 7 867 | 9 583 | 3 306 | 3 359 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) | ED3_4 | 12 791 | 11 124 | 2 030 | 9 844 | 5 664 | 8 769 | 9 831 | 4 234 | 2 665 | 6 400 | 7 867 | 9 522 | 3 411 | 3 359 |
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne | ED34 | 10 760 | 10 812 | 1 835 | 8 888 | 4 926 | 10 599 | 9 790 | 2 930 | 2 781 | 5 432 | 7 569 | 9 421 | 3 225 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) | ED34_44 | 11 933 | 10 812 | 1 835 | 8 888 | 4 709 | 1 099 | 9 790 | 2 930 | 2 781 | 5 432 | 7 569 | 9 403 | 3 225 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe | ED35 | 14 711 | 11 365 | 2 232 | 14 624 | 6 108 | 9 236 | 9 895 | 5 678 | 4 280 | 8 471 | 7 990 | 9 890 | 3 401 | 3 408 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) | ED35_45 | 13 314 | 11 365 | 2 224 | 14 624 | 6 060 | 7 615 | 9 895 | 5 782 | 2 513 | 8 471 | 7 990 | 9 741 | 3 580 | 3 408 |
Kształcenie policealne | ED4 | 2 054 | nd. | 354 | nd. | 836 | 4 893 | nd. | 6 276 | 333 | nd. | nd. | 6 688 | 4 242 | nd. |
Kształcenie policealne | ED44 | nd. | nd. | nd. | nd. | 653 | 10 323 | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | 6 437 | nd. | nd. |
Kształcenie policealne - zawodowe | ED45 | 1 359 | nd. | 354 | nd. | 1 222 | 4 545 | nd. | 6 276 | 333 | nd. | nd. | 6 748 | 4 242 | nd. |
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych | ED5 | 14 857 | 10 474 | nd. | 557 | 13 910 | 1 920 | 9 000 | nd. | nd. | 5 383 | 9 138 | 8 829 | 465 | nd. |
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) | ED5-8 | 15 483 | 9 376 | 2 627 | 2 900 | 4 784 | 6 806 | 9 173 | 3 790 | 1 144 | 4 029 | 8 590 | 6 739 | 2 828 | 3 929 |
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) | ED6-8 | 15 596 | 9 338 | 2 627 | 3 178 | 4 756 | 6 817 | 9 195 | 3 790 | 1 144 | 3 665 | 8 590 | 6 105 | 2 926 | 3 353 |
|
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
Wczesna edukacja | ED0 | 7 707 | 5 346 | 3 824 | 3 807 | 17 293 | 6 240 | 7 161 | 2 767 | 3 286 | 1 805 | 5 173 | 3 445 | 13 449 |
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny | ED01 | nd. | nd. | nd. | 3 794 | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | 3 746 | 6 171 | nd. | 17 407 |
Wychowanie przedszkolne | ED02 | 5 526 | 5 346 | 3 384 | 3 809 | 17 293 | 6 240 | 7 161 | 2 767 | 3 449 | 1 724 | 4 731 | 3 445 | 12 033 |
Kształcenie podstawowe | ED1 | 7 404 | 6 110 | 3 600 | 3 577 | 17 158 | 6 132 | 7 936 | 3 754 | 5 229 | 1 169 | 5 570 | 4 148 | 10 677 |
Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2) | ED1_2 | 7 507 | 6 282 | 3 621 | 3 563 | 17 931 | 7 502 | 9 053 | 3 753 | 5 801 | 1 770 | 6 000 | 3 919 | 10 642 |
Kształcenie średnie I stopnia | ED2 | 7 788 | 6 552 | 3 664 | 3 553 | 19 256 | 10 281 | 10 712 | 3 749 | 6 782 | 2 543 | 7 006 | 3 713 | 10 564 |
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne | ED24 | 8 324 | 6 552 | 3 660 | 3 532 | 19 256 | 10 230 | 9 426 | 3 749 | nd. | 2 543 | 7 006 | 3 640 | 10 564 |
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe | ED25 | nd. | 6 615 | 4 956 | 4 788 | nd. | 16 143 | 14 131 | nd. | nd. | nd. | nd. | 6 970 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia | ED3 | 7 964 | 6 654 | 4 369 | 3 839 | 18 676 | 9 626 | 8 193 | 3 236 | 6 113 | 2 414 | 4 839 | 4 262 | 11 012 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) | ED3_4 | 8 532 | 6 654 | 4 420 | 4 003 | 18 435 | 9 626 | 8 193 | 3 130 | 6 113 | 2 232 | 4 839 | 4 311 | 10 823 |
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne | ED34 | 8 496 | 5 946 | 3 935 | 3 495 | 16 939 | 10 104 | 8 997 | 2 848 | nd. | 5 200 | 5 589 | 3 867 | 9 710 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) | ED34_44 | 8 496 | nd. | 3 935 | 3 495 | 16 939 | 10 100 | 8 997 | 2 848 | nd. | 5 200 | 5 589 | 3 867 | 9 689 |
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe | ED35 | nd. | nd. | 5 016 | 4 813 | 19 760 | 8 312 | 7 781 | 3 537 | nd. | 320 | 4 489 | 4 455 | 13 189 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) | ED35_45 | 4 192 | nd. | 5 053 | 4 826 | 19 344 | 8 312 | 7 781 | 3 320 | nd. | 416 | 4 489 | 4 515 | 12 633 |
Kształcenie policealne | ED4 | 15 476 | nd. | 5 314 | 4 843 | 2 769 | 9 569 | 5 360 | 1 793 | nd. | 838 | nd. | 546 | 6 657 |
Kształcenie policealne | ED44 | 4 192 | nd. | nd. | nd. | nd. | 9 569 | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | 8 894 |
Kształcenie policealne - zawodowe | ED45 | 15 476 | nd. | 5 314 | 4 843 | 2 769 | 8 624 | 5 360 | 1 793 | nd. | 838 | nd. | 5 457 | 5 353 |
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych | ED5 | nd. | 2 771 | 3 637 | nd. | 4 734 | 11 289 | 7 099 | 5 684 | 2 471 | nd. | 2 378 | 4 999 | 6 205 |
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) | ED5-8 | 6 298 | 2 528 | 2 750 | 2 495 | 23 639 | 12 754 | 6 750 | 3 356 | 2 993 | 3 517 | 6 835 | 3 484 | 10 356 |
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) | ED6-8 | 7 315 | 2 526 | 2 609 | 2 495 | 26 424 | 12 907 | 6 745 | 3 356 | 2 967 | 3 517 | 7 468 | 3 460 | 10 788 |
Tabela 1b
Wysokość stawek za uczestnictwo w kształceniu formalnym (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie
„nd." - nie są dostępne dane dotyczące konkretnego poziomu kształcenia w danym państwie członkowskim.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR | |
Wczesna edukacja | ED0 | 6 175 | nd. | 2 914 | 2 346 | 4 074 | 10 621 | 12 003 | 5 697 | nd. | 4 533 | 11 680 | 6 559 | 3 459 | 2 890 |
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny | ED01 | 5 333 | nd. | nd. | 393 | nd. | 14 607 | 17 352 | nd. | nd. | 4 545 | 20 103 | nd. | 3 467 | nd. |
Wychowanie przedszkolne | ED02 | 6 372 | 7 967 | 2 914 | 3 048 | 4 276 | 9 116 | 8 814 | nd. | 3 294 | 4 529 | 9 759 | 6 559 | 3 459 | 3 602 |
Kształcenie podstawowe | ED1 | 11 854 | 9 435 | 2 044 | 8 398 | 4 259 | 8 779 | 12 213 | 5 942 | 4 108 | 5 023 | 9 135 | 6 345 | 3 556 | 6 091 |
Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2) | ED1_2 | 13 696 | 10 264 | 2 384 | 8 860 | 5 540 | 9 974 | 12 472 | 6 021 | 4 102 | 5 466 | 10 943 | 7 102 | 3 360 | 3 379 |
Kształcenie średnie I stopnia | ED2 | 15 594 | 12 095 | 2 832 | 9 830 | 7 288 | 10 794 | 12 965 | 6 210 | 4 091 | 6 281 | 14 571 | 8 051 | 3 177 | nd. |
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne | ED24 | 14 665 | nd. | 2 595 | 9 830 | 7 298 | 10 794 | 12 947 | 6 189 | 4 091 | 6 281 | 14 571 | 8 051 | 3 177 | nd. |
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe | ED25 | nd. | nd. | nd. | nd. | 5 648 | nd. | 17 739 | 6 350 | nd. | nd. | nd. | nd. | 3 631 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia | ED3 | 14 422 | 12 237 | 2 237 | 10 829 | 6 350 | 10 884 | 10 814 | 4 466 | 3 551 | 7 040 | 8 653 | 10 541 | 3 636 | 3 694 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) | ED3_4 | 14 070 | 12 237 | 2 233 | 10 829 | 6 230 | 9 646 | 10 814 | 4 658 | 2 931 | 7 040 | 8 653 | 10 474 | 3 752 | 3 694 |
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne | ED34 | 11 836 | 11 893 | 2 019 | 9 776 | 5 419 | 11 659 | 10 769 | 3 223 | 3 059 | 5 975 | 8 326 | 10 363 | 3 547 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) | ED34_44 | 13 126 | 11 893 | 2 019 | 9 776 | 5 180 | 1 209 | 10 769 | 3 223 | 3 059 | 5 975 | 8 326 | 10 343 | 3 547 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe | ED35 | 16 182 | 12 501 | 2 455 | 16 086 | 6 719 | 10 159 | 10 885 | 6 246 | 4 708 | 9 318 | 8 789 | 10 879 | 3 741 | 3 748 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) | ED35_45 | 14 645 | 12 501 | 2 446 | 16 086 | 6 666 | 8 376 | 10 885 | 6 360 | 2 764 | 9 318 | 8 789 | 10 715 | 3 938 | 3 748 |
Kształcenie policealne | ED4 | 2 259 | nd. | 389 | nd. | 919 | 5 382 | nd. | 6 904 | 366 | nd. | nd. | 7 357 | 4 666 | nd. |
Kształcenie policealne | ED44 | nd. | nd. | nd. | nd. | 719 | 11 355 | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | 7 081 | nd. | nd. |
Kształcenie policealne - zawodowe | ED45 | 1 495 | nd. | 389 | nd. | 1 345 | 5 000 | nd. | 6 904 | 366 | nd. | nd. | 7 423 | 4 666 | nd. |
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych | ED5 | 16 342 | 11 521 | nd. | 613 | 15 301 | 2 112 | 9 900 | nd. | nd. | 5 922 | 10 052 | 9 712 | 511 | nd. |
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) | ED5-8 | 17 031 | 10 314 | 2 890 | 3 190 | 5 263 | 7 487 | 10 090 | 4 169 | 1 258 | 4 431 | 9 449 | 7 413 | 3 111 | 4 321 |
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) | ED6-8 | 17 155 | 10 272 | 2 890 | 3 496 | 5 231 | 7 498 | 10 114 | 4 169 | 1 258 | 4 031 | 9 449 | 6 716 | 3 218 | 3 688 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE | |
Wczesna edukacja | ED0 | 8 477 | 5 881 | 4 207 | 4 188 | 19 022 | 6 864 | 7 877 | 3 044 | 3 615 | 1 986 | 5 691 | 3 790 | 14 794 |
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny | ED01 | nd. | nd. | nd. | 4 173 | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | 4 121 | 6 788 | nd. | 19 147 |
Wychowanie przedszkolne | ED02 | 6 079 | 5 881 | 3 723 | 4 190 | 19 022 | 6 864 | 7 877 | 3 044 | 3 794 | 1 897 | 5 204 | 3 790 | 13 236 |
Kształcenie podstawowe | ED1 | 8 144 | 6 721 | 3 960 | 3 935 | 18 874 | 6 746 | 8 730 | 4 129 | 5 752 | 1 285 | 6 127 | 4 562 | 11 745 |
Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2) | ED1_2 | 8 257 | 6 910 | 3 983 | 3 919 | 19 724 | 8 252 | 9 958 | 4 128 | 6 381 | 1 947 | 6 600 | 4 311 | 11 706 |
Kształcenie średnie I stopnia | ED2 | 8 566 | 7 207 | 4 031 | 3 909 | 21 182 | 11 309 | 11 783 | 4 124 | 7 461 | 2 797 | 7 707 | 4 085 | 11 620 |
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne | ED24 | 9 156 | 7 207 | 4 026 | 3 885 | 21 182 | 11 253 | 10 369 | 4 124 | nd. | 2 797 | 7 707 | 4 004 | 11 620 |
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe | ED25 | nd. | 7 277 | 5 452 | 5 267 | nd. | 17 758 | 15 544 | nd. | nd. | nd. | nd. | 7 667 | nd. |
Kształcenie średnie II stopnia | ED3 | 8 760 | 7 319 | 4 806 | 4 223 | 20 543 | 10 589 | 9 012 | 3 559 | 6 725 | 2 655 | 5 323 | 4 688 | 12 114 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) | ED3_4 | 9 385 | 7 319 | 4 862 | 4 404 | 20 278 | 10 589 | 9 012 | 3 443 | 6 725 | 2 455 | 5 323 | 4 742 | 11 905 |
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne | ED34 | 9 345 | 6 540 | 4 329 | 3 844 | 18 633 | 11 115 | 9 897 | 3 133 | nd. | 5 720 | 6 148 | 4 254 | 10 681 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) | ED34_44 | 9 345 | nd. | 4 329 | 3 844 | 18 633 | 11 110 | 9 897 | 3 133 | nd. | 5 720 | 6 148 | 4 254 | 10 657 |
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe | ED35 | nd. | nd. | 5 517 | 5 295 | 21 736 | 9 143 | 8 559 | 3 891 | nd. | 351 | 4 938 | 4 901 | 14 508 |
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) | ED35_45 | 4 611 | nd. | 5 558 | 5 309 | 21 279 | 9 143 | 8 559 | 3 652 | nd. | 457 | 4 938 | 4 967 | 13 897 |
Kształcenie policealne | ED4 | 17 023 | nd. | 5 845 | 5 327 | 3 046 | 10 526 | 5 896 | 1 972 | nd. | 922 | nd. | 601 | 7 323 |
Kształcenie policealne | ED44 | 4 611 | nd. | nd. | nd. | nd. | 10 526 | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | nd. | 9 783 |
Kształcenie policealne - zawodowe | ED45 | 17 023 | nd. | 5 845 | 5 327 | 3 046 | 9 486 | 5 896 | 1 972 | nd. | 922 | nd. | 6 003 | 5 888 |
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych | ED5 | nd. | 3 048 | 4 001 | nd. | 5 207 | 12 417 | 7 809 | 6 253 | 2 718 | nd. | 2 616 | 5 499 | 6 825 |
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) | ED5-8 | 6 928 | 2 781 | 3 025 | 2 744 | 26 003 | 14 030 | 7 425 | 3 691 | 3 292 | 3 868 | 7 518 | 3 833 | 11 392 |
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) | ED6-8 | 8 047 | 2 779 | 2 870 | 2 744 | 29 067 | 14 197 | 7 420 | 3 691 | 3 263 | 3 868 | 8 214 | 3 806 | 11 866 |
2. OPERACJE DOTYCZĄCE SZKOLENIA ZAREJESTROWANYCH BEZROBOTNYCH, OSÓB POSZUKUJĄCYCH ZATRUDNIENIA LUB OSÓB BIERNYCH ZAWODOWO
2.1. Rodzaje operacji
Wszelkie operacje dotyczące szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. Szkolenia mogą mieć charakter głównie instytucjonalny albo mogą być prowadzone głównie w miejscu pracy, jednak pewna ich część musi odbywać się w kontekście instytucjonalnym.
W przypadku szkoleń instytucjonalnych kursy mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników. Szkolenia w miejscu pracy muszą zawsze odbywać się na miejscu.
2.2. Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych
Nazwa wskaźnika: Liczba uczestników, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie
Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba uczestników, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie
Szkolenie jest uznawane za »pomyślnie ukończone«, jeżeli wydany zostanie dokument potwierdzający ukończenie zgodnie z krajowymi przepisami lub praktykami. Dokumentem tym może być np. certyfikat wystawiony przez organizatora szkoleń lub równoważny dokument akceptowany zgodnie z krajowymi przepisami lub praktykami.
Warunek pomyślnego ukończenia szkolenia nie zostanie uznany za spełniony, jeżeli uczestnik ukończy tylko niektóre z modułów szkolenia.
2.3. Kwoty (w EUR)
Kwoty określone w tabelach 2a i 2b poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty bezpośrednio związane z prowadzeniem szkoleń.
Inne kategorie kosztów, które mogą być niezbędne do realizacji operacji, takie jak dodatki wypłacane uczestnikom, koszty transportu, zakwaterowania lub inne rodzaje wsparcia udzielanego uczestnikom, nie są pokrywane w ramach stawki jednostkowej, a zatem mogą stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.
Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.
W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (3), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 2b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 2a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 2a.
Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 2a i 2b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.
W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:
- | stawki określone w tabelach 2a i 2b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego; |
- | w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt. |
2.4. Metoda dostosowania
Stawka jednostkowa określona w tabeli 2a może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji (4). Wskaźnikiem podstawowym wykorzystanym do ustalenia wartości w tabeli 2a jest LCIEducation2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
Dostosowanie to opiera się na następującym wzorze: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest
Stawki jednostkowe określone w tabeli 2b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 2a przez współczynnik 1,10.
Tabela 2a
Wysokość stawek za szkolenie zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo (w EUR)
Rokiem referencyjnym jest rok 2021, z wyjątkiem pól oznaczonych „*", w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.
Państwo członkowskie | AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR* | HU | HR |
EUR | 2 944 | 3 635 | 1 143 | 3 133 | 838 | 7 757 | 6 344 | 1 052 | 2 193 | 2 870 | 6 141 | 6 512 * | 2 464 | 831 |
Państwo członkowskie | IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL* | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
EUR | 12 362 | 3 697 | 1 103 | 2 060 | 19 971 | 3 292 | 5 219 * | 785 | 1 216 | 1 244 | 1 088 | 626 | 8 555 |
|
Tabela 2b
Wysokość stawek za szkolenie zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie
Państwo członkowskie | AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR* | HU | HR |
EUR | 3 239 | 3 998 | 1 257 | 3 446 | 922 | 8 533 | 6 979 | 1 157 | 2 413 | 3 158 | 6 755 | 7 163 * | 2 711 | 914 |
Państwo członkowskie | IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL* | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
EUR | 13 598 | 4 067 | 1 213 | 2 266 | 21 968 | 3 621 | 5 741 * | 863 | 1 338 | 1 368 | 1 197 | 689 | 9 411 |
|
3. OPERACJE DOTYCZĄCE OFEROWANIA SZKOLEŃ OSOBOM ZATRUDNIONYM
3.1. Rodzaje operacji
Wszelkie operacje dotyczące działań szkoleniowych, których głównym celem jest uzyskanie nowych kompetencji lub rozwój i poprawa istniejących kompetencji i które są finansowane przynajmniej częściowo przez przedsiębiorstwa i skierowane do ich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Praktyki zawodowe lub umowy szkoleniowe są wyłączone.
Kursy szkoleniowe mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników.
3.2. Definicja wskaźników uruchamiających wypłacenie stawek jednostkowych
Nazwa wskaźnika:
1) | Stawka godzinowa w przypadku szkolenia osób zatrudnionych |
2) | Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie |
Jednostka pomiaru danego wskaźnika:
1) | Liczba ukończonych godzin szkolenia osób zatrudnionych w przeliczeniu na uczestnika |
2) | Liczba godzin, za które wypłaca się pracownikowi wynagrodzenie za czas przeznaczony na szkolenie. |
Liczbę godzin należy wykazać za pomocą możliwego do sprawdzenia systemu zarządzania czasem zgodnie z przyjętymi standardowymi praktykami krajowymi.
3.3. Wysokość stawki (w EUR)
Kwoty określone w tabelach 3a i 3b obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji, w tym następujące kategorie kosztów:
- | opłaty i płatności za kursy szkoleniowe, |
- | podróże i dodatki wypłacane uczestnikom związane z kursami szkoleniowymi, |
- | koszty pracy wewnętrznych instruktorów związane ze szkoleniami (koszty bezpośrednie i pośrednie), |
- | koszty ośrodka szkoleniowego, sal szkoleniowych i materiałów dydaktycznych. |
Czas spędzony na szkoleniach odnosi się do płatnego czasu pracy (w godzinach) spędzonego na szkoleniach; obejmuje to tylko rzeczywisty czas szkolenia i tylko czas spędzony w ramach płatnego czasu pracy.
W przypadku, w którym wynagrodzenie pracownika za czas przeznaczony na szkolenie nie jest kosztem kwalifikowalnym, refundowana jest tylko stawka jednostkowa 1). W przypadku, w którym wynagrodzenie pracownika za czas przeznaczony na szkolenie jest uznawane za koszt kwalifikowalny, refundowana jest łączna kwota stawek jednostkowych 1) i 2).
Jak określono w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów, szczegółowe kryteria kwalifikowalności i wymogi dotyczące ścieżki audytu należy ustalić zgodnie z określonymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.
Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących oferowania szkoleń osobom zatrudnionym w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.
W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (5), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 3b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 3a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 3a.
Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 3a i 3b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.
W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:
- | stawki określone w tabelach 3a i 3b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego; |
- | w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt. |
3.4. Metoda dostosowania
Stawka jednostkowa określona w tabeli 3a może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji (6) i indeksu kosztów zatrudnienia dla wsparcia administracyjnego. Wskaźnikami podstawowymi wykorzystanymi do ustalenia wartości w tabeli 3a jest LCIEducation2021 i LCIAdminSupport2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
1) | Dostosowanie stawki godzinowej za szkolenie osób zatrudnionych opiera się na następującym wzorze: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest |
2) | Dostosowanie stawki godzinowej wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie opiera się na następującym wzorze: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIAdminSupport latest |
Stawki jednostkowe określone w tabeli 3b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 3a przez współczynnik 1,10.
Tabela 3a
Wysokość stawek za szkolenie osób zatrudnionych (w EUR)
Rokiem referencyjnym jest rok 2021, z wyjątkiem pól oznaczonych „*", w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR* | HU | HR |
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) | 44,84 | 25,63 | 8,75 | 21,37 | 13,52 | 40,60 | 44,31 | 19,19 | 19,16 | 18,98 | 42,36 | 37,93 * | 21,16 | 12,42 |
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) | 32,69 | 33,55 | 2,96 | 13,39 | 10,68 | 27,61 | 35,59 | 10,00 | 13,87 | 20,37 | 29,26 | 26,75 * | 7,27 | 7,41 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL* | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) | 36,23 | 27,90 | 10,60 | 10,88 | 31,31 | 23,06 | 34,73 * | 14,52 | 10,34 | 0,45 | 24,27 | 15,41 | 67,97 |
|
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) | 32,77 | 25,30 | 10,12 | 5,34 | 26,88 | 8,83 | 23,91 * | 6,75 | 12,39 | 4,49 | 9,75 | 18,49 | 36,47 |
|
Tabela 3b
Wysokość stawek za szkolenie osób zatrudnionych (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR* | HU | HR |
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) | 49,32 | 28,20 | 9,63 | 23,51 | 14,87 | 44,66 | 48,75 | 21,10 | 21,07 | 20,88 | 46,60 | 41,72 * | 23,27 | 13,67 |
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) | 35,96 | 36,91 | 3,26 | 14,73 | 11,75 | 30,37 | 39,14 | 11,01 | 15,25 | 22,41 | 32,18 | 29,42 * | 8,00 | 8,15 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL* | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) | 39,85 | 30,70 | 11,66 | 11,96 | 34,44 | 25,36 | 38,20 * | 15,97 | 11,38 | 0,49 | 26,70 | 16,95 | 74,77 |
|
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) | 36,04 | 27,83 | 11,13 | 5,87 | 29,57 | 9,72 | 26,30 * | 7,42 | 13,62 | 4,94 | 10,73 | 20,34 | 40,12 |
|
4. OPERACJE DOTYCZĄCE USŁUG W ZAKRESIE PORADNICTWA W DZIEDZINIE ZATRUDNIENIA
4.1. Rodzaje operacji
Wszelkie operacje dotyczące usług w zakresie poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. Poradnictwo w dziedzinie zatrudnienia może być zapewnianie w bezpośrednim kontakcie z beneficjentem lub grupowo. Poradnictwo to obejmuje wszelkie usługi i działania publicznych służb zatrudnienia oraz usługi innych agencji publicznych lub wszelkich innych organów finansowanych ze środków publicznych, które to usługi lub działania ułatwiają integrację na rynku pracy osób bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy lub które pomagają pracodawcom w poszukiwaniu i doborze pracowników.
4.2. Definicja wskaźników uruchamiających wypłacenie stawek jednostkowych
Nazwa wskaźnika:
1) | Stawka godzinowa za usługi w zakresie poradnictwa |
2) | Stawka miesięczna za usługi w zakresie poradnictwa |
3) | Stawka roczna za usługi w zakresie poradnictwa |
Jednostka pomiaru danego wskaźnika:
- | Liczba godzin świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. |
- | Liczba miesięcy świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. |
- | Liczba lat świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. |
Liczbę godzin należy wykazać za pomocą możliwego do sprawdzenia systemu zarządzania czasem. Liczbę miesięcy lub lat należy wykazać zgodnie ze zwykłymi krajowymi praktykami administracyjnymi dotyczącymi tego rodzaju rejestracji czasu lub uzasadnienia.
Stawka jednostkowa obejmuje świadczenie usług w zakresie poradnictwa przez 1 godzinę/miesiąc/rok, niezależnie od liczby osób korzystających z usługi.
Jeżeli stosowana jest stawka miesięczna lub roczna w przypadku świadczenia usług w niepełnym wymiarze czasu pracy, stawki są ustalane proporcjonalnie do stawek miesięcznych lub rocznych.
Szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu należy ustalić zgodnie z określonymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.
4.3. Wysokość stawki (w EUR)
Kwoty określone w tabelach 4a i 4b obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji (tj. bezpośrednie koszty personelu + stawka ryczałtowa w wysokości 40 % na pokrycie wszystkich innych kosztów kwalifikowalnych), z wyjątkiem dodatków wypłacanych uczestnikom, które mogą w związku z tym stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.
Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących usług w zakresie poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.
W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców (7), w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 4b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 4a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 4a.
Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 4a i 4b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.
W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:
- | stawki określone w tabelach 4a i 4b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego; |
- | w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt. |
4.4. Metoda dostosowania
Stawka jednostkowa może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla administracji publicznej. Wskaźnikiem podstawowym wykorzystanym do ustalenia wartości w tabelach 4a i 4b jest LCIPublic Administration 2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
- | Stawka godzinowa: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIPublic administration year N |
LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = O. Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne)
- | Stawka miesięczna: AdjustedSCO = AdjustedSCOHourly rate x Ti x 4,348121417 |
Ti - średnia liczba godzin przepracowanych w tygodniu zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy w danym państwie; 4,348121417 - liczba tygodni pracy w miesiącu;
- | Stawka roczna: AdjustedSCO = AdjustedSCOMonthly rate x 52,177457 52,177457 - liczba tygodni w roku; |
Stawki jednostkowe określone w tabeli 4b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 4a przez współczynnik 1,10.
Tabela 4a
Wysokość stawek jednostkowych za usługi w zakresie poradnictwa (w EUR) - poziomy cen z 2021 r.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR* | HU | HR |
Stawka godzinowa (EUR) | 48,30 | 46,74 | 7,36 | 34,64 | 17,51 | 54,69 | 62,57 | 24,43 | 23,60 | 23,59 | 51,47 | 53,77 | 22,24 | 13,18 |
Stawka miesięczna (EUR) | 8 904 | 8 352 | 1 306 | 6 266 | 3 158 | 9 750 | 10 446 | 4 303 | 4 504 | 4 164 | 8 997 | 9 469 | 3 916 | 2 338 |
Stawka roczna (EUR) | 106 844 | 100 228 | 15 666 | 75 189 | 37 892 | 116 998 | 125 347 | 51 639 | 54 044 | 49 973 | 107 957 | 113 632 | 46 992 | 28 064 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL* | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa (EUR) | 38,54 | 35,37 | 15,62 | 20,03 | 41,63 | 16,84 | 42,49 | 11,66 | 31,71 | 21,12 | 38,32 | 14,72 | 60,79 |
|
Stawka miesięczna (EUR) | 6 838 | 6 260 | 2 739 | 3 484 | 7 349 | 3 082 | 7 519 | 2 116 | 5 751 | 3 701 | 6 896 | 2 637 | 10 757 |
|
Stawka roczna (EUR) | 82 053 | 75 120 | 32 861 | 41 791 | 88 195 | 36 984 | 90 235 | 25 387 | 69 011 | 44 403 | 82 757 | 31 634 | 129 094 |
|
Tabela 4b
Wysokość stawek jednostkowych za usługi w zakresie poradnictwa, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie (w EUR) - poziomy cen z 2021 r.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR |
Stawka godzinowa (EUR) | 53,13 | 51,42 | 8,10 | 38,10 | 19,26 | 60,16 | 68,82 | 26,88 | 25,95 | 25,95 | 56,62 | 59,15 | 24,46 | 14,50 |
Stawka miesięczna (EUR) | 9 794 | 9 188 | 1 437 | 6 892 | 3 474 | 10 725 | 11 491 | 4 733 | 4 954 | 4 581 | 9 896 | 10 416 | 4 308 | 2 572 |
Stawka roczna (EUR) | 117 528 | 110 250 | 17 232 | 82 708 | 41 681 | 128 697 | 137 882 | 56 803 | 59 448 | 54 970 | 118 753 | 124 995 | 51 691 | 30 870 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa (EUR) | 42,40 | 38,91 | 17,18 | 22,03 | 45,80 | 18,52 | 46,74 | 12,83 | 34,88 | 23,23 | 42,15 | 16,19 | 66,87 |
|
Stawka miesięczna (EUR) | 7 522 | 6 886 | 3 013 | 3 832 | 8 084 | 3 390 | 8 271 | 2 328 | 6 326 | 4 071 | 7 585 | 2 901 | 11 833 |
|
Stawka roczna (EUR) | 90 258 | 82 632 | 36 148 | 45 970 | 97 014 | 40 682 | 99 259 | 27 925 | 75 912 | 48 844 | 91 033 | 34 798 | 142 004 |
|
5. WSKAŹNIK, KTÓRY NALEŻY STOSOWAĆ W ODNIESIENIU DO RÓŻNYCH REGIONÓW W POSZCZEGÓLNYCH PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH
Tabela 5
Wskaźnik, który należy stosować do stawek dotyczących wymienionych regionów
Belgia | 1,00 |
Région de Bruxelles-Capitale | 1,26 |
Vlaanderen | 0,97 |
Région wallonne | 0,91 |
Francja | 1,00 | ||
Île de France | 1,32 | Aquitaine | 0,87 |
Champagne-Ardenne | 0,88 | Midi-Pyrénées | 0,91 |
Picardie | 0,91 | Limousin | 0,84 |
Haute-Normandie | 0,96 | Rhône-Alpes | 0,97 |
Centre | 0,89 | Auvergne | 0,86 |
Basse-Normandie | 0,86 | Languedoc-Roussillon | 0,84 |
Bourgogne | 0,87 | Provence-Alpes-Côte d'Azur | 0,93 |
Nord - Pas-de-Calais | 0,95 | Corse | 0,93 |
Lorraine | 0,90 | Guadeloupe | 1,01 |
Alsace | 0,97 | Martinique | 0,90 |
Franche-Comté | 0,89 | Guyane | 0,99 |
Pays de la Loire | 0,90 | La Réunion | 0,83 |
Bretagne | 0,86 | Mayotte | 0,64 |
Poitou-Charentes | 0,83 |
|
|
Niemcy | 1,00 | ||
Baden-Württemberg | 1,08 | Niedersachsen | 0,93 |
Bayern | 1,05 | Nordrhein-Westfalen | 1,02 |
Berlin | 0,98 | Rheinland-Pfalz | 0,96 |
Brandenburg | 0,82 | Saarland | 0,98 |
Bremen | 1,06 | Sachsen | 0,81 |
Hamburg | 1,21 | Sachsen-Anhalt | 0,82 |
Hessen | 1,12 | Schleswig-Holstein | 0,87 |
Mecklenburg-Vorpommern | 0,79 | Thüringen | 0,82 |
Grecja | 1,00 | ||
Anatoliki Makiedonia, Traki | 0,81 | Sterea Elada | 0,90 |
Kientriki Makiedonia | 0,88 | Peloponisos | 0,79 |
Ditiki Makiedonia | 1,12 | Atiki | 1,23 |
Ipeiros | 0,79 | Worio Ejeo | 0,90 |
Thessalia | 0,83 | Notio Ejeo | 0,97 |
Jonii Nisi | 0,82 | Kriti | 0,83 |
Ditiki Elada | 0,81 |
|
|
Włochy | 1,00 | ||
Piemonte | 1,04 | Marche | 0,90 |
Valle d'Aosta | 1,00 | Lazio | 1,07 |
Liguria | 1,01 | Abruzzo | 0,89 |
Lombardia | 1,16 | Molise | 0,82 |
Provincia Autonoma di Bolzano/Bozen | 1,15 | Campania | 0,84 |
Provincia Autonoma di Trento | 1,04 | Puglia | 0,82 |
Veneto | 1,03 | Basilicata | 0,86 |
Friuli-Venezia Giulia | 1,08 | Calabria | 0,75 |
Emilia-Romagna | 1,06 | Sicilia | 0,86 |
Toscana | 0,95 | Sardegna | 0,84 |
Umbria | 0,87 |
|
|
Polska | 1,00 | ||
Łódzkie | 0,75 | Wielkopolskie | 1,16 |
Mazowieckie | 1,26 | Zachodniopomorskie | 1,06 |
Małopolskie | 1,05 | Lubuskie | 0,88 |
Śląskie | 1,19 | Dolnośląskie | 1,22 |
Lubelskie | 0,60 | Kujawsko-Pomorskie | 0,91 |
Podkarpackie | 0,81 | Warmińsko-Mazurskie | 0,83 |
Świętokrzyskie | 0,63 | Pomorskie | 0,78 |
Podlaskie | 0,73 |
|
|
Portugalia | 1,00 |
Norte | 0,86 |
Algarve | 0,87 |
Centro | 0,84 |
Área Metropolitana de Lisboa | 1,33 |
Alentejo | 0,91 |
Região Autónoma dos Açores | 0,91 |
Região Autónoma da Madeira | 0,95 |
Hiszpania | 1,00 |
|
|
Galicia | 0,88 | Extremadura | 0,84 |
Principado de Asturias | 0,98 | Cataluña | 1,09 |
Cantabria | 0,96 | Comunidad Valenciana | 0,91 |
País Vasco | 1,17 | Illes Balears | 0,96 |
Comunidad Foral de Navarra | 1,07 | Andalucía | 0,87 |
La Rioja | 0,92 | Región de Murcia | 0,84 |
Aragón | 0,98 | Ciudad Autónoma de Ceuta | 1,07 |
Comunidad de Madrid | 1,18 | Ciudad Autónoma de Melilla | 1,04 |
Castilla y León | 0,91 | Canarias | 0,91 |
Castilla-la Mancha | 0,88 |
|
|
6. USŁUGI OPIEKI W DOMU I USŁUGI ŚRODOWISKOWEJ OPIEKI DZIENNEJ
6.1. Rodzaje operacji
Wszelkie operacje dotyczące świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej dla osób starszych, dorosłych z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością ruchową.
1. | Usługi opieki w domu to usługi świadczone w domu osoby korzystającej z usług opieki w celu zapewnienia pomocy osobom, które nie mogą same się sobą zająć z powodu obiektywnych okoliczności, w zakresie podstawowych czynności życia codziennego, takich jak mycie się, ubieranie się i jedzenie, lub w zakresie złożonych czynności życia codziennego, takich jak przygotowywanie posiłków, zarządzanie pieniędzmi czy zakupy artykułów spożywczych lub osobistych. Usługi opieki w domu obejmują również mobilną opiekę pielęgniarską i domowe usługi terapeutyczne. Następujące rodzaje działań kwalifikują się do refundacji:
Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia co najmniej działań, o których mowa w lit. a), b) i c) łącznie, aby móc ubiegać się o zwrot powiązanych kosztów na podstawie stawki jednostkowej. |
2. | Usługi środowiskowej opieki dziennej są najczęściej świadczone w ośrodkach opieki dziennej - instytucjach zapewniających opiekę społeczną i usługi rehabilitacji społecznej w ciągu dnia. Ośrodki opieki dziennej są otwartymi placówkami zapewniającymi opiekę i przyjmującymi osoby, które nie są w stanie w pełni same się sobą zająć i zazwyczaj cierpią na choroby przewlekłe. Ośrodki te umożliwiają podopiecznym nawiązywanie kontaktów towarzyskich i uczestniczenie w zaplanowanych zajęciach grupowych, a jednocześnie zapewniają opiekę w zorganizowanym środowisku w godzinach dziennych. Następujące rodzaje działań kwalifikują się do refundacji:
Jako warunek kwalifikowalności do refundacji państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia całego zestawu rodzajów działań określonych powyżej na potrzeby operacji dotyczących usług środowiskowej opieki dziennej. |
6.2. Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych
Nazwa wskaźnika:
1. | Świadczenie usług opieki w domu |
2. | Świadczenie usług środowiskowej opieki dziennej |
Jednostka pomiaru danego wskaźnika:
1. | Liczba godzin/dni/miesięcy/lat uczestnictwa dla wszystkich uczestników korzystających z usług opieki w domu |
2. | Liczba godzin/dni/miesięcy/lat uczestnictwa dla wszystkich uczestników korzystających z usług środowiskowej opieki dziennej |
6.3. Wysokość stawki (w EUR)
Kwoty określone w tabelach 6 i 7 poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji (8).
Przy opracowywaniu pojedynczej operacji na rzecz świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej wspieranych w ramach EFS+ państwa członkowskie nie mogą dokonywać dowolnego wyboru z wykazu kwalifikowalnych działań określonych w pkt 6.1.1 i 6.1.2. Jako warunek kwalifikowalności do refundacji państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia pełnego zestawu standardowych operacji określonych w pkt 6.1.2 w przypadku usług środowiskowej opieki dziennej lub - w przypadku opieki w domu - co najmniej działań, o których mowa w pkt 6.1.1 lit. a), b) i c) łącznie.
Dokumenty wymagane do uzasadnienia, że odpowiednie działania zostały zrealizowane i że wszystkie deklarowane produkty zostały uzyskane, są dokumentami wymaganymi zgodnie ze standardowymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego. Instytucje zarządzające muszą jasno określić ścieżkę audytu.
Przykłady dokumentów uzasadniających
| W przypadku usług opieki w domu:
|
| W przypadku usług środowiskowej opieki dziennej:
|
Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.
6.4. Metoda dostosowania
Wartości stawek jednostkowych za oba rodzaje usług opiekuńczych mogą być co roku dostosowywane na podstawie indeksu kosztów zatrudnienia (LCI) Eurostatu dla działalności gospodarczej „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej". Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa państwa członkowskiego X * indeks LCI państwa członkowskiego X
Tabela 6
Wysokość stawek jednostkowych za usługi opieki w domu - poziomy cen z 2021 r.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR |
Stawka godzinowa (EUR) | 37,19 | 34,36 | 6,52 | 13,54 | 15,01 | 35,01 | 44,36 | 14,24 | 13,16 | 26,20 | 32,95 | 32,29 | 7,29 | 12,83 |
Stawka dzienna (EUR) (*1) | 297 | 275 | 52 | 108 | 120 | 280 | 355 | 114 | 105 | 210 | 264 | 258 | 58 | 103 |
Stawka miesięczna (EUR) (*2) | 5 950 | 5 498 | 1 044 | 2 166 | 2 401 | 5 602 | 7 098 | 2 279 | 2 105 | 4 193 | 5 271 | 5 167 | 1 166 | 2 053 |
Stawka roczna (EUR) (*3) | 71 399 | 65 971 | 12 526 | 25 992 | 28 810 | 67 224 | 85 178 | 27 349 | 25 261 | 50 314 | 63 257 | 62 005 | 13 988 | 24 635 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa (EUR) | 36,10 | 31,86 | 10,66 | 10,66 | 47,19 | 18,59 | 40,56 | 10,98 | 15,11 | 11,20 | 20,55 | 13,81 | 36,10 |
|
Stawka dzienna (EUR) (*1) | 289 | 255 | 85 | 85 | 378 | 149 | 324 | 88 | 121 | 90 | 164 | 110 | 289 |
|
Stawka miesięczna (EUR) (*2) | 5 776 | 5 097 | 1 705 | 1 705 | 7 551 | 2 975 | 6 489 | 1 757 | 2 418 | 1 792 | 3 288 | 2 209 | 5 776 |
|
Stawka roczna (EUR) (*3) | 69 312 | 61 170 | 20 459 | 20 459 | 90 606 | 35 700 | 77 871 | 21 086 | 29 019 | 21 503 | 39 458 | 26 514 | 69 312 |
|
Tabela 7
Wysokość stawek jednostkowych za usługi środowiskowej opieki dziennej - poziomy cen z 2021 r.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR |
Stawka godzinowa (EUR) | 28,78 | 26,59 | 5,05 | 10,48 | 11,61 | 27,10 | 34,34 | 11,02 | 10,18 | 20,28 | 25,50 | 24,99 | 5,64 | 9,93 |
Stawka dzienna (EUR) (*4) | 230 | 213 | 40 | 84 | 93 | 217 | 275 | 88 | 81 | 162 | 204 | 200 | 45 | 79 |
Stawka miesięczna (EUR) (*5) | 4 605 | 4 255 | 808 | 1 676 | 1 858 | 4 336 | 5 494 | 1 764 | 1 629 | 3 245 | 4 080 | 3 999 | 902 | 1 589 |
Stawka roczna (EUR) (*6) | 55 260 | 51 059 | 9 695 | 20 117 | 22 298 | 52 029 | 65 925 | 21 167 | 19 551 | 38 941 | 48 959 | 47 989 | 10 826 | 19 066 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa (EUR) | 27,94 | 24,66 | 8,25 | 8,25 | 36,52 | 14,39 | 31,39 | 8,50 | 11,70 | 8,67 | 15,91 | 10,69 | 27,94 |
|
Stawka dzienna (EUR) (*4) | 224 | 197 | 66 | 66 | 292 | 115 | 251 | 68 | 94 | 69 | 127 | 86 | 224 |
|
Stawka miesięczna (EUR) (*5) | 4 470 | 3 945 | 1 320 | 1 320 | 5 844 | 2 303 | 5 022 | 1 360 | 1 872 | 1 387 | 2 545 | 1 710 | 4 470 |
|
Stawka roczna (EUR) (*6) | 53 645 | 47 343 | 15 835 | 15 835 | 70 126 | 27 630 | 60 269 | 16 320 | 22 460 | 16 643 | 30 539 | 20 521 | 53 645 |
|
7. FINANSOWANIE NIEPOWIĄZANE Z KOSZTAMI OPERACJI DOTYCZĄCYCH ŚWIADCZENIA USŁUG NA RZECZ OFIAR PRZEMOCY DOMOWEJ (I ICH DZIECI) ORAZ OSÓB BEZDOMNYCH
7.1. Rodzaje operacji
Operacje objęte finansowaniem niepowiązanym z kosztami w tym module usług obejmują usługi na rzecz ofiar przemocy domowej i osób będących w kryzysie krótko- lub długoterminowej bezdomności, świadczone w ramach pakietu następujących usług:
- | usług mieszkaniowych, takich jak zakwaterowanie zastępcze dla uczestników; oraz |
- | usług innych niż mieszkaniowe, takich jak poradnictwo i interwencje poprzez pracę socjalną z uczestnikami. |
7.2. Opis warunków, które należy spełnić, lub rezultatów, które należy osiągnąć w określonym czasie
Uwolnienie środków jest powiązane ze spełnieniem następujących warunków:
1. | Zweryfikowane świadczenie usług mieszkaniowych lub innych niż mieszkaniowe na rzecz wcześniej określonej grupy uczestników o ustalonej wielkości, wyraźnie określonej przez każde państwo członkowskie w zaproszeniu do realizacji operacji. |
Uwolnione środki obejmują również płatności za osiągnięcie następujących rezultatów:
2. | Osoby bezdomne i ofiary przemocy domowej oraz ich dzieci przenoszące się z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego (9). |
7.3. Definicja wskaźnika
a) uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych za świadczenie usług
Nazwa wskaźnika: Świadczenie kwalifikujących się usług przez jedną godzinę/jeden dzień/jeden miesiąc na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości, z góry określonej przez instytucję zarządzającą.
Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba godzin/dni/miesięcy spędzonych na świadczeniu kwalifikujących się usług przez jedną godzinę/jeden dzień/jeden miesiąc na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości, z góry określonej przez instytucję zarządzającą.
b) uruchamiającego refundację z tytułu osiągniętych rezultatów
Nazwa wskaźnika:
1. | Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego uczestnika korzystającego z kwalifikujących się usług (10). |
2. | Trwały rezultat w zakresie zapewnienia miejsca zamieszkania uczestnikowi korzystającemu z kwalifikujących się usług. |
Jednostka pomiaru danego wskaźnika:
1. | Liczba osób bezdomnych i ofiar przemocy domowej wprowadzających się do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego. |
2. | Liczba osób bezdomnych i ofiar przemocy domowej, które po wprowadzeniu się do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego utrzymały ten rezultat przez określony czas. |
1. Wyniki pośrednie uruchamiające refundację z tytułu trwałych rezultatów w zakresie mieszkalnictwa (lit. b)) (11)
1. | Liczba zrealizowanych przeprowadzek do stałego miejsca zamieszkania. |
2. | Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 3 miesięcy po przeprowadzce. |
3. | Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 6 miesięcy po przeprowadzce. |
4. | Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 12 miesięcy po przeprowadzce. |
5. | Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 18 miesięcy po przeprowadzce. |
Wartości określone w tabelach 8 i 9 obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji.
Dokumenty wymagane do uzasadnienia, że odpowiednie działania zostały zrealizowane i że wszystkie deklarowane rezultaty zostały osiągnięte, są dokumentami wymaganymi zgodnie ze standardowymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego. Instytucje zarządzające muszą jasno określić ścieżkę audytu.
Przykłady wymaganych dokumentów uzasadniających:
| W przypadku usług świadczonych na rzecz ofiar przemocy domowej i ich dzieci:
|
| W przypadku usług świadczonych na rzecz osób bezdomnych:
|
| W przypadku opartych na rezultatach płatności na rzecz ofiar przemocy domowej lub osób bezdomnych:
|
Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących wsparcia usług na rzecz ofiar przemocy domowej (i ich dzieci) oraz osób bezdomnych w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.
7.4. Metoda dostosowania
Obliczone stawki dotyczące świadczenia usług (tabela 8) mogą być co roku dostosowywane w oparciu o publikowane przez Eurostat koszty pracy i inflację HICP dotyczącą usług i kosztów zakwaterowania. Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa dla państwa członkowskiego X * łączny indeks LCI i HICP dla państwa członkowskiego X
Obliczone stawki dotyczące płatności opartych na rezultatach (tabela 9) mogą być co roku dostosowywane w oparciu o inflację HICP dotyczącą usług i kosztów zakwaterowania. Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.
Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa dla państwa członkowskiego X * indeks HICP dla państwa członkowskiego X
Tabela 8
Stawki jednostkowe za świadczenie usług w ramach modułu „Kryzysy i sytuacje nadzwyczajne" (12) - poziomy cen z 2021 r.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR |
Stawka godzinowa (EUR) | 57,90 | 55,81 | 24,96 | 43,47 | 38,59 | 56,73 | 62,22 | 37,45 | 37,75 | 44,62 | 56,31 | 52,80 | 31,66 | 31,17 |
Stawka dzienna (EUR) (*7) | 463 | 447 | 200 | 348 | 309 | 454 | 498 | 300 | 302 | 357 | 450 | 422 | 253 | 249 |
Stawka miesięczna (EUR) (*8) | 9 264 | 8 930 | 3 994 | 6 955 | 6 175 | 9 077 | 9 955 | 5 991 | 6 040 | 7 139 | 9 010 | 8 447 | 5 065 | 4 988 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Stawka godzinowa (EUR) | 64,66 | 48,27 | 33,65 | 37,07 | 85,48 | 41,87 | 57,77 | 32,83 | 39,99 | 29,52 | 40,27 | 35,84 | 58,60 |
|
Stawka dzienna (EUR) (*7) | 517 | 386 | 269 | 297 | 684 | 335 | 462 | 263 | 320 | 236 | 322 | 287 | 469 |
|
Stawka miesięczna (EUR) (*8) | 10 346 | 7 722 | 5 384 | 5 931 | 13 676 | 6 699 | 9 244 | 5 253 | 6 398 | 4 723 | 6 443 | 5 735 | 9 376 |
|
Tabela 9
Finansowanie rezultatów z zastosowaniem stałych kwot ryczałtowych dla modułu usług „Kryzysy i sytuacje nadzwyczajne" (13) - poziomy cen z 2021 r.
| AT | BE | BG | CY | CZ | DE | DK | EE | EL | ES | FI | FR | HU | HR |
Przeprowadzka do miejsca zakwaterowania - EUR (lit. a)) | 611 | 589 | 263 | 458 | 407 | 598 | 656 | 395 | 398 | 470 | 594 | 557 | 334 | 329 |
Trwałe zakwaterowanie przez 3, 6, 12, 18 miesięcy - EUR (lit. b)) | 1 832 | 1 766 | 790 | 1 375 | 1 221 | 1 795 | 1 968 | 1 185 | 1 194 | 1 411 | 1 781 | 1 670 | 1 001 | 986 |
| IE | IT | LV | LT | LU | MT | NL | PL | PT | RO | SI | SK | SE |
|
Przeprowadzka do miejsca zakwaterowania - EUR (lit. a)) | 682 | 509 | 355 | 391 | 901 | 441 | 609 | 346 | 422 | 311 | 425 | 378 | 618 |
|
Trwałe zakwaterowanie przez 3, 6, 12, 18 miesięcy - EUR (lit. b)) | 2 045 | 1 527 | 1 065 | 1 173 | 2 704 | 1 324 | 1 828 | 1 039 | 1 265 | 934 | 1 274 | 1 134 | 1 854 |
|
(1) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje:
EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;
„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.
EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
(2) LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
(3) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje:
EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;
„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.
EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
(4) LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
(5) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców stosuje się poniższe definicje zgodnie z odpowiednimi definicjami krajowymi:
EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;
„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.
EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
(6) LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
(7) W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje:
EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12;
„kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.
EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)
„obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.
(8) Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w badaniu pt. „„Simplified cost options and Financing not linked to costs in the area of social inclusion and youth" [Uproszczone opcje kosztów i finansowanie niepowiązane z kosztami w obszarze włączenia społecznego i młodzieży]: Katalog publikacji - Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne - Komisja Europejska (europa.eu).
(*1) Na podstawie 8 godzin opieki
(*2) Na podstawie 160 godzin opieki
(*3) Na podstawie 1 720 godzin opieki
(*4) Na podstawie 8 godzin opieki
(*5) Na podstawie 160 godzin opieki
(*6) Na podstawie 1 720 godzin opieki
(9) Najem długoterminowy definiuje się jako trwający rok lub dłużej (zgodnie z ETHOS - europejską typologią bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego).
(10) Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego oznacza przeniesienie z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego.
(11) Wyniki te stanowią skumulowane kamienie milowe, a związane z nimi stawki jednostkowe mogą być przedmiotem wniosków w odniesieniu do każdego kamienia milowego (tj. 3, 6, 12, 18 miesięcy), po jego osiągnięciu.
(*7) Na podstawie 8 godzin świadczenia usług
(*8) Na podstawie 160 godzin świadczenia usług
(12) Są to stałe stawki za ogólne świadczenie usługi na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości. Nie są to stawki na pojedynczego uczestnika.
(13) Kwoty są wypłacane za każdego indywidualnego uczestnika, który osiągnął rezultat.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00