ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1618
z dnia 8 sierpnia 2023 r.
nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu, stapianego węglika wolframu i węglika wolframu z domieszką proszku metalicznego pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) („rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 11 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
1.1. Poprzednie dochodzenia i obowiązujące środki
1.2. Wniosek o dokonanie przeglądu wygaśnięcia
1.3. Wszczęcie przeglądu wygaśnięcia
1.4. Okres objęty dochodzeniem przeglądowym i okres badany
1.5. Zainteresowane strony
1.6. Uwagi dotyczące wszczęcia
1.7. Kontrola wyrywkowa
1.7.1. Kontrola wyrywkowa producentów unijnych
1.7.2. Kontrola wyrywkowa importerów
1.7.3. Kontrola wyrywkowa producentów eksportujących w ChRL
1.8. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu
1.9. Weryfikacja
1.10. Dalsze postępowanie
2. PRODUKT OBJĘTY PRZEGLĄDEM, PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM I PRODUKT PODOBNY
2.1. Produkt objęty przeglądem
2.2. Produkt objęty postępowaniem
2.3. Produkt podobny
2.4. Argumenty dotyczące zakresu produktu
3. DUMPING
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Procedura ustalania wartości normalnej na podstawie art. 2 ust. 6a rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do przywozu produktu objętego przeglądem pochodzącego z ChRL
3.3. Wartość normalna
3.3.1. Istnienie znaczących zakłóceń
3.3.2. Kraj reprezentatywny
3.3.2.1.
3.3.2.2.
3.3.3. Źródła, na podstawie których ustalono poziom niezniekształconych kosztów
3.3.3.1.
3.3.3.1.1. Czynniki produkcji
3.3.3.1.2. Surowce
3.3.3.1.3. Praca
3.3.3.1.4. Energia
3.3.3.1.5. Koszty pośrednie produkcji, koszty sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne, zyski i amortyzacja
3.3.3.2.
3.4. Cena eksportowa
3.5. Porównanie
3.6. Margines dumpingu
4. PRAWDOPODOBIEŃSTWO KONTYNUACJI DUMPINGU
4.1. Moce produkcyjne i wolne moce produkcyjne w ChRL
4.2. Rezerwy rudy wolframu i podatek wywozowy od koncentratu wolframu
4.3. Atrakcyjność rynku unijnego i ceny eksportowe stosowane wobec państw trzecich
4.4. Podsumowanie
5. SZKODA
5.1. Definicja przemysłu Unii i produkcji unijnej
5.2. Konsumpcja w Unii
5.2.1. Konsumpcja własna
5.2.2. Konsumpcja na wolnym rynku
5.3. Przywóz z państwa, którego dotyczy postępowanie
5.3.1. Wielkość i udział w rynku przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie
5.3.2. Systemy przywozu
5.3.3. Ceny importowe z państwa, którego dotyczy postępowanie, oraz podcięcie cenowe
5.4. Przywóz z państw trzecich innych niż ChRL
5.5. Sytuacja gospodarcza przemysłu Unii
5.5.1. Uwagi ogólne
5.5.2. Wskaźniki makroekonomiczne
5.5.2.1.
5.5.2.2.
5.5.2.3.
5.5.2.4.
5.5.2.5.
5.5.3. Wskaźniki mikroekonomiczne
5.5.3.1.
5.5.3.2.
5.5.3.3.
5.5.3.4.
5.6. Wnioski dotyczące szkody
6. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY
(256) | W motywie 255 Komisja stwierdziła, że przemysł Unii nie poniósł istotnej szkody w okresie objętym dochodzeniem przeglądowym. W związku z tym Komisja oceniła, zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, czy istnieje prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia szkody wyrządzonej pierwotnie przywozem towarów po cenach dumpingowych z Chin w przypadku wygaśnięcia środków. |
(257) | W tym względzie Komisja zbadała (i) moce produkcyjne i wolne moce produkcyjne w Chinach, (ii) atrakcyjność rynku unijnego, (iii) prawdopodobne poziomy cen przywozu z Chin w przypadku braku środków antydumpingowych oraz (iv) ich prawdopodobny wpływ na przemysł Unii. |
Moce produkcyjne i wolne moce produkcyjne w Chinach
(258) | Jak wyjaśniono w motywach 147-154, Chiny dysponują znacznymi mocami produkcyjnymi w zakresie produktu objętego postępowaniem, wynoszącymi około 90 000 ton, oraz wolnymi mocami produkcyjnymi wynoszącymi [56 000-60 000] ton. Takie wolne moce produkcyjne odpowiadają ponad 3,5-krotności konsumpcji na wolnym rynku w Unii w okresie objętym dochodzeniem przeglądowym. |
Atrakcyjność rynku unijnego
(259) | W przypadku braku środków antydumpingowych wolne moce produkcyjne zostałyby prawdopodobnie wykorzystane do produkcji na wywóz do Unii, ponieważ jest to atrakcyjny rynek dla chińskich producentów eksportujących, jak opisano w motywach 156-163. Nic nie wskazuje również na wzrost popytu na produkt objęty przeglądem na rynkach państw trzecich i ChRL, podczas gdy konsumpcja w Unii od 2020 r. wykazywała gwałtowny wzrost. W związku z tym istnieje prawdopodobieństwo, że w przypadku wygaśnięcia środków przywóz z ChRL ponownie wejdzie na rynek unijny w znacznych ilościach. |
Prawdopodobne poziomy cen przywozu z Chin na rynek unijny
(260) | Jako orientacyjny poziom cen, po których produkt objęty postępowaniem byłby prawdopodobnie przywożony na rynek unijny w przypadku uchylenia środków, przyjęto chińskie ceny eksportowe z Chin do Unii w okresie objętym dochodzeniem przeglądowym. Jak wskazano w motywie 191, prawie cały przywóz do Unii w okresie objętym dochodzeniem przeglądowym odbywał się w ramach procedury UCz. Na tej podstawie ceny w ramach procedury UCz, bez ceł antydumpingowych i z uwzględnieniem należności celnych, nadal podcinałyby ceny przemysłu Unii średnio o 2 %. W związku z tym, ponieważ chińskie ceny importowe pozostały niższe niż ceny przemysłu Unii, przywóz z Chin prawdopodobnie wzrósłby bez obecnych środków. |
Wpływ na przemysł Unii
7. INTERES UNII
7.1. Interes przemysłu Unii
7.2. Interes importerów niepowiązanych
7.3. Interes użytkowników
7.4. Interes dostawców surowców
7.5. Inne elementy będące przedmiotem analizy
7.5.1. Konkurencja w Unii i nowe wejście na rynek
7.5.2. Wolfram jako surowiec krytyczny, jako potencjalny surowiec strategiczny i jako minerał z regionów ogarniętych konfliktami
7.5.3. Ewentualne przedłużenie obowiązywania środków
7.5.4. Okres obowiązywania środków
7.5.5. Stapiany węglik wolframu
7.6. Wnioski dotyczące interesu Unii
8. ŚRODKI ANTYDUMPINGOWE
(322) | Na podstawie wniosków Komisji dotyczących kontynuacji dumpingu, ponownego wystąpienia szkody i interesu Unii należy utrzymać środki antydumpingowe dotyczące węglika wolframu, stapianego węglika wolframu i węglika wolframu z domieszką proszku metalicznego z ChRL. |
(323) | Zgodnie z art. 109 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (116), gdy kwotę należy zwrócić w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do wypłaty należnych odsetek stosuje się stopę oprocentowania stosowaną przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego podstawowych operacji refinansujących, opublikowaną w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującą pierwszego kalendarzowego dnia każdego miesiąca. |
(324) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Nakłada się ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu, stapianego węglika wolframu i węglika wolframu z domieszką proszku metalicznego, obecnie objętych kodami CN 2849 90 30 i ex 3824 30 00 (117) (kod TARIC 3824300010) i pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
2. Stawka ostatecznego cła antydumpingowego mająca zastosowanie do ceny netto na granicy Unii przed ocleniem, dla produktu opisanego w ust. 1 wynosi 33 %.
3. O ile nie określono inaczej, zastosowanie mają obowiązujące przepisy dotyczące należności celnych.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
(2) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2737/90 z dnia 24 września 1990 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu i stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz ustanawiające ostateczne pobranie cła tymczasowego (Dz.U. L 264 z 27.9.1990, s. 7).
(3) Decyzja Komisji 90/480/EWG z dnia 24 września 1990 r. przyjmująca zobowiązania złożone przez niektórych eksporterów w związku z postępowaniem antydumpingowym dotyczącym przywozu węglika wolframu i stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz kończąca dochodzenie w odniesieniu do przedmiotowych eksporterów (Dz.U. L 264 z 27.9.1990, s. 59).
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 610/95 z dnia 20 marca 1995 r. zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2735/90, (EWG) nr 2736/90 i (EWG) nr 2737/90 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rud i koncentratów wolframu, tlenku wolframu, kwasu wolframowego, węglika wolframu i stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz ustanawiające ostateczne pobranie kwot zabezpieczonych w formie tymczasowego cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2286/94 (Dz.U. L 64 z 22.3.1995, s. 1).
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 771/98 z dnia 7 kwietnia 1998 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu oraz stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 111 z 9.4.1998, s. 1).
(6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2268/2004 z dnia 22 grudnia 2004 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu oraz stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 395 z 31.12.2004, s. 56).
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1275/2005 z dnia 26 lipca 2005 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2268/2004 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu oraz stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 202 z 3.8.2005, s. 1).
(8) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 287/2011 z dnia 21 marca 2011 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu, węglika wolframu z domieszką proszku metalicznego oraz stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 (Dz.U. L 78 z 24.3.2011, s. 1).
(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51). Rozporządzenie to zostało ujednolicone przez rozporządzenie podstawowe.
(10) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/942 z dnia 1 czerwca 2017 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz węglika wolframu, stapianego węglika wolframu oraz węglika wolframu z domieszką proszku metalicznego pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036, Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 53.
(11) Zawiadomienie o zbliżającym się wygaśnięciu niektórych środków antydumpingowych (Dz.U. C 354 z 3.9.2021, s. 2).
(12) Zawiadomienie o wszczęciu przeglądu wygaśnięcia środków antydumpingowych mających zastosowanie do przywozu węglika wolframu, węglika wolframu z domieszką proszku metalicznego oraz stapianego węglika wolframu pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. C 217 z 1.6.2022, s. 17).
(13) http://www.ctia.com.cn/en/news/31091.html
(14) https://tron.trade.ec.europa.eu/investigations/case-view?caseId=2604
(15) Komisja zweryfikowała również dane makroekonomiczne w siedzibie przedstawiciela prawnego wnioskodawców.
(16) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/942, motyw 37.
(17) Rozporządzenie Rady (WE) nr 771/98, motyw 11; rozporządzenie Rady (WE) nr 2268/2004, motywy 17-19; oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/942, motyw 196.
(18) http://www.gtis.com/gta/secure/default.cfm
(19) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267 z dnia 26 lipca 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz elektrod wolframowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11.
(20) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motyw 49.
(21) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 56-60.
(22) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 61-64.
(23) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 65-73.
(24) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 74-77.
(25) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 78-80.
(26) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 81-90.
(27) Dokument roboczy służb Komisji SWD(2017) 483 final/2 z 20.12.2017 r., dostępny pod adresem: https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=SWD(2017)483&lang=pl.
(28) Wniosek o dokonanie przeglądu wygaśnięcia złożony na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia 2016/1036 w sprawie węglika wolframu z Chin. Dokument przedłożony 25 lutego 2022 r. przez przedstawicieli unijnego przemysłu wolframowego.
(29) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267
(30) Wniosek o dokonanie przeglądu wygaśnięcia, pkt 60.
(31) Tamże, pkt 62.
(32) Tamże, pkt 63.
(33) Tamże, pkt 65.
(34) Tamże, pkt 70.
(35) Tamże, pkt 71.
(36) Tamże, pkt 72.
(37) Tamże, pkt 72-75.
(38) Tamże, pkt 78.
(39) Tamże, pkt 76.
(40) Tamże, pkt 80.
(41) Tamże, pkt 81.
(42) Tamże, pkt 82.
(43) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1812 z dnia 14 października 2021 r. nakładające tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, Dz.U. 2021 L 366/62, motyw 90.
(44) Wniosek o dokonanie przeglądu wygaśnięcia, pkt 86.
(45) Tamże, pkt 87.
(46) Tamże, pkt 88.
(47) Tamże, pkt 89.
(48) Tamże, pkt 90.
(49) Tamże, pkt 91.
(50) Tamże, pkt 94.
(51) Tamże, pkt 93.
(52) Tamże, pkt 91.
(53) Tamże, pkt 95.
(54) Zob.: http://www.minmetals.com.cn/ (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(55) Zob.: https://www.601.cn/ i https://aiqicha.baidu.com/company_detail_30386666552710 (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(56) Zob.: http://www.gesac.com.cn i https://aiqicha.baidu.com/company_detail_29681726678350 (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(57) Zob.: http://www.zgcc.com/ (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(58) Zob.: http://www.minmetals.com.cn/ (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(59) Zob.: http://www.gesac.com.cn i https://aiqicha.baidu.com/company_detail_29681726678350 (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(60) Sprawozdanie roczne China Minmetals za 2021 r. Zob.: http://static.sse.com.cn/disclosure/listedinfo/announcement/c/new/2022-03-15/600058_20220315_11_WhMHFybV.pdf (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(61) Tamże, s. 189.
(62) Tamże, s. 181/244.
(63) Sprawozdanie roczne Xiamen Tungsten za 2022 r., s. 237/304 i s. 255/304. Zob.: https://pdf.dfcfw.com/pdf/H2_AN202304211585690834_1.pdf?1682102399000.pdf (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(64) Zob.: http://www.minmetals.com.cn/ddjj/gztx/ (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(65) Zob. np. art. 33 konstytucji KPCh.
(66) Zob.: www.oke-carbide.com (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(67) Sprawozdanie półroczne OKE dotyczące węglika za 2022 r. Zob.: http://file.finance.sina.com.cn/211.154.219.97:9494/MRGG/CNSESH_STOCK/2022/2022-8/2022-08-10/8408838.PDF (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(68) Tamże, s. 133.
(69) China Tungsten Industry Association [Chińskie Stowarzyszenie Przemysłu Wolframowego]. Dostępne pod adresem: https://www.ctia.net.cn/about/Charter/ (dostęp: 11 maja 2023 r.) oraz statut China Nonferrous Metals Industry Association [Chińskie Stowarzyszenie Przemysłu Metali Nieżelaznych]. Dostępne pod adresem: www.chinania.org.cn (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(70) Zob.: https://minmetalstungsten.com/news/940.html (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(71) Zob.: https://aiqicha.baidu.com/company_detail_29681726678350 (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(72) Statut Xiamen Tungsten Industry, art. 2. Zob.: https://data.eastmoney.com/notices/detail/600549/AN202304211585690826.html# (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(73) Tamże., art. 98.
(74) Obwieszczenie 2023/48 w sprawie kontroli całkowitych ilości wydobywczych i pierwszej partii wskaźników mających zastosowanie do metali ziem rzadkich i rudy wolframu w 2023 r. Dostępne pod adresem: http://gi.mnr.gov.cn/202304/t20230412_2781069.html (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(75) Tamże, sekcja I.1.
(76) Tamże.
(77) Tamże, sekcja II.5.
(78) Obwieszczenie 2022/138 w sprawie kontroli całkowitych ilości wydobywczych i pierwszej partii wskaźników mających zastosowanie do metali ziem rzadkich i rudy wolframu w 2022 r. Dostępne pod adresem: http://gi.mnr.gov.cn/202208/t20220817_2745900.html (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(79) Tamże, sekcja I.
(80) 14. pięcioletni plan rozwoju przemysłu surowcowego. Zob.: https://www.miit.gov.cn/zwgk/zcwj/wjfb/tz/art/2021/art_2960538d19e34c66a5eb8d01b74cbb20.html (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(81) Tamże, sekcja VII.1.
(82) Tamże.
(83) Zob. 14. pięcioletni plan Jiangxi dotyczący wysokiej jakości rozwoju metali nieżelaznych. Dostępne pod adresem: http://www.jiangxi.gov.cn/art/2021/11/11/art_5006_3717077.html (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(84) Tamże, sekcja II.3.
(85) Tamże.
(86) Tamże, sekcja III.2.
(87) Tamże.
(88) 14. pięcioletni plan Henan dotyczący rozwoju wysokiej jakości przemysłu wytwórczego. Dostępne pod adresem: http://fgw.henan.gov.cn/2022/01-27/2389710.html (dostęp: 11 maja 2023 r.).
(89) Tamże, sekcja IV.3.
(90) Zob. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 78-80.
(91) World Bank Open Data - Upper Middle Income, https://data.worldbank.org/income-level/upper-middle-income
(92) Jeżeli w żadnym państwie o podobnym poziomie rozwoju nie istnieje produkcja produktu objętego przeglądem, można uwzględnić produkcję produktu należącego do tej samej ogólnej kategorii lub sektora produktu objętego przeglądem.
(93) Wartość odniesienia jest dostępna pod adresem:https://www.usgs.gov/centers/national-minerals-information-center/tungsten-statistics-and-information
(94) Koszty pracy są dostępne pod adresem: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/DownloadIstatistikselTablo?p=tg4QGRdNcBVDQo/mmOOyD/8g3GlHdKhwM0SMnhh4V/APyz9UrZvk0kK90vktK5jo.
(95) https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Consumer-Price-Index-December-2021-45789
(96) https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=cevre-ve-enerji-103&dil=2; https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Electricity-and-Natural-Gas-Prices-Period-II:-July-December,-2021-45566; https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Electricity-and-Natural-Gas-Prices-Period-I:-January-June,-2021-37459
(97) https://www3.tcmb.gov.tr/sektor/#/en
(98) https://www3.tcmb.gov.tr/sektor/#/en
(99) http://www.ctia.com.cn/en/news/31091.html
(100) http://www.ctia.com.cn/en/news/32684.html
(101) Sprawozdanie można nabyć na następującej stronie internetowej: https://www.woodmac.com/reports/metals-roskill-tungsten-outlook-to-2030-528383/.
(102) https://www.itia.info/assets/files/newsletters/ITIA_Newsletter_2018_05.pdf
(103) Sprawozdanie można nabyć na następującej stronie internetowej: https://www.woodmac.com/reports/metals-roskill-tungsten-outlook-to-2030-528383/.
(104) Współczynnik przeliczeniowy z wolframu na węglik wolframu wynosi 1,065.
(105) https://www.mdpi.com/2075-163X/11/7/701
(106) https://www.argusmedia.com/en/news/2171663-china-to-maintain-ferroalloys-metals-tariffs-in-2021
(107) https://www.trademap.org/Index.aspx
(108) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/942, motywy 105 i 108.
(109) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/942, motyw 161.
(110) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/942, motyw 183.
(111) Komisja, Europejski Zielony Ład, COM(2019) 640 final z dnia 11 grudnia 2019 r.
(112) Pierwszy wykaz surowców krytycznych zawarty w komunikacie Komisji „Stawianie czoła wyzwaniom związanym z rynkami towarowymi i surowcami", COM(2011) 25 final z dnia 2 lutego 2011 r.; drugi wykaz zawarty w komunikacie Komisji w sprawie przeglądu wykazu surowców krytycznych dla UE i wdrażania inicjatywy na rzecz surowców, COM(2014) 297 final z dnia 26 maja 2014 r.; trzeci wykaz zawarty w komunikacie Komisji w sprawie wykazu surowców krytycznych dla UE 2017, COM(2017) 490 final z dnia 13 września 2017 r.; oraz czwarty wykaz zawarty w komunikacie Komisji „Odporność w zakresie surowców krytycznych: wytyczanie drogi do większego bezpieczeństwa i bardziej zrównoważonego rozwoju", COM(2020) 474 final z dnia 3 września 2020 r.
(113) Sekcja 1 załącznika II do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) 168/2013, (UE) 2018/858, 2018/1724 i (UE) 2019/1020, COM(2023) 160 final z dnia 16 marca 2023 r.
(114) Sekcja 1 załącznika 1 do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) 168/2013, (UE) 2018/858, 2018/1724 i (UE) 2019/1020.
(115) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821 z dnia 17 maja 2017 r. ustanawiające obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw unijnych importerów cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka, Dz.U. L 130 z 19.5.2017, s. 1.
(116) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
(117) Cząstki są nieregularne i nie są sypkie w przeciwieństwie do cząstek „proszku gotowego do prasowania", które są sferyczne lub mają kształt granulek, są jednolite i sypkie. Brak sypkości można zmierzyć i ustalić przy wykorzystaniu kalibrowanego lejka np. sypkościomierza Halla zgodnie z normą ISO 4490.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00