Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-06-20
Wersja aktualna od 2023-06-20
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/1049
z dnia 30 maja 2023 r.
zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości oleju rybnego, pendimetaliny, tłuszczu owczego i spirotetramatu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) pendimetaliny i spirotetramatu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Olej rybny i tłuszcz owczy są ujęte w załączniku IV do tego rozporządzenia. |
(2) | W odniesieniu do substancji czynnej pendimetalina złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do grochu (w strąkach), fasoli (w strąkach) i porów. W odniesieniu do substancji czynnej spirotetramat wniosek taki złożono w odniesieniu do ziół i kwiatów jadalnych. |
(3) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. |
(4) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
(5) | W odniesieniu do spirotetramatu, w ziołach i kwiatach jadalnych, pozostałych, Urząd nie zalecił określonej wartości NDP. Urząd zauważył jednak, że osoby zarządzające ryzykiem mogą rozważyć wdrożenie NDP wynoszącego 10 mg/kg w odniesieniu do całej grupy ziół i kwiatów jadalnych oraz że byłoby to bezpieczne dla konsumentów. Należy zatem zaproponować ustalenie NDP spirotetramatu w ziołach i kwiatach jadalnych, pozostałych, na poziomie 10 mg/kg zgodnie z odpowiednimi wytycznymi technicznymi Komisji (3). |
(6) | W odniesieniu do pendimetaliny i spirotetramatu Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej. |
(7) | Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy stwierdzić, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi tego artykułu. |
(8) | Olej rybny i tłuszcz owczy zostały tymczasowo włączone do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu zakończenia ich oceny na podstawie dyrektywy Rady 91/414/EWG (4) albo rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 (5) oraz w oczekiwaniu na przegląd NDP tych substancji czynnych zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W kontekście wniosków o odnowienie zatwierdzenia tych substancji czynnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Urząd wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej oleju rybnego i tłuszczu owczego (6). Na podstawie tych wniosków NDP nie są wymagane w odniesieniu do oleju rybnego i tłuszczu owczego. Te substancje powinny zatem nadal figurować w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(9) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) „Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for pendimethalin in peas (with pods), beans (with pods) and leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pendimetaliny w grochu (w strąkach), fasoli (w strąkach) i porach). Dziennik EFSA 2023;21(3):7663.
„Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for spirotetramat in herbs and edible flowers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spirotetramatu w ziołach i kwiatach jadalnych). Dziennik EFSA 2022;20(12):7668.
(3) Wytyczne techniczne Komisji w sprawie wymogów dotyczących danych na potrzeby ustalania NDP, porównywalności badań pozostałości i ekstrapolacji danych dotyczących pozostałości w odniesieniu do produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (SANTE/2019/12752).
(4) Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
(6) „Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance fish oil" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej olej rybny). Dziennik EFSA 2022;20(1):7079.
„Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance sheep fat" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej tłuszcz owczy). Dziennik EFSA 2022;20(1):7073.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące pendimetaliny i spirotetramatu otrzymują brzmienie: "Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.