ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/840
z dnia 25 listopada 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę obliczania i utrzymania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, która ma być wykorzystana zgodnie z art. 9 ust. 14 tego rozporządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 (1), w szczególności jego art. 9 ust. 15 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych, która ma być wykorzystana przez CCP znajdujących się w trudnej sytuacji, należy ustalać z uwzględnieniem indywidualnych cech każdego CCP. |
(2) | Metoda obliczania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, które mają być wykorzystane przez CCP w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania, powinna zatem umożliwiać rozróżnienie między CCP o złożonym profilu ryzyka, dla których kwota dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych powinna być wyższa, a CCP o mniej złożonych profilach ryzyka lub bardziej ostrożnym zarządzaniu ryzykiem, dla których kwota dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych powinna być niższa. |
(3) | Metoda obliczania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, które mają być wykorzystane przez kontrahenta centralnego w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania powinna zawierać wystarczająco jasne i obiektywne parametry, aby uniknąć trudności w ocenie, oraz powinna umożliwiać spójne stosowanie przez wszystkich CCP. Parametry te powinny również pozwalać na dostosowanie dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych do struktury i wewnętrznej organizacji CCP, charakteru, zakresu i złożoności jego działalności oraz struktury zachęt dla jego akcjonariuszy, kierownictwa i członków rozliczających oraz klientów tych członków rozliczających. Każdemu parametrowi należy przypisać wartość wyrażoną w punktach procentowych. Suma wszystkich parametrów powinna dać procentowy poziom opartego na ryzyku kapitału CCP stosowany jako dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych, które mają być wykorzystane przez kontrahentów centralnych w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania. |
(4) | Aby uwzględnić swoją strukturę i wewnętrzną organizację oraz charakter, zakres i złożoność swojej działalności, CCP powinien ocenić charakter i złożoność rozliczanych klas aktywów, liczbę i złożoność swoich współzależności z innymi infrastrukturami rynku finansowego i instytucjami finansowymi, skuteczność swojej wewnętrznej organizacji, solidność swoich ram zarządzania ryzykiem oraz liczbę istotnych działań naprawczych wymagających przeprowadzenia w następstwie ustaleń dokonanych przez organ właściwy dla CCP. |
(5) | Aby uwzględnić strukturę zachęt dla akcjonariuszy, kierownictwa oraz członków rozliczających CCP oraz klientów członków rozliczających, CCP powinien ocenić ryzyko związane ze swoją bezpośrednią lub pośrednią strukturą własnościową i strukturą kapitałową, zachęty finansowe wpisane w wynagrodzenie kadry kierowniczej najwyższego szczebla CCP, a także stopień zaangażowania członków rozliczających i klientów w zarządzanie ryzykiem w CCP. |
(6) | CCP powinni regularnie dokonywać przeglądu dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, aby zapewnić utrzymanie tej kwoty na odpowiednim poziomie, w tym po istotnej zmianie opartych na ryzyku wymogów kapitałowych CCP obliczonych zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (2). |
(7) | W celu uniknięcia zbędnych obciążeń nie należy wymagać od CCP dokonywania obliczenia na podstawie określonych parametrów w ramach metody, w przypadku gdy postanowi on dobrowolnie zastosować maksymalną kwotę dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych na poziomie 25 %. |
(8) | Istotne jest, aby w przypadku scenariusza niewykonania zobowiązania dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych została sprawiedliwie rozdzielona. CCP, którzy utworzyli więcej niż jeden fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania w odniesieniu do poszczególnych klas rozliczanych przez nich instrumentów finansowych, powinni zatem rozdzielić dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych na każdy fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania proporcjonalnie do jego wielkości. W przypadku scenariusza niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania cała dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych powinna być dostępna na pokrycie strat. |
(9) | Dodatkowa kwota własnych zasobów celowych, które mają być wykorzystane przez CCP w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania, powinna odzwierciedlać względne znaczenie różnych parametrów odpowiadających wewnętrznej organizacji CCP, charakterowi, zakresowi i złożoności jego działalności oraz strukturze zachęt dla jego akcjonariuszy we wzmacnianiu zachęt do właściwego zarządzania ryzykiem. W związku z tym, bez uszczerbku dla minimalnych i maksymalnych wartości procentowych, które mają być stosowane do ustalania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, obliczanie wartości procentowej, która ma być stosowana do ustalania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, powinno polegać na zsumowaniu wszystkich punktów procentowych przypisanych do każdego parametru. Wartość procentowa, która ma być zastosowana do każdego parametru, powinna być sumą odpowiednich wskaźników ilościowych. Szeroki zakres wskaźników ilościowych należy przypisać parametrom o największym znaczeniu dla oceny dotyczącej ryzyka i złożoności CCP, natomiast węższy zakres należy przypisać parametrom, które odnoszą się do konkretnego aspektu ryzyka CCP. |
(10) | Metoda utrzymania dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych powinna umożliwiać CCP łagodzenie wpływu wymogu dotyczącego takich dodatkowych zasobów, zapewniając im możliwość inwestowania tych dodatkowych zasobów w aktywa inne niż te uwzględnione w polityce inwestycyjnej CCP, o której mowa w art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pod warunkiem że ci CCP wdrożą odpowiednie procedury stosowania środków naprawczych w celu ograniczenia ryzyka, że takie aktywa nie będą natychmiast dostępne. |
(11) | Niezbędne jest złagodzenie wpływu dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych na CCP. Możliwości inwestycyjne CCP na potrzeby utrzymania dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych powinny być zatem częściowo dostosowane do wykazu aktywów kwalifikujących się jako zabezpieczenie przyjmowane przez CCP od członków rozliczających. Podejście to nadal gwarantowałoby, że CCP dysponują odpowiednimi ramami i procedurami służącymi do zarządzania ryzykiem związanym z tymi aktywami i ich upłynnieniem w warunkach skrajnych. Niektóre aktywa kwalifikujące się jako zabezpieczenie powinny jednak pozostać wyłączone z wykazu inwestycji kwalifikowalnych, ponieważ nie można ich uznać za wystarczająco płynne lub narażałyby one zasoby własne CCP na nadmierne ryzyko kredytowe i rynkowe, a zatem nie można ich traktować jako odpowiednich do celów inwestycji CCP. |
(12) | Jeżeli dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych zainwestowanych w aktywa inne niż te, o których mowa w art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, nie jest natychmiast dostępna, CCP powinien, w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania, poinformować o tym właściwy dla niego organ i swoich członków rozliczających. W takiej sytuacji CCP powinni być uprawnieni do pokrycia niedostępnej dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych poprzez zwrócenie się o wkład finansowy do swoich wykonujących zobowiązania członków rozliczających. Wkład ten powinien być rozdzielany w sposób sprawiedliwy i proporcjonalny. |
(13) | CCP powinni zwrócić wykonującym zobowiązania członkom rozliczającym wkład finansowy, który ci członkowie rozliczający wnieśli w celu pokrycia niedostępnej dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych. Aby ograniczyć ekspozycję wykonujących zobowiązania członków rozliczających CCP oraz zapewnić, aby byli oni w stanie przetrzymać wszelkie przyszłe wkłady gotówkowe, taki zwrot powinien nastąpić w rozsądnym terminie, w formie środków pieniężnych i w tej samej walucie, w której wniesiono wkład finansowy. Zwrot powinien być wypłacany dopiero po wywiązaniu się przez CCP z ich innych zobowiązań płatniczych. W przypadku gdy zwrot nie zostanie dokonany w rozsądnym terminie, CCP powinni, w ramach zachęty do zwrócenia należnych kwot, być zobowiązani do zapłaty rocznych odsetek od tych kwot. |
(14) | W celu utrzymania konkurencyjności unijnych CCP na arenie międzynarodowej Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), opracowując projekt regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował zasady mające zastosowanie do CCP z państw trzecich i praktyki tych CCP, a także rozwój sytuacji międzynarodowej w zakresie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP. Na podstawie tych analiz ESMA stwierdził, że proponowana metoda obliczania dodatkowych kwot prefinansowanych własnych zasobów celowych dla unijnych CCP nie powinna mieć negatywnego wpływu na konkurencyjność unijnych CCP prowadzących działalność w skali międzynarodowej. |
(15) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. |
(16) | ESMA opracował projekt standardów technicznych we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i po konsultacji z Europejskim Systemem Banków Centralnych. Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (3) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na mocy art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Obliczenie i rozdzielenie dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych CCP
1. CCP obliczają dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych, o której mowa w art. 9 ust. 14 rozporządzenia (UE) 2021/23, mnożąc wymogi kapitałowe oparte na ryzyku obliczone zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 152/2013 (4) przez poziom procentowy „P" dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych CCP ustalony zgodnie z art. 2.
2. CCP dokonują przeglądu ustalania poziomu procentowego i dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych obliczonej zgodnie z ust. 1 po każdej istotnej zmianie w ich wymogach kapitałowych opartych na ryzyku obliczonych zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i co najmniej raz w roku.
3. Od CCP, którzy postanowią dobrowolnie zastosować maksymalną wartość procentową wynoszącą 25 % do obliczenia dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, o której mowa w art. 9 ust. 14 rozporządzenia (UE) 2021/23, nie wymaga się ustalenia poziomu procentowego, o którym mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia.
4. CCP, którzy utworzyli więcej niż jeden fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania w odniesieniu do poszczególnych klas rozliczanych przez nich instrumentów finansowych, rozdzielają dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych obliczoną zgodnie z ust. 1 na każdy fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania proporcjonalnie do wielkości każdego funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania. CCP wykazują to rozdzielenie osobno w swoich bilansach. CCP wykorzystują dodatkowe kwoty przydzielone na fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania w odniesieniu do niewykonanych zobowiązań powstałych w segmentach rynku, których dotyczy fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania. W przypadku zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania CCP przeznacza całą dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych obliczoną zgodnie z ust. 1 na pokrycie strat poniesionych w wyniku zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania.
Artykuł 2
Ustalenie procentowego poziomu dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych CCP
CCP obliczają procentowy poziom dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych CCP, o której mowa w art. 1 ust. 1, zgodnie ze wzorami podanymi w załączniku.
Artykuł 3
Utrzymanie dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych CCP
1. CCP niezwłocznie powiadamiają na piśmie swój właściwy organ, jeżeli dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych zmniejszy się do poziomu poniżej wymaganej kwoty dodatkowej obliczonej zgodnie z art. 1 ust. 1, a także w przypadku wszelkich kolejnych zmniejszeń tej kwoty dodatkowej. W tym pisemnym powiadomieniu wskazuje się szczegółowo pozostałą dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych i informuje się właściwy organ, czy należy spodziewać się dalszego zmniejszenia tej kwoty w ciągu pięciu dni roboczych od daty powiadomienia. W pisemnym powiadomieniu określa się również, dlaczego dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych zmniejszyła się do poziomu poniżej wymaganej kwoty dodatkowej oraz zamieszcza się wyczerpujący opis środków służących uzupełnieniu tej kwoty i harmonogram uzupełnienia.
2. CCP wykorzystują wyłącznie pozostałą wartość dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych na potrzeby art. 9 ust. 14 rozporządzenia (UE) 2021/23, w przypadku gdy kolejne zdarzenie niewykonania zobowiązania przez co najmniej jednego członka rozliczającego lub zdarzenie niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania wystąpi przed uzupełnieniem przez danego CCP dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych do wysokości obliczonej zgodnie z art. 1 ust. 1.
3. CCP uzupełniają dodatkową kwotę prefinansowanych własnych zasobów celowych najpóźniej w terminie 20 dni roboczych od pierwszego powiadomienia na piśmie, o którym mowa w ust. 1.
4. Jeżeli poziom procentowy ustalony zgodnie z art. 2 jest wyższy niż 10 %, CCP mogą zainwestować nadwyżkę wymaganej kwoty dodatkowych prefinansowanych własnych zasobów celowych w złoto oraz w instrumenty finansowe uznane za wysoce płynne zabezpieczenie zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pod warunkiem że:
a) | aktywa te są uwzględnione w polityce zabezpieczeń CCP; |
b) | aktywa te nie są gwarancjami bankowymi, instrumentami pochodnymi ani akcjami; |
c) | dani CCP dysponują procedurami określonymi w art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 4
Procedura stosowania środków naprawczych, w przypadku gdy dodatkowa kwota nie jest natychmiast dostępna
1. W przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania CCP niezwłocznie informują swój właściwy organ i swoich członków rozliczających, że dodatkowa kwota prefinansowanych własnych zasobów celowych obliczona zgodnie z art. 1 nie jest natychmiast dostępna. Przedstawiają oni również swojemu właściwemu organowi i swoim członkom rozliczającym szczegółowy opis niedostępnej dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych oraz powód tej niedostępności.
2. Jeżeli w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania CCP pobierają zasoby finansowe od wykonujących zobowiązania członków rozliczających, kwota tych zasobów jest równa niedostępnej dodatkowej kwocie prefinansowanych własnych zasobów celowych, a CCP rozdzielają tę kwotę pomiędzy wykonujących zobowiązania członków rozliczających proporcjonalnie do ich wkładu na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania.
Artykuł 5
Procedura rekompensaty na rzecz wykonujących zobowiązania członków rozliczających, którzy wnieśli wkład finansowy, w przypadku gdy dodatkowa kwota nie jest natychmiast dostępna
1. CCP stosują wszelkie uzasadnione środki, aby dokonać zwrotu na rzecz wykonujących zobowiązania członków rozliczających, którzy wnieśli wkład finansowy dla CCP zgodnie z art. 4 ust. 2. Dokonują oni tego poprzez spieniężenie aktywów wykorzystanych do zainwestowania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych obliczonej zgodnie z art. 1 ust. 1 najpóźniej w terminie 20 dni roboczych od powiadomienia o niedostępności środków, o którym mowa w art. 4 ust. 1.
2. Z zastrzeżeniem ust. 4 CCP dokonują zwrotu na rzecz wykonujących zobowiązania członków rozliczających w rozsądnym terminie i dokonują takiego zwrotu do czasu, aż wszystkie kwoty zostaną zwrócone.
3. Zwrotu wszystkich kwot należnych wykonującym zobowiązania członkom rozliczającym dokonuje się w formie środków pieniężnych i w tej samej walucie, w której wykonujący zobowiązania członek rozliczający wniósł wkład finansowy dla CCP.
4. CCP wypłacają wykonującym zobowiązania członkom rozliczającym należne im kwoty po wystąpieniu wszystkich poniższych okoliczności:
a) | koszty operacyjne zostały obsłużone; |
b) | wszelkie należne i wymagalne zobowiązania dłużne zostały spłacone; |
c) | wszelkie rekompensaty, które należy wypłacić w terminie określonym w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/450 (5), zostały wypłacone. |
5. CCP płacą odsetki roczne od należnych kwot, jeżeli pełny zwrot trwa dłużej niż 120 dni roboczych od daty zastosowania pierwotnego środka naprawczego, który wymagał wkładu finansowego od wykonujących zobowiązania członków rozliczających. Stopę procentową ustala się w wysokości stopy procentowej od zaległych płatności obliczonej zgodnie z art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (6).
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 22 z 22.1.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 152/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów kapitałowych obowiązujących partnerów centralnych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 37).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/450 z dnia 25 listopada 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kolejność, w jakiej CCP mają wypłacać rekompensatę, o której mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, maksymalną liczbę lat, przez które ci CCP mają przeznaczać część swoich rocznych zysków na takie płatności na rzecz posiadaczy instrumentów uznających roszczenie do przyszłych zysków CCP, oraz maksymalną część tych zysków, którą przeznacza się na te płatności (Dz. U. L 67 z 3.3.2023.s. 5).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
1. Instrukcje ogólne
CCP obliczają procentowy poziom dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych CCP, o której mowa w art. 1 ust. 1, zgodnie z następującym wzorem:
)gdzie:
„A" = parametry od A1 do A5, które CCP oblicza zgodnie z pkt 2-6 niniejszego załącznika;
„B" = parametry od B1 do B3, które CCP oblicza zgodnie z pkt 7-9 niniejszego załącznika.
Parametry od A 1 do A 5 odzwierciedlają strukturę, wewnętrzną organizację oraz charakter, zakres i złożoność działalności CCP, a parametry od B 1 do B 3 odzwierciedlają strukturę zachęt dla akcjonariuszy, kierownictwa oraz członków rozliczających CCP, w tym klientów tych członków rozliczających.
Ostateczny poziom procentowy (P) zaokrągla się do najbliższej liczby całkowitej.
2. Charakter i złożoność rozliczanych klas aktywów
Parametr A 1odnosi się do charakteru i złożoności rozliczanych klas aktywów. Parametr A 1 wynosi od 1 % do 7 %. Parametr A 1 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I assets odzwierciedla liczbę różnych klas aktywów rozliczanych przez CCP. Wartość I assets oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
,gdzie N assets = liczba różnych klas aktywów rozliczanych przez CCP;
I FX odzwierciedla liczbę walut rozliczanych przez CCP. Wartość I FX wynosi 1 %, jeżeli CCP rozlicza aktywa denominowane w więcej niż jednej walucie lub oferuje rozrachunek w więcej niż jednej walucie, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %;
I settl odzwierciedla model rozrachunku instrumentów pochodnych. Wartość I settl wynosi 1 %, jeżeli CCP oferuje fizyczny rozrachunek kontraktów pochodnych, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %.
3. Relacje i współzależności CCP z innymi infrastrukturami rynku finansowego i innymi instytucjami finansowymi
Parametr A 2 odnosi się do relacji i współzależności CCP z innymi infrastrukturami rynku finansowego i innymi instytucjami finansowymi. Parametr A 2 wynosi od 0 % do 2 %. Parametr A 2 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I FMI odzwierciedla liczbę współzależności. Wartość I FMI wynosi 1 %, jeżeli CCP łączy ponad pięć współzależności z systemami obrotu, systemami płatności i systemami rozrachunku, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %;
I CMs odzwierciedla koncentrację członkostwa CCP w zakresie rozliczeń. Wartość I CMs wynosi 1 %, jeżeli na pięciu największych członków rozliczających CCP przypada ponad 40 % łącznych prefinansowanych zasobów CCP, w ujęciu zbiorczym dla wszystkich usług i funduszy na wypadek niewykonania zobowiązania, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %. CCP ustala odsetek zasobów pięciu największych członków rozliczających na podstawie średniej rocznej.
4. Wewnętrzna organizacja CCP
Parametr A 3 odnosi się do wydajności wewnętrznej organizacji CCP. Wartość A 3 wynosi od 0 % do 5 %. Parametr A 3 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I Riskco odzwierciedla interakcję między zarządem a komisją ds. ryzyka ustanowioną na podstawie art. 28 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Wartość I RiskCo wynosi 2 %, jeżeli w ciągu ostatnich 3 lat zarząd CCP podjął więcej niż 3 decyzje, w przypadku których nie zastosowano się do zalecenia lub stanowiska komisji ds. ryzyka, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %;
I reporting odzwierciedla poziom niezależności w odniesieniu do walidacji modelu. Wartość I reporting wynosi 0 %, jeżeli walidacja modelu jest strukturalnie niezależna od opracowania modelu, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 1 %;
I Riskstaff odzwierciedla odsetek pracowników, którym powierzono funkcję zarządzania ryzykiem. Wartość I Riskstaff wynosi od 0 % do 2 % i oblicza się ją zgodnie z następującym wzorem:
gdzie P risk = odsetek ekwiwalentów pełnego czasu pracy dla stanowisk związanych z zarządzaniem ryzykiem w stosunku do całkowitej liczby ekwiwalentów pełnego czasu pracy u CCP, w tym funkcji zlecanych na zasadzie outsourcingu. Wartość I Riskstaff wynosi 2 %, jeżeli P risk jest równe 0 %, i 0 %, jeżeli P risk jest równe 20 %.
5. Solidność ram CCP dotyczących zarządzania ryzykiem
Parametr A 4 odnosi się do solidności ram CCP dotyczących zarządzania ryzykiem. Wartość A 4 wynosi od 0 % do 8 %. Parametr A 4 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I BT odzwierciedla adekwatność depozytów zabezpieczających CCP ocenionych na podstawie weryfikacji historycznych. Wartość I BT wynosi od 0 % do 4 % i oblicza się ją zgodnie z następującym wzorem:
gdzie P BT = odsetek rachunków rozliczeniowych CCP, obliczony jako liczba rachunków rozliczeniowych spełniających kryterium w stosunku do łącznej liczby rachunków rozliczeniowych CCP, w przypadku których wyniki weryfikacji historycznej depozytu zabezpieczającego w ostatnich 12 miesiącach są poniżej minimalnego wymogu EMIR, jak określono w art. 24 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 153/2013 (1). Wartość I BT wynosi 4 %, jeżeli P BT wynosi 100 %;
I incident odzwierciedla niezawodność operacyjną CCP na podstawie liczby incydentów transakcyjnych. Wartość I incident wynosi od 0 % do 2 % i oblicza się ją zgodnie z następującym wzorem:
gdzie N days = liczba dni, w których CCP nie był w stanie przetwarzać nowych transakcji przez co najmniej 2 godziny, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wartość I incident wynosi 2 %, jeżeli N days = 10 dni;
I payments odzwierciedla niezawodność operacyjną CCP na podstawie liczby incydentów płatniczych. Wartość I payments wynosi od 0 % do 2 % i oblicza się ją zgodnie z następującym wzorem:
gdzie N days = liczba dni, w których CCP nie był w stanie przetwarzać lub otrzymywać płatności przez co najmniej 2 godziny, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wartość I payments wynosi 2 %, jeżeli N days = 10 dni.
6. Działania naprawcze prowadzone w następstwie ustaleń dokonanych przez organ właściwy dla CCP
Parametr A 5 odnosi się do liczby istotnych działań naprawczych prowadzonych w następstwie ustaleń dokonanych przez organ właściwy dla CCP. Wartość A 5 wynosi od 0 % do 2 %. Wartość A 5 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I reco odzwierciedla działania będące w toku dotyczące kwestii ostrożnościowych. Wartość I reco wynosi 2 %, jeżeli CCP prowadzi co najmniej jedno istotne działanie naprawcze w następstwie ustaleń właściwego organu, w odniesieniu do którego to działania CCP przekroczył termin określony przez właściwy organ w planie naprawczym, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %.
Na potrzeby tego wzoru działanie naprawcze uznaje się za istotne, jeżeli dany CCP lub dany właściwy organ nadał temu działaniu naprawczemu najwyższy priorytet na podstawie wewnętrznej macierzy istotności CCP albo klasyfikacji własnej właściwego organu.
7. Struktura własnościowa i kapitałowa oraz rentowność CCP
Parametr B 1 odnosi się do struktury własnościowej i kapitałowej CCP. Wartość B 1 wynosi od 0 % do 4 %. Wartość B 1 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I majority odzwierciedla charakter jednostki dominującej CCP. Wartość I majority wynosi 2 %, jeżeli CCP ma jednostkę dominującą, inną niż grupa będąca własnością publiczną, bez ratingu lub z ratingiem poniżej klasy inwestycyjnej, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 0 %. Poziom ratingu wyznacza najgorszy rating podmiotu wystawiony przez upoważnioną agencję ratingową;
I support odzwierciedla wsparcie ze strony jednostki dominującej CCP. Wartość I support wynosi 0 %, jeżeli CCP korzysta z uzgodnionego umownie istotnego wsparcia finansowego ze strony jednostki dominującej w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania, w tym zatwierdzonych linii kredytowych lub umów ubezpieczenia, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 2 %.
8. Wynagrodzenie kadry kierowniczej najwyższego szczebla
Parametr B 2 odnosi się do zakresu, w jakim wynagrodzenie kadry kierowniczej najwyższego szczebla może zostać umownie zmienione w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania. Wartość B 2 wynosi od 0 % do 2 %. Wartość B 2 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I %amount odzwierciedla odsetek całkowitego zmiennego wynagrodzenia kadry kierowniczej najwyższego szczebla podlegającego klauzulom o wycofaniu. Wartość I %amount wynosi od 0 % do 1 % i oblicza się ją zgodnie z następującym wzorem:
gdzie P amount = odsetek całkowitego rocznego zmiennego wynagrodzenia kadry kierowniczej najwyższego szczebla CCP podlegającego klauzulom o wycofaniu w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania. Wartość I %amount wynosi 1 %, jeżeliP amount wynosi 0 %;
I %staff odzwierciedla odsetek kadry kierowniczej najwyższego szczebla podlegającej klauzulom o wycofaniu w przypadku strat wynikających z niewykonania zobowiązania lub w przypadku strat niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania. Wartość I %staff wynosi od 0 % do 1 % i oblicza się ją zgodnie z następującym wzorem:
gdzie P %staff = odsetek kadry kierowniczej najwyższego szczebla CCP - wyrażony jako % wyrażonej w ekwiwalentach pełnego czasu pracy liczby, średnio w ujęciu rocznym, członków kadry kierowniczej najwyższego szczebla - podlegający klauzulom o wycofaniu dotyczącym wynagrodzenia zmiennego.
9. Uczestnictwo członków rozliczających i klientów w zarządzaniu ryzykiem CCP
Parametr B 3 odnosi się do uczestnictwa członków rozliczających i klientów w zarządzaniu ryzykiem CCP. Wartość B 3 wynosi od 0 % do 2 %. Wartość B 3 oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
gdzie:
I investment odzwierciedla uczestnictwo członków rozliczających i klientów w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych. Wartość I investment wynosi 0 %, jeżeli członkowie rozliczający uczestniczą w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i ponoszą część potencjalnych strat, a w pozostałych przypadkach wartość ta wynosi 1 %. Do celów ustalenia wartości wskaźnika I investment CCP uznają, że członkowie rozliczający uczestniczą w podejmowaniu decyzji inwestycyjnej, jeżeli odbywają się z nimi konsultacje w ramach procesu zatwierdzania polityki inwestycyjnej CCP albo w ramach każdej osobnej decyzji inwestycyjnej;
I incentives odzwierciedla zachęty dla członków rozliczających do udziału w procesie dotyczącym zarządzania niewykonaniem zobowiązania. Wartość I incentives wynosi 0 %, jeżeli istnieją zachęty dla członków rozliczających do udziału w procesie dotyczącym zarządzania niewykonaniem zobowiązania, a w pozostałych przypadkach wartość ta 1 %.
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 153/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 41).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00