ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/330
z dnia 22 listopada 2022 r.
zmieniające i sprostowujące rozporządzenie delegowane (UE) 2022/126 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (1), w szczególności jego art. 45 lit. a)-e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/126 (2) określono dodatkowe wymogi dotyczące projektowania interwencji, które mają zostać określone w planach strategicznych WPR państw członkowskich. Niektóre z tych wymogów należy doprecyzować i sprostować, aby zapewnić państwom członkowskim i beneficjentom pewność prawa w zakresie projektowania i wdrażania ich planów strategicznych WPR oraz rodzajów interwencji. |
(2) | Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 przy określaniu wydatków, które mają zostać pokryte, państwa członkowskie uwzględniają dodatkowe poniesione koszty i utracone dochody wynikające z wdrażania interwencji związanych z celami rolno-środowiskowo-klimatycznymi. Biorąc pod uwagę, że całkowity koszt wydatków jest pokrywany w przypadku inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, a zatem nie istnieją żadne zróżnicowane koszty, inwestycji tych nie uwzględnia się przy określaniu wydatków, które mają zostać pokryte, wynikających z interwencji związanych z celami rolno-środowiskowo-klimatycznymi. |
(3) | W art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 wymieniono cele interwencji w zakresie promocji, komunikacji i marketingu, w tym zwiększanie świadomości konsumentów na temat marek lub znaków towarowych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, międzynarodowych organizacji producentów, międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów. Interwencje te należy rozszerzyć na jednostki zależne tych organizacji, jak przewidziano w poprzednim systemie na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 (3). |
(4) | Ponadto do wykazu celów określonego w art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy dodać nowy cel, aby uwzględnić cele szczegółowe i sektorowe określone odpowiednio w art. 6 ust. 1 lit. i) i art. 46 lit. i) rozporządzenia (UE) 2021/2115. |
(5) | Ponadto w odrębnym akapicie art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy wyjaśnić, że obowiązek umieszczania symbolu Unii i oświadczenia o finansowaniu ma zastosowanie do promocji ogólnej i do promowania systemów jakości. Konieczne jest zatem zastąpienie całego art. 14 nowym tekstem. |
(6) | W odniesieniu do interwencji „zielone zbiory", o której mowa w art. 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126, w przeciwieństwie do tego, co przewidziano w ust. 8 lit. b) tego artykułu, państwa członkowskie muszą zapewnić, aby zebrane produkty były poddane denaturacji w celu zapobieżenia ich ponownemu wejściu do łańcucha rynkowego. Należy zatem dokonać odpowiedniego sprostowania tego przepisu. |
(7) | W celu zagwarantowania bezpiecznego i należytego zarządzania środkami finansowymi Unii należy przewidzieć, że wypłata wsparcia powinna opierać się na racjonalnych kosztach, rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta. Należy odpowiednio zmienić art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126. |
(8) | Biorąc pod uwagę, że niektóre interwencje mogą przyczynić się do realizacji celów rolno-środowiskowo-klimatycznych lub celów w zakresie badań naukowych, rozwoju i zrównoważonych metod produkcji, ale również innych celów, należy wyjaśnić, w jaki sposób państwa członkowskie mają uznać te interwencje za związane wyłącznie z takimi celami i liczyć je jako przyczyniające się do realizacji w 15 % i 2 % wydatków związanych z celami rolno-środowiskowo-klimatycznymi lub z celami w zakresie badań naukowych, rozwoju i zrównoważonych metod produkcji. Dla uproszczenia wydatki związane z interwencjami przyczyniającymi się w znacznym stopniu i bezpośrednio do realizacji celów rolno-środowiskowo-klimatycznych należy uznać za przyczyniające się wyłącznie do realizacji takich celów. Należy odpowiednio zmienić art. 22 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126. |
(9) | W celu wyjaśnienia, w jaki sposób państwa członkowskie mają liczyć wkład interwencji w realizację celów określonych w art. 46 lit. a)-k) rozporządzenia (UE) 2021/2115 i w art. 57 lit. a)-k) tego rozporządzenia, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące okresu, który ma być uwzględniony. W związku z tym w art. 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy dodać nowy ustęp. |
(10) | Jeżeli chodzi o wydatki poniesione na koszty administracyjne i koszty personelu, w art. 23 ust. 1 akapit piąty rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 błędnie określono limit 50 % całkowitych kosztów „działań i działalności marketingowej". Należy zatem odpowiednio sprostować ten przepis. |
(11) | Art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 zawierają przepisy dotyczące maksymalnego poziomu unijnej pomocy finansowej na wycofanie z rynku, w szczególności w odniesieniu do wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw wymienionych w załączniku V do tego rozporządzenia delegowanego, wyprodukowanych z wycofanych produktów. W związku z obawami państw członkowskich dotyczącymi wdrożenia tych przepisów należy je doprecyzować. Aby uniknąć ewentualnej nadmiernej rekompensaty, wsparcie finansowe powinno opierać się między innymi na średniej cenie rynkowej EXW z zakładu organizacji producentów danych produktów na etapie świeżym, a nie na poziomie przetwarzania. Ponadto płatność w naturze za bezpłatną dystrybucję produktów wycofanych w trakcie przetwarzania powinna jedynie rekompensować koszty przetwarzania. Na tym etapie koszty transportu powinny być wyłączone z obliczania poziomu unijnej pomocy finansowej na wycofanie z rynku. |
(12) | W art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 ustanowiono przepisy dotyczące obliczania wartości produkcji sprzedanej w odniesieniu do sektorów, o których mowa w art. 42 lit. a), e) i f) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Obowiązek określony w art. 31 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126, zobowiązujący państwa członkowskie do wskazania w ich planach strategicznych WPR sposobu obliczania wartości produkcji sprzedanej dla każdego sektora, nie powinien mieć jednak zastosowania do sektora owoców i warzyw. Ponadto w art. 31 ust. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy przewidzieć możliwość obliczania wartości produkcji sprzedanej w przypadku, gdy spółka zależna jest współwłasnością więcej niż jednej organizacji. |
(13) | Aby uniknąć zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym między członkami międzynarodowych organizacji producentów lub międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów, identyczne warunki i zasady powinny mieć zastosowanie do wszystkich członków tych organizacji, niezależnie od ich lokalizacji geograficznej. Należy zatem zapewnić, aby stosowano warunki i zasady ustanowione przez państwo członkowskie, w którym dana organizacja ma swoją główną siedzibę. W związku z tym w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/126 należy ustanowić nowy przepis. |
(14) | Kwot ustalonych na potrzeby kosztów kondycjonowania związanego z wycofaniem z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji w sektorze owoców i warzyw nie należy uznawać za płatności ryczałtowe, lecz raczej za kwoty maksymalne. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 33 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126. |
(15) | Aby umożliwić szkołom publicznym należącym do sektora uprawy winorośli i wytwarzania wina, które uprawiają również winorośl, korzystanie z interwencji w sektorze wina, należy zmienić odpowiednio art. 40 ust. 3. |
(16) | W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 wymieniono niekwalifikowalne rodzaje wydatków w ramach interwencji sektorowych, o których mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/2115. Należy doprecyzować warunki dotyczące niekwalifikowalności niektórych rodzajów wydatków w celu wyznaczenia zakresu stosowania tego załącznika. Należy zatem zmienić załącznik II. |
(17) | Ponieważ rozporządzenie to ustanawia przepisy dotyczące interwencji sektorowych, powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. w celu zapewnienia równych warunków działania i pewności prawa państwom członkowskim i beneficjentom, których dotyczą takie interwencje sektorowe. |
(18) | W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2022/126, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/126
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/126 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Przy określaniu wydatków, które mają zostać pokryte, z wyjątkiem inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, państwa członkowskie uwzględniają dodatkowe poniesione koszty i utracone dochody wynikające ze zrealizowanych interwencji związanych z celami rolno-środowiskowo-klimatycznymi oraz ustalone cele."; |
2) | art. 14 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 14 Promocja, komunikacja i marketing 1. W przypadku gdy państwa członkowskie uwzględniają w swoich planach strategicznych WPR interwencje w zakresie promocji, komunikacji i marketingu w sektorze owoców i warzyw, w sektorze wina, w sektorze chmielu, w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz w innych sektorach, o których mowa w art. 42 lit. f) rozporządzenia (UE) 2021/2115, zapewniają one w swoich planach strategicznych WPR, aby określone w nich interwencje służyły osiągnięciu jednego z następujących celów:
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby materiały promocyjne przeznaczone do promocji ogólnej i promocji znaków jakości były opatrzone symbolem Unii oraz następującym oświadczeniem o finansowaniu: »Sfinansowano ze środków Unii Europejskiej«. Symbol Unii i oświadczenie dotyczące finansowania umieszcza się zgodnie z charakterystyką techniczną określoną w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 821/2014 (*1). (*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych, komunikacyjnych i działań na rzecz widoczności w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych (Dz.U. L 223 z 29.7.2014, s. 7).";" |
3) | w art. 21 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie: „W sektorach, o których mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie przewidują wypłaty wsparcia na podstawie racjonalnych kosztów, rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta, popartych dokumentami takimi jak faktury, przedstawionymi przez beneficjentów w celu realizacji interwencji określonej w ich planie strategicznym WPR."; |
4) | w art. 22 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W przypadku rodzaju interwencji „wycofanie z obrotu z przeznaczeniem na bezpłatną dystrybucję lub inne przeznaczenia", o którym mowa w art. 47 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) 2021/2115, w odniesieniu do owoców i warzyw wymienionych w załączniku V do niniejszego rozporządzenia, koszty kondycjonowania produktów wycofanych w celu bezpłatnej dystrybucji, o których mowa w art. 33 niniejszego rozporządzenia, dodane do maksymalnej kwoty wsparcia na rzecz wycofania z rynku, nie mogą przekraczać 80 % średniej ceny rynkowej EXW z zakładu organizacji producentów danego produktu z 3 poprzednich lat."; |
6) | w art. 27 ust. 2 akapit trzeci otrzymuje brzmienie: „Państwa członkowskie mogą zezwolić na płatność w naturze dokonywaną przez beneficjentów bezpłatnej dystrybucji na rzecz przetwórców produktów wycofanych z rynku i poddawanych przetwarzaniu, jeżeli taka płatność rekompensuje wyłącznie koszty przetwarzania i jeżeli państwo członkowskie, w którym płatność jest dokonywana, przyjęło przepisy gwarantujące, że produkty przetworzone są przeznaczone do spożycia przez odbiorców końcowych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu. Stosuje się limit ustanowiony w art. 26 ust. 1."; |
7) | w art. 31 wprowadza się następujące zmiany:
|
8) | w tytule III rozdział II dodaje się sekcję w brzmieniu:
Rodzaje interwencji realizowanych przez międzynarodowe organizacje producentów i międzynarodowe zrzeszenia organizacji producentów Artykuł 32a Zasady mające zastosowanie do interwencji realizowanych przez międzynarodową organizację producentów i międzynarodowe zrzeszenie organizacji producentów Rodzaje interwencji w ramach programów operacyjnych realizowanych przez międzynarodowe organizacje producentów i międzynarodowe zrzeszenia organizacji producentów są zgodne z krajowym planem strategicznym i przepisami krajowymi państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba zarządu międzynarodowej organizacji producentów lub międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów, zgodnie z art. 14 lub art. 21 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 (*2). (*2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).";" |
9) | art. 33 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 33 Koszty kondycjonowania w celu bezpłatnej dystrybucji Płatności wydatków na rzecz organizacji producentów, zrzeszenia organizacji producentów, międzynarodowej organizacji producentów, międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów, związane z kosztami kondycjonowania owoców i warzyw wycofanych z obrotu z przeznaczeniem na bezpłatną dystrybucję w ramach programów operacyjnych, nie przekraczają kwot kosztów określonych w załączniku VII. Akapit pierwszy nie ma zastosowania do owoców i warzyw wycofanych z rynku, jeżeli bezpłatna dystrybucja ma miejsce po ich przetworzeniu."; |
10) | w art. 40 ust. 3 dodaje się nową lit. c) w brzmieniu:
|
11) | w załączniku II część I wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/126 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | art. 17 ust. 8 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
2) | art. 23 ust. 1 akapit piąty otrzymuje brzmienie: „W przypadku interwencji »promocja, komunikacja« i »działania komunikacyjne«, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) i art. 47 ust. 2 lit. l) rozporządzenia (UE) 2021/2115, a także w przypadku działań organizacji międzybranżowych oraz działań podjętych w zakresie promocji i komunikacji prowadzonych w państwach trzecich, o których mowa w art. 58 ust. 1 akapit pierwszy lit. i), j) i k) tego rozporządzenia, wydatki na koszty administracyjne i koszty personelu ponoszone bezpośrednio przez beneficjentów nie mogą przekraczać 50 % całkowitych kosztów interwencji.". |
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejszą rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 listopada 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 52).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00