Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-12
Wersja aktualna od 2022-12-12
obowiązujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI (UE) 2022/2423
z dnia 5 grudnia 2022 r.
dotycząca spójności docelowych parametrów skuteczności działania, zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Szwecji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8716)
(Jedynie tekst w języku szwedzkim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (1), w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (2), w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
UWAGI OGÓLNE
(1) | Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 państwa członkowskie mają obowiązek sporządzić - na szczeblu krajowym lub na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) - plany skuteczności działania, które muszą zawierać wiążące docelowe parametry skuteczności działania na każdy okres odniesienia w ramach systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych. Wspomniane docelowe parametry skuteczności działania muszą być spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami przyjętymi przez Komisję na dany okres odniesienia. |
(2) | Ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia zostały pierwotnie określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/903 (3). Z uwagi na to, że te ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania oraz projekty planów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia przedłożone przez państwa członkowskie w październiku 2019 r. zostały sporządzone przed wybuchem pandemii COVID-19 w marcu 2020 r., nie uwzględniono w nich znacznego ograniczenia ruchu lotniczego ze względu na środki wprowadzone przez państwa członkowskie i państwa trzecie w celu powstrzymania pandemii. |
(3) | W odpowiedzi na wpływ pandemii COVID-19 na zapewnianie służb żeglugi powietrznej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1627 (4) określono nadzwyczajne środki dotyczące trzeciego okresu odniesienia stanowiące odstępstwo od przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W dniu 2 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2021/891 (5) ustanawiającą skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia. Na tej podstawie państwa członkowskie przedłożyły Komisji w październiku 2021 r. projekty planów skuteczności działania zawierające skorygowane lokalne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia. |
(4) | Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/728 (6) została skierowana do Belgii, Niemiec, Grecji, Francji, Cypru, Łotwy, Luksemburga, Malty, Niderlandów, Rumunii i Szwecji. W decyzji tej Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na trasie, zawarte w projekcie planu skuteczności działania Szwecji na trzeci okres odniesienia, nie są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania, i wydała zalecenia dotyczące korekty tych docelowych parametrów. |
(5) | W odpowiedzi na rosyjską wojnę napastniczą wobec Ukrainy, która rozpoczęła się w dniu 24 lutego 2022 r., Unia nałożyła środki ograniczające zakazujące rosyjskim przewoźnikom lotniczym, wszelkim statkom powietrznym zarejestrowanym w Rosji i wszelkim niezarejestrowanym w Rosji statkom powietrznym, które są własnością lub są czarterowane lub w inny sposób kontrolowane przez jakiekolwiek rosyjskie osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy, lądowania na terytorium Unii, startu z niego lub przelotu nad tym terytorium. Wspomniane środki ograniczające oraz przyjęte przez Rosję środki odwetowe doprowadziły do zmian w ruchu lotniczym w europejskiej przestrzeni powietrznej. Niektóre państwa członkowskie, w tym Szwecja, dotkliwie odczuły znaczne zmniejszenie liczby przelotów w przestrzeni powietrznej będącej w ich zakresie odpowiedzialności. Na szczeblu całej Unii zaobserwowany wpływ na liczbę lotów był jednak ograniczony w porównaniu z radykalnym zmniejszeniem ruchu lotniczego w całej Europie, jakie było rezultatem wybuchu pandemii COVID-19. |
(6) | W dniu 13 lipca 2022 r. władze Szwecji przedłożyły Komisji do oceny skorygowany projekt planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia ("skorygowany projekt planu skuteczności działania"). |
(7) | Organ weryfikujący skuteczność działania, którego rolą zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 jest wspomaganie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania, przedłożył jej sprawozdanie zawierające sugestie dotyczące oceny skorygowanego projektu planu skuteczności działania. |
(8) | Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja oceniła spójność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania na podstawie kryteriów oceny określonych w pkt 1 załącznika IV do tego rozporządzenia wykonawczego i przy uwzględnieniu uwarunkowań lokalnych. W odniesieniu do każdego kluczowego obszaru skuteczności działania i powiązanych z nim docelowych parametrów skuteczności działania Komisja uzupełniła ocenę poprzez weryfikację elementów określonych w pkt 2 załącznika IV do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego. |
(9) | W bazowej prognozie ruchu, opracowanej przez służby statystyczno-prognostyczne organizacji Eurocontrol ("STATFOR") i opublikowanej w czerwcu 2022 r., uwzględniono zmienione okoliczności, o których mowa w motywie 5. Opierając się na tej prognozie, Komisja zauważa, że Szwecja nadal stoi w obliczu znacznego pogorszenia perspektyw ruchu w pozostałej części trzeciego okresu odniesienia w rezultacie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Z uwagi na to, że wspomniane zmienione okoliczności mają istotny wpływ na docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania, należy je uwzględnić przy ocenie zawartych w nim lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania. |
OCENA KOMISJI
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa
(10) | Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa, Komisja oceniła spójność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Szwecji w odniesieniu do skuteczności zarządzania bezpieczeństwem przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej ("ANSP") na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(11) | Poniżej przedstawiono zaproponowane przez władze Szwecji lokalne docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa względem głównej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, a mianowicie LFV, w odniesieniu do skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, w podziale na cele zarządzania bezpieczeństwem i ze wskazaniem poziomu wdrożenia.
|
(12) | Zaproponowane przez władze Szwecji docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa dla LFV są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
(13) | Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania nie określono konkretnych środków dla LFV służących osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów w zakresie bezpieczeństwa. W planie przedstawiono jednak ogólne środki, takie jak monitorowanie i stosowanie środków łagodzących w celu zarządzania określonymi rodzajami ryzyka, a także ocena, za pośrednictwem systemu zarządzania bezpieczeństwem, zmian wprowadzonych w systemie funkcjonalnym. Uwzględniając ocenę organu weryfikującego skuteczność działania, Komisja zauważa, że wyniki odnotowane przez LFV osiągnęły już poziom ogólnounijnych parametrów docelowych, w związku z czym Szwecja nie określiła dodatkowych środków dla LFV służących osiągnięciu tych docelowych parametrów. |
(14) | Zaproponowane przez władze Szwecji docelowe parametry w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do instytucji zapewniających terminalowe służby żeglugi powietrznej, objęte zakresem skorygowanego projektu planu skuteczności działania, a mianowicie ACR, SDATS i AFAB, są również spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Komisja zauważa ponadto, że Szwecja określiła środki dla wspomnianych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, służące osiągnięciu ich docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa. |
(15) | Na podstawie ustaleń przedstawionych w motywach 11, 12, 13 i 14 oraz biorąc pod uwagę, że ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa określone w decyzji wykonawczej (UE) 2021/891 muszą zostać osiągnięte do ostatniego roku trzeciego okresu odniesienia, a mianowicie do 2024 r., docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania należy uznać za spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa. |
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska
(16) | Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie środowiska, spójność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Szwecji w odniesieniu do przeciętnej horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii oceniono na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym proponowane docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania porównano z odpowiednimi wartościami odniesienia dla horyzontalnej efektywności lotu na trasie określonymi w planie usprawnienia europejskiej sieci tras ("ERNIP") dostępnym w momencie przyjmowania skorygowanych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. w dniu 2 czerwca 2021 r. |
(17) | W odniesieniu do roku kalendarzowego 2020 ogólnounijny docelowy parametr skuteczności działania na trzeci okres odniesienia w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska, który pierwotnie określono w decyzji wykonawczej (UE) 2019/903 przed wybuchem pandemii COVID-19, nie został skorygowany decyzją wykonawczą (UE) 2021/891, zważywszy że okres stosowania tego docelowego parametru upłynął i że jego wdrożenie stało się tym samym ostateczne, wykluczając możliwość dokonania korekt z mocą wsteczną. Podobnie lokalne docelowe parametry skuteczności działania w zakresie środowiska na rok 2021, określone przez państwa członkowskie w projektach planów skuteczności działania przedłożonych w październiku 2021 r., nie mogły zostać zmodyfikowane z mocą wsteczną w skorygowanych projektach planów skuteczności działania. W związku z tym spójność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie środowiska z analogicznymi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania należy ocenić w odniesieniu do lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024. |
(18) | Poniżej przedstawiono zaproponowane przez władze Szwecji docelowe parametry skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska oraz analogiczne krajowe wartości odniesienia na trzeci okres odniesienia z planu usprawnienia europejskiej sieci tras, wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii.
|
(19) | Komisja zauważa, że zaproponowane przez władze Szwecji docelowe parametry w zakresie środowiska są równe analogicznym krajowym wartościom odniesienia dla lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024. |
(20) | Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania Szwecja przedstawiła środki służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie środowiska, które obejmują planowane wdrożenie transgranicznej przestrzeni powietrznej ze swobodą planowania tras z udziałem Polski. |
(21) | Na podstawie ustaleń przedstawionych w motywach 18, 19 i 20 docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania należy ocenić jako spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska. |
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości
(22) | Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie przepustowości, spójność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Szwecji w odniesieniu do średniego opóźnienia lotu w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego ("opóźnienie ATFM") na trasie oceniono na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.3 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym proponowane docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania porównano z odpowiednimi wartościami odniesienia określonymi w planie operacyjnym sieci dostępnym w momencie przyjmowania skorygowanych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. w dniu 2 czerwca 2021 r. |
(23) | W odniesieniu do roku kalendarzowego 2020 ogólnounijny docelowy parametr skuteczności działania na trzeci okres odniesienia w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości, który pierwotnie określono w decyzji wykonawczej (UE) 2019/903 przed wybuchem pandemii COVID-19, nie został skorygowany decyzją wykonawczą (UE) 2021/891, zważywszy że okres stosowania tego docelowego parametru upłynął i że jego wdrożenie stało się tym samym ostateczne, wykluczając możliwość dokonania korekt z mocą wsteczną. Podobnie lokalne docelowe parametry skuteczności działania w zakresie przepustowości na rok 2021, określone przez państwa członkowskie w projektach planów skuteczności działania przedłożonych w październiku 2021 r., nie mogły zostać zmodyfikowane z mocą wsteczną w skorygowanych projektach planów skuteczności działania. W związku z tym spójność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie przepustowości z analogicznymi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania należy ocenić w odniesieniu do lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024. |
(24) | Poniżej przedstawiono zaproponowane przez władze Szwecji docelowe parametry w zakresie przepustowości tras dla trzeciego okresu odniesienia, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot, oraz analogiczne wartości odniesienia określone w planie operacyjnym sieci.
|
(25) | Komisja zauważa, że zaproponowane przez władze Szwecji docelowe parametry w zakresie przepustowości są równe analogicznym krajowym wartościom odniesienia dla lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024. |
(26) | Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania Szwecja przedstawiła środki służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras. Środki te obejmują realizację projektu przestrzeni powietrznej Szwecji ("SWEA") oraz zwiększenie liczby ekwiwalentów pełnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego ("ATCO") w trzecim i kolejnych okresach odniesienia w celu zaspokojenia przyszłego zapotrzebowania na ruch lotniczy, w tym na potrzeby przewidywania planowanych emerytur ATCO. Komisja zauważa, że w porównaniu z projektem planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r. planowana liczba ekwiwalentów pełnego czasu pracy ATCO w operacjach w ośrodkach kontroli obszaru Sztokholm i Malmö została skorygowana w dół ze względu na zmianę okoliczności przedstawioną w motywach 5 i 9. |
(27) | Na podstawie ustaleń przedstawionych w motywach 24, 25 i 26 docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania należy ocenić jako spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości. |
Weryfikacja docelowych parametrów w zakresie przepustowości dla terminalowych służb żeglugi powietrznej
(28) | W przypadku portów lotniczych, które są objęte zakresem stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, jak określono w jego art. 1 ust. 3 i 4, Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras poprzez weryfikację projektów docelowych parametrów w zakresie przepustowości dla terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z pkt 2.1 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego. Stwierdzono, że w przypadku Szwecji wspomniane docelowe parametry nie budzą wątpliwości. |
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym efektywności kosztowej
(29) | W decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 Komisja stwierdziła, że zaproponowane docelowe parametry w zakresie efektywności kosztowej na trasie, zawarte w projekcie planu skuteczności działania Szwecji przedłożonym w 2021 r., są niespójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Szwecja zaproponowała skorygowane docelowe parametry w zakresie efektywności kosztowej na trasie w swoim skorygowanym projekcie planu skuteczności działania. |
(30) | W poniższej tabeli przedstawiono początkowe docelowe parametry skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na trasie w trzecim okresie odniesienia w strefie pobierania opłat Szwecji, zawarte w projekcie planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r., oraz analogiczne skorygowane projekty docelowych parametrów skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania.
|
(31) | Komisja zauważa, że Szwecja skorygowała swoje lokalne docelowe parametry w zakresie efektywności kosztowej na lata 2022, 2023 i 2024, co skutkuje - w porównaniu z projektem planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r. - ogólnym ustalonym kosztem jednostkowym ("DUC") wyższym o 8,2 % w tych trzech latach kalendarzowych i wyższym o 7,1 % dla trzeciego okresu odniesienia jako całości. Wspomniane wzrosty DUC wynikają ze znacznego pogorszenia prognozy ruchu, które zostało spowodowane zmniejszeniem ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej Szwecji w rezultacie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, o czym mowa w motywach 5 i 9. Niższa liczba prognozowanych jednostek usługowych na lata kalendarzowe 2022, 2023 i 2024 została jednak częściowo zrekompensowana przez Szwecję poprzez obniżenie ustalonych kosztów. |
(32) | Co więcej, Szwecja zastosowała korektę w górę do wartości bazowej dla roku 2014, natomiast wartość bazową dla roku 2019 skorygowano w dół. Szwecja wyjaśnia w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania, że wartości bazowe dla lat 2014 i 2019 skorygowano głównie w celu uwzględnienia wpływu znaczących kwot jednorazowych związanych z rzeczywistymi kosztami emerytur odnotowanymi w tych latach kalendarzowych, które mają wpływ na porównywalność z ustalonymi kosztami w trzecim okresie odniesienia. Co więcej, Szwecja dokonała dwóch dalszych korekt wartości bazowej na rok 2019, które zostały uzasadnione zmianami zakresu strefy pobierania opłat trasowych między drugim okresem odniesienia a trzecim okresem odniesienia oraz zmianą stosowanej przez Szwecję metody odliczania środków publicznych otrzymanych przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej od opłat trasowych uiszczanych przez użytkowników. |
(33) | Komisja zauważa, że założenia dotyczące ruchu zastosowane w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania opierają się na bazowej prognozie ruchu Eurocontrol STATFOR z czerwca 2022 r. Trasowe jednostki usługowe prognozowane dla strefy pobierania opłat dla lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024 w porównaniu z danymi liczbowymi zawartymi w projekcie planu skuteczności działania przedstawiono w poniższej tabeli.
|
(34) | W porównaniu z projektem planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r. roczne redukcje liczby jednostek usługowych dla lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024 mieszczą się w przedziale od -11 % do -14 %. W związku z tym oczekuje się, że w 2024 r. trasowe jednostki usługowe dla Szwecji pozostaną o 11,1 % niższe od poziomu sprzed pandemii (rok kalendarzowy 2019), podczas gdy w bazowej prognozie ruchu STATFOR z października 2021 r. przewidywano wcześniej, że przekroczą poziom sprzed pandemii o 3,1 %. |
(35) | Jak pokazano w tabeli poniżej, nie przewiduje się jednak, aby liczba lotów wykonywanych w przestrzeni powietrznej Szwecji zgodnie z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) spadała w takim samym tempie co trasowe jednostki usługowe. Rozbieżność ta wynika ze znacznego zmniejszenia liczby przelotów, co generuje średnio proporcjonalnie większą liczbę trasowych jednostek usługowych niż operacje przylotu lub odlotu z portów lotniczych w Szwecji.
|
(36) | Komisja zauważa zatem, że nie przewiduje się zmniejszenia obciążenia pracą instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, które wynika z kontrolowanych operacji lotniczych, w powiązaniu z obniżką przychodów wynikającą z mniejszej liczby trasowych jednostek usługowych. |
(37) | Skorygowane ustalone koszty na lata kalendarzowe 2022, 2023 i 2024, wyrażone w ujęciu realnym w cenach z 2017 r., przedstawiono w poniższej tabeli. Komisja zauważa, że Szwecja skorygowała w dół ustalone koszty w ujęciu realnym dla każdego z tych lat kalendarzowych.
|
(38) | Skorygowany projekt planu skuteczności działania zawiera zaktualizowaną prognozę inflacji dla Szwecji na lata kalendarzowe 2022, 2023 i 2024, jak przedstawiono w poniższej tabeli.
|
(39) | Ze względu na aktualizację prognozy inflacji skorygowane ustalone koszty w ujęciu nominalnym na rok kalendarzowy 2022 zwiększyły się, natomiast dla roku 2023 pozostały niezmienione. W odniesieniu do roku kalendarzowego 2024 nominalne ustalone koszty są niższe niż w projekcie planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r.
|
(40) | Komisja oceniła spójność zaproponowanych przez władze Szwecji skorygowanych docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej na podstawie kryteriów, o których mowa w pkt 1.4 lit. a), b) i c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(41) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. a) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że tendencja DUC dla służb trasowych na szczeblu strefy pobierania opłat wynosząca +2,2 % w trzecim okresie odniesienia jest gorsza od ogólnounijnej tendencji wynoszącej +1,0 % w tym samym okresie. Określona przez Szwecję dostosowana wartość bazowa na rok 2019, o której mowa w motywie 32, ma negatywny wpływ na obliczoną tendencję DUC. Tendencja DUC dla Szwecji uległa pogorszeniu w porównaniu z tendencją DUC wynoszącą +0,2 %, obliczoną na podstawie projektu planu skuteczności działania przedłożonego w 2021 r. |
(42) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że długookresowa tendencja DUC dla służ trasowych na szczeblu strefy pobierania opłat w drugim i trzecim okresie odniesienia wynosząca -0,3 % jest gorsza od długookresowej ogólnounijnej tendencji wynoszącej -1,3 % w tym samym okresie. Określona przez Szwecję dostosowana wartość bazowa na rok 2014, o której mowa w motywie 32, ma pozytywny wpływ na obliczoną długookresową tendencję DUC. Długookresowa tendencja DUC dla Szwecji uległa poprawie w porównaniu z długookresową tendencją DUC wynoszącą +1,0 %, obliczoną na podstawie projektu planu skuteczności działania przedłożonego w 2021 r. |
(43) | Jak zauważono w motywach 33 i 34, Komisja przypomina, że prognoza jednostek usługowych Szwecji na trzeci okres odniesienia została znacząco skorygowana w dół w rezultacie zmian spowodowanych wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie. Do celów kryteriów oceny przeanalizowanych w motywach 41 i 42 należy zatem przeanalizować, czy Szwecja osiągnęłaby ogólnounijne tendencje w zakresie efektywności kosztowej w przypadku braku drastycznego zmniejszenia ruchu dla lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024, jakie wynika ze zmienionych okoliczności. |
(44) | W związku z tym Komisja ponownie obliczyła tendencję DUC dla Szwecji w trzecim okresie odniesienia oraz długookresową tendencję DUC dla Szwecji w drugim i trzecim okresie odniesienia, wykorzystując bazową prognozę ruchu Eurocontrol STATFOR z października 2021 r. Rezultatem tego ponownego obliczenia, w odniesieniu do strefy pobierania opłat trasowych Szwecji, jest dostosowana tendencja DUC wynosząca -1,5 % w trzecim okresie odniesienia oraz dostosowana długookresowa tendencja DUC wynosząca -1,9 %. Obie te dostosowane tendencje kształtują się poniżej poziomu analogicznych ogólnounijnych tendencji DUC wynoszących odpowiednio +1,0 % i -1,3 %. W związku z tym Komisja stwierdza, że Szwecja spełnia kryteria oceny przeanalizowane w motywach 41 i 42 w przypadku braku zmian w ruchu spowodowanych rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie. |
(45) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że wartość bazowa DUC na szczeblu strefy pobierania opłat Szwecji wynosząca 55,84 EUR (wyrażona w cenach z 2017 r.) jest o 24,8 % wyższa niż średnia wartość bazowa właściwej grupy porównawczej wynosząca 44,74 w ujęciu EUR2017. |
(46) | Komisja przyznaje, że skorygowane docelowe parametry w zakresie efektywności kosztowej dla strefy pobierania opłat Szwecji są wyższe niż początkowe docelowe parametry zawarte w projekcie planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r. Pogorszenie to wynika jednak w całości ze znacznie niższych założeń dotyczących ruchu. Pomijając negatywny wpływ zmian w ruchu spowodowanych rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, oczywiste jest, że Szwecja osiąga zarówno ogólnounijną tendencję DUC, jak i ogólnounijną długookresową tendencję DUC. |
(47) | Co więcej, jak zauważono w motywie 37, Komisja przypomina, że Szwecja obniżyła swoje ustalone koszty w ujęciu realnym w pozostałej części trzeciego okresu odniesienia w odpowiedzi na pogarszające się założenia dotyczące ruchu. Komisja zauważa, że wspomniane środki ograniczające koszty są, ogólnie rzecz biorąc, współmierne do mniejszej liczby operacji IFR prognozowanej dla lat kalendarzowych 2022, 2023 i 2024, jak przedstawiono w motywie 35. |
(48) | Podsumowując, Komisja uważa zatem, iż Szwecja odpowiednio wdrożyła zalecenia określone w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 odnośnie do korekty swoich lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej. |
(49) | Na podstawie ustaleń przedstawionych w motywach 30-48 docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania należy ocenić jako spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej. |
Weryfikacja skorygowanych docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej dla terminalowych służb żeglugi powietrznej
(50) | W przypadku portów lotniczych, które są objęte zakresem stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, jak określono w jego art. 1 ust. 3 i 4, Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej na trasie poprzez weryfikację projektów docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej dla terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z pkt 2.1 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego. |
(51) | W decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 Komisja wyraziła wątpliwości co do docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej służb terminalowych, zaproponowanych przez władze Szwecji w projekcie planu skuteczności działania przedłożonym w 2021 r., i uznała, że Szwecja powinna dodatkowo uzasadnić te docelowe parametry lub skorygować je w dół. |
(52) | Komisja zauważa, że Szwecja należycie uzasadniła i umotywowała w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania swoje docelowe parametry w zakresie efektywności kosztowej służb terminalowych, w tym poprzez odniesienie do zmniejszonej liczby lotów w strefie pobierania opłat terminalowych w porównaniu z drugim okresem odniesienia oraz do silnego wpływu odchodzenia na emeryturę kontrolerów ruchu lotniczego na podstawę kosztów służb terminalowych w trzecim okresie odniesienia. Komisja nie ma żadnych dalszych uwag na temat docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej służb terminalowych zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania. |
PODSUMOWANIE
(53) | W związku z powyższym Komisja stwierdza, że docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wymienione w załączniku do niniejszej decyzji docelowe parametry skuteczności działania, zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Szwecji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, są spójne z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2021/891.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Szwecji.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/903 z dnia 29 maja 2019 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2020 r. i kończący się w dniu 31 grudnia 2024 r. (Dz.U. L 144 z 3.6.2019, s. 49).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1627 z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie nadzwyczajnych środków w trzecim okresie odniesienia (2020-2024) systemu skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 366 z 4.11.2020, s. 7).
(5) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/891 z dnia 2 czerwca 2021 r. ustanawiająca skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia (2020-2024) oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/903 (Dz.U. L 195 z 3.6.2021, s. 3).
(6) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/728 z dnia 13 kwietnia 2022 r. w sprawie niespójności niektórych docelowych parametrów skuteczności działania, które zawarto w projektach krajowych planów skuteczności działania i planu skuteczności działania dotyczącego funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej złożonych przez Belgię, Niemcy, Grecję, Francję, Cypr, Łotwę, Luksemburg, Maltę, Niderlandy, Rumunię i Szwecję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na trzeci okres odniesienia oraz w sprawie wydania zaleceń w zakresie zmiany tych parametrów (Dz.U. L 135 z 12.5.2022, s. 4).
ZAŁĄCZNIK
Docelowe parametry skuteczności działania, zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Szwecji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uznane za spójne z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Skuteczność zarządzania bezpieczeństwem
Szwecja | Docelowe parametry w zakresie skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, wyrażone jako poziom wdrożenia, według poziomów A-D EASA | |||
Odnośna instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej | Cel zarządzania bezpieczeństwem | 2022 | 2023 | 2024 |
LFV | Polityka i cele w zakresie bezpieczeństwa | C | C | C |
Zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa | D | D | D | |
Zapewnienie bezpieczeństwa | C | C | C | |
Promowanie bezpieczeństwa | C | C | C | |
Kultura bezpieczeństwa | C | C | C |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE ŚRODOWISKA
Przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii
Szwecja | 2022 | 2023 | 2024 |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska, wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii | 1,05 % | 1,05 % | 1,05 % |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE PRZEPUSTOWOŚCI
Średnie opóźnienie ATFM na trasie w minutach na lot
Szwecja | 2022 | 2023 | 2024 |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym przepustowości, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot | 0,07 | 0,08 | 0,08 |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI KOSZTOWEJ
Ustalony koszt jednostkowy dla trasowych służb żeglugi powietrznej
Strefa pobierania opłat trasowych Szwecji | 2014 - wartość bazowa | 2019 - wartość bazowa | 2020-2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Skorygowane docelowe parametry w zakresie efektywności kosztowej na trasie, wyrażone jako ustalony koszt jednostkowy dla służb trasowych (w ujęciu realnym w cenach z 2017 r.) | 604,02 SEK | 537,87 SEK | 1 361,88 SEK | 774,65 SEK | 650,98 SEK | 587,62 SEK |
62,70 EUR | 55,84 EUR | 141,38 EUR | 80,42 EUR | 67,58 EUR | 61,00 EUR |