Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-10 do 2031-07-01
Wersja aktualna od 2022-12-10 do 2031-07-01
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/2383
z dnia 6 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 582/2011 w odniesieniu do homologacji typu dotyczącej emisji zanieczyszczeń z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności wykorzystujących czysty biodiesel
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4 i art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Pojazdy homologowane w UE muszą w razie potrzeby być w stanie być napędzane czystym biodieslem i różnymi mieszankami biodiesla i paliw kopalnych. |
(2) | Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 (2) homologacja typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń wymaga, aby producent zapewniał zgodność ze specyfikacjami paliw wzorcowych określonymi w załączniku IX do tego rozporządzenia używanymi do badań homologacji typu. |
(3) | Czysty biodiesel (FAME B100) nie jest wymieniony w załączniku IX do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 jako paliwo wzorcowe do celów homologacji typu dotyczącej emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Aby wykazać zgodność z wymogami w zakresie emisji, należy przeprowadzić badania homologacji typu zarówno na oleju napędowym (B7), jak i na czystym biodieslu (B100). Aby zminimalizować dublowanie badań i ułatwić certyfikację stosowania czystego biodiesla i mieszanek biodiesla (takich jak FAME B20/B30), konieczne jest wprowadzenie specyfikacji czystego biodiesla jako paliwa referencyjnego w oparciu o odpowiednie normy międzynarodowe i europejskie. Należy zezwolić na wykazywanie zgodności z wymogami homologacji typu B100 dotyczącymi badań emisji w drodze badań emisji z silnika macierzystego napędzanego czystym biodieslem. Natomiast na potrzeby niezbędnego badania zgodności eksploatacyjnej można wybrać dowolną mieszankę biopaliw. |
(4) | Do celów homologacji pojazdów z homologowanym silnikiem konieczne jest uzupełnienie do świadectwa homologacji typu dotyczące specyfikacji. |
(5) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011. |
(6) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach I, II i IX do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
1. | W załączniku I do rozporządzenia (UE) 5822011 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | W załączniku II pkt 4.4.2 dodaje się zdanie w brzmieniu: „W przypadku homologacji typu B100 organy udzielające homologacji mogą zwrócić się o przeprowadzenie badania pojazdu na biodieslu o dowolnej zawartości FAME.”; |
3) | W załączniku IX, pod nagłówkiem „Dane techniczne dotyczące paliw do badania silników o zapłonie samoczynnym i silników dwupaliwowych”, po tabeli „Typ: Olej napędowy (B7)” dodaje się tabelę w brzmieniu: „Typ: czysty biodiesel (B100) do silników o zapłonie samoczynnym
|
(*1) (*) Dyrektywa 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnosząca się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz.U. L 350 z 28.12.1998, s. 58).”;”
(1) Jeżeli temperatura zablokowania zimnego filtru wynosi - 20 °C lub poniżej, lepkość mierzy się przy - 20 °C. Zmierzona wartość nie może przekraczać 48 mm2/s. W takim przypadku standardowe metody badania mają zastosowanie bez danych dotyczących precyzji ze względu na zachowanie nienewtonowskie w układzie dwufazowym.
(2) Należy użyć 2 ml próbki i zastosować aparaturę wyposażoną w detektor termiczny.
(3) Oznaczanie pochodnej liczby cetanowej dla FAME nie zostało uwzględnione przy wyznaczaniu precyzji niektórych metod badawczych.”.