Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-11-17
Wersja aktualna od 2022-11-17
obowiązujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI (UE) 2022/2256
z dnia 15 listopada 2022 r.
w sprawie rozpoczęcia szczegółowego badania niektórych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, przedłożonym przez Szwajcarię na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8076)
(Jedynie teksty w języku niemieckim, francuskim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego (1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (2), w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c) akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (3), w szczególności jego art. 15 ust. 1 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 państwa członkowskie mają obowiązek sporządzić - na szczeblu krajowym lub na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) - wiążące docelowe parametry skuteczności działania na każdy okres odniesienia w ramach systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych. Wspomniane docelowe parametry skuteczności działania muszą być spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami przyjętymi przez Komisję na dany okres odniesienia. |
(2) | Ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia zostały pierwotnie określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/903 (4). Ponieważ ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania oraz projekty planów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, które zostały przedłożone przez państwa członkowskie i Szwajcarię w październiku 2019 r., sporządzono przed wybuchem pandemii COVID-19 w marcu 2020 r., nie uwzględniono w nich znacznego zmniejszenia ruchu lotniczego wynikającego z wprowadzenia przez państwa członkowskie i państwa trzecie środków w celu powstrzymania pandemii. |
(3) | W odpowiedzi na wpływ pandemii COVID-19 na zapewnianie służb żeglugi powietrznej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1627 określono nadzwyczajne środki dotyczące trzeciego okresu odniesienia, stanowiące odstępstwo od przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 (5). 2 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2021/891 (6) ustanawiającą skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania obowiązujące na trzeci okres odniesienia. Na tej podstawie państwa członkowskie i Szwajcaria przedłożyły Komisji w październiku 2021 r. projekty planów skuteczności działania zawierające skorygowane parametry docelowe skuteczności działania na trzeci okres odniesienia. |
(4) | W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/780 (7) przeanalizowano niektóre docelowe parametry skuteczności działania zawarte w projekcie planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia przedłożonym przez Szwajcarię, ustanowione wspólnie na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europy Środkowej ("FABEC") wraz z Belgią, Niemcami, Francją, Luksemburgiem i Niderlandami ("państwa członkowskie będące częścią FABEC"). Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej w strefie pobierania opłat trasowych Belgia-Luksemburg nie były zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania, i wydała zalecenia dotyczące skorygowania tych docelowych parametrów. |
(5) | W odpowiedzi na rosyjską wojnę napastniczą wobec Ukrainy, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r., Unia nałożyła środki ograniczające zakazujące rosyjskim przewoźnikom lotniczym, wszelkim statkom powietrznym zarejestrowanym w Rosji i wszelkim niezarejestrowanym w Rosji statkom powietrznym, które są własnością lub są czarterowane lub w inny sposób kontrolowane przez jakąkolwiek rosyjską osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ, lądowania na terytorium Unii, startu z niego lub przelotu nad tym terytorium. Wspomniane środki ograniczające oraz przyjęte przez Rosję środki odwetowe doprowadziły do zmian w ruchu lotniczym w europejskiej przestrzeni powietrznej. Niektóre państwa członkowskie znacznie odczuły zmiany liczby lotów tranzytowych w przestrzeni powietrznej znajdującej się pod ich kontrolą. Na szczeblu całej Unii zaobserwowany wpływ na liczbę lotów był jednak ograniczony w porównaniu z gwałtownym zmniejszeniem ruchu lotniczego w całej Europie, jakie było rezultatem wybuchu pandemii COVID-19. |
(6) | 13 lipca 2022 r. Szwajcaria wraz z państwami członkowskimi będącymi częścią FABEC przedłożyła Komisji skorygowany projekt planu skuteczności działania FABEC na trzeci okres odniesienia ("skorygowany projekt planu skuteczności działania FABEC"). |
(7) | Organ weryfikujący skuteczność działania, którego rolą zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 jest wspomaganie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania, przedłożył jej sprawozdanie zawierające sugestie dotyczące oceny skorygowanego projektu planu skuteczności działania FABEC. |
(8) | Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów skuteczności działania FAB zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania FABEC na podstawie kryteriów oceny określonych w pkt 1 załącznika IV do tego rozporządzenia wykonawczego i przy uwzględnieniu uwarunkowań lokalnych. W odniesieniu do każdego kluczowego obszaru skuteczności działania i powiązanych z nim docelowych parametrów skuteczności działania Komisja uzupełniła ocenę poprzez skorygowanie elementów określonych w pkt 2 załącznika IV do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego. |
(9) | W bazowej prognozie ruchu opracowanej przez służby statystyczno-prognostyczne organizacji Eurocontrol (STATFOR) z czerwca 2022 r. uwzględniono zmienione okoliczności, o których mowa w motywie (5). Na podstawie tej prognozy Komisja zauważa, że nie przewiduje się, aby Szwajcaria i państwa członkowskie będące częścią FABEC odnotowały istotne zmiany w przepływach ruchu lotniczego w trzecim okresie odniesienia w wyniku wojny Rosji przeciwko Ukrainie. W związku z tym te zmienione okoliczności nie mają bezpośredniego wpływu na docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania FABEC ani na ocenę tych docelowych parametrów pod kątem ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
(10) | Na podstawie oceny, o której mowa w motywie (8), Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania mające bezpośrednie zastosowanie do instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej działających w przestrzeni powietrznej Szwajcarii są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W związku z tym w niniejszej decyzji nie zawarto żadnych powiązanych ustaleń. |
(11) | W decyzji (UE) 2022/2255 (8) Komisja stwierdziła jednak, w odniesieniu do skorygowanego projektu planu skuteczności działania FABEC, że docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej, jakie zaproponowano dla strefy pobierania opłat trasowych Belgia-Luksemburg, nadal budzą wątpliwości co do ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Komisja podjęła zatem decyzję o rozpoczęciu szczegółowego badania, o którym mowa w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, w odniesieniu do tych docelowych parametrów skuteczności działania. |
(12) | W związku z tym należy powiadomić Szwajcarię, że Komisja rozpocznie szczegółowe badanie określone w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 w odniesieniu do docelowych parametrów skuteczności działania, o których mowa w motywie (11), zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania FABEC przyjętym wspólnie przez państwa członkowskie będące częścią FABEC i Szwajcarię, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym wszczyna się procedurę szczegółowego badania określoną w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 w odniesieniu do docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej, o których mowa w art. 1 decyzji (UE) 2022/2255.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Konfederacji Szwajcarskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 73.
(2) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1.
(4) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/903 z dnia 29 maja 2019 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2020 r. i kończący się w dniu 31 grudnia 2024 r. (Dz.U. L 144 z 3.6.2019, s. 49).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1627 z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie nadzwyczajnych środków w trzecim okresie odniesienia (2020-2024) systemu skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 366 z 4.11.2020, s. 7).
(6) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/891 z dnia 2 czerwca 2021 r. ustanawiająca skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia (2020-2024) oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/903 (Dz.U. L 195 z 3.6.2021, s. 3).
(7) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/780 z dnia 13 kwietnia 2022 r. dotycząca niezgodności niektórych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w projekcie planu skuteczności działania na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej przedłożonym przez władze Szwajcarii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowym parametrami skuteczności działania oraz wyznaczająca zalecenia w sprawie korekty tych celów (Dz.U. L 139 z 18.5.2022, s. 218).
(8) Decyzja Komisji (UE) 2022/2255 z dnia 24 października 2022 r. w sprawie rozpoczęcia szczegółowego badania niektórych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, przedłożonym na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (zob. s. 71 niniejszego Dziennika Urzędowego).