ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2181
z dnia 29 czerwca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do dat rozpoczęcia i okresów niedopuszczalności wniosków o wsparcie
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (1), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Wniosek o wsparcie z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) złożony przez danego operatora jest niedopuszczalny przez określony okres, jeżeli właściwy organ stwierdził wystąpienie sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139. |
(2) | W celu zapewnienia warunkowego charakteru wsparcia w ramach EFMRA należy ustanowić niezbędne przepisy zapewniające, aby operatorzy ubiegający się o wsparcie z EMFRA spełniali warunki dopuszczalności do celów wsparcia w ramach EFMRA w odniesieniu do wszystkich statków rybackich znajdujących się pod ich faktyczną kontrolą. |
(3) | Art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych określających próg determinujący niedopuszczalność i jej czas trwania, który powinien być proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnych naruszeń, popełnionych przestępstw lub nadużyć i powinien trwać przynajmniej jeden rok. Komisja powinna monitorować przepisy dotyczące niedopuszczalności wniosków o wsparcie ustanowione w niniejszym akcie, aby zapewnić, że wszystkie sytuacje, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, zostaną uwzględnione. |
(4) | Konieczne jest zatem ustanowienie zasad obliczania czasu trwania okresu niedopuszczalności oraz określenie odpowiednich dat rozpoczęcia i zakończenia tego okresu oraz warunków jego wydłużenia bądź skrócenia. Należy również ustanowić przepisy dotyczące korekty okresu niedopuszczalności, w przypadku gdy operator popełni kolejne poważne naruszenia podczas okresu niedopuszczalności. |
(5) | Automatyczne wszczęcie procedury niedopuszczalności w odniesieniu do środków EFMRA jest również konieczne w przypadku niektórych poważnych naruszeń, które są szczególnie szkodliwe ze względu na ich charakter i wagę. |
(6) | Należy również ustanowić przepisy dotyczące inicjowania niedopuszczalności i obliczania długości okresu niedopuszczalności w przypadkach, gdy jeden operator jest właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego lub kontroluje więcej niż jeden statek rybacki. Przepisy te powinny zapewniać, aby wsparcie w ramach EFMRA dla innych statków operatora nie przynosiło pośrednich korzyści statkom rybackim, które wykorzystano do popełnienia poważnych naruszeń. |
(7) | Zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (2), jeżeli nie dojdzie do innego poważnego naruszenia przepisów w okresie 3 lat od daty ostatniego poważnego naruszenia, wszystkie punkty anuluje się. W rezultacie punkty za naruszenia widnieją w licencji operatora przez co najmniej 3 lata. Aby zapewnić ciągłość z istniejącym systemem, jak również proporcjonalność i pewność prawa, wyłącznie poważne naruszenia popełnione od 1 stycznia 2013 r. zgodnie z art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, za które przyznane punkty nie zostały anulowane z licencji operatora, powinny być uwzględnione przy obliczaniu okresu niedopuszczalności. |
(8) | Zgodnie z art. 47 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 (3) osoby prawne ponoszą odpowiedzialność za poważne naruszenia, jeżeli naruszenia te zostały popełnione na ich korzyść przez jakąkolwiek osobę fizyczną działającą indywidualnie lub jako członek organu osoby prawnej. |
(9) | Należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia równego traktowania operatorów, którzy zostają nowymi właścicielami statków rybackich w wyniku sprzedaży lub innej formy przeniesienia własności, nie podważając jednocześnie unijnego systemu kontroli, inspekcji i egzekwowania ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1224/2009 dotyczącym kontroli rybołówstwa, który jest niezbędny do realizacji celów WPRyb. Jeśli licencja połowowa danego operatora została na stałe wycofana w związku z częstotliwością i wagą popełnionych naruszeń, należy odmówić dostępu do wsparcia w ramach EFMRA do końca określonego w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 (4) okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, aby ochronić interesy finansowe Unii i jej podatników. Taką niedopuszczalność należy stosować, nawet jeżeli zgodnie z metodą obliczania określoną w niniejszym rozporządzeniu okres niedopuszczalności kończy się przed końcem okresu kwalifikowalności. |
(10) | Art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących zasad odzyskiwania przydzielonego wsparcia, jeżeli w okresie, o którym mowa w art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, doszło do poważnych naruszeń lub przestępstw przeciwko środowisku. Konieczne jest zatem określenie zasad odzyskiwania przyznanej pomocy. |
(11) | Aby umożliwić szybkie stosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie zharmonizowanego i równego traktowania operatorów we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu i obowiązywać od pierwszego dnia okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, czyli od dnia 1 stycznia 2021 r., Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot i zakres stosowania
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o wsparcie z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) i określa się w nim okres czasu, w którym takie wnioski składane przez operatorów, którzy popełnili którykolwiek z czynów określonych w art. 11 ust. 1 lub w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, są niedopuszczalne.
Artykuł 2
Definicja
Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (5). Dodatkowo zastosowanie ma następująca definicja:
"punkty za naruszenia" oznaczają punkty przyznane operatorowi w odniesieniu do unijnego statku rybackiego w ramach systemu punktów za poważne naruszenia określonego w art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
ROZDZIAŁ II
PRÓG NIEDOPUSZCZALNOŚCI I CZAS JEJ TRWANIA
Artykuł 3
Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatora, który dopuścił się poważnych naruszeń, o których mowa w art. 42 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, lub jest za nie odpowiedzialny
1. Wniosek o wsparcie jest niedopuszczalny przez okres określony zgodnie z załącznikiem I, jeżeli właściwy organ stwierdził w decyzji, że operator składający wniosek dopuścił się poważnych naruszeń, o których mowa w art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, lub jest za nie odpowiedzialny.
2. Do celów stwierdzenia niedopuszczalności oraz obliczenia okresu niedopuszczalności brane są pod uwagę wyłącznie poważne naruszenia popełnione od 1 stycznia 2013 r., w odniesieniu do których została podjęta decyzja w rozumieniu ust. 1.
3. Niezależnie od ust. 2 do celów ust. 1 uwzględnia się wyłącznie poważne naruszenia, w odniesieniu do których punktów nie anulowano na podstawie art. 92 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
4. Datą rozpoczęcia okresu niedopuszczalności jest data wydania przez właściwy organ decyzji w rozumieniu ust. 1.
Artykuł 4
Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatorów, których statek jest wymieniony w unijnym wykazie statków NNN lub których statek pływa pod banderą niewspółpracującego państwa trzeciego
1. Wniosek o wsparcie złożony przez operatora jest niedopuszczalny przez okres ustanowiony zgodnie z załącznikiem II, jeżeli właściwy organ stwierdził w decyzji, że:
a) | operator był zaangażowany w działalność statku rybackiego wpisanego do unijnego wykazu statków NNN zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem lub |
b) | operator był zaangażowany w działalność statku pływającego pod banderą jednego z państw uznanych za niewspółpracujące państwa trzecie zgodnie z art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem. |
2. Datą rozpoczęcia okresu niedopuszczalności jest data wydania przez właściwy organ decyzji w rozumieniu ust. 1.
Artykuł 5
Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatorów działających w sektorze akwakultury, którzy popełnili przestępstwa przeciwko środowisku lub są za nie odpowiedzialni
1. W przypadku gdy właściwy organ stwierdzi w decyzji, że operator popełnił jedno z przestępstw określonych w art. 3 i 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE (6) lub jest za nie odpowiedzialny, wnioski o wsparcie z EFMRA złożone przez tego operatora na podstawie art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/1139 są niedopuszczalne zgodnie z załącznikiem III.
2. Datą rozpoczęcia okresu niedopuszczalności jest data wydania przez właściwy organ decyzji stwierdzającej, że popełniono przestępstwo określone w art. 3 lub 4 dyrektywy 2008/99/WE.
3. Do celów stwierdzenia niedopuszczalności oraz obliczenia okresu niedopuszczalności brane są pod uwagę wyłącznie przestępstwa popełnione od 1 stycznia 2013 r., w odniesieniu do których została podjęta decyzja w rozumieniu ust. 1.
Artykuł 6
Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatorów, którzy są winni nadużycia finansowego w kontekście EFMR lub EFMRA lub są za nie odpowiedzialni
1. Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że operator dopuścił się nadużycia finansowego w kontekście Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) lub EFMRA lub jest za nie odpowiedzialny, wszystkie wnioski o wsparcie z EFMRA złożone przez tego operatora są niedopuszczalne zgodnie z załącznikiem IV.
2. Okres niedopuszczalności rozpoczyna się w dniu podjęcia ostatecznej decyzji określającej popełnienie nadużycia finansowego zdefiniowanego w art. 3 dyrektywy (UE) 2017/1371 (7).
ROZDZIAŁ III
PRZEPISY WSPÓLNE
Artykuł 7
Określenie progu powodującego niedopuszczalność i jej czasu trwania
1. Jeżeli operator dopuścił się któregokolwiek z działań, o których mowa w art. 3, 4, 5 i 6, lub jest za nie odpowiedzialny, zainteresowane państwo członkowskie ustala, czy osiągnięty został próg powodujący niedopuszczalność. Jest to dokonywane przez państwo członkowskie zgodnie z kolumną a) załączników I, II, III lub IV do niniejszego rozporządzenia.
2. Jeżeli dane państwo członkowskie ustaliło zgodnie z ust. 1, że próg powodujący niedopuszczalność został osiągnięty, określa ono odpowiedni czas trwania niedopuszczalności na podstawie:
a) | kolumny b) załączników I, II, III lub IV do niniejszego rozporządzenia oraz |
b) | w stosownych przypadkach - kolumny c) i d) załącznika I lub III do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 8
Określenie progu powodującego niedopuszczalność w przypadku, gdy operator jest właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego
1. Jeżeli operator posiada lub kontroluje więcej niż jeden statek rybacki, okres niedopuszczalności wniosku o wsparcie złożonego przez tego operatora określa się oddzielnie w odniesieniu do każdego statku rybackiego, zgodnie z art. 3 lub 4.
2. Ponadto wnioski o wsparcie złożone przez tego operatora są również niedopuszczalne:
a) | jeżeli wnioski w odniesieniu do ponad połowy statków rybackich będących własnością lub kontrolowanych przez tego operatora są niedopuszczone do wsparcia z EFMR zgodnie z art. 3 i 4 lub |
b) | w przypadku gdy przyznano punkty za poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, jeżeli średnia liczba przyznanych punktów za naruszenia przypadająca na statek rybacki, którego operator jest właścicielem lub który kontroluje, jest równa lub większa niż 7 punktów. |
Artykuł 9
Przeniesienie własności
1. Jeżeli operator podlega okresowi niedopuszczalności zgodnie z art. 3, 4 i 6, okres niedopuszczalności wynikający z poważnych naruszeń popełnionych przed zmianą własności nie może zostać przeniesiony na nowego operatora w przypadku sprzedaży lub przeniesienia własności statku rybackiego.
2. W drodze odstępstwa od ust. 1 w przypadku gdy zgodnie z systemem punktów za naruszenia ustanowionym w art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 punkty przyznane za poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, popełniono przed zmianą właściciela statku rybackiego, naruszenia te i związane z nimi punkty za naruszenia są uwzględniane do celów stwierdzenia niedopuszczalności i obliczania czasu trwania okresu niedopuszczalności w odniesieniu do nowego operatora zgodnie z art. 3 i art. 8 ust. 2 wyłącznie wówczas, gdy operator ten po zmianie właściciela popełni poważne naruszenie, o którym mowa w art. 42 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł 10
Cofnięcie na stałe licencji połowowej
Wnioski o wsparcie złożone przez operatora, którego licencja połowowa została cofnięta na stałe w odniesieniu do któregokolwiek ze statków rybackich, którego jest właścicielem lub który kontroluje, są niedopuszczalne od dnia cofnięcia licencji połowowej do końca określonego w art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, jeżeli ta licencja połowowa została cofnięta:
a) | zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 129 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 404/2011 (8); lub, w stosownych przypadkach; |
b) | w wyniku kar za poważne naruszenia nałożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 45 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. |
Artykuł 11
Zasady odzyskiwania pomocy
1. Jeżeli którakolwiek z sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139, wystąpi w okresie od daty złożenia przez operatora wniosku o wsparcie do momentu upływu 5 lat od ostatniej płatności, wsparcie wypłacone z EFMRA związane z tym wnioskiem podlega korekcie finansowej dokonywanej przez zainteresowane państwo członkowskie zgodnie z art. 44 rozporządzenia (UE) 2021/1139 oraz art. 103 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
2. Kwota podlegająca odzyskaniu jest proporcjonalna do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139.
Artykuł 12
Przepisy przejściowe
Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na kontynuację ani modyfikację okresów niedopuszczalności wniosków o wsparcie z EFMR przyznane na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/288 (9).
Artykuł 13
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz.U. L 286 z 29.10.2008, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 28).
(7) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).
(8) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1).
(9) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/288 z dnia 17 grudnia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do okresu i dat niedopuszczalności wniosków (Dz.U. L 51 z 24.2.2015, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosku złożonego przez operatora, który popełnił poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009
Kategoryzacja poważnych naruszeń | a) próg powodujący niedopuszczalność | b) okres niedopuszczalności | c) warunki przedłużenia okresu niedopuszczalności | d) warunki skrócenia okresu niedopuszczalności |
Poważne naruszenia kategorii 1 i 2, o których mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 (*1) | Łącznie 9 punktów za naruszenie, niezależnie od liczby poważnych naruszeń | 12 miesięcy | 1 dodatkowy miesiąc niedopuszczalności za każdy dodatkowy punkt naruszenia powyżej progu | W przypadku skreślenia dwóch punktów za naruszenia zgodnie z art. 133 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 okres niedopuszczalności zostaje skrócony o cztery miesiące |
Wszystkie poważne naruszenia określone w art. 42 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 i w art. 90 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, z wyjątkiem poważnych naruszeń kategorii 1 i 2, o których mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 | 1 poważne naruszenie | 12 miesięcy za poważne naruszenie | 2 dodatkowe miesiące niedopuszczalności za poważne naruszenia kategorii 7, 9, 10, 11 lub 12, o których mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011. Jeżeli w okresie niedopuszczalności operator popełnia poważne naruszenie kategorii 1 lub 2, o którym mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011, lub jest za nie odpowiedzialny, okres niedopuszczalności przedłuża się o jeden miesiąc za każdy punkt za naruszenie przypisany za te poważne naruszenia |
(*1) Wiersz ten ma zastosowanie, jeżeli popełniono jedynie poważne naruszenia kategorii 1 lub 2. Jeżeli popełniono inne poważne naruszenia przed, równocześnie lub po poważnych naruszeniach kategorii 1 lub 2 oraz w tym samym okresie niedopuszczalności, poważne naruszenia kategorii 1 lub 2 uwzględnia się wyłącznie do celów kolumn c) i d) w wierszu drugim.
ZAŁĄCZNIK II
Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosków złożonych przez operatorów, których statek jest wymieniony w unijnym wykazie statków NNN lub których statek pływa pod banderą niewspółpracującego państwa trzeciego
Rodzaj naruszenia | a) próg powodujący niedopuszczalność | b) okres niedopuszczalności |
Operator był zaangażowany w działalność statku rybackiego wpisanego do unijnego wykazu statków NNN zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem | 1 naruszenie | Cały okres, w którym statek rybacki jest wpisany do unijnego wykazu statków NNN, a w każdym razie nie mniej niż 24 miesiące |
Operator był zaangażowany w działalność statku pływającego pod banderą jednego z państw uznanych za niewspółpracujące państwa trzecie zgodnie z art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem | 1 naruszenie | Cały okres, w którym państwo to zostało wpisane do wykazu niewspółpracujących państw trzecich, a w każdym razie nie mniej niż 12 miesięcy |
ZAŁĄCZNIK III
Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosków złożonych przez operatorów, którzy popełnili przestępstwa przeciwko środowisku określone w art. 3 i 4 dyrektywy 2008/99/WE
Przestępstwa przeciwko środowisku | a) próg powodujący niedopuszczalność | b) okres niedopuszczalności | c) warunki przedłużenia okresu niedopuszczalności | d) warunki skrócenia okresu niedopuszczalności |
Przestępstwa określone w art. 3 dyrektywy 2008/99/WE, w odniesieniu do których właściwy organ ustalił, że przestępstwo zostało popełnione w wyniku poważnego zaniedbania | 1 przestępstwo | 12 miesięcy za jedno przestępstwo | 6 dodatkowych miesięcy, jeżeli właściwy organ wyraźnie odniósł się do wystąpienia okoliczności obciążających lub ustalił, że przestępstwo popełnione przez operatora było popełniane przez okres dłuższy niż jeden rok | W przypadku gdy okres niedopuszczalności trwa łącznie co najmniej 12 miesięcy, zostaje on skrócony o 6 miesięcy, jeżeli właściwy organ w swojej decyzji wyraźnie wspomniał o istnieniu okoliczności łagodzących |
Przestępstwa określone w art. 3 dyrektywy 2008/99/WE, w odniesieniu do których właściwy organ ustalił, że przestępstwo zostało popełnione w sposób zamierzony | 1 przestępstwo | 24 miesiące za jedno przestępstwo | ||
Przestępstwa określone w art. 4 dyrektywy 2008/99/WE | 1 przestępstwo | 24 miesiące za jedno przestępstwo |
ZAŁĄCZNIK IV
Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosków złożonych przez operatorów, którzy popełnili nadużycie finansowe w kontekście EFMR lub EFMRA
a) próg powodujący niedopuszczalność | b) okres niedopuszczalności |
Wszelkie nadużycia finansowe popełnione przez operatora w kontekście EFMR lub EFMRA | Od daty ostatecznej decyzji określającej popełnienie nadużycia finansowego zdefiniowanego w art. 3 dyrektywy (UE) 2017/1371 do końca okresu kwalifikowalności wydatków do wkładu z EFMRA, o którym mowa w art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00