ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1305
z dnia 25 lipca 2022 r.
nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz drutu molibdenowego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 11 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
1.1. Poprzednie dochodzenia i obowiązujące środki
1.2. Wniosek o dokonanie przeglądu wygaśnięcia
1.3. Wszczęcie przeglądu wygaśnięcia
1.4. Okres objęty dochodzeniem przeglądowym i okres badany
1.5. Zainteresowane strony
1.6. Kontrola wyrywkowa
a) Brak kontroli wyrywkowej producentów unijnych
b) Kontrola wyrywkowa importerów
c) Kontrola wyrywkowa producentów w Chinach
1.7. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu
a) Weryfikacja
b) Dalsze postępowanie
2. PRODUKT OBJĘTY PRZEGLĄDEM I PRODUKT PODOBNY
2.1. Produkt objęty przeglądem
2.2. Produkt podobny
3. DUMPING
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Kontynuacja dumpingu przywozu w okresie objętym dochodzeniem przeglądowym
3.2.1. Procedura określania wartości normalnej na podstawie art. 2 ust. 6a rozporządzenia podstawowego
3.2.2. Wartość normalna
3.2.3. Istnienie znaczących zakłóceń
3.2.3.1.
3.2.4. Kraj reprezentatywny
3.2.4.1.
3.2.4.2.
3.2.4.3.
3.2.4.4.
3.2.5. Czynniki produkcji
3.2.5.1.
3.2.5.2.
3.2.5.3.
3.2.5.4.
3.2.6. Obliczanie wartości normalnej
3.2.7. Cena eksportowa
3.2.8. Porównanie
3.2.9. Margines dumpingu
4. PRAWDOPODOBIEŃSTWO KONTYNUACJI DUMPINGU
4.1. Moce produkcyjne i wolne moce produkcyjne w Chinach
4.2. Związek między cenami eksportowymi stosowanymi w wywozie do państw trzecich a poziomem cen w Unii
4.3. Atrakcyjność rynku unijnego
4.4. Praktyki mające na celu obejście środków
4.5. Wniosek
5. SZKODA
5.1. Definicja przemysłu Unii i produkcji unijnej
5.2. Konsumpcja w Unii
5.3. Przywóz z państwa, którego dotyczy postępowanie
5.3.1. Wielkość i udział w rynku przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie
5.3.2. Ceny przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie, oraz podcięcie cenowe
5.4. Przywóz z państw trzecich innych niż ChRL
5.5. Sytuacja gospodarcza przemysłu Unii
5.5.1. Uwagi ogólne
5.5.2. Wskaźniki makroekonomiczne
5.5.2.1.
5.5.2.2.
5.5.2.3.
5.5.2.4.
5.5.2.5.
5.5.3. Wskaźniki mikroekonomiczne
5.5.3.1.
5.5.3.2.
5.5.3.3.
5.5.3.4.
5.6. Wnioski dotyczące szkody
6. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY
6.1. Moce produkcyjne i wolne moce produkcyjne w ChRL
6.2. Atrakcyjność rynku unijnego i polityka cenowa wobec państw trzecich
6.3. Możliwe scenariusze w przypadku wygaśnięcia środków
7. INTERES UNII
7.1. Interes przemysłu Unii
7.2. Interes importerów niepowiązanych, przedsiębiorstw handlowych i użytkowników
7.3. Wnioski dotyczące interesu Unii
8. PRZEPISY KOŃCOWE
(169) | Z powyższych ustaleń wynika, że zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego środki antydumpingowe stosowane względem przywozu niektórych rodzajów drutu molibdenowego pochodzącego z ChRL, nałożone rozporządzeniem (UE) 2016/1046, powinny zostać utrzymane. W związku z tym należy również utrzymać rozszerzenie środków w następstwie dochodzeń w sprawie obejścia środków, o których mowa w motywie 2. |
(170) | Zgodnie z art. 109 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (54), gdy kwotę należy zwrócić w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do wypłaty należnych odsetek wykorzystuje się stopę stosowaną przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego podstawowych operacji refinansujących, opublikowaną w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującą pierwszego dnia kalendarzowego każdego miesiąca. |
(171) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Niniejszym nakłada się ostateczne cło antydumpingowe na przywóz drutu molibdenowego, zawierającego przynajmniej 99,95 % masy molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, niewysyłanego z Malezji, obecnie objętego kodem CN ex 8102 96 00 (kod TARIC 8102960019).
2. Stawka ostatecznego cła antydumpingowego mająca zastosowanie do ceny netto na granicy Unii, przed ocleniem, produktu określonego w ust. 1, wynosi 64,3 %.
Artykuł 2
Cło określone w art. 1 ust. 2 zostaje niniejszym rozszerzone na przywóz drutu molibdenowego, zawierającego przynajmniej 99,95 % masy molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, obecnie objętego kodem CN ex 8102 96 00 (kod TARIC 8102960011), wysyłanego z Malezji, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Malezji.
Artykuł 3
Cło określone w art. 1 ust. 2 zostaje niniejszym rozszerzone na przywóz do Unii drutu molibdenowego, zawierającego przynajmniej 97 %, lecz mniej niż 99,95 % masy molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, obecnie objętego kodem CN ex 8102 96 00 (kod TARIC 8102960030).
Artykuł 4
Cło określone w art. 1 ust. 2 zostaje niniejszym rozszerzone na przywóz drutu molibdenowego, zawierającego przynajmniej 97 % masy molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 4,0 mm, lecz nie większym niż 11,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, obecnie objętego kodem CN ex 8102 96 00 (kody TARIC 8102960020 i 8102960040).
Artykuł 5
O ile nie określono inaczej, zastosowanie mają obowiązujące przepisy dotyczące należności celnych.
Artykuł 6
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 511/2010 z dnia 14 czerwca 2010 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów drutu molibdenowego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 150 z 16.6.2010, s. 17).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 14/2012 z dnia 9 stycznia 2012 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 511/2010 na przywóz niektórych rodzajów drutu molibdenowego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz niektórych rodzajów drutu molibdenowego wysyłanego z Malezji, bez względu na to, czy został zgłoszony jako pochodzący z Malezji, oraz kończące dochodzenie w odniesieniu do przywozu wysyłanego ze Szwajcarii (Dz.U. L 8 z 12.1.2012, s. 22).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 871/2013 z dnia 2 września 2013 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 511/2010 na przywóz drutu molibdenowego zawierającego przynajmniej 99,95 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz drutu molibdenowego zawierającego wagowo przynajmniej 97 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 243 z 12.9.2013, s. 2).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1952 z dnia 29 października 2015 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 511/2010 na przywóz drutu molibdenowego zawierającego przynajmniej 99,95 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz drutu molibdenowego zawierającego wagowo przynajmniej 97 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 4,0 mm, lecz nie większym niż 11,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 284 z 30.10.2015, s. 100).
(6) Dz.U. L 170 z 29.6.2016, s. 19.
(7) Dz.U. C 327 z 5.10.2020, s. 18.
(8) Dz.U. C 251 z 28.6.2021, s. 17.
(9) Dun & Bradstreet (D&B): https://sso.dnb.com/
(10) https://www.gtis.com/gta/
(11) Austria, Chiny, Indie, Niemcy, Tajlandia i USA.
(12) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267 z dnia 26 lipca 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz elektrod wolframowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036 (Dz.U. L 200 z 29.7.2019, s. 4).
(13) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 95-96.
(14) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 56-60.
(15) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 61-64: choć przewidziane w ustawodawstwie chińskim prawo do powoływania i odwoływania kluczowych członków kierownictwa przedsiębiorstw państwowych przez właściwe organy państwowe można uznać za przejaw korzystania przez te organy z przysługujących im praw własności, komórki KPCh tworzone zarówno w przedsiębiorstwach państwowych, jak i w przedsiębiorstwach prywatnych stanowią kolejny istotny kanał umożliwiający państwu ingerowanie w proces podejmowania decyzji biznesowych. Zgodnie z prawem spółek ChRL w każdej spółce należy ustanowić organizację partyjną KPCh (składającą się z co najmniej trzech członków KPCh, jak określono w statucie KPCh), a spółka zapewnia warunki konieczne do prowadzenia działalności przez organizację partyjną. W przeszłości wymóg ten nie zawsze był spełniany lub nie był egzekwowany w rygorystyczny sposób. Począwszy od co najmniej 2016 r., KPCh zaczęła jednak rościć sobie prawo do ściślejszego kontrolowania procesu podejmowania decyzji biznesowych w przedsiębiorstwach państwowych, traktując to prawo jako jedną z wiodących zasad jej polityki. Napływające informacje sugerują również, że KPCh wywiera presję na przedsiębiorstwa prywatne, nakłaniając je do kierowania się "patriotyzmem" i postępowania zgodnie z polityką partii. Informacje z 2017 r. wskazują, że komórki partyjne istniały w 70 % spośród około 1,86 mln przedsiębiorstw prywatnych, a organizacje KPCh wywierały coraz większą presję, aby zapewniono im możliwość podejmowania ostatecznych decyzji biznesowych w przedsiębiorstwach, w których je utworzono. Wspomniane przepisy mają ogólne zastosowanie w całej chińskiej gospodarce, we wszystkich sektorach, w tym do producentów [produktu objętego przeglądem], i ich dostawców materiałów.
(16) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 65-73.
(17) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 74-77.
(18) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 78-80.
(19) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1267, motywy 81-91.
(20) Dokument roboczy służb Komisji SWD(2017) 483 final/2, 20. 12. 2017, dostępny pod adresem: https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/december/tradoc_156474.pdf.
(21) Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej przedsiębiorstwa: http://www.jdcmmc.com/INFO-Single/010102.shtml.
(22) https://vip.stock.finance.sina.com.cn/corp/view/vCI_CorpManagerInfo.php?stockid=600549 &Pcode = 30011851&Name=%BB%C6 %B3 %A4 %B8 %FD
(23) http://www.jdcmmc.com/INFO/10282.shtml
(24) Statut Xiamen Tungsten: http://file.finance.sina.com.cn/211.154.219.97:9494/MRGG/CNSESH_STOCK/2021/2021-5/2021-05-29/7288169.PDF
(25) Zob. sprawozdanie dotyczące Chin, rozdziały poświęcone 13. pięcioletniemu planowi na rzecz surowców mineralnych i 13. pięcioletniemu planowi na rzecz przemysłu metali nieżelaznych, s. 267-282.
(26) http://kj.quanzhou.gov.cn/wsbs/xgxz/201703/t20170322_431820.htm
(27) https://www.ndrc.gov.cn/xxgk/zcfb/tz/202009/t20200925_1239582.html
(28) https://www.hlj.gov.cn/n200/2017/0525/c75-10829703.html
(29) https://www.ndrc.gov.cn/fggz/fzzlgh/dffzgh/201606/P020191104643472060002.pdf
(30) http://www.gov.cn/gongbao/content/2021/content_5598119.htm
(31) Zob. s. 238 sprawozdania rocznego za 2020 r. spółki holdingowej Xiamen Tungsten http://file.finance.sina.com.cn/211.154.219.97:9494/MRGG/CNSESH_STOCK/2021/2021-3/2021-03-31/7001827.PDF (dostęp z 16 maja 2022 r.).
(32) Zob. s. 139 sprawozdania rocznego za 2020 r.
(33) World Bank Open Data - Upper Middle Income, https://data.worldbank.org/income-level/upper-middle-income.
(34) Jeżeli w żadnym państwie o podobnym poziomie rozwoju nie istnieje produkcja produktu objętego przeglądem, można uwzględnić produkcję produktu należącego do tej samej ogólnej kategorii lub sektora produktu objętego przeglądem.
(35) https://www.merc.gov.in/
(36) http://www.labourbureaunew.gov.in/showdetail
(37) https://labour.gov.in/annual-reports http://labourbureau.gov.in/Report_PBLS_2017.pdf
(38) https://www.ciicovid19update.in/uploads/1/3/1/3/131362769/mahrashtra.pdf
(39) http://www.gtis.com/gta/secure/default.cfm
(40) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33).
(41) https://labour.gov.in/annual-reports
(42) https://cse.azimpremjiuniversity.edu.in/wp-content/uploads/2019/06/Annual_Report_PLFS_2018_19_HL.pdf
(43) http://datatopics.worldbank.org/jobs/country/india
(44) https://data.worldbank.org/indicator/
(45) https://www.india.gov.in/india-glance/profile
(46) https://www.merc.gov.in/
(47) https://www.ciicovid19update.in/uploads/1/3/1/3/131362769/mahrashtra.pdf
(48) Sprawozdanie roczne WebFill Limited za 2021 r. (WebFillindia.com)
(49) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1247/2009 z dnia 17 grudnia 2009 r. nakładające tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów drutu molibdenowego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 336 z 18.12.2009, s. 16).
(50) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 14/2012 z dnia 9 stycznia 2012 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 511/2010 na przywóz niektórych rodzajów drutu molibdenowego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz niektórych rodzajów drutu molibdenowego wysyłanego z Malezji, bez względu na to, czy został zgłoszony jako pochodzący z Malezji, oraz kończące dochodzenie w odniesieniu do przywozu wysyłanego ze Szwajcarii (Dz.U. L 8 z 12.1.2012, s. 22).
(51) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 871/2013 z dnia 2 września 2013 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 511/2010 na przywóz drutu molibdenowego zawierającego przynajmniej 99,95 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz drutu molibdenowego zawierającego wagowo przynajmniej 97 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 243 z 12.9.2013, s. 2).
(52) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1952 z dnia 29 października 2015 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 511/2010 na przywóz drutu molibdenowego zawierającego przynajmniej 99,95 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 1,35 mm, lecz nie większym niż 4,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz drutu molibdenowego zawierającego wagowo przynajmniej 97 % molibdenu, o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego przekraczającym 4,0 mm, lecz nie większym niż 11,0 mm, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 284 z 30.10.2015, s. 100).
(53) Jak wynika z załącznika nr 25 do wniosku o przeprowadzenie przeglądu wygaśnięcia oraz z następującego źródła: https://tradingeconomics.com/commodity/molybden.
(54) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00