Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-07-20
Wersja aktualna od 2022-07-20
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/1262
z dnia 18 lipca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1355 w sprawie udzielenia Rumunii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Na wniosek Rumunii z dnia 7 sierpnia 2020 r. Rada w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 (2) przyznała Rumunii pomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 4 099 244 587 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat, w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez Rumunię na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych. |
(2) | Pożyczka miała zostać wykorzystana przez Rumunię na sfinansowanie mechanizmu zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnych środków oraz środków ochrony zdrowia, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355. |
(3) | Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Rumunii z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do powtarzających się nagłych i poważnych wzrostów wydatków publicznych w Rumunii w związku z nowymi środkami, a mianowicie środkami, o których mowa w motywach 11, 12 i 16-34 niniejszej decyzji, oraz środkami, o których mowa w art. 3 lit. a), c), d), e), f), g), h) oraz i) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355. |
(4) | Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Rumunię w latach 2020, 2021 i 2022, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pandemii oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. W 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniosły odpowiednio 9,3 % i 47,2 % produktu krajowego brutto (PKB), a na koniec 2021 r. osiągnęły poziom odpowiednio 7,1 % i 48,8 %. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2022 r. oczekuje się, że na koniec 2022 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniosą odpowiednio 7,5 % i 50,9 % PKB. Przewiduje się, że w 2022 r. PKB Rumunii wzrośnie o 2,6 %. |
(5) | W dniu 26 maja 2022 r. Rumunia zwróciła się do Unii z wnioskiem o rozszerzenie wykazu środków, na które przyznano już pomoc finansową w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, w celu dalszego uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez to państwo w 2020 r. na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na jej konsekwencje społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych (zwanym dalej "wnioskiem"). W szczególności Rumunia wprowadziła i dalej rozszerzyła szereg mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków określonych w motywach 6-12. |
(6) | W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 30/2020" (3), o którym mowa w art. 3 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przewidziano świadczenie na rzecz pracowników, których pracodawcy ograniczają lub czasowo wstrzymują działalność ze względu na skutki pandemii COVID-19. Górny limit świadczenia wynosi 75 % podstawowego wynagrodzenia takich pracowników (lecz nie więcej niż 75 % średniego wynagrodzenia brutto w gospodarce), a samo świadczenie jest przewidziane na czas trwania stanu wyjątkowego. Środek ten przedłużono "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021" (4) do grudnia 2021 r., a następnie "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022" (5) do marca 2022 r. |
(7) | "Nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 132/2020" (6), o którym mowa w art. 3 lit. c) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, wprowadzono mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy, w ramach którego w razie tymczasowego ograniczenia działalności z powodu stanu wyjątkowego lub alarmowego pracodawca ma możliwość zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracowników o maksymalnie 50 %. W okresie zmniejszonego wymiaru czasu pracy pracownicy, których to dotyczy, korzystają z dofinansowania do wynagrodzenia odpowiadającego 75 % różnicy między wynagrodzeniem brutto z tytułu normalnego wymiaru czasu pracy a ich obecnym wynagrodzeniem. Środek ten zmieniono "ustawą nr 58/2021", którą przedłużono go do czerwca 2022 r., czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego. |
(8) | W art. XV "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 30/2020" (7) oraz art. 3 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" (8), o których mowa w art. 3 lit. d) i e) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, wprowadzono dwa środki na rzecz osób samozatrudnionych i przedstawicieli wolnych zawodów. Dla osób, które całkowicie zaprzestały wykonywania pracy ze względu na skutki pandemii COVID-19, państwo przewidziało świadczenie wynoszące 75 % średniego wynagrodzenia brutto w Rumunii na czas trwania stanu wyjątkowego. Dla osób, które zmniejszyły swój wymiar czasu pracy, państwo zapewnia świadczenie wynoszące maksymalnie 41,5 % średniego wynagrodzenia brutto do czerwca 2022 r., czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.- Pierwszy środek, o którym mowa w art. 3 lit. d) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużono "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021" (9) i "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022". Drugi środek, o którym mowa w art. 3 lit. e) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużono "ustawą nr 58/2021" (10). |
(9) | W drodze "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" (11), o którym mowa w art. 3 lit. f) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, zatwierdzonego w drodze "ustawy nr 282/2020" (12), oraz jego późniejszych zmian, tj. "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 182/2020" (13), "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 211/2020" (14), zatwierdzonego w drodze "ustawy nr 58/2021" (15), "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 220/2020" (16), "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 226/2020" (17), "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 44/2021" (18), "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 111/2021" (19) oraz "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 2/2022" (20), wprowadzono środek polegający na zapewnieniu zasiłku dochodowego wynoszącego 35 % należnego wynagrodzenia za dzień roboczy przez maksymalny okres trzech miesięcy, dla pracowników dniówkowych, którzy zaprzestali wykonywania pracy ze względu na skutki pandemii COVID-19. Środek ten przedłużono do czerwca 2022 roku, czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego. |
(10) | W art. 3 "ustawy nr 19/2020" (21), przedłużonym art. 4 ust. 3 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 147/2020" (22) oraz art. 7 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 110/2021" (23), przewidziano zasiłek opiekuńczy na dziecko dla pracowników krajowego systemu obrony, zakładów karnych, placówek ochrony zdrowia publicznego i innych kategorii sektora publicznego ustanowionych na mocy rozporządzeń ministerialnych. Świadczenie to przysługuje, pod warunkiem że drugie z rodziców nie korzysta z alternatywnych uprawnień zapewniających rodzicom dni wolne od pracy na potrzeby opieki nad dziećmi w przypadku tymczasowego zamknięcia placówek oświatowych. Środek ten można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/672, ponieważ w ramach tego środka zapewnia się wsparcie dochodu dla pracowników, które ułatwi im pokrycie kosztów opieki nad dziećmi w okresie zamknięcia szkół, a tym samym umożliwi rodzicom kontynuowanie pracy, co pozwoli uniknąć narażenia ich stosunku pracy na ryzyko rozwiązania. Środek ten przedłużono w czasie, rozszerzając go na lata szkolne 2021 i 2022, oraz objęto nim również pracowników sektora prywatnego. |
(11) | Na mocy "ustawy nr 136/2020" (24) i jej późniejszych zmian, a także art. 13 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 70/2020" (25), o których mowa we wniosku, przyznano zasiłek chorobowy osobom objętym kwarantanną i osobom, u których rozpoznano zakażenie COVID-19. |
(12) | W art. 6 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" (26), o którym mowa we wniosku, przewidziano środek polegający na zapewnieniu jednorazowego wsparcia finansowego w wysokości 2 500 RON dla pracodawców na każdego telepracownika na zakup pakietów towarów i usług technologicznych niezbędnych do telepracy. Środek ten ma zastosowanie w przypadku pracodawców, których pracownicy telepracowali podczas stanu wyjątkowego i stanu alarmowego przez co najmniej 15 dni roboczych w 2020 r. Środek ten można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzenia (UE) 2020/672, ze względu na jego zamierzony cel i skutki gospodarcze. Środek ten, poprzez ułatwienie telepracy w sytuacji pandemii COVID-19, umożliwia zachowanie stosunku pracy. Zapewnia on również pracownikom wsparcie dochodu w postaci świadczeń dodatkowych i pomaga w pokryciu kosztów pracy z domu w celu umożliwienia wykonywania pracy podczas "lockdownu" i w kontekście kolejnych ograniczeń. |
(13) | Rumunia wprowadziła również i dodatkowo rozszerzyła szereg środków ochrony zdrowia w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19. W szczególności dotyczy to środków, o których mowa w motywach 14-34. |
(14) | W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020" (27), o którym mowa w art. 3 lit. g) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużonym art. 2 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" (28) oraz art. 6 "ustawy nr 136/2020" (29), przewidziano premię z tytułu dodatkowo wykonanej pracy dla pracowników specjalistycznych struktur Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego oraz okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego i dyrekcji ds. zdrowia publicznego miasta Bukaresztu, którzy zajmują się koordynowaniem i wdrażaniem środków służących prewencji i ograniczeniu zdarzeń związanych z globalnym stanem zagrożeniem zdrowia publicznego spowodowanym pandemią COVID-19. Środek ten polega na zapewnieniu świadczenia odpowiadającego 75 % podstawowego wynagrodzenia za przepracowane godziny wykraczające poza normalny wymiar czasu pracy oraz 100 % podstawowego wynagrodzenia za godziny przepracowane w weekendy, w dni urzędowo wolne od pracy oraz w inne dni nie zaliczane do dni roboczych. Środek ten można uznać za środek ochrony zdrowia w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2020/672. Środek ten przedłużono w 2020, 2021 i 2022 r. i będzie obowiązywał tak długo, jak długo WHO będzie uznawać COVID-19 za globalną pandemię. |
(15) | W drodze art. 7 "ustawy nr 56/2020" (30), o którym mowa w art. 3 lit. i) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, oraz jej późniejszych zmian w drodze "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 116/2021" (31) przewidziano jako środek tymczasowy premię z tytułu szczególnie niebezpiecznych warunków pracy wynoszącej maksymalnie 30 % wynagrodzenia, przyznawaną w uznaniu zasług pracowników medycznych biorących udział w działaniach medycznych związanych ze zwalczaniem COVID-19. Środek obowiązywał od marca 2020 r. do sierpnia 2020 r. Środek ten rozszerzono w celu uwzględnienia pracowników podlegających Ministerstwu Spraw Wewnętrznych odpowiedzialnych za egzekwowanie środków sanitarnych. |
(16) | W art. 1 ust. 1a i 1b "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" (32), o którym mowa we wniosku, umożliwia się przyznanie premii w wysokości 30-40 % wynagrodzenia podstawowego pracownikom okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego oraz dyrekcji ds. zdrowia publicznego w Bukareszcie. Dyrektor wykonawczy i jego zastępcy mają otrzymać premię w wysokości 40 % wynagrodzenia podstawowego; urzędnicy służby cywilnej zatrudnieni w służbie kontroli zdrowia publicznego mają otrzymać premię w wysokości 30 % wynagrodzenia podstawowego. |
(17) | W art. 19 ust. 3 "ustawy nr 136/2020" (33), o której mowa we wniosku, przyznaje się dodatek za oddelegowanie w wysokości 50 % oraz premię w postaci diety dziennej w wysokości 2 % wynagrodzenia podstawowego dla lekarzy specjalistów, ratowników medycznych i personelu pomocniczego w systemie publicznym. Dodatek ten jest przyznawany w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego lub biologicznego personelowi oddelegowanemu na okres 30 dni do placówek ochrony zdrowia, w których występują niedobory kadrowe, odpowiedzialnych za ograniczanie rozprzestrzeniania się COVID-19 i zapobieganie takiemu rozprzestrzenianiu. |
(18) | Na mocy artykułu "decyzji rządu nr 254/2020" (34), artykułu "decyzji rządu nr 840/2020" (35), artykułu "decyzji rządu nr 383/2021" (36), "decyzji rządu nr 1072/2021" (37) oraz "decyzji rządu nr 496/2022" (38), o których mowa we wniosku, przewidziano tymczasowe finansowanie kosztów wynagrodzeń związanych z utworzeniem 2 000 nowych stanowisk w celu zasilenia dyrekcji ds. zdrowia i publicznych służb ratunkowych (po 1 000 w każdej z nich) w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19. |
(19) | W artykule ust. 3 "decyzji rządu nr 1035/2020" (39), o której mowa we wniosku, przyznaje się premię w wysokości 75-85 % wynagrodzenia podstawowego dla wyspecjalizowanego personelu medycznego i pomocniczego personelu medycznego z placówek ochrony zdrowia publicznego lub ich struktur, w stosownych przypadkach, oraz dla wyspecjalizowanego personelu z pozaklinicznych struktur medycznych bezpośrednio zaangażowanego w transport, zaopatrzenie oraz ocenę, diagnostykę i leczenie pacjentów chorujących na COVID-19. |
(20) | W "decyzji rządu nr 1031/2020" (40) i "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021" (41), o których mowa we wniosku, przewidziano płatności dla pracowników medyczno-sanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w innych miejscach niż placówki ochrony zdrowia. W ramach tego środka finansowano również wydatki bieżące i kapitałowe, aby zapewnić funkcjonowanie ośrodków szczepień (zorganizowanych w miejscach innych niż placówki ochrony zdrowia). |
(21) | W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021" (42) i "decyzji rządu nr 1031/2020" (43), o których mowa we wniosku, przewidziano płatności dla pracowników medyczno-sanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w placówkach ochrony zdrowia, a także wypłacanie wynagrodzenia lekarzom rodzinnym za czynności wykonywane w tym celu. |
(22) | W "decyzji rządu nr 1031/2020" (44), o której mowa we wniosku Rumunii z 26 maja 2022 r., uregulowano kwestię zakupu dawek szczepionki przeciwko COVID-19. Komisja zawarła umowy ramowe w imieniu i na potrzeby państw członkowskich. |
(23) | "Decyzją rządu nr 201/2020" (45), "decyzją rządu nr 1103/2020" (46) i "rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia nr 725/2020" (47), o których mowa we wniosku, uregulowano kwestię wydatków na czas kwarantanny osób przebywających w wyznaczonych obszarach z potwierdzonym rozpoznaniem COVID-19, osób umieszczonych w wykazie utworzonym na podstawie metodyki monitorowania COVID-19 oraz pracowników medycznych, u których rozpoznano COVID-19, a które nie wymagają hospitalizacji, lub pracowników, którzy mieli kontakt z pacjentami i zdecydowali się pozostać poza miejscem zamieszkania. Środek ten obejmuje zasiłki ogólne (na artykuły takie jak żywność, zakwaterowanie, transport i leki). |
(24) | Na mocy "decyzji rządu nr 1092/2020" (48), "decyzji rządu nr 380/2021" (49), "decyzji rządu nr 1017/2021" (50) oraz "decyzji rządu nr 1190/2021" (51) przewidziano zakup leku remdesivir i leku z przeciwciałami monoklonalnymi przeznaczonego do leczenia COVID-19, zawierającego kasiriwimab i imdevimab. Komisja przeprowadziła w imieniu państw członkowskich procedury udzielania zamówień na oba leki w ramach umów ramowych (52), o których mowa we wniosku. |
(25) | W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020" (53), o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup produktów leczniczych przeznaczonych do leczenia pacjentów zakażonych wirusem wywołujący COVID-19. Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę ramową na zakup leku tocilizumabum. |
(26) | W "rozporządzeniu rządu nr 19/2021" (54) i "ustawie nr 55/2020" (55), o których mowa we wniosku, przewidziano zachęty w postaci bonów na posiłki w wysokości 100 RON dla osób w pełni zaszczepionych. |
(27) | W art. 5 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" (56), o którym mowa we wniosku, przewidziano tymczasowe podwyższenie o 30 % wynagrodzenia podstawowego pracowników prefektur zajmujących się zapobieganiem skutkom COVID-19 i ich zwalczaniem na okres od sierpnia 2020 r. do lutego 2021 r. |
(28) | "Nadzwyczajne rozporządzenie rządu nr 186/2020" (57), o którym mowa we wniosku, obejmowało koszty zatrudnienia 200 dodatkowych lekarzy rezydentów na potrzeby walki z pandemią. |
(29) | W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020" (58), o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup produktów medycznych i środków ochrony indywidualnej na potrzeby walki z pandemią (np. obuwia ochronnego, rękawic, masek, respiratorów i noszy) w celu gromadzenia i uzupełniania zapasów medycznych na wypadek sytuacji nadzwyczajnych. |
(30) | W "ustawie nr 319/2006" (59), "ustawie nr 55/2020" (60) oraz "wspólnym rozporządzeniu Ministra Pracy i Ministra Zdrowia nr 3577/831/2020" (61), o których mowa we wniosku, uregulowano zakup materiałów ochrony sanitarnej dla pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. |
(31) | W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 197/2020" (62), o którym mowa we wniosku, przewidziano płatności dla studentów medycyny pracujących jako wolontariusze w szpitalach lub instytucjach opieki zdrowotnej w celu zapewnienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych. |
(32) | W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020" (63), o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup dwóch produktów farmaceutycznych (molnupiravir i anakinra), które są stosowane w leczeniu pacjentów chorujących na COVID-19. |
(33) | W art. 51 "ustawy nr 95/2006" (64), w "decyzji rządu nr 155/2017" (65) oraz w "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 377/2017" (66), o których mowa we wniosku, uregulowano finansowanie testów na COVID-19 na poziomie wyspecjalizowanych jednostek. Usługi laboratoryjnych testów RT-PCR finansowane w ramach krajowego programu monitorowania i zwalczania priorytetowych chorób zakaźnych wykonywane są na kategoriach osób określonych w nowej metodyce monitorowania zespołu ostrej niewydolności oddechowej COVID-19 lub w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. |
(34) | W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 58/4/2022" (67), o którym mowa we wniosku, uregulowano finansowanie wykonywania testów na COVID-19 przez lekarzy rodzinnych. Testy wykonywane przez lekarzy rodzinnych finansowane są w ramach transferów z budżetu państwa, poprzez budżet Ministerstwa Zdrowia, do budżetu jednolitego krajowego funduszu ubezpieczenia zdrowotnego. |
(35) | Rumunia spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Rumunia przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 3 321 482 911 EUR od 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ dotyczy on zarówno nowych środków, jak i przedłużenia istniejących środków krajowych bezpośrednio dotyczących mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Rumunii. Rumunia zamierza sfinansować 353 704 624 EUR zwiększonej kwoty wydatków ze środków unijnych. |
(36) | Komisja skonsultowała się z Rumunią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, a także z korzystaniem ze środków ochrony zdrowia związanych z pandemią COVID-19, o których mowa we wniosku, zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672. |
(37) | Poniesione przez Rumunię wydatki na środki ochrony zdrowia, łącznie z dodatkowymi lub przedłużonymi środkami ochrony zdrowia, o których mowa w motywach 14-34, wynoszą 2 141 579 582 EUR. Zważywszy na konieczność zapewnienia pomocniczego charakteru tej kategorii środków, należy zmniejszyć kwotę pomocy finansowej na wsparcie środków związanych z ochroną zdrowia, gdyż powinna ona stanowić mniej niż połowę całkowitej pomocy finansowej zaplanowanej na wszystkie kwalifikujące się środki. |
(38) | Pomoc finansowa już przyznana w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 powinna zatem obejmować również nowe środki, o których mowa w motywach 11 i 12 oraz 16-34. |
(39) | Pomoc finansową przyznaną w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 należy zmniejszyć z 4 099 244 587 EUR do 3 000 000 000 EUR. Rumunia podtrzymuje swoje zobowiązanie do pełnego wykorzystania przyznanej pomocy finansowej i powinna określić dalsze środki kwalifikowalne, w przypadku gdy istniejące środki okażą się niewystarczające. |
(40) | Rumunia i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672. |
(41) | Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 TFUE. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa. |
(42) | Rumunia powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Rumunię, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Unia udziela Rumunii pożyczki do maksymalnej wysokości 3 000 000 000 EUR. Maksymalny średni termin zapadalności pożyczki wynosi 15 lat."; |
2) | art. 3 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 3 Rumunia może finansować następujące środki:
|
3) | art. 4 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 4 1. Rumunia przekazuje Komisji do 30 marca 2021 r., a następnie co sześć miesięcy, informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania tych wydatków. 2. Jeżeli środki, o których mowa w art. 3, opierają się na planowanych wydatkach publicznych i podlegają decyzji wykonawczej zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) 2020/1355, Rumunia informuje Komisję w terminie sześciu miesięcy od daty przyjęcia takiej zmieniającej decyzji wykonawczej, a następnie co sześć miesięcy o realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania takich planowanych wydatków publicznych.". |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej notyfikacji adresatowi.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
Z. NEKULA
(1) Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1355 z dnia 25 września 2020 r. w sprawie udzielenia Rumunii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 314 z 29.9.2020, s. 55).
(3) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 231 z dnia 21 marca 2020 r.
(4) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
(5) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 61 z dnia 20 stycznia 2022 r.
(6) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(7) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 231 z dnia 21 marca 2020 r.
(8) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(9) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
(10) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 345 z dnia 5 kwietnia 2021 r.
(11) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(12) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1201 z dnia 9 grudnia 2020 r.
(13) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 993 z dnia 27 października 2020 r.
(14) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1189 z dnia 7 grudnia 2020 r.
(15) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 345 z dnia 5 kwietnia 2021 r.
(16) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1326 z dnia 31 grudnia 2020 r.
(17) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1332 z dnia 31 grudnia 2020 r.
(18) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 575 z dnia 7 czerwca 2021 r.
(19) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
(20) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 61 z dnia 20 stycznia 2022 r.
(21) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 209 z dnia 14 marca 2020 r.
(22) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 790 z dnia 28 sierpnia 2020 r.
(23) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
(24) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 634 z dnia 18 lipca 2020 r., opublikowana ponownie w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 884 z dnia 28 września 2020 r.
(25) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 394 z dnia 14 maja 2020 r.
(26) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(27) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 102 z dnia 11 lutego 2020 r.
(28) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(29) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 634 z dnia 18 lipca 2020 r., opublikowana ponownie w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 884 z dnia 28 września 2020 r.
(30) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 402 z dnia 15 maja 2020 r.
(31) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 951 z dnia 5 października 2021 r.
(32) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(33) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 634 z dnia 18 lipca 2020 r., opublikowana ponownie w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 884 z dnia 28 września 2020 r.
(34) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 272 z dnia 1 kwietnia 2020 r.
(35) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 924 z dnia 9 października 2020 r.
(36) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 335 z dnia 1 kwietnia 2021 r.
(37) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 951 z dnia 5 października 2021 r.
(38) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 357 z dnia 11 kwietnia 2022 r.
(39) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1179 z dnia 4 grudnia 2020 r.
(40) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1171 z dnia 3 grudnia 2020 r.
(41) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 50 z dnia 15 stycznia 2021 r.
(42) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 50 z dnia 15 stycznia 2021 r.
(43) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1171 z dnia 3 grudnia 2020 r.
(44) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1171 z dnia 3 grudnia 2020 r.
(45) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 224 z dnia 19 marca 2020 r.
(46) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1259 z dnia 18 grudnia 2020 r.
(47) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 350 z dnia 30 kwietnia 2020 r.
(48) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1251 z dnia 17 grudnia 2020 r.
(49) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 328 z dnia 31 marca 2021 r.
(50) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 935 z dnia 30 września 2021 r.
(51) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1081 z dnia 11 listopada 2021 r.
(52) Umowa ramowa SANTE/2020/C3/048 dotycząca leku remdivisir oraz umowa ramowa SANTE/2020/C3/091 dotycząca leku zawierającego przeciwciała monoklonalne.
(53) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 242 z dnia 24 marca 2020 r.
(54) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 834 z dnia 31 sierpnia 2021 r.
(55) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 396 z dnia 15 maja 2020 r.
(56) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
(57) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1005 z dnia 29 października 2020 r.
(58) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 102 z dnia 11 lutego 2020 r.
(59) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 646 z dnia 26 lipca 2006 r.
(60) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 396 z dnia 15 maja 2020 r.
(61) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 403 z dnia 16 maja 2020 r.
(62) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1108 z dnia 19 listopada 2020 r.
(63) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 242 z dnia 24 marca 2020 r.
(64) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 372 z dnia 28 kwietnia 2006 r., ponownie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 652 z dnia 28 sierpnia 2015 r.
(65) Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 222 z dnia 31 marca 2017 r.
(66) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 223 z dnia 31 marca 2017 r.
(67) Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 33 z dnia 11 stycznia 2022 r.